K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-10-2010, 16:06   #1
Miz
Føler sig hjemme på K10
 
Mizs avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-02 2009
Lokation: Gladsaxe
Indlæg: 32
Styrke: 16
Miz er ny på vejen
Unhappy sygedagpenge stop 3 uger tilbage i tiden uden partshøring og uden afgørelse

Hej med jer

Ja overskriften er god nok. Jeg gør en meget lang historie ultra kort.

Jeg har haft smerter og lidt og ufattelig træthed siden jeg var ca. 12. Besøg hos flere læger og speciallæger uden diagnose. Dog med papirer på, at jeg er hypermobil og har problemer med bækkenet.

I 2008 får jeg ny læge, som diagnosticerer mig med fibromyalgi. Jeg kommer til scanning via reumatolog, hvor de finder ud af, jeg har en diskusprolaps i lænden og på Frederiksberg hospital bekræfter de egen læges diagnose af fibromyalgi. Min funktionsevne bliver målt som svarende til en 80-årigs. Jeg er 31 år.

Min arbejsprøvning går rigtig dårligt og min fibromyalgi bliver stærkt forværret herunder. Kommunen har fået lægens udtalelse på dette. Jeg kommer ikke op på kommunens ønskede 12 timer og det tager mig over 3 måneder at komme mig oven på arbejdsprøvningen. Kommunen har fået min dagbog herfra.

Min sagsbehandler vil ikke indstille til revalidering, skriver at visitering til fleksjob er formålsløst men vil heller ikke indstille til pension. Hun udtaler her mundtligt, at hvis jeg var 50 år, ville det ikke være et problem og at hun ikke vil indstille en 31-årig til pension. Jeg er derfor tvunget til selv at søge.

Jeg får som ventet afslag og sagen er nu i beskæftigelsesankenævnet.

Under alt det her beder jeg Københavns Kommune om hjælp til en anden bolig, da jeg bor på 2. sal og ikke selv kan komme op og ned uden store smerter og problemer. De vil ikke hjælpe.

Vi er derfor tvunget til at flytte kommune, bruger alle forbindelser og har nu fået en lejebolig i Gladsaxe. Et et-plans lille rækkehus.

Grundet flytningen bliver min sag sendt til den nye kommune, som den 14. oktober sender en dagpengespecifikation til mig, hvor der står, at det er sidste dagpengeudbetaling og at den nu stopper pga. varighedsbegrænsningen. Gladsaxe Kommune har givet mig sygedagpenge for den ene dag, det tog deres system at lukke for min udbetaling automatisk.

Jeg kontakter min fagforening, som siger, at ankestyrelsens retspraksis og forvaltningslovens garantiforskrift er, at jeg skal have en partshøring og at der også skal foreligge en afgørelse, inden de kan stoppe mine sygedagpenge.

Min nye sagsbehandler i Gladsaxe vil ikke ændre på noget og siger, at partshøringen og afgørelsen må Københavns kommune klare og at de vil sende sagen tilbage til dem.

Alene og forladt af systemet står jeg tilbage med sygedagpenge, som er stoppet 3 uger tilbage i tiden. Jeg er ikke partshørt. Jeg har ikke modtaget en afgørelse og jeg er lusen mellem to negle i et såkaldt velfærdssamfund, hvor alle kommunerne er så opsat på at spare penge, at syge som jeg ikke kan få blot en smule hjælp.

Kontanthjælp kan jeg ikke få, da min mand akkurat tjener det, der svarer til to gange kontanthjælp.

Jeg er møg ked af det og hamrende tosset, da de rammer mig på min retfærdighedsfølelse.

Jeg ved, at kommunen gør noget ulovligt og står tilbage og kan gøre absolut intet. Det er ikke fair
Miz er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-10-2010, 17:33   #2
Hyanna
Skal snart betale husleje på K10
 
Hyannas avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-09 2008
Lokation: Odsherred
Indlæg: 885
Blog Indlæg: 2
Styrke: 17
Hyanna er ved at flytte ind på K10Hyanna er ved at flytte ind på K10
Hold da op Miz, da fik jeg ski da godt nok kaffen galt i halsen. Her går man og bilder sig ind at man ikke længere kan blive overrasket over hvad kommunerne finder på ..... Nå, så lærte jeg altså liiiige noget andet

Miz, du skal få fat i din fagforening med det samme! De må gå ind og hjælpe dig.

Og så kan jeg altså ikke lade være med at tænke at når de nu har udbetalt sygedagpenge for en dag, så har de jo også overtaget ALLE forpligtelser, og de må så udbetale de dagpenge til du er blevet varslet, har fået en opdateret ressourceprofil, har fået din indsigelsesfrist osv. osv.

På med vanten kære Miz, jeg er sikker på der nok skal komme andre med nogle gode bud.
__________________
Den der har magten og agten, får også retten på sin side. Martin Andersen Nexø

Når elefanter slås går det ud over græsset Afrikansk ordsprog.
Hyanna er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-10-2010, 18:01   #3
maybeline2you
Afhængigheds tegn af K10
 
maybeline2yous avatar
 
Tilmeldingsdato: 07-04 2010
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 356
Blog Indlæg: 6
Styrke: 14
maybeline2you er ny på vejen
Søgte lidt på K10

Hejsa Miz ..Stop af sygedagpenge

Søgte lidt på K10 fordi dette emne tit er oppe og vende harinde og dette var hvad jeg fandt ...

http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

Vh M2y
__________________
"En person, som kan drive sig selv videre, når anstrengelserne bliver smertefulde, er den person, som vinder." @R

Billedet skal ses som en protest. Jeg er ikke "den lykkelige ejer" af en pitbull terrier, men jeg kan godt gå fra venlig skødehund til Aggrasiv Pitbull Terrier, på 0,5 og bide fra mig
maybeline2you er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-10-2010, 20:44   #4
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Miz Se meddelelser
Jeg har haft smerter og lidt og ufattelig træthed siden jeg var ca. 12. Besøg hos flere læger og speciallæger uden diagnose. Dog med papirer på, at jeg er hypermobil og har problemer med bækkenet.

I 2008 får jeg ny læge, som diagnosticerer mig med fibromyalgi. Jeg kommer til scanning via reumatolog, hvor de finder ud af, jeg har en diskusprolaps i lænden og på Frederiksberg hospital bekræfter de egen læges diagnose af fibromyalgi. Min funktionsevne bliver målt som svarende til en 80-årigs. Jeg er 31 år.

Min arbejsprøvning går rigtig dårligt og min fibromyalgi bliver stærkt forværret herunder. Kommunen har fået lægens udtalelse på dette. Jeg kommer ikke op på kommunens ønskede 12 timer og det tager mig over 3 måneder at komme mig oven på arbejdsprøvningen. Kommunen har fået min dagbog herfra.

Min sagsbehandler vil ikke indstille til revalidering, skriver at visitering til fleksjob er formålsløst men vil heller ikke indstille til pension. Hun udtaler her mundtligt, at hvis jeg var 50 år, ville det ikke være et problem og at hun ikke vil indstille en 31-årig til pension. Jeg er derfor tvunget til selv at søge.

Jeg får som ventet afslag og sagen er nu i beskæftigelsesankenævnet.

Under alt det her beder jeg Københavns Kommune om hjælp til en anden bolig, da jeg bor på 2. sal og ikke selv kan komme op og ned uden store smerter og problemer. De vil ikke hjælpe.
Du har søgt førtidspension efter § 17 i sygedagpengelov på det foreliggende grundlag. Du fik som ventet afslag på ansøgning om førtidspension efter § 17, og du har anket afgørelsen, og sagen ligger nu i Beskæftigelsesankenævnet.

Men du er jo ikke pludselig rask og klar til ordinær beskæftigelse.

Helsingør-dommen siger, at folk ikke må havne i et kontanthjælpshul uden forsørgelse.

Læs om Helsingør-dommen i følgende omtaler og links:

http://www.avisen.dk/syge-danskere-k...ng_117054.aspx

http://www.avisen.dk/det-var-ren-kas...ng_117065.aspx

http://www.avisen.dk/_docs/Udskrift-af-dombogen.pdf


Du fortæller videre:

”Grundet flytningen bliver min sag sendt til den nye kommune, som den 14. oktober sender en dagpengespecifikation til mig, hvor der står, at det er sidste dagpengeudbetaling og at den nu stopper pga. varighedsbegrænsningen. Gladsaxe Kommune har givet mig sygedagpenge for den ene dag, det tog deres system at lukke for min udbetaling automatisk.

Jeg kontakter min fagforening, som siger, at ankestyrelsens retspraksis og forvaltningslovens garantiforskrift er, at jeg skal have en partshøring og at der også skal foreligge en afgørelse, inden de kan stoppe mine sygedagpenge.

Min nye sagsbehandler i Gladsaxe vil ikke ændre på noget og siger, at partshøringen og afgørelsen må Københavns kommune klare og at de vil sende sagen tilbage til dem.”


Men Helsingør-dommens principafgørelse gælder også efter flytning!

Dommen siger blandt andet:

”Det fremgår af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats §69, stk. 1, nr. 1,
at kommunen sørger for at personer med varige begrænsninger i
arbejdsevnen, jf. §2, nr. 7, har mulighed for ansættelse i fleksjob.

Der er i bestemmelserne ikke fastsat nærmere krav til omfanget af den
nedsatte arbejdsevne. Efter §70, stk. 1, giver kommunen tilbud om
fleksjob til personer, der ikke modtager førtidspension.

Efter forarbejdet til lov om en aktiv beskæftigelsesindsats er der
tilsigtet en klar sammenhæng mellem førtidspension og fleksjob.

Er en personen ikke berettiget til førtidspension, og det ikke er muligt
at opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår på
arbejdsmarkedet, skal den pågældende visiteres til fleksjob.”


Og hvis fleksjob ikke umiddelbart er let at anvise, har du ret til ledighedsydelse. Og fleks/ledighedsydelse kan ofte være skridt tæt på vej til førtidspension.

Fortæl jobcenter i Gladsaxe om Helsingør-dommens principafgørelse, som også må gælde i Gladsaxe og komme dig til gavn.

Her på K10 har jeg læst om MineBørnsMor og MorWettendorff have gavn af denne principafgørelse. Læs evt. deres tråde her på K10:

MorWettendorffs tråd: Hvor stor er chancen for førtidspension:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=10237&page=9


MineBørnsMors tråd: Afslag på førtidspension – hvad nu?

http://www.k10.dk/showthread.php?t=11857&page=12


Held og lykke!

Sidst redigeret af Katharina; 18-10-2010 kl. 20:49.
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-10-2010, 14:05   #5
Miz
Føler sig hjemme på K10
 
Mizs avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-02 2009
Lokation: Gladsaxe
Indlæg: 32
Styrke: 16
Miz er ny på vejen
Tusind tak for jeres links.

Min fagforening har ikke kunne få Gladsaxe til at ændre holdning og mener stadig, at partshøring og afgørelse ligger hos Københavns Kommune, da det egentlig var under dem, at min varighedsbegrænsning udløb.

Københavns Kommune er enig med Gladsaxe, så nu afventer jeg at kommunen aftaler partshøringsmøde med fagforeningen.

Lægekonsulenten hos Københavns Kommune er ikke enig med egen læge og Frederiksberg Hospital i, at min lidelse er varig. Tænk sig at han underminerer læge og speciallæge. Det er forrykt. Og det første pensionsteamet sagde ved høringsmødet var, at de ikke forstod, at der blev brugt så meget tid på gentagelser, da der jo ikke var tvivl om, at fibromyalgi er en varig lidelse. Utroligt

Jeg vil læse og sende links'ne til fagforeningen.

Kom gerne med flere indput, det hjælper alt sammen
Miz er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-10-2010, 19:26   #6
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Miz Se meddelelser
Københavns Kommune er enig med Gladsaxe, så nu afventer jeg at kommunen aftaler partshøringsmøde med fagforeningen.

Lægekonsulenten hos Københavns Kommune er ikke enig med egen læge og Frederiksberg Hospital i, at min lidelse er varig. Tænk sig at han underminerer læge og speciallæge. Det er forrykt. Og det første pensionsteamet sagde ved høringsmødet var, at de ikke forstod, at der blev brugt så meget tid på gentagelser, da der jo ikke var tvivl om, at fibromyalgi er en varig lidelse. Utroligt

Jeg vil læse og sende links'ne til fagforeningen.

Kom gerne med flere indput, det hjælper alt sammen
Der er en debat om lægekonsulenters rolle her på K10 i øjeblikket. Lægekonsulenter må ikke underminere egen læge og speciallæger på Frederiksberg Hospital i vudering af dine diagnoser: tilstand stationær og varig, helbredende behandlingsmuligheder udtømte, funktionsevne væsentligt og varigt nedsat, varige skånebehov...

Skriv et kort og klart resumé i punktform af egen læges og speciallægers vurdering af: Diagnoser og konklusion - omkring kompleksitet i din sygdom.

Giv dette resumé til din sagsbehandler og bed om at få det vedlagt din sag, så skal disse præciserende oplysninger indarbejdes i din ressourceprofil.

Dette kan synes en overflødig detalje - men det er det ofte ikke - fordi det desværre sker, at der udelades vigtige sætninger af egen læges og speciallægers redegørelse for sygdoms kompleksitet: diagnoser og konklusion

Måske er det det, der er sket i din sag, siden lægekonsulent synes uenig med egen læge og speciallæger i vurdering af din sygdomstilstand - midlertidig eller stationær.

Ønsk som sagt aktindsigt i ressourceprofil - og check, at opdaterede lægefaglige oplysninger - fra egen læge og fra speciallæger - som du således afleverer - kommer med ucensurerede sidst i ressourceprofil - og videre bliver indarbejdet i lægekonsulent-notat i ressourceprofil - lige under gengivelse af egen læges og speciallægers diagnoser og konklusioner i ressourceprofil!

Så håber jeg ikke, der kan løbes mere om hjørner i din sag!

Held og lykke :-)

Sidst redigeret af Katharina; 20-10-2010 kl. 21:07.
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Stop af Sygedagpenge efter d 52 uger morstina Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 17 10-01-2013 13:02
§ 17 uden partshøring jasch Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 90 25-07-2012 23:18
stop af sygedp uden resourceprofil??? Guldfax Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 13 17-02-2011 23:52
Stop for udbetaling uden varsel develler Din historie 44 06-07-2010 09:43
Statistik:Langtidssyge uden sygedagpenge. Nillan Politik og Samfund 1 26-10-2008 14:16




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:38.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension