K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Hjælpemidler til handicappede

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Hjælpemidler til handicappede Kender du til det at søge hjælpemiddler ?

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-04-2008, 18:15   #1
Stoktoft
Afhængigheds tegn af K10
 
Stoktofts avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-02 2008
Lokation: Struer kommune nærmere betegnet det skjønne THYHOLM
Alder: 50
Indlæg: 300
Styrke: 17
Stoktoft er rigtig godt på vej
Invalidebil/trivselsbil

Hej Allesammen

Da jeg formoder, at andre måske kunne være interesseret i emnet invalidebil/trivselsbil, starter jeg denne tråd.

I forbindelse med min egen søgen efter oplysninger, om hvordan det foregår når man søger invalidebil, har jeg kun kunnet finde love og paragraffer, men desværre ingenting der kunne beskrive hele processen, og hvad man skal igennem.

Jeg har dags dato været ved min egen læge, for at være sikker på, at hun støtter mig i ansøgningen om invalidebil, jeg har da fundet ud af, at egen læge bliver spurgt, f.eks. om en generel helbredsattest. Forskellige personer har anbefalet mig at søge om dytten, der i blandt ergoterapeut, fys osv.

I morgen mellem kl. 8 og 9 starter jeg med ansøgningen, da ergoterapeuten der har med bilansøgning at gøre har telefontid.

I denne tråd vil jeg løbende fortælle hvad der sker, og hvad jeg bliver trukket igennem. Dette gør jeg for at andre forhåbentlig kan få gavn af det, og fordi jeg vil blive glad for input fra andre der måske har erfaringer med området.

Jeg ansøger om en bil på det trivselsmæssige grundlag, d.v.s. at jeg ikke skal bruge den til arbejde eller uddannelse, men udelukkende til trivselsmæssige forhold, så som fritid, behandlinger, familiebesøg, læge, frisør, kørsel med børn og så videre.

Jeg håber I kan få gavn af dette, og jeg vil gøre mit bedste for at beskrive det hele så alle kan forstå det, ellers må i jo spørge.

Det kan jo gå hen og blive et negativt resultat, men jeg håber i kan bruge mine beskrivelser alligevel.

til jer alle

Stoktoft
__________________
vær mod andre, som du vil, de skal være mod dig

Den, der begynder dagen med et smil, har allerede overvundet mange besværligheder.
anonym
Stoktoft er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-04-2008, 18:18   #2
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
.....tak for det Stoktoft..

det bliver da interessant at vide hvordan sådan noget foregår ...

Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-04-2008, 18:35   #3
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Lyder fint Stoktoft for jeg havde også tænkt mig at ansøge på et tidspunkt...
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-04-2008, 19:36   #4
Louise
Hvor skulle jeg ellers være
 
Louises avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2007
Lokation: København
Alder: 48
Indlæg: 127
Styrke: 17
Louise er ny på vejen
Lyder som en rigtig god ide med at starte en tråd ang dette.
Jeg er også begyndt at søge bil, den skulle jeg søge igennem handicapcentre syd, hos en sagsbehandler. Efter at hun havde modtaget min ansøgning, var jeg til et møde hos hende. hun oplyste mig om hvor mange penge jeg ville få, hvis jeg blev godkendt. Hun gennemgik så min ansøgning sammen med mig.
Når man søger bil er det vigtigt at man i sin ansøgning skriver meget præsis hvad man skal bruge bilen til, alt fra venindebesøg, aktiviteter til praktiske gøremål, både for dig selv og dine børn. For da hun gennemgik min ansøgning, så var der mange ting hun hurtig kunne finde en anden løsning på., f.eks forventes der at faren tager ca halvdelen af de ting, man skal med børnene, så ville hun mene at venner og familie også kunne besøge mig, hvis mine børn skulle se dem, og jeg kunne besøge dem hvis jeg var alene( så kunne jeg tage min mini crosser) ja sådan var meget af mødet, men hun sagde til mig, at hun selvfølgelig godt kunne forstå mig som mor, og dette behov man havde for at kunne have et mor-barn forhold, og at man selvstændigt kunne udføre nogle ting, men at hun ligeledes også ville gøre mig opmærksom på, hvor svært det var blevet at få bevilliget bil. Hun ville dog lige vente med at starte ansøgningen efter hvad jeg bliver visiteret til, om det er pension eller fleks, jeg er nemlig stadig på sygedagpenge.
Om jeg får afslag, ved jeg ikke, jeg har i øjeblikket fået bevilliget taxa-kørsel til mine piger om morgen, så de kan komme i børnehave.
Jeg ved selvfølgelig ikke, om det er samme procedure i alle kommuner.
Skriv endelig når du har snakket med dem i morgen, det kan jo være interessant at høre om det er forskelligt fra kommune til kommune.
Louise
Louise er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-04-2008, 19:48   #5
Stoktoft
Afhængigheds tegn af K10
 
Stoktofts avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-02 2008
Lokation: Struer kommune nærmere betegnet det skjønne THYHOLM
Alder: 50
Indlæg: 300
Styrke: 17
Stoktoft er rigtig godt på vej
Hej Louise

Ja, jeg ved det er svært, at få bevilget bil, især på det trivselsmæssige grundlag. Er allerede ved, at notere hvad jeg skal bruge den til. Jeg bor langt fra ALT, kontrol på sygehus der ligger 80 km væk, bassintræning 20 km, famillie (min) bor 25-55 km væk osv. osv. De store drenge går til fritidsinteresser, som ligger 25 km væk, og det starter inden manden får fri, så han kan jo ikke nå det.

Men ja der er meget der skal tages i betragtning, så skriv endelig hvis du kommer i tanke om noget
Jeg er førtidspensionist, så derfor er det ansøgning på trivselsgrundlag.

mvh

Stoktoft
__________________
vær mod andre, som du vil, de skal være mod dig

Den, der begynder dagen med et smil, har allerede overvundet mange besværligheder.
anonym
Stoktoft er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-04-2008, 20:13   #6
Mai-Britt
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
Mai-Britts avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2007
Lokation: glostrup
Alder: 58
Indlæg: 434
Blog Indlæg: 1
Styrke: 18
Mai-Britt er ny på vejen
HEJ


DET LYDER SOM EN GOD IDE,TÆNKTE PÅ OM I MÅSKE KUNNE SKRIVE JERES DIAGNOSE PÅ, DET ER MERE FORDI AT DET ER JO OGSÅ EN ER EN DEL AF OM MAN KAN FÅ BEVILLIGET HANDIECAP BIL ELLER TAGER JEG FEJL?

I MÅ ALLE HAVE HELD OG LYKKE MED JERES ANSØGNINGER OG HÅBER AT DET LYKKES FOR JER.

GOD AFTEN

MAI-BRITT
Mai-Britt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-04-2008, 21:04   #7
Sanneh
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2008
Lokation: Næstved
Indlæg: 20
Styrke: 16
Sanneh er ny på vejen
Jeg er ligeledes gået igang med, at søge invalidebil. Er foreløbig i praktik som flex, men regner da stærkt med, at blive ansat herefter

Har derfor søgt bilen både som arbejde og trivselsbil! Venter pt på, at komme til generel helbredsundersøgelse hos egen læge. Bor alene med min datter som ikke ser sin far så ofte. Det har jeg kommenteret i min ansøgning.

Mine diagnoser er piskesmæld og fibromyalgi. Ved ikke om jeg er syg nok til, at få bil. Ved bare, at jeg i tre år har lånt bil af bla. mine forældre ( de har kun sjældent haft bilen og har planlagt med mig hvis deres anden bil eks. skulle på værksted). Har nu været ude, at købe en gammel spand som forhåbentlig kan holde til jeg (måske) får bevilget en bil fra kommunen.

Tror på, at der er rigtig mange herinde der kan få brug for, at følge med i hvad der sker. Rigtig godt initiativ...

Held og lykke til alle der søger om en bil...

Sanne
Sanneh er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-04-2008, 21:05   #8
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Prøv at læse på det her link http://www.scleroseforeningen.dk/For...ndicapbil.aspx

her er der meget detaljeret forklaret hvordan man bære sig ad, hvad forskellen er på handicapbil/trivselsbil og hvordan betaling foregår og meget andet....

Glæder mig til at følge med hvordan det går med at få en trivselsbil stoktoft og krydser fingere for dig hele vejen
  Besvar med citat
Gammel 15-04-2008, 21:06   #9
Louise
Hvor skulle jeg ellers være
 
Louises avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2007
Lokation: København
Alder: 48
Indlæg: 127
Styrke: 17
Louise er ny på vejen
Hej Mai-britt Jeg har Psoriasisgigt og har en dårlig gangdistance.

Hej Stoktoft jeg skal nok skrive hvis jeg kommer i tanke om noget. hvis jeg var dig ville jeg nævne at det at kunne være selvstændig,og ikke altid være afhængig af andre (familie og venner) betyder meget for din dagligdag og dit selvværd. Og at man kan være mor for sine børn på lige vilkår med andre raske forældre.
Louise
Louise er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-04-2008, 10:54   #10
Stoktoft
Afhængigheds tegn af K10
 
Stoktofts avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-02 2008
Lokation: Struer kommune nærmere betegnet det skjønne THYHOLM
Alder: 50
Indlæg: 300
Styrke: 17
Stoktoft er rigtig godt på vej
Smile Hej Allesammen

Ja, så har jeg talt med ergoterapeuten, vi fik en god snak, virker som en flink dame.

Hun sender et ansøgningsskema til mig, der skal jeg jo selvfølgelig lige huske, at sætte x ved at hun må hente oplysninger. Hun skal bruge oplysningerne fra sagsbehandleren, der ligger jo det hele fra pensionssagen osv.
Afhængig af tiden, kan det være mine speciallægeerklæringer bliver forældet, en er fra 2006 og en fra medio 2007, så der skal indhentes en helbreds/statusattest fra egen læge.

Ud fra vores snak, mente hun, at det nok blev nødvendigt med en tur på motorkontoret, der vil de vurdere om der skal være påtegninger i mit kørekort, f. eks. automatgear, bremseforstærkere og ekstra spejle, det vil så sige, at jeg ikke må køre en bil uden dette. Hvis jeg så ikke bliver bevilget bil, kan jeg søge om støtte til disse ting i egen bil, den skal så være ny.

I en ansøgning om bil bliver der lagt meget vægt på ens gangdistance, som ergoterapeuten sagde, skal den være meget ringe, der bliver kigget på hvor langt man går, hvordan, pauser og smerter under og efterfølgende.

Grunden til, at hun vil have mig på motorkontoret, er at jeg har føleforstyrelser i benene efter discusprolaps (op i 1995).

Mine diagnoser er følgende: Eftervirkninger efter discusprolaps
Fibromyalgi
Slidgigt i lænd/korsben og ankler

Jeg fik af vide, at jeg skal regne med ca. 1 års behandlingstid, og så kan man jo altid håbe det går lidt hurtigere, det var også det hun sagde, hellere forvente/være forberedt på lang tid end blive skuffet

fra mig til jer

Stoktoft

ps. Hun nævnte også det med selvstændighed.
__________________
vær mod andre, som du vil, de skal være mod dig

Den, der begynder dagen med et smil, har allerede overvundet mange besværligheder.
anonym

Sidst redigeret af Stoktoft; 16-04-2008 kl. 10:55. Årsag: et lille ps
Stoktoft er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ansøgning af trivselsbil søsser98 Hjælpemidler til handicappede 15 18-08-2013 19:43
Trivselsbil forløb frup Alt det andet 27 02-07-2013 16:07
handicap/trivselsbil Chin Alt det andet 1 04-04-2010 14:40
Trivselsbil nielsen Hjælpemidler til handicappede 1 16-01-2009 01:11




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:14.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension