K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Hjælpemidler til handicappede

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Hjælpemidler til handicappede Kender du til det at søge hjælpemiddler ?

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 31-05-2018, 10:57   #1
Seidler66
49år
 
Tilmeldingsdato: 08-04 2016
Lokation: Rødovre
Indlæg: 36
Blog Indlæg: 1
Styrke: 8
Seidler66 er ny på vejen
Smile Trivsels-bil

Hej
Efter at have ledt i diverse tråde på K10 samt i diverse lovgivninger uden helt, at få svar på mit spørgsmål så vil jeg prøve her
Vi er igang med, at søge om en Trivsels-bil og jeg er lidt i tvivl om hvad man skal lægge mest vægt på i ansøgningen?
de helbredsoplysninger de beder om skal det være de nyeste eller bare der hvor man har fået sine diagnoser ?
er der nogen her der har nogle gode tips eller selv har erfaring ?

sagen kort:

Min mand ejer en bil som jeg står som bruger af. Bilen er 19 år gammel og skal snart udskiftes. bilen er ikke handicap-venlig.
Min mand er kørestolsbruger og på gammel førtidspension. han har følgende hjælpemidler: Kørestol, El-scooter (Som kommunen har betalt), toiletsæde, badesæde, rollator samt diverse håndtag.

Jeg har blandt andet slidgigt i det meste af rygsøjlen og Fibromyalgi. Jeg fik førtidspension D. 1. oktober 2017 efter 1 års ressourceforløb og 7 års sygemelding. I mit ressourceforløb var jeg tilkendt taxa-kørsel til Privat smerteklinik samt afsluttende arbejdsprøvning. jeg var også tilkendt gulvrengøring, skift af sengetøj samt rengøring af toilet. Denne hjælp er blevet ændret fra midlertidig til fast efter jeg fik tilkendt førtidspension.
Jeg har følgende hjælpemidler: Arbejdsstol, rollator samt ekstra bordplade i køkkenet.

Min mand kan ikke længere komme ind i vores bil da den har for lav indstigning. Jeg kan ikke længere løfte hans kørestol ind i bagagerummet da mine smerter blev forværret efter sidste arbejdsprøvning.

Jeg fik lavet en gangtest i oktober da jeg søgte om en el-scooter til mig selv. Testen viste 140 meter på 15 minutter med 5 pauser på grund af mine smerter. Jeg fik afslag på El-scooteren blandt andet med den begrundelse at jeg havde adgang til bil og det jeg ikke kan bære af varer kan jeg bestille på nettet.
Samtidig stod der i afslaget at jeg var berettiget til handicap-skilt samt Flex-trafik.
Jeg har endnu ikke søgt om skiltet. Flex-trafik ser jeg ikke som en mulighed da min smerteforværring kan opstå meget pludseligt. Når det sker så er jeg nødt til at lægge mig ned så hurtigt som det kan lade sig gøre. Problemet med Flex-trafik er, at hvis man pludselig får brug for, at komme hjem så går der minimum 2 timer fra man ringer og til man kan blive hentet.

jeg håber nogen kan hjælpe mig På forhånd tak
Seidler66 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-05-2018, 11:21   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.662
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Alt hvad du/I skal bruge findes her:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=4...ktofte&page=43

Start bagfra.

Det er noget vanskeligere at få bevilget trivselsbil.

Først skriver i en fuldstændig liste med jeres kørselsebehov, hvor alt skal med.

Men spørgsmålet er hvem af Jer der skal ansøge.

Ved et skriftligt afslag SKAL der ankes til kommunen inden 28 dage, hvor kommunen skal have modtaget anken.

Derefter har kommunen 4 uger til at genvurderer og hvis de fastholde skal de fremsende anken til Ankestyrelsen.

Rødovre kommune har en sagsbehandlingsfrist på 5 måneder som normalt skal overholdes til afgørelsen skal falde:

https://www.rk.dk/borger/socialservi...ciale-omraade/

Jeg ville lade manden være ansøger men med din historik vedlagt.

Men læs nu tråden igennem og vend tilbage med de spørgsmål der dukker op og husk alt foregår skriftlig imellem kommunen og jer.

Ankede du afslaget på en EL-scooter?

Hjælpemiddel eller forbrugsvare DUKH
https://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp...-forbrugsgoder

Hilsen Peter
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-05-2018, 11:40   #3
Seidler66
49år
 
Tilmeldingsdato: 08-04 2016
Lokation: Rødovre
Indlæg: 36
Blog Indlæg: 1
Styrke: 8
Seidler66 er ny på vejen
Tusind tak for dit hurtige svar
jeg læser lige tråden igennem.
men ja jeg har anket og anken ligger stadig hos Ankestyrelsen De er jo ikke så hurtige Jeg mener at de havde 7 måneders sagsbehandlingstid
Men jeg tænkte, at når det tager så lang tid og bilen højst sandsynligt skal udskiftes til september 2019 så måtte vi hellere se at få søgt
Hilsen Sanne
Seidler66 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:53.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension