K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-04-2017, 08:44   #21
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Vovse

Du skriver flg.:
Citat:
Og det må jo være i forhold til den arbejdsevne man havde på tidspunktet for tilkendelse af fp.
Nej, det er ikke i forhold til tilkendelsestidspunktet.

Læser man Ankestyrelsen tidl. afgørelser og § 44 (dvs. alle for EFTER 1. jan. 2003): så handler det om hvorvidt arbejdsevnen er så væsentlig forbedret, at
Citat:
pensionisten vedvarende kan være selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde.
https://www.retsinformation.dk/Forms...4-9186114e0f19

Mine understregninger.

Termen indtægtsgivende arbejde, er netop valgt for man også kan tage højde for et evt. fleksjobordning, som værende indtægter nok. Og ikke mindst vedvarende, dvs. i en længere periode, de omtalte principafgørelser taler her om mere end min. 1 år.

Og skal man endelig lave regnestykket for dem EFTER 1. jan. 2003, skulle det ikke forbavse mig, at grænsen rent pengemæssigt ville lægge omkr. kontanthjælpsniveauet. Men det er et gæt pga. der ingen principafgørelser omkr. dette er endnu.

For dem FØR 1. jan. 2003 er det jo skåret mere ud i pap: kan gøres hvilende og pengemæssigt svarende til det dobbelte grundbeløbet. DOG jfv. §15, stk 3:

Citat:
Stk. 3. Ved bedømmelsen af, i hvilket omfang erhvervsevnen er nedsat, skal der foretages en sammenligning mellem den indtægt, som den pågældende skønnes at kunne opnå ved et arbejde, der svarer til pågældendes kræfter og færdigheder, og som under hensyn til uddannelse og tidligere virksomhed kan forlanges af den pågældende, og den indtægt, som personer med lignende uddannelse normalt opnår i samme egn. Der skal endvidere tages hensyn til alder, livsstilling, bopæl og beskæftigelsesmuligheder og til sådanne andre omstændigheder, der i det enkelte tilfælde findes at burde tillægges vægt.
https://www.retsinformation.dk/Forms...6-9c2bf8ced3f0


Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-04-2017, 08:58   #22
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Jeg er helt med på, at arbejdsevnen skal være væsentligt forbedret.
Og det må jo være i forhold til den arbejdsevne man havde på tidspunktet for tilkendelse af fp.
Citat:
Oprindeligt indsendt af gunvor Se meddelelser
Hej Vovse

Nej, det er ikke i forhold til tilkendelsestidspunktet.

Læser man Ankestyrelsen tidl. afgørelser og § 44 (dvs. alle for EFTER 1. jan. 2003): så handler det om hvorvidt arbejdsevnen er så væsentlig forbedret, at

https://www.retsinformation.dk/Forms...4-9186114e0f19
Hvis det ikke skal ses i forhold til den arbejdsevne man havde på tidspunktet for tilkendelse af fp, hvordan vurderes det så, om arbejdsevnen er blevet (væsentligt) forbedret?

(dit link virker ikke)
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-04-2017, 11:49   #23
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Det er i forhold til ens helbred på tilkendelsestidspunktet..

Så de skal se det når de vurdere....hvordan man havde det...og ud fra det fastslå om man har fået det væsentligt bedre...

Dette er slået fast i en principafgørelse 120-13

Citat:
Resumé:
Principafgørelsen fastslår
Frakendelse af førtidspension
Ved tilkendelsen af førtidspensionen har kommunen vurderet, at der er tale om en varig lidelse. Førtidspensionen kan derfor som udgangspunkt ikke frakendes.
Kommunen skal dog træffe afgørelse om frakendelse af førtidspension, hvis der er sket en væsentlig forbedring af arbejdsevnen, som medfører, at pensionisten vedvarende kan være selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde.
Kommunen skal i den forbindelse foretage en konkret helhedsvurdering af pensionistens arbejdsevne. Kommunen skal således vurdere, om den pågældende er blevet i stand til at udføre konkret specificerede arbejdsfunktioner (f.eks. i et fleksjob) og derved opnå indtægt til selvforsørgelse.
Det er en betingelse for at frakende førtidspensionen, at pensionisten mod forventning er blevet i stand til at arbejde i større omfang end forudsat ved tilkendelsen af førtidspension, og at pensionisten gennem en længere periode har vist, at arbejdsevnen er blevet forbedret. Det afgørende er, om arbejdsevnen er blevet forbedret, således at pensionisten er blevet i stand til at kunne varetage et fleksjob/ordinært job.
Kommunen skal i forbindelse med den konkrete helhedsvurdering af pensionistens arbejdsevne vurdere, om der er behov for at indhente aktuelle lægelige oplysninger.
Det er ikke en generel betingelse for at frakende førtidspensionen, at der skal foreligge aktuelle lægelige oplysninger om borgerens helbredsmæssige forhold.
Kommunen kan vælge at gøre en pension hvilende.
Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=160610
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-04-2017, 12:43   #24
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
Tak Web

den principafg. som web linker til, vedr. en borger tilkendt fp før 1.1 2013, derfor tænker jeg at , os der er tilkendt fp efter 1.1. 2013, skal være meget varsomme med at kaste os ud i frivilligt arbejde ( personligt har jeg ikke helbred +overskud til det pt) , indtil der foreligger en ny principafgørelse som vedr. os der er tilkendt fp efter 1.1 2013, om frakendelse af fp.

idet alt jo så kan tolkes som en forbedring af arbejdsevnen, da der jo idag tilkendes fleks ned til 40 minutter om ugen, hvad mener I andre om det?

er jeg helt galt på den

vh sortepigen
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-04-2017, 13:11   #25
Strandpigen
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 25-05 2014
Indlæg: 351
Styrke: 10
Strandpigen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af sortepigen Se meddelelser
Tak Web

den principafg. som web linker til, vedr. en borger tilkendt fp før 1.1 2013, derfor tænker jeg at , os der er tilkendt fp efter 1.1. 2013, skal være meget varsomme med at kaste os ud i frivilligt arbejde ( personligt har jeg ikke helbred +overskud til det pt) , indtil der foreligger en ny principafgørelse som vedr. os der er tilkendt fp efter 1.1 2013, om frakendelse af fp.

idet alt jo så kan tolkes som en forbedring af arbejdsevnen, da der jo idag tilkendes fleks ned til 40 minutter om ugen, hvad mener I andre om det?

er jeg helt galt på den

vh sortepigen
Jeg tror du har ret. Når man kan tilkendes mikroflexjob ( selv hvor det ikke giver mening - og selv om jeg har svært ved at forstå, at man kalder den situation for "selvforsørgelse") så må man nok næsten ingenting.

For mit eget vedkommende tror jeg heller ikke det bliver aktuelt, da kræfterne desværre ikke matcher lysten. I min sag er det beskrevet at jeg med besvær, pauser og en kortere periode kunne træne max to gange 45 min om ugen (jeg blev ikke arbejdsprøvet), så måske er det grænsen for mig? Der står dog også at træningen medførte at jeg intet andet kunne (fx huslige aktiviteter) på grund af det, så måske er for mig grænsen lig nul?
__________________
Pensionista✍🏼

Sidst redigeret af Strandpigen; 28-04-2017 kl. 13:15.
Strandpigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-04-2017, 17:46   #26
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Nu er den afgørelse og det jeg har citeret...gældende for borgere som har fået pension efter 2003.--

Der er et afsnit nedenunder om borgere der har fået pensionen før 2003.-

Så det jeg har markeret med rødt.--det gælder for borgere som har fået pensionen efter 2003...

Det giver vel egentlig også sig selv...eftersom man slet ikke kan få frakendt sin pension hvis man har fået den før 2003.-

Er dog enig i at man skal tænke sig om...ihvertfald hvis man ligger på den grænse eller lidt over...der hvor man var da man fik pensionen..

Hvorfor man skal passe på...-ja det er netop fordi det ikke kræver nye lægelige papirer...og derfor er en skønssag de skal lave på kommunen...om ens arbejdsevne er blevet væsentligt bedre...

Så lægeligt kan man sagtens have præcis samme diagnoser som dengang man fik pensionen....men have fået en større arbejdsevne...og dermed vil pensionen kunne frakendes..

Skønssager kan falde ud i forskellige retninger...alt efter hvem der laver det skøn..-
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-04-2017, 22:49   #27
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser
Det er i forhold til ens helbred på tilkendelsestidspunktet..

Så de skal se det når de vurdere....hvordan man havde det...og ud fra det fastslå om man har fået det væsentligt bedre...

Dette er slået fast i en principafgørelse 120-13

Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=160610
Mange tak for præcisionen.

Kan du så også svare på, om man ved en væsentlig forbedring skal vurderes i forhold til de pensionsregler, der var gældende på tidspunktet for tilkendelse af fp, eller om man skal vurderes i forhold til de til hver en tid gældende pensionsregler?

Samme eks., som jeg har brugt tidligere:
En person er tilkendt fp i 2009, med en arbejdsevne på 1 time om ugen, og kommunen mener nu i 2017, at denne persons arbejdsevne er væsentligt forbedret.
Kommunen sender personen i arbejdsprøvning, og resultatet viser, at personen har en arbejdsevne på 3 timer om ugen.

Dette må jo siges at være en væsentlig forbedring, men i 2009 havde en arbejdsevne på 3 timer om ugen udløst en fp, hvorimod den i dag sandsynligvis ville udløse fleks.
Og det er her jeg mener, at når personen er tilkendt fp i 2009, så er det reglerne fra 2009 der skal benyttes ved revurderingen.

Skal denne person vurderes i forhold til pensionsreglerne, som var gældende i 2009, eller i forhold til de nuværende pensionsregler?
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-04-2017, 23:24   #28
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Tja,det er lidt tricky....

For hvis det er en pension med kontrol på.---altså en alm revurdering efter x antal år...-så skal de gå efter de regler der var gældende på det tidspunkt hvor borgeren fik sin pension...

Så hvis en borger har fået sin pension i 2010 og skal revurderes i 2015....så skal de revurdere efter 2010 reglerne..-

Men men...jeg ved så ikke helt hvis der ikke er tale om en alm fastlagt revurdering...altså en sag hvor de er i tvivl om om en borger har fået en større arbejdsevne og så stor at denne kan blive selvforsørgende....

Der er jeg i tvivl om hvilke regler der er tale om...eller rettere....jeg har ikke noget på skrift der kan fortælle hvordan det skal gøres i det tilfælde...

Men ang en alm revurdering...der har jeg haft skrevet til Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold...og de siger at borgeren skal revurderes ud fra de regler som var gældende da borgeren fik pensionen...man se det brev jeg fik fra ministeriet her http://www.k10.dk/showthread.php?t=30649

Umiddelbart vil jeg tro at det samme gør sig gældende....altså at det er reglerne på tidspunktet da pensionen blev givet der er gældende....hvis en kommune tager en sag op på egen hånd pag mistanke om at borgeren har fået det bedre...

Jeg kan ikke rigtig forstille mig at der skulle være andre regler...uanset om det er en alm fastlagt revurdering eller i en sag hvor kommunen tager en sag op på egen hånd...

Alt andet vil heller ikke give mening....for så skulle de jo faktisk begynde at revurdere alle der har fået pension imellem 2003 og 2013....da de fleste jo havde en eller anden form for arbejdsevne....nogle helt op til 10...-ja 12 timer...

Mange af dem...-ja de ville jo skulle efter de nuværende regler jo visiteres til et fleksjob...og dermed kunne blive selvforsørgende.--
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-04-2017, 00:26   #29
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
jeg er stadig forvirret, så nu har jeg skrevet til frivillighed.dk, vedr. , i min verden, dilemmaet omkring tilkendelser af fp efter 1.1 2013, hvor man jo skal have 0 arbejdsevne for at få fp.

hvis og når jeg forhåbentlig får et brugbart svar, lader jeg svaret gå videre til k10, i håbet om at vi alle bliver lidt klogere på dilemmaet.

måske er jeg den eneste der stadig er forvirret, jeg synes virkeligt det er svært.

vh sortepigen
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-04-2017, 10:05   #30
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser
For hvis det er en pension med kontrol på.---altså en alm revurdering efter x antal år...-så skal de gå efter de regler der var gældende på det tidspunkt hvor borgeren fik sin pension...
Det er jo den jeg har i baghovedet.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser
Umiddelbart vil jeg tro at det samme gør sig gældende....altså at det er reglerne på tidspunktet da pensionen blev givet der er gældende....hvis en kommune tager en sag op på egen hånd pag mistanke om at borgeren har fået det bedre...

Jeg kan ikke rigtig forstille mig at der skulle være andre regler...uanset om det er en alm fastlagt revurdering eller i en sag hvor kommunen tager en sag op på egen hånd...

Alt andet vil heller ikke give mening....for så skulle de jo faktisk begynde at revurdere alle der har fået pension imellem 2003 og 2013....da de fleste jo havde en eller anden form for arbejdsevne....nogle helt op til 10...-ja 12 timer...

Mange af dem...-ja de ville jo skulle efter de nuværende regler jo visiteres til et fleksjob...og dermed kunne blive selvforsørgende.--
Det er lige præcis de samme tanker jeg gør mig.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:14.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension