K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-07-2017, 00:58   #1
KPG
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 31-03 2016
Indlæg: 10
Styrke: 9
KPG er ny på vejen
Ankesag vedr.: sygedagpenge

Hej...

Er der nogen her, der måske kan svare mig på, hvor stor en 'chance' jeg har for at vinde en ankesag? (Ved godt at det er svært at gisne om)

Mine sygedagpenge er blevet stoppet, da min 'sagsbehandler' ikke mener at jeg er syg, med EGEN sygdom. Jeg lider af Borderline, ADHD, angst og depression. Er i medicinsk behandling for de sidste 2 lidelser.

'Sagsbehandleren', har truffet afgørelsen selv, og uden lægelig underbygning.

Hun har ligeledes skelnet meget til udtagelser fra en arbejdsgiver, som jeg har været i praktik hos. Denne er kommet med meget 'krænkende' udtagelser omkring mig. Disse har jeg end ikke haft mulighed for at kunne dementere.

Så jeg har en følelse af at min retssikkerhed er krænket og afgørelsen er truffet pga. udtagelser og beslutninger draget af lægmænd.

Det skal nævnes, at sagen er anket og at min parts-repensentant er socialrådgiver i min fagforening.

Der foreligge flere og tydelig statuserklæringer fra psykiater m.m der ikke 'rigtigt' skelnes til. Disse anbefaler er, at jeg max kan 'yde' i 10 timer på nuværende tidspunkt.

Ved at spørgsmålet er SVÆRT.

Mvh. KPG
KPG er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-07-2017, 01:45   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Nej,..........

Kære KPG

..... det er ikke svært.

Det tager bare nogle år, for man forstår systemet.

Kommunen kan godt raskemelde dig, i................... nu skal du læse hvad jeg skriver,... i SYGEDAGPENGELOVGIVNINGEN forstand.

Ikke lægefagligt. Kan du se forskellen.? En kommunal social sag er som at komme i en retssal, hvor kun beviser og dokumentation er gældende. Følelser og sund fornuft skal vi ikke tænke på, følger de regler.

Det tog mig mange år at forstå, at en borger godt kan være på kontanthjælp, trods borgeren er syg. Jeg påstod, at hvis du er syg skal man da være på SYGEdagpenge. Helt fejlagtigt tænkte jeg med min fornuft og logik.

Bliv her på din tråd fremover, for at hjælpe os andre.

Læs og følg disse råd http://www.k10.dk/showthread.php?t=28928

Derefter sætter du dig ind i sygedagpengestop og forlængelsemuligheder:

http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

Ingen kan køre en social sag uden at have søgt om aktindsigt ved alle. Du skal vide og forstå alt, hvad andre skriver om dig. Naturligvis.

Udskyd det ikke men søg aktindsigt omgående, ved læger, speciallæger, hospitaler, klinikker og kommunen:

Aktindsigt
http://www.k10.dk/index.php?pageid=aktindsigt

Journallisten
https://www.k10.dk/showthread.php?t=30401

Godt du har fagforeningen med ind over, men du skal selv følge med.

Ingen kan give dig falske forhåbninger da vi jo ikke ved, hvad du kan dokumentere i din sag. Vi ved ikke hvad kommunen har på skrift om dig.

Vi kan bare råde dig til kun at stole på dig selv. Selv Ankestyrelsen taber deres ulovlige afgørelser og Principafgørelser ved de civilretslige domstole. Så alt kan ske.

Alt imellem dig og kommunen foregår på skrift.

Når du er tvunget til møder med kommunen tager du altid en bisidder med.

Nu har I anket dit sygedagpengestop hvor du har modtaget en skriftlig afgørelse. Nu har kommunen 4 uger og hvis de fastholder skal de sende din anke til Ankestyrelsen, som desværre har servicefrister, som de selv fastsætter. Tålmodighed.

Det var hvad jeg lige kan huske før Ole Lukkeøje kommer.

Hilsen Peter
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-07-2017, 07:13   #3
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Når eller hvis en sag kommer til Ankestyrelsen er der jo altid en risiko for at få afslag, da Ankestyrelsen har en tilbøjelighed til at give kommunerne medhold.

Men hvis din klage er underbygget grundigt og det må vi formode da du er heldig at have en socialrådgiver til din rådighed, vil jeg mene at du har stor chance for at vinde i Ankestyrelsen.

I min sag standsede kommunen sygedagpenge før revurderingstidspunktet på de 22 uger fordi de påstod at jeg var stationær, hvilket betyder at jeg har en kronisk sygdom og at der ikke er mulighed for at blive mere rask. Samtidigt "vurderede" de at jeg ikke var i målgruppen for fleksjob eller førtidspension eller ressourceforløb, helt uden at afprøve min arbejdsevne.
Jeg henviste bl.a. til den principafgørelse som siger at der skal være lægelig belæg for at træffe afgørelsen og det var der ikke, min læge udtalte det modsatte.
Min sag blev hjemvist til ny afgørelse fordi Ankestyrelsen ikke mente at det var bevist at jeg var stationær på revurderingstidspunktet og at kommunen ikke havde undersøgt grundigt nok om jeg var i målgruppen for fleksjob osv.

Jeg vil mene at din sag er endnu mere åbenlys end min da jeg formoder at du har mindst en læges/ psykiaters ord for at du er syg og derfor er det en påstanden om fra kommunen der burde være modsagt af læger.

Hvis du ikke allerede har gjort det bør du hurtigst muligt søge aktindsigt hos Ankestyrelsen, det gjorde jeg fordi det blev tilrådet her fra siden og opdagede at ikke alle væsentlige informationer var sendt videre til Ankestyrelsen. I mit tilfælde var det mails som jeg havde sendt til kommunen om mit helbred.
Du bør nemlig sikre dig at kommunen ikke har "glemt" at sende nogle af de lægeerklæringer eller andre vigtige informationer med som siger at du har de sygdomme som du nævner og ikke er i stand til at arbejde for øjeblikket.
Så bliver det nemlig din opgave at give erklæringerne videre til Ankestyrelsen, for hvis de laver afgørelsen på et ufuldstændigt grundlag har du store chancer for at tabe din sag.

Glemte lige at skrive at det jo kan være at kommunen godt ved at den sag kan de ikke vinde i Ankestyrelsen og derfor selv omgør deres egen beslutning, det må vi håbe.

Sidst redigeret af Nørd; 28-07-2017 kl. 07:19.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-07-2017, 11:07   #4
KPG
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 31-03 2016
Indlæg: 10
Styrke: 9
KPG er ny på vejen
Kære Peter og Nørd,

Tusinde tak for jeres indput.

Jeg har nok ikke været tydelig nok, det 'glipper' desværre nogen gange.

Jeg har været sygemeldt i omkring 2 år og går stadig i behandling 2 gange om ugen i et af hovedstadens psykologiske centre. Følger anden behandling, lige ledes 2 gange om ugen, andet steds.

Min part har skrevet og 'anket' til Ankestyrelsen.

Jeg har modtaget brev om at de har modtaget anken, og at fra nu af går det i mellem dem og min 'part'.
Jeg har selv sendt dem et skriv, med min 'oplevelse' af forløbet, som en socialrådgiver har gennemlæst og 'nedtonet' inden afsendelse

Men som jeg kan forstå på dig Nørd, ser det ikke helt tosset ud. (Tager dog ingen 'glæder' på forskud.)
Jeg ønsker at komme i et jobafklarings forløb, så jeg får udredt hvad min arbejdsevne er i fremtiden, i stedet for at være endt på kontanthjælp, der har fået store betydelige ændringer i mit liv. (Salg af bolig og alt af værdi) Jeg står nu med ukendt adresse i kommunen, og bliver rådet til at søge om plads på herberg.

Dette kommer ikke til at ske!!! (Herberg)

Jeg er heldigvis en fighter, og vil IKKE ende 'ude' af samfundet.

Men jeg må nok sige, at dette har været en meget rystende oplevelse, der ikke har bedret mit psykiske habitus. Har faktisk aldrig været omkring den akutte psykiatriske skadestue, som nu.

Min overskrift burde nok havde heddet, fra sygemeldt til hjemløs, på 4 uger.

Nå, men som jeg har forstået dette, skal jeg nu få min part til at søge om aktindsigt hos ankestyrelsen, så vi kan se hvad kommunen har baseret deres grundlag på, er det korrekt? Er der andet jeg kan gøre?

Altså, andet end at vente og vente...?


Mvh. KPG
KPG er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-07-2017, 16:33   #5
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Jeg vil selvfølgelig tage forbehold i at jeg ikke har set hverken kommunens afgørelse eller anken, men ud fra din beskrivelse hvor kommunens medarbejder tilsyneladende på egen hånd agerer læge og ud fra den principafgørelse jeg selv brugte hvor der står at der skal være lægeligt belæg for kommunens beslutning, så tror jeg at du har meget store chancer.

Men det er klogt at du ikke tager glæden på forskud, I forbindelse med min egen sag tænkte jeg at den var så klokkeklar at jeg burde få medhold helt eller delvist, men alligevel sad nervøsiteten og gnavede i maven, jeg har læst meget om hvordan Ankestyrelsen er kommunernes bedste ven og virker som om de gerne vil hjælpe kommuner med at minimere deres udgifter.

Det er klart at man ikke kan forblive på sygedagpenge for evigt og hvis man er rask så er det vel fair at blive raskmeldt.
Og da sygedagpengene er til syge som forventes at kunne blive rask inden for en overskuelig fremtid, så er det vel også fair at kommunen standser sygedagpengene på et tidspunkt, når sygdommen er kronisk, men kun hvis de følger loven og sender borgeren i jobafklaringsforløb og belyser arbejdsevnen inden de beslutter at borgeren er parat til det ordinære arbejdsmarked.
Efter det du skriver er det jo ikke urimeligt at sygedagpengene standses, men som du selv skriver ville det jo være rimeligt at du blev sendt videre til jobafklaringsforløb i stedet for at bare få standset ydelsen formentligt med henvisning til at søge kontanthjælp.

Jeg har desværre bare en fornemmelse at det er det nye sort for kommunerne at standse sygedagpengene for personer på vej ind i systemet og sende sygemeldte fra sygedagpenge og ud i selvforsørgelse og kontanthjælp i stedet for at bruge jobafklaringsforløb som det er sket både for dig og mig og for andre jeg har læst om.

Umiddelbart kan jeg kun se to ting som I bør gøre, aktindsigt i Ankestyrelsen og evt. aktindsigt hos kommunen, hvis I ikke allerede har en sådan.

Så kan I sammenligne om alle de sagsakter de har hos kommunen også er sendt videre til Ankestyrelsen.
Da du også burde have en ide om hvilke status attester der er lavet hos lægen og tjekke om de også er i henholdsvis kommunens og Ankestyrelsens sagsmapper.

Hvis du samtidigt følger Peters råd og henter aktindsigt hos alle læger, speciallæger, anden aktør, altså samtlige du har været i kontakt med så du ved hvad der skrives om dig, og kan samtidigt se om der er hentet attester som du ikke kender til og som kommunen ikke har givet i aktindsigt og ikke har givet Ankestyrelsen.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-07-2017, 16:43   #6
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af KPG Se meddelelser
Men som jeg kan forstå på dig Nørd, ser det ikke helt tosset ud. (Tager dog ingen 'glæder' på forskud.)
Jeg ønsker at komme i et jobafklarings forløb, så jeg får udredt hvad min arbejdsevne er i fremtiden, i stedet for at være endt på kontanthjælp, der har fået store betydelige ændringer i mit liv. (Salg af bolig og alt af værdi) Jeg står nu med ukendt adresse i kommunen, og bliver rådet til at søge om plads på herberg.

Dette kommer ikke til at ske!!! (Herberg)


Mvh. KPG
Må jeg spørge:
Salg af bolig, var det fordi du ikke havde råd til at blive boende? Eller fordi de mente at huset var formue?

(Helt i orden hvis du ikke vil svare på det, når nu din tråd handler om sygedagpengesagen)
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-07-2017, 21:56   #7
KPG
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 31-03 2016
Indlæg: 10
Styrke: 9
KPG er ny på vejen
Hej Nørd,

Tusinde tak for at du giver dig tid til at svare mig.

Jeg tænker, at jeg er på rette vej. Har hentet samtlige 900 siders aktindsigt, men vil stadig høre om, hvad der er fulgt med fra jobcentrets side, til ankestyrelsen. Tænker at det er en god idé.

Endnu engang tak. Og jeg lader høre fra mig, når afgørelsen er kommet. (6-12 måneder)

Mvh. KPG

Hej MisyMiss,

Det er fordi, at jeg ikke har råd til at blive boende. Ressourseydelsen ligger på en udbetaling, på ca. 8.000,- for mit vedkomme. Jeg er lige i dag, blevet godkendt til at kunne modtage kontanthjælp.
Denne stopper, når huset er solgt og derefter skal jeg leve af det overskud der kommer ud. Så det bliver vel noget med, at beløbet bliver divideret med 8 og så giver det, hvor mange måneder, jeg skal være selvforsørgende.

Mvh. KPG

Ps. Jeg må ikke betale min gæld og andet, af de penge der kommer fra salget.
KPG er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-07-2017, 22:08   #8
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af KPG Se meddelelser
Hej MisyMiss,

Det er fordi, at jeg ikke har råd til at blive boende. Ressourseydelsen ligger på en udbetaling, på ca. 8.000,- for mit vedkomme. Jeg er lige i dag, blevet godkendt til at kunne modtage kontanthjælp.
Denne stopper, når huset er solgt og derefter skal jeg leve af det overskud der kommer ud. Så det bliver vel noget med, at beløbet bliver divideret med 8 og så giver det, hvor mange måneder, jeg skal være selvforsørgende.

Mvh. KPG
Okay, ja så er der en grund til at sælge.
Hvis du blev boende måtte kommunen nemlig kun se friværdien som formue.

Du må på kontanthjælp have formue på 10.000 kr, så de første 10.000 kr af din formue, skal de se bort fra.
Hvor længe du skal leve for det der overstiger formue-grænsen, skal kommunen afgøre. Man plejer at tage udgangspunkt i din ydelse efter skat.
Dvs hvis du får 8000 kr efter skat, og får 26.000 for huset (kan jo være at der er gæld i det), så ser de bort fra 10.000 af dem (hvis du ikke har andet formue), og så skal du leve for de 16.000 over 2 mdr.

MEN du kan høre om de vil se bort fra noget af formuen, ift indskud til lejlighed.
Her kan de bruge denne:
Aktivloven
"§ 14. Kommunen kan ikke yde hjælp, hvis ansøgeren og ægtefællen har formue, som kan dække det økonomiske behov. Kommunen ser dog bort fra beløb på op til 10.000 kr., for ægtefæller 20.000 kr.

Stk. 2. Der ses desuden bort fra den del af en formue, der er nødvendig for at kunne bevare eller opnå en nødvendig boligstandard, eller som bør bevares af hensyn til ansøgerens og familiens erhvervs- eller uddannelsesmuligheder. "


Og det er korrekt at du ikke må bruge pengene på gæld der ikke er forfalden, da det ses som "uforsvarlig økonomi"
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-07-2017, 22:22   #9
KPG
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 31-03 2016
Indlæg: 10
Styrke: 9
KPG er ny på vejen
Tusinde tak MistyMiss,

Ja, det lyder jo meget 'fornuftigt' Bare træls, at jeg ikke kan betale min gæld ud. Øv Øv.

Det giver mig kun 7.000,- at skulle betale en evt. husleje m.m. og købe mad for. Det bliver en meget udfordrende tilværelse.....

Men tak for at du skrev.

Mvh. KPG
KPG er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-07-2017, 22:26   #10
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Men lad os håbe at kommunen vil se bort fra noget formue til indskud, så du ikke behøver optage mere gæld til det også

Husk at meget gæld kan sættes i bero.
Ja, så løber der renter på, men hvis det står mellem det og mad, kan man blive nødt til at vælge mad.

Jeg har ikke styr på sygedagpenge, men kontanthjælp har jeg ret godt styr på. Så sig endelig til hvis der dukker spørgsmål op ang det område.
Men lad os håbe at din periode på kh ikke bliver for lang, og at du kommer over på den rette ydelse
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:23.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension