K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-07-2010, 12:06   #1
Walter
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 04-07 2010
Indlæg: 3
Styrke: 0
Walter er ny på vejen
Question Juridisk rådgivning ifm søgning af førtidspension

Jeg er visiteret til flexjob og er pt i praktik med henblik på fastansættelse.
Desværre provokerer arbejdet mine daglige smerter (HMS) kraftigt!
Paktikpladsen har ellers været så søde at forsøge at hjælpe mig i form af at øge min ugentlige fridag til to fridage = færre timer som et forsøg!
Det giver blot ingen effekt og jeg er dybt frustreret!
Jeg er typen, der ikke kan sige nej til en opgave. Mit hoved vil så mange ting som i de gode gamle dage, men min krop siger tyderligt fra og jeg er en klump til at lytte til dens advarsler!
Dermed ender det gang på gang med, at mine smerter tager til og når jeg kommer til middag, er jeg så brugt, at hvile resten af dagen er nødvendig.
Smertestillende hjælper ikke - Gør mig blot mere mat i hovedet og tung i kroppen. Smerter trætter jo helt vildt!
Ergo fungerer jeg slet ikke, når jeg så kommer hjem og alt er overladt til min kære kæreste, når han kommer hjem efter en (normal) arbejdsdag!
Desuden går jeg glip af 10.000 ting med vores lille datter og det gør mig så ubeskrivelig ked af det.
Det er slet ikke holdbart!
Jeg overvejer nu at søge førtidspension - Selv om jeg godt ved, at kriterierne er hårde og ubarmhjertige.
Men ét eller andet må jeg forsøge, inden jeg kører min krop og min sjæl helt i smadder.
I den forbindelse vil jeg så gerne høre, om der er et sted, hvor man kan henvende sig for juridisk bistand (GERNE til rimelig pris)?
Jeg føler, jeg har BRUG FOR noget baggrundsviden og optimal støtte fra nogle, som véd, hvad det drejer sig om, kender reglerne osv.
Jeg stoler nemlig absolut MINUS på både Jobcenter og Kommune og føler mig magtesløs og "ladt i stikken" og det er ingen trøst, at der findes mange af I andre, som har det lige som jeg!
Pyha, dér fik jeg lige læsset af ....
Kort: Hvor kan jeg henvende mig for juridisk assistance?
God solskinssøndag hérfra og på forhånd mange tak for respons :-)
Walter er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-07-2010, 12:15   #2
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
der er to muligheder
en §17 hvor man selv søger(vil jeg ikke råde dig til, når du har et flexjob)
en §18 hvor kommunen søger pension til en
Juridisk rådgivning har man som regel, brug for ved afslag
det første du skal gøre at få en tid hos din læge og sige som det er
alså at du ikke selv vudere du kan klarer et flexjob mere.
for at får pension skal din arbejdsevne være ubetydelige.
det skal du have lægepapir på.
held og lykke
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-07-2010, 12:27   #3
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Som jeg ser det, så må det være svært, at få din nuværende praktik til at ende ud i et fleks-job, hvis du ikke magter kravene.

Jeg formoder, at du har kontakt til en jobkonsulent, og at denne kender til dine problemer, og f.eks. ved at timetallet er forsøgt ændret, men uden heldig effekt på din arbejdsevne.

Det vil være en god idé at skrive dagbog, ligesom i en arb.prøvning, da du så vil kunne dokumentere overfor kommunen, at tingene ikke hænger sammen.

Hvis kommunen/jobkonsulenten er med inde over, og kender til problemerne, så burde din sag helt af sig selv pege mod en fp indenfor en overskuelig fremtid, og jeg mener at det er værd at vente på.

Det vigtigste lige nu er, at du lytter til din krop og siger fra, fortæller hvordan du reelt har det.
Hvis du giver udtryk for at kunne klare et fleks-job, er der jo ikke nogen der tror på, at du kan være berettiget til en fp.

Prøv at læse denne tråd: http://www.k10.dk/showthread.php?t=9...ghlight=dagbog
Heri tror jeg der er nogle ting du kan bruge.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.

Sidst redigeret af Vovse; 04-07-2010 kl. 12:29.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-07-2010, 12:27   #4
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Hej Walter

Du kan få gratis hjælp/rådgivning hos DUKH, som er finanseret af staten:

http://www.dukh.dk/radgivning/for-du-ringer
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-07-2010, 13:08   #5
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
Jeg er ikk så god til § men sidder og tænker ,er det sådanne at du er lige ved at skulle ny vuderes,så job centert har sendt dig ud..

Hvor mange timer flex timer er du sat til ? for arbejds evnen må der jo næsten ikk være hvis du skal have en pension igemmen..
Du lyder lidt som mig selv,så måske du er visiteret til alt for mange timer.

Praktik med mulighed for andsættelse, hvis det er for hårt for dig og det forkerte stæd du er plaseret kan du sige det til jobkunsulenten at det der kan du ikke klare ,at du for flere og flere smerter,i mellem tiden er det vigtigt at du lytter til din krop og siger fra overfor opgaver du ved giver dig for meget belastning,det kan vare svært men nødvendigt,praktiken skal jo også være med til at vise din arbejdsevne-ikke din udholdenhed som en engang sagde til mig...

Måske er du plaseret et helt forkert stæd..og så må du sige fra..
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den

Sidst redigeret af c.l.e.o.; 04-07-2010 kl. 13:11.
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-07-2010, 14:24   #6
empowerment
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
empowerments avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Lokation: et sted i jylland
Indlæg: 318
Blog Indlæg: 22
Styrke: 14
empowerment er rigtig godt på vej
Hej, Det lyder ikke til at praktikstedet lever op til dine skånebehov...
empowerment er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-07-2010, 08:43   #7
Tutti
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tuttis avatar
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2008
Indlæg: 137
Styrke: 16
Tutti er ny på vejen
HMS

Hej Walther

Ja, det er meget vigtigt, at du passer på dig selv. Overbelastning er det sidste vi skal have. Der kan komme varige skader. Som følge af dette pga. HMS er jeg selv rimelig nybagt førtidspensionist.

Nu er du ny her på sitet, og hvis du ikke har lyst til at skrive en masse om din sag i offenligt forum, er det naturligvis også ok. Det lyder lidt som om, du trænger til at få sat nogle linier for både hvad du kan rent fysisk. Det er en stor proces at acceptere, at man ikke altid lige kan det man gerne vil. Samt at når man så gør noget, så bliver det på bekostning af noget andet.

Jeg har skrevet en del indlæg her på sitet, og jeg ved, at der også er mange andre med HMS der har skrevet. Prøv i søgefeltet at indtaste HMs eller hypermobilitetssyndrom, og se hvad vi andre har skrevet. Du kan sikkert nikke genkendende til utroligt mange ting.

Du er midt i en afklaring, og på nuværende tidspunkt hvor der ikke er sket noget konkret, tror jeg ikke at en alm. advokat kan gøre ret meget overfor kommunen, idet de jo har igangsat en arbejdsprøvning.

Hvis du er helt nede og har mange smerter, som jeg kan forstå, så tal med din læge, så du evt. kan blive sygemeldt fra arbejdsprøvningen i første omgang. Jeg mener også at der er beskrevet fremgangsmåder for, hvad de kloge herinde anbefaler man gør, når man ikke kan gennemføre en arbejdsprøvning - brug søgefunktionen - men jeg mener rent faktisk også, at der har været nogen med HMS, der ikke kunne gennemføre arbejdsprøvningen. Personligt kom jeg slet ikke i arbejdsprøvning, idet de mente at det var urealistisk at jeg ville kunne blive helt eller delvist selvforsørgende.

Har du brug for at få vendt nogle ting, er du meget velkommen til at kontakte mig direkte via dette system. Husk du er ikke alene. Og forresten velkommen til dette dejlige forum.

herfra
Tutti er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-07-2010, 12:10   #8
Walter
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 04-07 2010
Indlæg: 3
Styrke: 0
Walter er ny på vejen
Hejsa :-)

Tak for responserne!
Jeg har selv ønsket at komme i denne praktik mhp fastansættelse. Men min krop viser klart at være mere svag, end da jeg var i praktik som arbejdsprøvning fra marts 2009 til november 2009 (jeg ventede fra august til november på, at Jobcentret fik min ressourceprofil lavet færdig!).
Jeg er visisteret til 16 timer/uge.
Det startede jeg med hér på min nye praktik tilbage i uge 21. Efter 4 uger blev mine timer ændret til 12/uge, fordi praktikpladsen er glade for mig og gerne vil hjælpe!
MEN: det er jo ikke "kun", når jeg er på arbejde, jeg har voldsomme problemer med smerter! Hver eneste dag kræver nøje planlægning, for at jeg kan komme igennem den på bedste måde/få mest muligt ud af dagen trods mine smerter, som tager til fra kl. ca. 10 og så ellers bare "hamrer løs" som timerne går!
Når vi kommer til aftensmaden, sidder jeg nærmest som en "zombie" og er helt "fraværende"!
Du skriver, det drejer sig om arbejdsevne og ikke udholdenhed! Sådan er der aldrig nogen, der har sagt til mig og hold da op, hvor den slog hårdt ned inden i mig! Dén skal jeg helt klart tage med mig!
Jeg har svært ved at fortælle/åbne op om mine smerter til mine omgivelser og min krop ser jo normal ud, så når jeg endelig åbner op, føler jeg, at folk tænker: kan det nu passe!
Men mine tætte omgivelser kan læse i mit ansigt, hvordan det står til .... Og hvor bliver jeg gang på gang ked af det, når folk siger til mig, at jeg ser træt og brugt ud! Det er ofte allerede omkring middag - så jeg ligner nærmest "udskidt æblegrød", når dagen er omme, grrrr!
Jeg skal til møde med Jobcentret i morgen - Men min konsulent, som stopper sidst på ugen. Føler, hun allerede er "væk" mentalt og tænker, at æv-æv, nu skal jeg IGEN til at lære et nyt menneske at kende og igennem hele "sagen" og ribbe op igen igen.
Gosh, som jeg læsser af .... Kigger lige ud af vinduet og solen skinner jo, for lige at slutte af med noget positivt!
Walter er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-07-2010, 12:15   #9
Walter
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 04-07 2010
Indlæg: 3
Styrke: 0
Walter er ny på vejen
Tak for din respons.
HMS er bare noget **** - Og ja, jeg trænger til nogen, som netop forstår smerterne, som jo ikke kan "ses"!
Jeg er visiteret til flexjob og min "nye" praktik er jo så mhp fastansættelse, men som dagene går, er jeg godt klar over inden i, at det ikke er holdbart!
Praktikpladsen har ellers været så søde at sætte mine timer yderligere ned. Fra 16 til 12/uge!
Men mine smerter er jo daglige, lige meget hvad jeg foretager mig.
Timerne på arbejde "gør det bare" værre og tager min energi, så jeg er MINUS værd derhjemme.
Jeg ser i øjnene, at jeg må prøve at søge førtidspension, for hvad skal jeg ellers stille op?
Mine led/ryg bliver værre og værre og når jeg kommer fra arbejde har jeg INGEN overskud til at passe min nødvendige træning = ond cirkel!
Mine fridage bruger jeg til diverse behandlinger ....
Det er hårdt hårdt, men du kender det jo!!!!
Walter er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-07-2010, 19:10   #10
annoa
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 01-06 2010
Indlæg: 11
Styrke: 14
annoa er ny på vejen
Hej. Hvis du mener, du har brug for en advokat:
Jeg har på et tidspunkt brugt www.helsinghoff.dk/ad2/.
Har kontor i Århus og København. Er rare.
Man kan sende sin sag til dem og få en gratis vurdering.
Held og lykke med det hele!
annoa er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Spørgsmål omkring søgning om førtidspension TKDK Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 32 28-07-2012 12:54
Søgning af førtidspension Gittemus Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 7 19-01-2011 10:21
søgning af førtidspension nettenuz Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 20 29-09-2010 07:13
Trække ansøgning om førtidspension - rent juridisk cpw Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 17 01-12-2009 14:31
Gratis juridisk rådgivning Fussen Alt det andet 0 16-04-2008 16:03




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:31.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension