K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-06-2010, 17:05   #21
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Vil bare lige tilføje, at grunden til at jeg tillader mig at være så skråsikker på førtidspension er disse to udsagn fra FSP:

Citat:
Oprindeligt indsendt af FSP Se meddelelser
Jeg er helt enig med dig. Jeg syntes heller ikke at det er mig der er problemet, men arbejdsgiveren. Med den rette holdning og lidt velvilje er der masser som jeg kan lave på langt de fleste arbejdspladser. Jeg er teknisk uddannet og har det meste af tiden været ansat i mekanisk konstruktion eller i IT.
Og:

Citat:
Oprindeligt indsendt af FSP Se meddelelser
Jeg mener nok, at jeg stadig kunne stå til rådighed for arbejdsmarkedet selv om jeg søgte førtidspension, hvis jeg fortsatte med min jobsøgning som hidtil. Får jeg tilbudt et job tager jeg det. Får jeg tildelt førtidspensionen kan jeg jo beslutte om jeg vil blive i jobbet eller ej. Får jeg ikke tilbudt noget job ja så vil jeg da mene at jeg har stået til rådighed på lige fod med alle andre. Det er jo ikke sådan at man mener at førtidspensionister er uarbejdsdygtige, man vil jo gerne have at de arbejder.
Med de sætninger i baghovedet, så hører jeg, at det drejer sig mere om problemer med at finde ordentlige arbejdsforhold/chefer og kollegaer, end om at helbreddet sætter så mange begrænsninger, at arbejdsevnen er lig nul.


Men ift. de begrænsninger du så skriver FSP, så tænker jeg da, at du skal overveje, om en personlig assistance, kunne være en hjælp for dig? Det kan man få i op til 20 timer om ugen, hvis man har et fuldtidsjob, det er en person som ansættes til at hjælpe dig med de ting du ikke selv kan pga. dit handicap (f.eks. tager referater fra de møder, hvor du ikke kan følge med i dialogen, som svarer mobilen osv - mulighederne er uendelige).

Men du har da helt sikkert nogen begrænsninger i dit helbred, og måske betyder det, at du ville være dårlig/heldig nok til at kunne få et fleksjob.
Men det kræver i hvert fald en eller flere arbejdsprøvninger, samt en grundig beskrivelse af dit helbred (det sidste skulle være forholdsvist nemt). Men det ville være dum af dig at gøre så længe du er på dagpenge, da der så kan opstå (berettiget) tvivl om din rådighed. Du kan evt. undersøge muligheden for at få en sygemelding, som en anden også nævner, og så tage den derigenne. Eller du kan gøre det, hvis du en da får et job (man må nemlig godt søge revalidering/fleksjob/pension, uden at man er sygemeldt).
Og sidst, men desværre ikke den mest opmuntrende løsning, så kan du vente til du ikke kan få flere dagpenge alligevel, og så søge når du kommer på kontanthjælp.
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-06-2010, 18:45   #22
FSP
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 02-06 2010
Indlæg: 5
Styrke: 0
FSP er ny på vejen
Jeg vil gerne sige tak til jer alle sammen for jeres kommentarer og gode råd.

Jeg vil gerne understrege at der ikke er nogen her der har taget modet fra mig. Hvis der er noget der tager modet fra mig så er det systemet og de muligheder man tilbyder mennesker der i forvejen har det svært.

Faktisk har det været rart med jeres indlæg uanset om de er skrevet ud fra et realistisk eller omsorgsfuldt synspunkt. De realistiske kan selvfølgelig være irriterende , misforstå mig ikke, de fortæller jo desværre ikke altid det man helst vil høre.

Til Andersine85

Du skriver:
”Med de sætninger i baghovedet, så hører jeg, at det drejer sig mere om problemer med at finde ordentlige arbejdsforhold/chefer og kollegaer, end om at helbreddet sætter så mange begrænsninger, at arbejdsevnen er lig nul.”

Der skal ikke være nogen tvivl om at jeg allerhelst vil have et arbejde til en anstændig løn, men der skal heller ikke være tvivl om at det hverken skal stresse mig på grund af mit handicap eller på grund af dårlige arbejdsforhold. Det er det ikke værd, jeg vil ikke ødelægges bare for at bevare et arbejde. Hvis mit handicap og mine arbejdsforhold går ud over min psyke betyder det at jeg ikke er i stand til at arbejde, som Smidt skriver ”Du skal huske at passe på dig selv!!”.

Jeg tror desværre at der er så mange forbehold ved min ansættelse at arbejdsgiveren sikkert vil anse min arbejdsevne som lig nul.

Mange hilsner
FSP
FSP er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-06-2010, 23:38   #23
Ruby
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2009
Indlæg: 230
Styrke: 15
Ruby er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af FSP Se meddelelser
For at starte bagfra så vil jeg jo allerhelst have et arbejde med en anstændig løn,....
Jaaa det vil vi vel alle... her på siden - forstår dig godt...

Citat:
Oprindeligt indsendt af FSP Se meddelelser
Mange forhold er imod mig, hørehandicappet, alderen og den lange ledighedstid (1,5 år). Hvem vil ansætte sådan en?
Jaaa altså jeg har en kollega med svært hørehandicap, han har fået et af de der coklare implant (ANER ikke hvordan man staver det håber du ved havd jeg mener) uden det store held. Men han arbejder hos os idag - og alle forsøger at tilpasse efter bedste evne..

Citat:
Oprindeligt indsendt af FSP Se meddelelser
Fra 1. juli og 2 år frem så slutter min mulighed for at få dagpenge.
Du ved jo ikke om det bliver sådan - som jeg (som a-kasse ansat) er orienteret - så er det for folk der bliver ledige fra 01-07-10 der "kun" har ret til 2 år på dagpenge. Der er overgangsregler for jer der ER på dagpenge... (ja det er sådan som vi ved det nu - det kan ændres mange gange inden loven er på plads... men synes bare lige jeg ville sige det...

Citat:
Oprindeligt indsendt af FSP Se meddelelser
Jeg mener nok, at jeg stadig kunne stå til rådighed for arbejdsmarkedet selv om jeg søgte førtidspension, hvis jeg fortsatte med min jobsøgning som hidtil. Får jeg tilbudt et job tager jeg det. Får jeg tildelt førtidspensionen kan jeg jo beslutte om jeg vil blive i jobbet eller ej. Får jeg ikke tilbudt noget job ja så vil jeg da mene at jeg har stået til rådighed på lige fod med alle andre. Det er jo ikke sådan at man mener at førtidspensionister er uarbejdsdygtige, man vil jo gerne have at de arbejder.
Jeg kan SAGTENS følge din tankegang i det du har skrevet her... men det er bare ikke sådan en a-kasse arbejder. Der skal du stå til rådighed for FULDTIDSARBEJDE(og det gør du jo nu - det er ikke det jeg sætter tvivl ved) MEN så SNART du til en a-kasse siger "jeg er syg og magter ikke 37 timer" eller "FØRTIDSPENSION" så SKAL en klokke ringe - hos A-kassen. De skal altså - når du snakker om sygdom eller pension, foretage en rådighedsvurdering.

Folk der søger Førtidspension(inkl. mig selv) er på en eller anden måde ude af stand til at overtage 37 timers arbejde (30 hvis du er deltidsforsikret) og derfor kan man ikke få dagpenge mens man søger førtidspension.

Jeg vil råde dig til, hvis du bestemmer at søge førtidspension, at melde dig syg i A-kassen. Så får du sygedagpenge, som er det samme som din dagpengesats.

Jeg vil gerne understrege at jeg ikke tager stilling til hvorvidt du er berettiget til FP eller ej, men jeg forsøger blot at vejlede og guide dig lidt i det dér med A-kasse, førtidspension og rådighed. Og du spørger bare, hvis noget af det jeg har skrevet er indviklet eller... noget.. ikk??


Citat:
Oprindeligt indsendt af FSP Se meddelelser
Men om vil stole på at jeg står til rådighed er nok en helt anden sag. Man kriminaliserer dagpengemodtagere. Jeg har endnu ikke modtaget en eneste skrivelse uden der har været mindst et afsnit hvor man lover mig bål og brand og fratagelse af mine dagpenge hvis jeg ikke gør hvad jeg får besked på. Det har været en ubehagelig oplevelse at komme ind i dagpengesystemet.
DET kan jeg RIGTIG godt forstå du føler... at du bliver kriminaliseret - det er jo med dagpengesystemet som det er med at søge førtidspension.. pga meget fusk og svindel - bliver der gang på gang strammet op - og det rammer alle os der rent faktisk har rent mel i posen....

Mht. "bål og brand" - så har a-kassen PLIGT til at orientere dig om hvorfor de beder dig om "dit og dat" og hvad der sker hvis du ikke gør det... TRÆLS og INDVIKLET og til at få pulsen op af HVER GANG - men desværre... landets lov...

Ruby
Ruby er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Dagpenge og ansøgning om fleksjob?? Ida Spørgsmål ang fleksjob 8 15-06-2010 14:13
førtidspension-ansøgning Margrethe09 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 14 21-02-2010 09:48
Dagpenge og Førtidspension Tullee Alt det andet 15 30-09-2009 02:17
Førtidspension og dagpenge Danskerdude Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 07-07-2009 07:42
Kan man søge førtidspension hvis man ikke er på kontanthjælp eller dagpenge? tbbe Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 29-01-2009 23:46




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:04.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension