K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Hjælpemidler til handicappede

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Hjælpemidler til handicappede Kender du til det at søge hjælpemiddler ?

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-02-2018, 18:22   #1
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.662
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Hjælpemidler vs kommunens serviceniveau vs forbrugsvare etc

9. februar 2018
Ankestyrelsen: Også kommuner skal overholde loven

Kommunen kan ikke politisk beslutte, hvornår der skal bevilges hjælpemidler efter servicelovens § 112.

https://muskelsvindfonden.dk/handica...erholde-loven/

Så klar en melding gav Ankestyrelsen til Ringkøbing-Skjern kommune, da kommunen havde afvist at bevilge en transportkørestol til Kirsten Holst, der har muskelsvind. Kirsten Holst ankede og fik ret. Kommunen brugte det politisk vedtagne kommunale serviceniveau som begrundelse, men den går ikke. Serviceloven skal – selvfølgelig – overholdes.

Muskelsvindfonden har i den seneste tid oplevet, at kommunale serviceniveauer er blevet et vigtigt redskab i kommunernes nedskæringer overfor mennesker med handicap. Det virker efterhånden som bredt accepteret i kommunale kredse, at man kan sætte de begrænsninger, man har lyst til, når bare formålet er at spare penge. Ofte går kommunerne dog så langt over stregen, at Ankestyrelsen er nødt til at minde politikerne om, at selv kommunalt vedtagne serviceniveauer skal overholde loven.

Du må selv betale

I Kirsten Holsts tilfælde fik hun i juni 2017 en mail fra en kommunal sagsbehandler, hvor der stod: ”Det er politisk vedtaget, at der ikke bevilges transportkørestole i Ringkøbing-Skjern kommune. Borgeren skal selv indkøbe disse.”

Kirsten og hendes mand svarede:

Hvis vi skal betragte det som et egentligt afslag på vores ansøgning, undrer vi os over, at afgørelsen er helt uden henvisning til, hvilken paragraf du træffer afgørelsen ud fra. Der er ingen klagevejledning. Og afgørelsen er helt uden nogen form for relevant begrundelse i forhold til Kirstens individuelle behov. Vi vil derfor godt genfremsætte vores ansøgning. Har I brug for at få en uddybning af Kirstens behov for en kørestol, står vi naturligvis til rådighed.

Det fik ikke sagsbehandleren til at tænke sig om. Hun gentog, at det politisk var vedtaget, at Kirsten ikke kunne få den ansøgte hjælp. Desuden henviste hun til, at Kirsten skulle udfylde en bestemt formular, hvis hun ville have en egentlig afgørelse med mulighed for at anke.

Sagen endte i Ankestyrelsen

Tiden gik. Kirsten udfyldte formularen. Kommunen fastholdt sit afslag, og sagen endte i Ankestyrelsen. 8 måneder efter ansøgningen på et ret simpelt hjælpemiddel er sagen nu kommet tilbage fra Ankestyrelsen. Kommunen kunne ikke meddele afslag med den givne begrundelse.


Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 15-02-2018, 18:29   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.662
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Hjælpemiddel eller forbrugsvare

https://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp...-forbrugsgoder

Servicelovens §112: Hjælpemidler - de vigtigste regler

https://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp...-forbrugsgoder

På disse sider kan du finde mere information om servicelovens § 112 og 113 og hjælpemidler og forbrugsgoder.

Som udgangspunkt finder du en grundlæggende introduktion i vores lovguide. Find den i menuen til venstre eller herunder. I menuen til venstre kan du også finde yderligere information om de vigtigste regler om begge emner samt en række gode råd til, hvordan du søger om et hjælpemiddel eller forbrugsgode. Vær ligeledes opmærksom på vores spørgsmål-svar, hvor du finder svar på konkrete spørgsmål, der handler om emnet.

Spørgsmål - svar hjælpemidler/forbrugsgoder
Kugledyne og ny kommune
Støtte til specialfremstillet tøj
Støtte til smartphone
Frit valg af hjælpemidler
Se flere

Yderligere oplysninger
DUKH´s guide om hjælpemidler og forbrugsgoder
Hjælpemidler § 112 - de vigtigste regler
Forbrugsgoder § 113 - de vigtigste regler
Hvordan søger du?

https://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp...-forbrugsgoder

Handlinger tilknyttet webside
Udskriv Send To Facebook Share
Spørgsmål - svar hjælpemidler og forbrugsgoder
Mappe med konkrete spørgsmål og svar, når det gælder hjælpemidler efter servicelovens § 112 og forbrugsgoder efter § 113
Liste svar om hjælpemidler og forbrugsgoder
Dynamisk liste, der samler spørgsmål og svar om hjælpemidler og forbrugsgoder

Liste svar om hjælpemidler og forbrugsgoder - Læs mere

Frit valg af hjælpemidler
Hvem bestemmer, hvilket produkt den enkelte skal benytte?

Frit valg af hjælpemidler - Læs mere

El-scooter - hjælpemiddel eller forbrugsgode
Skal en el-scooter bevilges som et hjælpemiddel eller et forbrugsgode?

El-scooter - hjælpemiddel eller forbrugsgode - Læs mere

Elscooter: Kan et forbrugsgode bevilges som hjælpemiddel?
Er en El-scooter et hjælpemiddel eller et forbrugsgode?

Elscooter: Kan et forbrugsgode bevilges som hjælpemiddel? - Læs mere

Afslag på inkontinent-trusse
Kan kommunen forlange, at vi bruger bleer i stedet for en inkontinent-trusse?

Afslag på inkontinent-trusse - Læs mere

Støtte til ortopædisk fodindlæg
Støtte til ortopædisk fodindlæg - hjælpemiddel eller merudgift?

Støtte til ortopædisk fodindlæg - Læs mere

3 hjulet knallert som forbrugsgode
Hvad skal der til for, at man kan få en 3 hjulet knallert fuldt betalt af kommunen på § 113?

3 hjulet knallert som forbrugsgode - Læs mere

Kontorstol: hjælpemiddel eller forbrugsgode
Hvem skal hjælpe os med en kontorstol. Skolen eller kommunen?

Kontorstol: hjælpemiddel eller forbrugsgode - Læs mere

Ekstra eksemplar af hjælpemiddel (ståstøttestativ)
Kan jeg få bevilget to eksemplarer af det samme hjælpemiddel?

Ekstra eksemplar af hjælpemiddel (ståstøttestativ) - Læs mere

Kugledyne til dreng med svær ADHD
Hvordan søger jeg bedst en kugledyne til min søn med ADHD?

Kugledyne til dreng med svær ADHD - Læs mere

Støtte til bærbar computer
Kan jeg få støtte til en bærbar computer til min søn med en hånd?

Støtte til bærbar computer - Læs mere

Støtte til smartphone
Kan min søn få hjælp til en smartphone?

Støtte til smartphone - Læs mere

Videresalg af hjælpemidler
Kan vi sælge vores hjælpemidler, når vi ikke længere har brug for dem?

Videresalg af hjælpemidler - Læs mere

Beskyttelsesmaske til MCS-ramt
Kan det passe, at jeg ikke kan få bevilget en beskyttelsesmaske?

Beskyttelsesmaske til MCS-ramt - Læs mere

Reparation af kørestol ved flytning
Hvilken kommune skal sørge for reparation af min kørestol, når jeg lige er flyttet?

Reparation af kørestol ved flytning - Læs mere

Støtte til specialfremstillet tøj
Hvilke muligheder findes der for støtte til specialfremstillet tøj?

Støtte til specialfremstillet tøj - Læs mere

Kugledyne og ny kommune
Kan jeg medtage min kugledyne til en ny kommune?

Kugledyne og ny kommune - Læs mere

Udskiftning af benskinner
Hvor lang tid skal der gå, før at vi kan få udskiftet vores benskinner

Udskiftning af benskinner - Læs mere

Kompressionsstrømper
Hvilke betingelser skal i dag være opfyldte for at få bevilget kompressionsstrømper?

Kompressionsstrømper - Læs mere

Behandlingsredskab eller hjælpemiddel?
Link til sektionen om genoptræning: Hvornår er der tale om et behandlingsredskab, et hjælpemiddel eller et genoptræningshjælpemiddel?

Behandlingsredskab eller hjælpemiddel? - Læs mere

https://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp...-hjaelpemiddel

Behandlingsredskab eller hjælpemiddel?

Hvornår er der tale om et behandlingsredskab, et hjælpemiddel eller et genoptræningshjælpemiddel?

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 17-11-2018, 21:21   #3
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.662
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Ankestyrelsens principafgørelse 44-18 om hjælpemiddel - forbrugsgode - merudgift - se

https://www.retsinformation.dk/Forms...BwlzQnwB7l-RtM

Principafgørelsen fastslår, at plastre, engangshandsker, engangsvaskeklude, gaze, gazeservietter, cremer, vådservietter, håndsprit, spritservietter og andre tilsvarende produkter er forbrugsgoder, da de fremstilles og forhandles bredt med henblik på sædvanligt forbrug med den almindelige befolkning som målgruppe.

Principafgørelsen beskriver, hvordan produkterne trods det, skal behandles efter forskellige regelsæt, afhængigt af hvilken sammenhæng de indgår i. Det kan være sundhedslovgivningen, reglerne om hjælpemidler, forbrugsgoder eller reglerne om nødvendige merudgifter.

DUKH.

https://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp...-forbrugsgoder

Værd at vide om:
Hjælpemidler & forbrugsgoder januar 2018


Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 13-12-2018, 21:19   #4
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.662
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Minister vil se på hjælpemidler

https://www.fysio.dk/nyheder/nyheder...mmer-All_Users

Borgerne skal have de hjælpemidler, de har brug for, selv om økonomien er stram i kommunen, påpeger Danske Fysioterapeuter. Socialminister Mai Mercado vil se på sagen.

Stadig flere borgere med handicap får tilsyneladende ikke de hjælpemidler, de har brug for. Begrundelsen er ofte, at økonomien i kommunen er stram.

Det underbygges af en undersøgelse fra Dansk Handicap Forbund. Her vurderer 17 procent af de adspurgte, at de har fået tildelt et billigere hjælpemiddel, når det gamle hjælpemiddel skulle erstattes, mens 23 procent har valgt selv at betale merudgifterne, for at kunne få det rigtige hjælpemiddel.

Flere borgere har endvidere valgt at klage til Ankestyrelsen, der i stadig flere tilfælde beder kommunerne om at behandle sagerne igen.

I 2017 fik hver tredje borger enten medhold i deres klage over det hjælpemiddel, som kommunen havde bevilget eller kommunen blev bedt om at behandle deres sag igen. Det er en markant stigning i forhold til de foregående år.


Ministersvar
https://www.fysio.dk/globalassets/do...28.11.2018.pdf

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 14-12-2018, 07:20   #5
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
Vi Borde i Ringkøbing Skjern kommune og fik samme afslag, vores datter har meget dårlig ryg og kolapset når hun fik for ondt, fik af vide af en kørestol ville være en god ide, så hun kunne passe sin skole, vi fik afslag fordi hun var i genoptræning og måske fik det bedere,

Købte en selv.

Flyttede til Herning som ringede til os og spurte om vi manglede nogle hjælpemidler?

Men vi har købt kørestol selv, badestol i en genbrugssbutik 40 kr.
Men det er da utroligt, nu skal hun opereres igen på mandag og denne gang holder vi på vores ret, får vi ikke hjælp klager vi og går til pressen er træt af at blive trådt på.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-12-2018, 18:06   #6
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af jjsonn Se meddelelser
Vi Borde i Ringkøbing Skjern kommune og fik samme afslag, vores datter har meget dårlig ryg og kolapset når hun fik for ondt, fik af vide af en kørestol ville være en god ide, så hun kunne passe sin skole, vi fik afslag fordi hun var i genoptræning og måske fik det bedere,

Købte en selv.

Flyttede til Herning som ringede til os og spurte om vi manglede nogle hjælpemidler?

Men vi har købt kørestol selv, badestol i en genbrugssbutik 40 kr.
Men det er da utroligt, nu skal hun opereres igen på mandag og denne gang holder vi på vores ret, får vi ikke hjælp klager vi og går til pressen er træt af at blive trådt på.
I serviceloven §112/113 omkring hjælpemidler , kan man faktisk kun få det ved svære og varige funktionsnedsættelser. Hvis datteren er i genoptræning og skal opereres igen, så tyder det på, at det er sygehusets ansvar at sørge for, at hun har en kørestol for at komme rundt... Der er altid en afgræsning mellem sygehuset og, hvornår det er kommunes ansvar.

Kender ikke din datters situation, så ville bare lige nævne det, at ovenstående er blot en "princip".
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-12-2018, 19:52   #7
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.662
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
9. februar 2018
Ankestyrelsen: Også kommuner skal overholde loven

Kommunen kan ikke politisk beslutte, hvornår der skal bevilges hjælpemidler efter servicelovens § 112.

https://muskelsvindfonden.dk/handica...erholde-loven/

Så klar en melding gav Ankestyrelsen til Ringkøbing-Skjern kommune, da kommunen havde afvist at bevilge en transportkørestol til Kirsten Holst, der har muskelsvind. Kirsten Holst ankede og fik ret. Kommunen brugte det politisk vedtagne kommunale serviceniveau som begrundelse, men den går ikke. Serviceloven skal – selvfølgelig – overholdes.

Muskelsvindfonden har i den seneste tid oplevet, at kommunale serviceniveauer er blevet et vigtigt redskab i kommunernes nedskæringer overfor mennesker med handicap. Det virker efterhånden som bredt accepteret i kommunale kredse, at man kan sætte de begrænsninger, man har lyst til, når bare formålet er at spare penge. Ofte går kommunerne dog så langt over stregen, at Ankestyrelsen er nødt til at minde politikerne om, at selv kommunalt vedtagne serviceniveauer skal overholde loven.

Du må selv betale

I Kirsten Holsts tilfælde fik hun i juni 2017 en mail fra en kommunal sagsbehandler, hvor der stod: ”Det er politisk vedtaget, at der ikke bevilges transportkørestole i Ringkøbing-Skjern kommune. Borgeren skal selv indkøbe disse.”

Kirsten og hendes mand svarede:

”Hvis vi skal betragte det som et egentligt afslag på vores ansøgning, undrer vi os over, at afgørelsen er helt uden henvisning til, hvilken paragraf du træffer afgørelsen ud fra. Der er ingen klagevejledning. Og afgørelsen er helt uden nogen form for relevant begrundelse i forhold til Kirstens individuelle behov. Vi vil derfor godt genfremsætte vores ansøgning. Har I brug for at få en uddybning af Kirstens behov for en kørestol, står vi naturligvis til rådighed.”

Det fik ikke sagsbehandleren til at tænke sig om. Hun gentog, at det politisk var vedtaget, at Kirsten ikke kunne få den ansøgte hjælp. Desuden henviste hun til, at Kirsten skulle udfylde en bestemt formular, hvis hun ville have en egentlig afgørelse med mulighed for at anke.

Sagen endte i Ankestyrelsen

Tiden gik. Kirsten udfyldte formularen. Kommunen fastholdt sit afslag, og sagen endte i Ankestyrelsen. 8 måneder efter ansøgningen på et ret simpelt hjælpemiddel er sagen nu kommet tilbage fra Ankestyrelsen. Kommunen kunne ikke meddele afslag med den givne begrundelse.


Print denne tråd ud pga lukning af k10 den 31 dec.2018

https://www.k10.dk/showthread.php?t=36148

jjsonn

Jeg fornemmer, trods din mangeårige erfaring med din datter, at du ofte griber tingende lidt skævt ad. Derfor er mit råd til dig, at få hjælp fremover til Jeres sociale sager med din datter. Muligheden for at der bliver spildt alt formeget negativ tid med, frem og tilbage.

Første betingelse for en vellykket social sag er at alt foregår skriftligt med kommunen.

Aktindsigt ved alle der har været i forbindelse med din datter. Læger, speciallæger, hospitaler, klinikker, fysioterapien, kommunen med Journallisten og Ankestyrelsen.

Man skal vide og forstå alt, hvad der findes på skrift.

Held og lykke med datteren.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 10-07-2019, 23:07   #8
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.662
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Principafgørelse 40-19 om hjælpemidler - forbrugsgoder - transport i nærområdet - el-

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=209741

Principafgørelsen samler praksis om støtte til el-køretøjer, trehjulede knallerter og cykler til brug for transport i nærområdet efter servicelovens bestemmelser om hjælpemidler og forbrugsgoder

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 11-07-2019, 07:08   #9
Desmond007
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2011
Indlæg: 274
Styrke: 13
Desmond007 er ny på vejen
Tak for det Peter

Jeg er lige blevet bevilliget en tre hjulet el scooter, men vil klage over afgørelsen da en tre hjulet el cykel er mest optimal.
Ved en el scooter vil mine indkøbsposer falde af og da jeg ikke får pulsen op i forhold til på en el cykel, vil jeg blive kold om vinteren (får stærke nervesmerter af kulde og kan ikke holde varmen ligemeget hvor meget jeg pakker mig ind. Min krop kan ikke selv skabe varme, og især ikke hvis jeg sidder helt stille på en scooter).

Hvordan klager jeg over afgørelse og er der en lov eller Principafgørelse jeg kan henvise til?
Desmond007 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-07-2019, 12:34   #10
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 25
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Desmond007 Se meddelelser
Tak for det Peter

Jeg er lige blevet bevilliget en tre hjulet el scooter, men vil klage over afgørelsen da en tre hjulet el cykel er mest optimal.
Ved en el scooter vil mine indkøbsposer falde af og da jeg ikke får pulsen op i forhold til på en el cykel, vil jeg blive kold om vinteren (får stærke nervesmerter af kulde og kan ikke holde varmen ligemeget hvor meget jeg pakker mig ind. Min krop kan ikke selv skabe varme, og især ikke hvis jeg sidder helt stille på en scooter).

Hvordan klager jeg over afgørelse og er der en lov eller Principafgørelse jeg kan henvise til?
M.h.t. varerne, så kan der stå meget nede mellem fødderne. Det benytter min mor meget. Selv hunden kan få en køretur.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:47.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension