K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-11-2011, 15:49   #1
Lmi
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 22-11 2011
Indlæg: 7
Styrke: 0
Lmi er ny på vejen
Hjælp!

Sagen er den at min datter som er 24 år, har været sygemeldt de sidste 5 år!

Da hun blev sygemeldt var det pga. dårlig ryg, med efterfølgende skanning som viste hun ikke kunne forsætte uddannelse (Sosu)

Hun blev så henvist til AS3, var igennem en job prøvning i Kvickly… hvilket var helt hen i vejret pga. hendes skånehensyn og lægen frarådede det også, så det var dømt til at mislykkes.
Så blev hun igen sat på hold indtil næste sted (børnehave) hvor hun var rigtig glad for at være, men pga. influenza kunne de ikke bruge hende mere…, hun blev så rigtig ked af det da de ugen forinden havde sagt hvor god hun var og hvor glade de var for hende, hun gik så psykisk ned også og var igennem samtaler osv, hvor hun også fik sat diagnose på hendes psykiske tilstand, næste arbejdsprøvning blev i en dus ordning hvor job konsulent havde ”glemt” at informere dem om hendes lidelser… da de erfarede ar hun havde psykiske lidelser ville de ikke have hende.(længerevarende angst depression, som følge af rygsmerter og sociale situation)
Hun kom så er for et par måneder igen i job prøvning, og ved første møde med stedet og rådgiver var han som han sagde ”lidt” hård mod hende… det er så resulteret i hun er gået helt ned med flaget og vi har ventet i flere uger på et møde med rådgiver, har så dagen det længe ventede møde, modtaget en mail hvori han aflyser mødet, da han ikke er hendes rådgiver mere! Hvad gør vi lige? Hvem kan vi gå til for at få hjælp for det her kan vi ikke blive ved med at holde til, hun har i 5 år været på bistand og kan ikke betale sine regninger osv. og får hun det ikke bedre psykisk og fysisk ja så kan hun jo ikke komme til at klare et job. Det har de forskellige nu også skrevet hun ikke kommer til på fuld tid.
Vil lige nævne at da hun skulle starte i arbejdsprøvning havde læge og psykolog sagt hun skulle have behandlinger samtidig med både hos fys og hos psykolog for at få det optimale ud af det pga. af alle hendes nederlag, men det er endnu ikke blevet bevilget…..
vil lige nævne der har været et utal af rådgivere , føler virkelig vi er blevet smidt rundt i systemet.
Det er sagen kort fortalt, steder hun også har været er følgende: Trænings højsskolen hvor hun sad i en kælder og snakkede med en lærer og skulle lave ting i træ .Og daghøjskolen Sind hvor du havde det rigtig skidt og derefter CSL hvor det blev konstateret at pga hendes sociale angst skulle hun ikke gå på hold, men kun komme til samtale en gang ugentligt, det var fra CSL hun blev sendt i omtale DUS ordning hvor de ikke havde nævnt hendes psyke overhovedet.
Inden sidste job prøvning blev hun sendt på RCA hvor de ikke ville have hende pga hendes psyke.

Jeg skriver fordi jeg virkelig ikke kan se hvordan min datter skal komme videre , nu er hun blevet smidt rundt i 5 år og ikke kommet et skridt videre, hun er blevet så psykisk dårlig at hun har lukket sig helt inde i sig selv over hendes fortvivlede situation.
Det er i dag kommet så vidt at hun i 6 uger nu har grædt konstant og er på nippet til at blive indlagt..imod hendes vilje fordi hun har det så dårligt.
Men hun kan ikke se en vej ud af det hele, komunen vil ikke hjælpe med at betale strøm og gas så det bliver der lukket for her i ugen, og vi kan desværre ikke hjælpe økonomisk.
Er der nogle herinde der kan komme med gode råd/løsninger på hvad vi gør?
Mvh
Lotte
Lmi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-11-2011, 16:17   #2
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
Allerførst, så har kommunen, efter min vurdering på dit korte sagsresume, overtrådt en af de bærende paragraffer indenfor det sociale område:

Lov om social service:
§ 1. Formålet med denne lov er
1) at tilbyde rådgivning og støtte for at forebygge sociale problemer,
2) at tilbyde en række almene serviceydelser, der også kan have et forebyggende sigte, og
3) at tilgodese behov, der følger af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer.
Stk. 2. Formålet med hjælpen efter denne lov er at fremme den enkeltes mulighed for at klare sig selv eller at lette den daglige tilværelse og forbedre livskvaliteten.
Stk. 3. Hjælpen efter denne lov bygger på den enkeltes ansvar for sig selv og sin familie. Hjælpen tilrettelægges ud fra den enkelte persons behov og forudsætninger og i samarbejde med den enkelte.

Det bør i klage over. Jeg ville stile klagen til jobcenter chefen i jeres kommune.

Hvad siger lægerne om mulighederne på længere sigt, for jeg kan ikke umiddelbart se hvad de mener? Er der behandlingsmuligheder?

Du skriver at i endnu ikke har fået bevilliget psykolog hjælp? Dette bliver ikke bevilliget med mindre i har fået en henvisning fra egen læge, og derefter søger økonomisk støtte via enkeltydelser i jeres kommune. Hvis økonomien er så stram som i fortæller, så bør hun kunne få den støtte da den bevilliges på en konkret udregning.

Er der udarbejdet en ressourceprofil på jeres datter? Hvis ja, hvad siger kommunen så i deres vurderinger i forhold til fremtiden?

Hvis ikke, så er der et klagepunkt mere der.
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-11-2011, 17:00   #3
Lmi
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 22-11 2011
Indlæg: 7
Styrke: 0
Lmi er ny på vejen
Jeg har klaget til råd manden i komunen, men fik en sluder for en slader til svar.

Hun har føret fået bevilget 12 psykologbehandlinger, og denne psykolog frarådede hun kom på revalideringscenteret, men det er nu eneste tilbud, som sidst hun var der ikke ville havde hende pga hendes ubehag bare ved mødet derude.
Komunen har selv fået lavet både psykolog og psykiater vuderinger på hende og der er diagnoser som social fobi/agorafobi, depresive tendencer og neourotisek tendencer. Egen læge siger de er stationære pga den lange tid(5 år) Desuden har hun fået konstanteret dårlig ryg(grunden til sygmeldingen for 5 år siden) samt dårlige knæ.
Hun er nu igen bevilget 12 behandlinger. Komunen siger de hårber hun kan blive selvforsørgende, men det er som om de ikke læser de erklæringer der ligger på hende når de udtaler sig.
De bliver ved med at sige hun har gode evner,..jo jo men hun kan ikke engang gå i en butik og handle så i en skole vil det da slet ikke gå.

Komunens plan er nu hun SKAL på revalederingscenter for at afklare hvad hun kan, uanset hvad psykologerne siger. Selvom sidt hun var der ville de ikke have hende der...Vi forstår intet og ved virkelig ikke hvad vi skal gøre.

Nu sidder hun bag lukkede døre og tør ikke åbne pga de vil lukke for strømmen og det får hende jo ikke til at få det bedre. Komunen siger det ikke er en uforudset udgift, men at være 24 år og have været på bistand i 5 år så er det svært.
Hun blev i april eftergivet gæld til forsyningsvirksomhederne af SKAT da hun ikke har midlerne som de skriver, men komunen solgte el handlen til et andet selskab og de er ikke offentlige så de vil have deres penge uanset hvad skat siger...
Lmi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-11-2011, 17:28   #4
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Jeg synes, at hun skal have snakket med sin læge om, man overhovedet vil kunne deltage i noget om helst. Hvis ikke, bør hun placeres i det som hedder match 3, for så må jobcentret slet ikke sende hende ud...... (match 3 = passiv)

Der er noget som hedder match 1, 2 og 3. Ved match er man klar og ved match 3 er man så syg, at man slet ikke kan komme ud i noget. Her bør lægen støtte op.
Man kan få det at vide af sagsbehandleren, om hvilken match sagsbehandleren har placeret én.

Lægen bør også kunne beskrive hvilke skånehensyn, hun har, så hun ikke skal sættes ud i situationer, hvor det går helt galt i f.eks. arbejdsprøvninger.

Min anbefaling er lige nu: Snak med lægen om det...

Og så kan man godt klage over en jobplan, da det er en slags tilbud og dermed afgørelse (nu hvor de foreslår revalidering). I kunne bede om jobplan (papir med oplysning om formål med revalideringscenter)
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-11-2011, 17:40   #5
Lmi
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 22-11 2011
Indlæg: 7
Styrke: 0
Lmi er ny på vejen
Jeg skal tale med lægen i morgen så der vil jeg drøfte tingen med hende.

Jeg ved der er beskrevet skånehensyn både med hensyn til det fysiske og også pykiske, men som du kan se har de sidste 5 år ikke lige været bevis på de har rettet sig efter disse.
Jeg har bedt om at få at vide hvilken planer de har fremadrettet nu de har hende på forrevaledering, de er klar over hun ikke kan klare en skoleklasse med mange mennesker,men de siger "vi tror på hun nok skal få det bedre" hele tiden, selvom hun rent faktisk og synligt får det værre og værre.
Jeg kan heller ikke tælle det antal sagsbehandlere hun har haft i de år...så bare det gør det hele svært synes jeg,
Lægen er fortvivlet over de ikke kan forstå hun har brug for behandlinger hele tiden både hos fys og psykolog. Hun skal gentagende gange sidde og skrive henvisninger eller tale med dem selvom det er på baggrund af de udtallelser kommunen selv har indhentet/fået hos de forskellige hun har været undersøgt af.
Jeg var så fortvivlet sidst at jeg sagde jeg synes vi skulle søge pension så hun kunne få ro! Jeg håber bestemt hun bliver bedre psykisk ,men har erkendt at hun aldrig bliver rask og det må vi leve med, men vi kan ikke leve med hun bliver kastet rundt og rundt i systemet mere.
Lmi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-11-2011, 17:42   #6
Lmi
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 22-11 2011
Indlæg: 7
Styrke: 0
Lmi er ny på vejen
Hov--glemte..de siger deres plan er at hun bliver selvforsørgende...
Lmi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-11-2011, 18:10   #7
tumnus
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2007
Indlæg: 696
Styrke: 18
tumnus er ny på vejen
Jeg tænker - søg pension på det foreliggende grundlag - så kommer der måske gang i sagen. Det lyder som om der er lægepapirer, der bakker op om problemerne

Når hun er på bistandshjælp får det ikke konsekvenser
tumnus er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-11-2011, 18:32   #8
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Jeg har det nok på samme måde som tumnus... Når man er på kontanthjælp, så er der intet at miste ved at søge førtidspension på det foreliggende (det skal skrives "foreliggende").

Hvis hendes lidelser/sygdomme er varigt nedsat og arbejdsevnen også (50% nedsat), jamen så hedder det enten fleksjob eller førtidspension.

Jobcentret sidder ikke så meget inde i det sociale område, da de primært sidder med det jobmæssige område. Så jeg tænkte egentlig lidt på, om I kan høre socialcentret/den sociale afdeling ad, om der findes tilbud, som kan være noget for hende. Måske socialpædagogisk støtte i hverdagene. F.eks. have en kontaktperson som støtte. Få hjælp til hverdagene i det hele taget. Du kan bede den sociale afdeling om at lave en helhedsorienteret indsats til din datter. (du kan f.eks. skrive brevet til den sociale afdeling med din datters underskrift - så det kan komme fra hende, at hun selv ønsker hjælp)
Links:
http://www.sm.dk/Temaer/sociale-omra...der/Start.aspx

Jeg har en veninde som får god hjælp, hvor der kommer en kontaktperson mindst 1 gang ugentligt og hjælper hende med forskellige små ting som at læse breve og sætte en mere struktur i hverdagene. (en slags træning)
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-11-2011, 19:05   #9
Lmi
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 22-11 2011
Indlæg: 7
Styrke: 0
Lmi er ny på vejen
Hun har haft en super bostøtte, men pga omstruktuering blev hun taget fra hende, der er tilbud andre hvor jeg har været med til opstartsmøder, den ene blev syg, den anden høre vi aldrig fra mere, og den 3. stod pænt inden for døren til Netto og sagde, så går du der hen og bagefter derhen...de har trods møder ikke forstået hvad der er hun har brug for-nemlig støtte til at få en hverdag til at hænge sammen og til at TURDE komme uden for en dør!
Jeg må indrømme jeg næsten ikke kan klare mere, jeg har fuldmagt til alt og gør også alt,men det er ikke nemt som mor at være så magtesløs, jeg ville jo gerne kunne betale hendes regninger og ville gerne gøre det sådan hun fik det bedre,men det står ikke i min magt.Vi hjælper hende så godt vi kan med at handle ind til hende når hun mangler ,men økonomisk er vi desværre ikke sådan stillet at vi kan mere end det.
Jeg tror virkelig ikke hun får det bedre før hun får ro på og en bedre økonomi, hvilket også er det lægen siger. Det er jo en ond cirkel hun er i på 5 år.og hun kan IKKE se noget lys forude overhovdet.(kan jeg sådan set heller ikke lige pt)
Lmi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-11-2011, 21:58   #10
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Jeg sidder og tænker, om der er nogle lægepapirer kommunen mangler.

Jeg har selv oplevet, at forsyne kommunen med div. lægepapirer, da jeg så efter flere år bad om aktindsigt kunne jeg konstatere, at alle de lægepapirer jeg selv havde afleveret var pist væk.

Jeg kan forestille mig, at egen læge har henvist din datter til forskellige spec.læger eller undersøgelser i årenes løb.
Derudover har kommunen muligvis også haft henvist hende til undersøgelser.

Jeg synes, at du skal starte med at bede om aktindsigt i din datters sag, det kan du gøre ved hjælp af denne formular: http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt.pdf

Ovennævnte formular udfylder du og afleverer den ved skranken på jobcenteret, og du skal bede om en kvittering på, at de har modtaget den.

Denne fremgangsmåde bør du/i benytte hver eneste gang i afleverer noget til kommunen.
Det er så pokkers vigtigt, at have dokumentationen i orden.

Når i har afleveret formularen skal kommunen sende kopi af alle sagens akter inden for 10 dage.

Så kan du/i se sagen igennem og se hvad der reelt ligger.

Hvis i konstaterer, at nogle lægepapirer mangler kan i selv indhente dem hos div. læger. Dem som egen læge har henvist til kan i få kopi af hos egen læge.
Benyt evt. denne: http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt_ved_laege.pdf
Hvis det er specifikke ting i ønsker kopi af er det ikke sikkert at det er nødvendigt, at benytte formularen.

Når i ved, at alt relevant ligger i sagen kan din datter søge førtidspension i henhold til pensionslovens §17, på det foreliggende dokumentationsgrundlag.

Eftersom hun allerede er på kontanthjælp har hun intet at miste.

Hvis i vælger denne mulighed, så må sb kun gøre en eneste ting inden hun lader sagen overgå til behandling efter reglerne om pension, og det er, at lave din datters rp.

I tilfælde af afslag skal der være en begrundelse, og denne begrundelse kan i så bruge som videre afsæt i sagen.

I et afslag kan der f.eks. stå, at der mangler specifikke lægeundersøgelser, en behandlingsmulighed der ikke er afprøvet m.m.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
HJÆLP!PFA Erhversevnetab, sygedagpenge og nu kontanthjælp labyranten HJÆLP!! Anja-10 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 41 26-06-2013 09:05
Hjælp hjælp hjælp. kommunen stopper min sdp pga. manglende motivation NannaA Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 20 14-09-2012 08:46
Hjælp til testamente, akut-hjælp Ricky M. Politik og Samfund 1 07-01-2012 17:17
Hjælp.Hjælp.Hjælp...Overgang fra ledighedsydelse til løn i fleksjob ????? skytten64 Spørgsmål ang fleksjob 10 21-05-2010 06:26
Hjælp hjælp Fra flex-job til pension. Berit p At søge førtidspension 3 30-12-2007 00:16




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:47.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension