K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-10-2010, 19:30   #1
CSK
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-09 2010
Indlæg: 34
Styrke: 14
CSK er ny på vejen
Question Rygproblemer - føleforstyrrelser

Er der nogen herinde der har rygproblemer?

Jeg har gået sygemeldt siden maj måned da mine rygsmerter kulminerede der.
Jeg fik for 3 ugers tid siden en mere øm ryg og svær hovedpine.

For ca 2 uger siden begyndte der så småt at komme føleforstyrrelser.

Mine rygproblemer er primært i venstre side, hvor føleforstyrrelserne også er.
Det begyndte som en sovende fornemmelse i tindingen i venstre side. Nogle gange går det ned i kinden.

Så sidder det i venstre side af ryggen og går nogle gange ned i lænden/ballen som en sovende/snurren fornemmelse - med kuldegysninger. Det er der ikke konstant. Når jeg sidder eller ligger er det der mest.

Jeg har været ved læge og hun siger at det er angst/stress - måske udløst af rygsmerterne ( stresset ryg ). Jeg er blevet tjekket neurologisk og der er vist ikke noget at komme efter der.
Det mener en anden læge heller ikke..
Men er ikke blevet meget klogere.


Er der nogen der kender til problemet? Og hvad har I gjort?
CSK er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-10-2010, 20:07   #2
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Mit problem sidder i lænden (L4-L5), og jeg har mange gange haft føleforstyrrelser ned i benene og ud i fødderne.

Min erfaring er, at det kommer når jeg har overanstrengt ryggen.
Mine oplevelser med føleforstyrrelser startede for godt 3 år siden, da jeg var i en arb.prøvning hvor jeg blev behandlet som om at jeg var fuld af løgn.

Jeg har nu været fp'er i et års tid, og har nu mulighed for at tage tingene i mit eget tempo, nu er det kun ungerne og hunden der jager med mig.
Så nu er der længere imellem at jeg oplever føleforstyrrelserne.

Jeg har aldrig været hos en neurolog p.g.a. rygproblemerne, men reumatologerne som jeg har været i kontakt med er ikke i tvivl om, at det er nogle nerver der bliver irriteret p.g.a. mit lændeproblem.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-10-2010, 23:00   #3
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej CSK.

Er lidt uklart om du har været rundt om en neurolog el. reumatolog el. begge dele? Har du fået taget røtgen og/el. ultralyd?

Minimum må du henvises til fysioterapeut, som også har speciale i afhjælpning af rygproblemer via din prak. læge.

Det er vigtigt, at få afklaret om du har konkrete forandringer i ryg, som udløser dine symptomer el. du har brug for fysioterapi for afhjælpning af muskulære spændinger.

Dine symptomer breder sig over såvel venstre side hoved og nedre del, hvilket giver et uklart billede.
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-10-2010, 05:16   #4
anne mette 39
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2010
Lokation: Jylland
Indlæg: 14
Styrke: 14
anne mette 39 er ny på vejen
De føleforstyrelser som du beskriver i hovedet kunne tyde på stress.

Det som du beskriver i ryg, lænd, balle, tyder efter min mening der imod på at der er noget neurologisk involveret. De fleste læger undersøger kun for diskusprolaps og egenlige muskellammelser, og hvis de ikke finder noget, kan de kommer til at sige at der ikke er noget at komme efter.

Din historie lyder altså på mig, som om at det er ryggen der kom først. Og pga. smerter er det da så muligt, at du har fået lidt stress oven i, som mærkes i ansigtet. Når man har smerter, spænder man jo op i kroppen, sover dårligere osv. Men bare at sige at det hele skyldes stress, synes jeg er meget uprofessionelt af din læge.

Når smerterne ændre karakter alt efter om du står, sidder ligger, bærer på noget, vrider ryggen .... så er det klassiske tegn på at noget i relation til ryggen er i udu. Stress symptomer bliver sku ikke være af at man sidder eller ligger, det kan du godt hilse din læge og sige.

Du skal efter min mening, bede din læge om en henvisning til en god fysioterpeut, som kan lave et personligt øvelsesprogram til dig og undersøgere dig nærmere. Træning er vigtigt, når man har en dårlig ryg. Det er ikke altid, at man kan diagnostisere lige præcis hvad det er der er galt, men det betyder jo ikke at der ikke er noget galt. Træning og evt. en god massør burde kunne afhjælpe symptomerne.

Hvis der er tale om et decideret lændehold, kan en osteropat også være en løsning.

Selv er jeg ikke meget for kiopraktorer. De opvarmer sjældent vævet ordentlig før de går i gang med med de voldsomme knæk. Min egne personlige mening om det er, at det ikke kan være sundt.

Sidst redigeret af anne mette 39; 13-10-2010 kl. 05:57.
anne mette 39 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-10-2010, 13:04   #5
CSK
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-09 2010
Indlæg: 34
Styrke: 14
CSK er ny på vejen
Jeg har ikke været forbi en neurolog. 3 forskellige læger ( praktiserende ) har alle lavet grove neurologiske undersøgelser - sammensat med mine symptombeskrivelser siger de at det ikke kan være f.eks sclerose.

Jeg har været ved en kiropraktor som har fundet noget 2 steder i nakken og 2-3 steder på rygsøjlen.
Han har indtil videre fjernet føleforstyrrelserne i mine fingre, arme og fødder.

Min læge er sikker på at det er en blanding af mine rygproblemer som har givet mig stress ( ryggen stress ) og så har jeg udviklet noget generaliseret angst/sygdomsangst efter føleforstyrrelserne i ansigtet.

Jeg har nu bedt min læge om en henvisning til en neurolog så jeg kan få udelukket noget af alt det som jeg går og frygter for..

For jeg kan simpelthen ikke finde ro.

Det er venstre side hvor min smerte i ryggen altid sidder - og det er venstre side jeg har føleforstyrrelser.
Når jeg ligger/sidder på en speciel måde, så går det ufattelig ondt når jeg trækker vejret. Som en kniv i ryggen/brystet.
CSK er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-10-2010, 13:44   #6
malofa
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 06-05 2010
Indlæg: 378
Styrke: 14
malofa er ny på vejen
Dine smerter ved vejrtrækning kunne godt lyde som et facetledssyndrom. Der er rent faktisk mange, der ryger på sygehuset med fuld udrykning af samme grund. MEN det drejer sig i virkeligheden om, at ledkapslen kommer i klemme i de små facetled i rygsøjlen og derved klammer på nervevævet. Ikke noget alvorligt, men pænt smertefuldt kan det være.

Jeg synes, det ville være værd at få en neurolog til at tjekke dine kranienerver, for at finde ud af om der er en reel nervepåvirkning, der giver symptomerne i ansigtet.

Hvad er det, du frygter, det kan være?
malofa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-10-2010, 14:06   #7
CSK
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-09 2010
Indlæg: 34
Styrke: 14
CSK er ny på vejen
Jeg frygter virkelig at det kan være sclerose

Det er ikke konstant at der er stærke smerter. Men det gør specielt ondt når jeg sidder ned i længere tid ad gangen, tager opvasken, nogle gange når jeg støvsuger.
Og så har jeg svært ved at trække vejret ordenligt i nogle stillinger - uden at det føles som en kniv i ryggen/brystet.

Min læge siger at mine rygproblemer snildt kan trække hele vejen ned i benet.
CSK er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-10-2010, 14:41   #8
Jessica
Hvor skulle jeg ellers være
 
Jessicas avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-05 2006
Lokation: Fredericia
Alder: 61
Indlæg: 178
Blog Indlæg: 1
Styrke: 18
Jessica er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af CSK Se meddelelser
Er der nogen herinde der har rygproblemer?

Jeg har gået sygemeldt siden maj måned da mine rygsmerter kulminerede der.
Jeg fik for 3 ugers tid siden en mere øm ryg og svær hovedpine.

Mine rygproblemer er primært i venstre side, hvor føleforstyrrelserne også er.

Så sidder det i venstre side af ryggen og går nogle gange ned i lænden/ballen som en sovende/snurren fornemmelse - med kuldegysninger. Det er der ikke konstant. Når jeg sidder eller ligger er det der mest

Er der nogen der kender til problemet? Og hvad har I gjort?
Hej CSk

Mit bud er at du har iskias. Iskiasnerven sidder i klemme.
Jeg har selv haft i ca. 3 mdr. Mine symtoner er de samme som dine. Når jeg går, "sover" mit venstre ben, og jeg kan ikke ligge og sove på ryggen, fordi jeg får en snurrende fornemmelse og det begynder at gøre ondt.
Det var min egen læge, der fandt ud af, hvad det var.

Her er et link, hvor du kan læse mere om det:

http://www.sundhedsguiden.dk/da/tema...gdomme/iskias/
__________________
Mvh. Jette
Førtidspensionist per d. 1/8 2010.

Sidst redigeret af Jessica; 13-10-2010 kl. 14:46.
Jessica er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-10-2010, 15:21   #9
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af CSK Se meddelelser
Jeg har ikke været forbi en neurolog. 3 forskellige læger ( praktiserende ) har alle lavet grove neurologiske undersøgelser - sammensat med mine symptombeskrivelser siger de at det ikke kan være f.eks sclerose.

Jeg har været ved en kiropraktor som har fundet noget 2 steder i nakken og 2-3 steder på rygsøjlen.
Han har indtil videre fjernet føleforstyrrelserne i mine fingre, arme og fødder.

Min læge er sikker på at det er en blanding af mine rygproblemer som har givet mig stress ( ryggen stress ) og så har jeg udviklet noget generaliseret angst/sygdomsangst efter føleforstyrrelserne i ansigtet.

Jeg har nu bedt min læge om en henvisning til en neurolog så jeg kan få udelukket noget af alt det som jeg går og frygter for..

For jeg kan simpelthen ikke finde ro.

Det er venstre side hvor min smerte i ryggen altid sidder - og det er venstre side jeg har føleforstyrrelser.
Når jeg ligger/sidder på en speciel måde, så går det ufattelig ondt når jeg trækker vejret. Som en kniv i ryggen/brystet.
Det undrer mig lidt, at praksisende læger undersøger dig for neurologiske sygdomme. Det synes jeg ellers, man bør lade neurologer gøre arbejdet. Det er godt, du lige selv beder om at blive henvist til en neurolog. Ja undskyld, nogengange forstår jeg virkelig ikke lægerne.....

Jeg har selv døjet med iskias nerver i højre side, hvor det stråler ud i siden fra ballen og ned i benet. Det er ikke særligt behageligt, og det er netop som du siger, "man kan ikke finde ro"... Jeg har fundet en som har hjulpet mig. Det er en osteopati behandling. Han sætter ligesom nogen ting på plads vha. massage og lidt kiroprakterbehandling. Han ordner også min nakke og får løsnet en masse spændinger i kroppen. For mange år siden havde jeg ofte iskias nerve, men i dag har jeg det sjældent, det er dejligt... Jeg har prøvet mange forskellige, men osteopati er den bedste løsning, jeg har fundet. Det var bare lige min erfaring...

Tænkte på, om du egentlig har fået røntgenfotograferet din ryg? For det fik jeg et par gange... Det er noget, man også kan bede om at få lavet (det har jeg gjort en gang).

Håber du finder en løsning - og at du kommer til en neurolog...

Sidst redigeret af curls; 13-10-2010 kl. 15:24.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-10-2010, 15:45   #10
CSK
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-09 2010
Indlæg: 34
Styrke: 14
CSK er ny på vejen
Jeg har nu fået en tid ved en neurolog d. 15 november.

Jeg har ikke føleforstyrrelser hele tiden. Når jeg vågner om morgenen er der f.eks fuldstændig ro i min krop. Men spændingerne er der konstant.

Ḿht iskias - bør det så ikke gøre ondt hele tiden?
Det gør mit ikke. Det er kun ved bestemte stillinger - og så er mine muskler helt vildt ømme i hoften, ballen og låret i venstre side.

Jeg har også rigtig mange ømme punkter på min ryg. Så ømme at jeg næsten får kvalme når jeg trykker på dem.
Jeg er også typen der konstant spænder i mine kæber, har overfladisk vejrtrækning - samt mine skuldre helt oppe under ørerne.. Hvilket nok ikke gør det bedre.

Men hold da ferie hvor jeg dog er træt af alle de udgifter til kiropraktor, fysioterapeut og massør..
CSK er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Til dem med rygproblemer bambi1963 Din historie 4 06-10-2013 17:13
Nemmere at fyre folk med rygproblemer MTVRV1 Politik og Samfund 3 08-07-2010 11:48
Rygproblemer var at betragte som handicappet i lovens forstand zuza Nyt om loven 6 27-05-2009 20:16




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:32.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension