K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-05-2017, 11:09   #11
Oluise
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2014
Lokation: Københavns Kommune
Indlæg: 67
Styrke: 10
Oluise er ny på vejen
Jeg er også ret forvirret over indstillingen. Og mentor-støtte har jeg jo haft i halvandet år. Forstår ikke hvorfor det konstrueres sådan. Der må være nogle bagvedliggende argumenter som jeg ikke hører.
Oluise er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-05-2017, 14:33   #12
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Jeg tænker om du burde læse i den nye skrivelse om ressourceforløbet
http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&...69jxPMrASPw3-g

Der står også en smule om forholdet til fleks og pension men omhandler jo primært ressourcefoløb.

Ud fra dine citater fra kommunen og citater fra dette skriv kunne du måske være i målgruppen for ressourceforløb i stedet for kontanthjælp hvis du er interesseret og hvis du skærer kagen korrekt, jeg er naturligvis klar over at du hellere ville have haft fleks men hvis det ikke er muligt i første omgang så er et ressourceforløb måske bedre end kontanthjælp da der ikke er formuekrav, ægtefældeforsørgelse, kontanthjælpsloft og 225 timers krav.

Citat:
Målgruppen for ressourceforløb
Ressourceforløbet er for udsatte borgere.
Målgruppen for ressourceforløb er borgere, der har komplekse problemer ud over ledighed. Det er især borgere, hvis arbejdsevne er så begrænset, at de er i risiko for at få tilkendt førtidspension, hvis der ikke gøres en ekstra, tværfaglig indsats for at understøtte vejen mod job eller uddannelse. Det kan også være borgere med aktuelle komplekse problemer i form af fx helbredsproblemer, misbrug, sociale forhold mv., hvor udsigten til at komme i ordinær beskæftigelse eller uddannelse er lang.
Mulighederne i den ordinære indsats skal være udtømte – men ikke nødvendigvis afprøvede.
Mulighederne i den ordinære indsats skal være udtømte, inden der visiteres til et ressourceforløb. Det betyder dog ikke, at det i alle tilfælde er en betingelse, at borgeren har deltaget i en beskæftigelsesrettet indsats forud for visitation til ressourceforløb. Kommunen kan således vurdere, at et ressourceforløb er relevant, hvis personen har så komplekse problemer, at det vil kræve en langvarig og tværfaglig indsats. Vurderer kommunen, at der ikke er relevante ordinære indsatser, der kan iværksættes, anses mulighederne for udtømte.
Ressourceforløb er relevant, når der er et udviklingsperspektiv i forhold til ordinære arbejdstimer, herunder fleksjob.
Det er en forudsætning for at iværksætte et ressourceforløb, at der kan peges på indsatser, hvor der er en realistisk forventning om, at borgeren kan drage nytte af indsatsen, og på sigt forbedre sin situation og blive i stand til at deltage på arbejdsmarkedet, fx i et fleksjob.
Måske nogle af de dygtige her på siden kan hjælpe med forslag til at komme videre.

Jeg tænker at 1. prioritet naturligvis er at klage over standsningen af sygedagpenge og formoder at du også har klaget over afslaget om fleks, må man spørge hvad du har brugt som begrundelse i klagen?

Når klagen er sendt, så har du to muligheder, at sidde og vente på ankesagen eller med det samme at gå videre med din sag.

Jeg ville nok skrive til kommunen og enten anmode om at få et ressourceforløb eller et jobafklaringsforløb under den kommende "anden indsats".
Derefter ville jeg i et andet brev, anmode om at få en nærmere definition af "anden indsats" og anmode om en forklaring på hvad de forventer at kunne give af "anden indsats", som gør dig mere parat til fleks end du er nu.

Personligt tror jeg at de bagvedliggende argumenter som du ikke hører ikke er argumenter som vedkommer dig, ment på den måde at det ikke er en personlig vurdering af din sag men er et studie i kassetænkning der gør at kommunen kan spare penge ved at proppe dig på kontanthjælp frem for at sørge for at du bliver visiteret til fleks.
Jeg tror at du bliver parkeret for at spare penge og det kan de jo ikke sige dig direkte op i hovedet, eller tænk hvis de skrev det i deres afslag, vi vurderer at du ikke kan blive visiteret til fleks fordi det bliver for dyrt for kommunekassen.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-05-2017, 09:19   #13
Oluise
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2014
Lokation: Københavns Kommune
Indlæg: 67
Styrke: 10
Oluise er ny på vejen
Tak. Jeg vil helt sikkert henvise til det skriv om ressourceforløb.
Jeg har fået at vide at det kan være lige meget om jeg er i ressourceforløb eller på kontanthjælp under anden indsats. Ydelsen er den samme og man kan åbenbart lave de samme ting (afklarende praktik fx.) i hhv. ressourceforløb og anden indsats. Fået besked om at jeg kan fritages for ægtefællebidrag (fordi min mand er fleksjobber) samt 225 timers reglen (fordi jeg er uarbejdsdygtig). Så jeg ved slet ikke om det giver mening at kæmpe for ressourceforløb?
Jeg er i gang med at klage over afslag på fleks (den klage skal først være dem i hænde om 2 uger. Partshøring om sygedagpenge er i dag). Jeg har ikke så mange andre argumenter end at henvise til dokumenter fra læger, mentor og arbejdsgiver som viser at jeg ikke kan nå deltids-beskæftigelse.
Min sagsbehandler har tidligere oplyst at ressourceforløb er dyrere end fleksjob. Derfor er det ikke incitament for at afvise mig. Ved ikke om jeg tror hende mere.

Jeg bemærker at ressourceforløb har en nedre grænse på 1 år (det synes jeg er lang tid! Jeg havde forestillet mig at forløbet skulle afsluttes inden). Er det mon dumt at kæmpe for ressourceforløb frem for anden indsats? Iflg. sagsbehandler har det ingen praktisk betydning for indholdet og det ser ud som om ressourceforløb minimum vil fastholde mig 1 år - ved snart ikke hvad fordelene skulle være.
Oluise er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-05-2017, 10:29   #14
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Det er jo netop i din partshøring at du skal henvise til at du IKKE skal på kontanthjælp.

Selvfølgelig mener jeg at skal du kæmpe imod kontanthjælp, af flere grunde.

1. Måske de har ret i at du KAN fritages for ægtefællebidrag, men bliver du det så også når sagen fortsætter der ud af?
I værste fald kan det tage årrevis at blive udredt og du kan skifte sagsbehandlere og jobcenterchefer flere gange undervejs og de nye vil ikke opfylde hvad de du tidligere er blevet lovet, og kan du ikke bevise det er nævnt så er det i hvert fald ikke sket.

2. Det kan sagtens være at I på nuværende tidspunkt ikke har nogen formue/bil (beløb over 10.000 pr. ægtefælde) eller andet der forhindrer dig i at få kontanthjælp, men man ved ikke hvad der sker i fremtiden.
En af jer kunne få en forsikringsudbetaling, eller kunne få udbetalt en arv eller lignende og pludselig er det kommunen som vinder på den indtægt.
Jeg læste et debatindlæg på en netavis om en syg kvinde på kontanthjælp som mistede sin arv fra forældrene fordi hun var på kontanthjælp, det var hun meget ked af.

3. Du KAN fritages for 225 timers reglen, men kan de finde på at lave om på det undervejs?
Ankestyrelsen kom for nyligt med en principafgørelse som bestemte at hvis du kan arbejde 100% effektivt i blot 5 timer om ugen, så skal du rammes af 225 timers reglen.

4. Hvad med kontanthjælpsloftet? Får I ikke boligstøtte? Hvis ikke I gør skal I til at undersøge om ikke I kunne være berettiget med den lave indkomst I kommer ned på og her vil du risikere at ramme kontanthjælpsloftet som kontanthjælpsmodtager, også selv om du er syg, du bliver ikke ramt på jobafklaring eller ressourceforløb.

5. Principsag, syge mennesker hører ikke til på kontanthjælp, citat fra politiker.

************************************************** *****

En ting er den tid du lige nu tror at din sag vil tage en anden ting er hvor lang tid kommer det til at tage.

Ressourceforløb og jobafklaringsforløb kan uden det mindste problem afbrydes før tid.

************************************************** *****

Med din partshøring til sygedagpengene:

Hvis de begrunder med at du er stationær synes jeg at du skal henvise til ankestyrelsens principafgørelse 32-15 om sygedagpenge - uarbejdsdygtighed - stationær tilstand - revurderingstidspunkt
Hvor der står
Citat:
Kommunen kan ikke standse sygedagpengeudbetalingen alene med den begrundelse, at den sygemeldte vil kunne stille sig til rådighed på det ordinære arbejdsmarked på deltid. Det er en forudsætning, at den helbredsmæssige tilstand er stationær, og at det er afklaret, at den sygemeldte ikke har behov for revalidering, ressourceforløb eller visitation til fleksjob eller førtidspension.
Selv ville jeg nok skrive noget i stil med:
At du ganske vist stationær men at principafgørelsen netop forudsætter at det er afklaret at du ikke har behov for hverken ressourceforløb eller fleksjob.
Samtidigt ville jeg henvise til kommunens egen kommentar hvor du skriver:
"det ikke er udelukket at jeg med den rette indsats kan nå ordinær beskæftigelse, herunder deltid" og kommentere at kommunen i ovenstående netop selv skriver at der er behov for yderligere indsats og at de netop har forkastet tidligere arbejdsprøvning hvor du kun kunne arbejde 9 timer ugenligt og at du derfor ikke mener at du er i målgruppen for at få standset sygedagpengene grundet stationær.

Nu ved jeg ikke hvor længe du har fået sygedagpenge du skriver meget længe så du har måske allerede fået den forlænget op til 69 uger?
Ellers kan du henvise til at du mener at du skal forlænges efter sygedagpengelovens punkt 2

http://bm.dk/da/Beskaeftigelsesomraa...uligheder.aspx
Citat:
2.Hvis det er nødvendigt med en afklarende indsats – herunder en helbredsmæssig afklaring – for at klarlægge din arbejdsevne. Forlængelsen kan være op til 69 uger.
Uanset om du skriver noget om forlængelsesmuligheden af sygedagpengene, så ville jeg ende ud i at skrive at det i tilfælde af at sygedagpengene ikke kan forlænges ville være mere logisk at forlænge med enten jobafklaringsforløb eller ressourceforløb da du jo stadigt er syg og uafklaret og derfor ikke hører til på kontanthjælp.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-05-2017, 10:34   #15
Oluise
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2014
Lokation: Københavns Kommune
Indlæg: 67
Styrke: 10
Oluise er ny på vejen
Du har ret, det er en principsag og man ved aldrig hvad de beslutter i fremtiden. Jeg er bare bange for at blive fastholdt i systemet i 1 år eller mere, hvis det kunne afklares på 6 mdr. fx. Jeg har fået sygedagpenge i meget lang tid, blandt andet fordi kommunen var 9 måneder forsinket. Langt over 69 uger. Cirka 2 år. Men god formulering ang det stationære. TAK igen! Det er meget hjælpsomt
Oluise er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-05-2017, 10:41   #16
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Jeg kan sagtens forstå at du føler dig bange for at lande på ressourceforløb i længere tid, men sylter de dig, så gør de det også hvis du er på kontanthjælp.

Sidst redigeret af Nørd; 15-05-2017 kl. 10:44.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-05-2017, 11:30   #17
Oluise
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2014
Lokation: Københavns Kommune
Indlæg: 67
Styrke: 10
Oluise er ny på vejen
Det er nok sandt :-/
Oluise er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-05-2017, 15:22   #18
Oluise
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2014
Lokation: Københavns Kommune
Indlæg: 67
Styrke: 10
Oluise er ny på vejen
Nu har jeg så fået afslag i sagen om forlængelse af sygedagpenge. De hjemviser alle eksempler (principafgørelser) og lovgivning med den begrundelse, at jeg udelukkende er vurderet ud fra følgende baggrund: jævnfør § 7 stk. 5 - ”Sygedagpengene kan ophøre tidligere, når den sygemeldtes helbredstilstand er stationær og kommunen efter en individuel, konkret vurdering af personens arbejdsevne skønner, at den sygemeldte ikke er berettiget til revalidering, ressourceforløb eller visitation til fleksjob eller førtidspension”. Og jeg er jo stationær og de har vurderet at der ikke er behov for nogle af de nævnte foranstaltninger. Uanset hvad jeg nævner, siger de 'ja, men det er heller ikke på baggrund af det vi har stoppet sygedagpenge".
Oluise er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-05-2017, 15:30   #19
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Nu kender jeg ikke til din situation...men hvis du selv mener at du kan være berettiget til enten revalidering, ressourceforløb, fleksjob, førtidspension....så skal du lave en klage over afslaget...og argumentere hvorfor du mener at du er berettiget til en af disse...

Husk at lave klagen skriftligt...og skriv tydeligt at det er en klage over afslaget på sygedagpenge...du bør aflevere det på kommunen og huske at få en kvittering på at du har afleveret det...

De har så 4 uger til at genoverveje sagen....og hvis de fastholder afslaget...så skal de sende sagen til Ankestyrelsen...

Ankestyrelsen vil så kontakte dig...og når de gør det...så søg aktindsigt hos dem....så du kan se hvilke papirer kommunen har sendt til dem...

Husk at du har 28 dage til at lave din klage i...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-05-2017, 17:43   #20
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Jamen det er grotesk.

Ja, de kan vel ikke hjemvise med den begrundelse
Det er jo netop det som principafgørelsen henviser til, de har jo netop IKKE belyst sagen inden "vurderingen".

I det hele taget kan jeg ikke gennemskue hvorfor de bruger den paragraf på dig som allerede har været på sygedagpenge i mere end 69 uger.
Til dig burde de jo have vurderet at der ikke er flere af forlængelsesmulighederne som passer på dig eller lignende.
Men mon ikke det er fordi de så kan standse for sygedagpengene uden at give dig et jobafklaringsforløb og i stedet sende dig på kontanthjælp.

Du er jo enig med kommunen om at du er stationær og det er lægerne også, men problemet er bare at du er blevet arbejdsprøvet og nåede kun til 12 timer og at de har oven i købet i forbindelse med afslag på fleks selv skrevet i den tekst du citerede tidligere "det ikke er udelukket at jeg med den rette indsats kan nå ordinær beskæftigelse, herunder deltid" hermed har de jo efter min mening selv indrømmet at du på nuværende tidspunkt endnu ikke er parat til at forsørge dig selv på deltid, du har jo endnu ikke haft denne nævnte rette indsats, de afbrød oven i købet din arbejdsprøvning.

Efter min mening et svagt grundlag for at lave denne "vurdering" om at de nu har afklaret, at du ikke har behov for revalidering, ressourceforløb eller visitation til fleksjob eller førtidspension.

Jeg synes at du i din klage skal holde fast i principafgørelsen 32-15 og simpelthen plukke deres argumentation i stykker med at henvise til din arbejdsprøvning på 12 timer, du bør påpege at de for nyligt afviste ansøgning om fleks og dengang skrev at du med anden indsats måske kan blive selvforsørgende med en anden indsats, men at de endnu ikke har indledt denne anden indsats hvad den så ellers gik ud på og at de dermed ikke har belyst sagen ordentligt inden de tog deres beslutning.
Når du skriver din klage, så skriv den med den tanke i baghovedet at den skal videre til ankestyrelsen, skriv så enhver neutral person som læser afslaget fatter at det er da helt galt.

Til gængæld synes jeg også at du skal ringe til DUKH og tale med dem om din sag, måske de kan give dig nogle gode råd til hvad du skal skrive i dine klager.
Nu har du både anken om fleksjob skal være besvaret inden for knapt 14 dage og sygedagpengesagen som skal være anket inden 28 dage.

Men jeg synes at du i dine klager skal nævne det mærkelige sagsforløb der har været hvor man arbejdsprøver dig og pludseligt beslutter at den ikke kan bruges alligevel og samtidigt beslutter de at du ikke er berettiget til fleks fordi du måske kan blive selvforsørgende ved en eller anden unavngiven indsats som de så heller ikke iværksætter men i stedet beslutter at nu er du parat til at forsørge dig selv.

Jeg håber da at kommunen omgør sin beslutning efter din klage, men du skal nok ikke blive overrasket hvis de fastholder.
Kommunen virker lige så tykpandet som min, sådanne kommuner virker altså ikke som om de laver deres såkaldte vurderinger ud fra en individuel tilgang til den enkelte borgers sag, men kun ud fra deres egen økonomi.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Oluise Se meddelelser
Uanset hvad jeg nævner, siger de 'ja, men det er heller ikke på baggrund af det vi har stoppet sygedagpenge".
Men hvad har de eksakt SKREVET er baggrunden for at standse sygedagpenge?
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:11.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension