K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-04-2017, 10:21   #11
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Hvis det offentlige opdager at man har haft en indtægt der ikke er oplyst mod formodentligt bedre vidende, må de stoppe hjælpen.

Det er der skam set mange eksempler på at de gør, og så er det op til borgeren at argumentere/bevise at de intet har kendt til det, og derfor ikke har oplyst det af denne grund.

Hvis de skønner at man har holdt ferie, men blot ikke oplyst det, er det at de må trække for en dag.

Så det eneste en klage ville kunne gå ud på, er at søge om at få en undskyldning for at de troede at man vidste det. Men det kunne de jo faktisk ikke vide at man ikke gjorde. At kommunerne så er kendt for at sende uigennemsigtige breve med trussellignende ordlyd er noget andet..

Kommunen kan sanktionere hvis ens behov dækkes via andre ydelser.. hvor små de end måtte være. På ansøgningen om kontanthjælp, skriver man under på at man har oplysningspligt i forhold til alle indtægter. Hvis man ikke oplyser om disse, har man misligholdt aftalen, og dermed kan den bringes til ophør osv.

"Oplysning om ændringer i dine forhold
Efter retssikkerhedslovens § 11, stk. 2, har du pligt til
straks at oplyse kommunen om ændringer i oplysningerne
på ansøgningen.
Når du modtager hjælp til forsørgelse efter lov om aktiv
socialpolitik eller lov om kontantydelse, har du pligt til at
give kommunen oplysninger om ændringer i hustandens
sammensætning og indtægt, ændringer i formue, bopæl
og civilstand, samt ændring af opholdssted. Ændringer i
forholdene har betydning for hjælpen og skal meddeles
til ydelsesenheden."

"Indtægt
Indtægter er blandt andet arbejdsindtægter, feriepenge,
sygedagpenge, arbejdsløshedsdagpenge, efterløn, pensionsindtægter,
renteindtægter, kapitalerstatninger, og
ægtefælle-/underholdsbidrag, herunder forhøjede bidrag
og støtte fra Statens Uddannelsesstøtte."

"Hvis du giver forkerte, mangelfulde eller vildledende
oplysninger – enten bevidst eller ved grov uagtsomhed –
kan du blive idømt bøde efter retssikkerhedslovens § 12b
eller tiltales efter straffelovens § 289a."

https://www.klxml.dk/KLB/Blanket/Gaelder/ko534.pdf

"§ 11. Kommunen yder hjælp i form af integrationsydelse, uddannelseshjælp, kontanthjælp, tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og tilbud i medfør af integrationsprogrammet efter integrationsloven.
Stk. 2. Det er en betingelse for at få hjælpen,
1) at ansøgeren har været ude for ændringer i sine forhold, f.eks. i form af sygdom, arbejdsløshed eller samlivsophør,
2) at ændringerne bevirker, at ansøgeren ikke har mulighed for at skaffe det nødvendige til sin egen eller familiens forsørgelse, og
3) at behovet ikke kan dækkes gennem andre ydelser."

"§ 32. Feriegodtgørelse efter ferielovgivningen og udbetalte ferietillæg til personer, der er ophørt med at modtage hjælp efter § 42 i lov om social service bliver trukket fra i hjælpen, når ferien holdes. Der kan kun foretages fradrag svarende til hjælpen for det antal dage, som feriegodtgørelsen eller ferietillægget er bestemt til at dække. Optjent ferie med feriegodtgørelse skal afholdes før ferie efter § 13, stk. 11."

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=188312
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2017, 10:37   #12
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
"76. Myndighederne kan ikke give afslag på hjælp eller stoppe allerede bevilget hjælp, alene fordi borgeren ikke vil medvirke til at oplyse sagen med henvisning til den processuelle skadevirkning. Myndigheden skal i hvert enkelt tilfælde vurdere, hvilken betydning den eller de manglede oplysning(er) har i forhold til den sag, som der skal tages stilling i. "

http://www.socialjura.dk/content-sto...0-2006/#c55575

Siger den ikke netop at de ikke må stoppe ydelsen, bare fordi borger ikke har opfyldt sin oplysningspligt?
Jeg har 100% forståelse for hvis de tilbageholder den del af ydelsen der er tvivl om. Men hele ydelsen?

Jeg er forresten 100% enig i at de må modregne feriepengene krone for krone.
Og at det eneste en klage ville kunne give, er en "vi anerkender at du ikke bevidst undlod at oplyse om feriepengene".


Hvis de skulle antage at man har holdt en dags ferie, skulle de så ikke kunne dokumentere fra f.eks. feriepenge, at man selv aktivt har søgt om at få pengene udbetalt til at holde ferie for?
Kommunerne må jo ikke bare sanktionere og modregne ud fra ting de lige gætter sig frem til og antager
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2017, 10:57   #13
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Jeg har selv været ude for det, og måttet stå og bevise min uskyld med hatten i hånden, for at kunne få udbetalt, så jeg kunne betale husleje.
Så jo kommunerne tolker som de har lyst til.
Man får blot et brev om at ydelsen stoppes eller er stoppet, og at hvis man er uenig, kan man indsende supplerende oplysninger inden 14 dage eller noget i den stil.

Kommunerne må som du skriver ikke bare gætte og antage, men det er desværre set gang på gang at de bare gør det.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2017, 11:03   #14
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Jeg ved desværre godt at de ofte gør det.
Derfor jeg synes det kunne være interessant at finde ud af, om de overhovedet MÅ tilbageholde ydelsen.

Kommunen må jo ikke træffe afgørelse før de har partshørt en.
Så de MÅ ikke stoppe ydelsen, før man har haft mulighed for at "tale sin sag"
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2017, 12:16   #15
Kio
Banned
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2009
Lokation: København
Alder: 59
Indlæg: 968
Styrke: 0
Kio er ny på vejen
Takker og bukker for alle Jeres svar, det hjælper.

Vil dog lige slå fast, igen:

- Jeg har på INTET tidspunkt anmodet om udbetaling af nogle feriepenge!
- Jeg anede IKKE at der var sat 153,29 kr ind på min konto d 07-04-2017.
- Først Tirsdag d 18 april 2017, hvor jeg læser brevet, opdager jeg at disse 153,29 kr er sat ind på min konto.
- Jeg er på INTET tidspunkt blevet informeret eller adviseret om, hverken fra min bank eller fra FERIEKONTO, at der
var sat 153,29 kr ind på min konto d 07-04-2017.
- Jeg aner IKKE hvem disse feriepenge kommer fra.
- Hvordan kan jeg oplyse Ydelsesservice København om er der er overført 53,29 kr ind på min konto d 07-04-2017, når jeg ikke ved det ?
- Jeg ved og har de sidste 35 år ALTID informeret A-kassen eller ydelsesservice når jeg har bestil og afholdt ferie.

Er lovgivningen her "gennemskuelig" for os alm borgere så vi kan overholde den ?

Og er lovgivningen her øvrigt overholdt ?

De 153,- kr har de nu åbenbart modregnet, men vil jeg også få en økonomisk sanktion ?



Advisering om udbetaling pr. 31.03.2017

Beløbstype Beløb
Konthj. ej forsørger.......................................11 .143,00
Skat 4.199 36% af 6.944,00...........................-2.500,00
Særlig støtte § 34 2.285,00
Vil evt. blive reduceret pga. kontanthjælpsloftet
Særlig støtte udbetales af Udbetaling Danmark...-2.285,00
-------------------------------------------------------------------------
I alt udbetalt i perioden 01.03.17-31.03.17....... 8.643,00
-------------------------------------------------------------------------

Advisering om udbetaling pr. 28.04.2017

Beløbstype Beløb
Konthj. ej forsørger.......................................10 .990,00
Skat 4.199 36% af 6.791,00...........................-2.445,00
Særlig støtte § 34 2.285,00
Vil evt. blive reduceret pga. kontanthjælpsloftet
Særlig støtte udbetales af Udbetaling Danmark....-2.285,00
-------------------------------------------------------------------------
I alt udbetalt i perioden 01.04.17-30.04.17.......8.545,00
-------------------------------------------------------------------------

Plejer at modtage SærligStøtte §34 på 1.520,00 kr. Nu må vi se.



---------------------------------------------

.
Kio er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2017, 16:11   #16
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Kio:
Men uanset om du har bedt om dem eller ej (en kamp du må tage med feriekonto), så skal de jo modregnes krone for krone.

11.143 minus 153 kr feriepenge = 10.990 kr
Så det ser meget rigtigt ud.

Jeg kan ikke se hvad grundlag de skulle sanktionere. Hvis de vil trække mere end de 153 kr, så må du lige sige til, og evt bede dem henvise til hvilken paragraf de så vil sanktionere efter


Men altså, uanset om du har modtaget pengene bevidst eller ubevidst, skal de modregnes som de er blevet det.
Manglende overholdelse af oplysningspligt vil først have betydning, hvis de vælger at retsforfølge det.
Eller f.eks. denne:
Retssikkerhedsloven
"§ 12 b. Medmindre højere straf kan idømmes efter anden lovgivning, straffes med bøde den, der ved grov uagtsomhed fremkalder, bestyrker eller udnytter en vildfarelse hos myndigheden ved at afgive urigtige eller vildledende oplysninger eller ved at undlade at give oplysninger om forhold, der har betydning for hjælpen, jf. § 11, stk. 1, nr. 1, og stk. 2, og derved påfører myndigheden et formuetab"

Risikoen for at de gør det pga 153 kr er nok ikke-eksisterende.
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2017, 16:12   #17
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Som jeg forstår deres breve bliver du udelukkende modregnet feriepengene, der er ingen andre sanktioner.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-04-2017, 09:13   #18
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej herinde

Overordnet til dit spørgsmål om lovgivningen er gennemskuelig, uvis hvilken lovgivning du hentyder til.

For mig at se handler det mere om, hvorvidt man som borger kan følge med i denne digitalisering, da hvis du stadig var på brev med det offentlig ville have have fået et brev om de 153 kr. fra feriefonden. Og ikke som nu, at de "bare" indgår på din bankkonto, og hvis du ikke lige har kigget de sidste par dage slår kommunen straks ned på dig.

På trods af de færreste sidder og kigger jævnligt på deres konto i DK., dvs. heller ikke dem ansat på kommunen.

Jeg mener ikke, du har fået en rimeligt partshøringsfrist, dvs. klage over sagsbehandlingen og ikke indholdet (afgørelsen). Men da du jo mødte op næste dag hos kommunen, får du næppe medhold i dette.

Hvis du skulle lave en klage over selve afgørelsen, skal den dreje sig om, at de ikke forholde sig til de oplysninger du levere til dem dagen efter, herunder bagatelgrænsen, hvorfor du klager over dette modregning kr. for kr.

Ganske kort:

1. der står i lovteksten ang. modregning: "som hovedregel", dvs. der kan være andre regler, måske den bagatelgrænse, der blev omtalt ved fremmøde på kontoret.

2. Kio har udnyttet sin partshøring, da du, Kio jo møder frem dagen efter brevet og får dine bemkr. noteret i journalnotatet. Dvs. en mundtlig partshøring.

3.hvis man uberettiget modtager nogle penge fra kommunen, er det lovgivning omkr. social bedrageri, der sættes i gang. Og begrebet: "ond tro" der kommer i spil.

Dette er ikke på tale i Kio tilfælde, så ville dette fremgå af seneste brev. Sagen ville heller ikke "holde i byretten", da du, Kio, jo har givet partshøring, hvor du netop angiver, at du var uvidende om de 153 kr fra feriefonden.

Det pålægger kommunen, at påvise ved en sag om social bedrageri, at personen har været i "ond tro", dvs. har haft til intention at snyde kommunen for penge. Det bliver umuligt for kommunen, at løfte en sådan sag i dette tilfælde. Ligesom byretten sikkert ville bede kommunen om at trække sagen tilbage pga. af beløbets str., da retten vil mene, de har andre og mere alvorlige sager at behandle.

I forhold til beløbets str. bør du, Kio, derfor overveje om det er umagen værd, at klage over denne sag, dels pga. kommunen sikkert vil stemple dig som værende besværlig og dels pga. egen tid.

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-04-2017, 09:52   #19
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Gunvor:
Der er ikke nogen bagatelgrænse ift om det skal modregnes i kontanthjælpen.

Aktivloven:
"§ 32. Feriegodtgørelse efter ferielovgivningen og udbetalte ferietillæg til personer, der er ophørt med at modtage hjælp efter § 42 i lov om social service, bliver trukket fra i hjælpen, når ferien holdes. Der kan kun foretages fradrag svarende til hjælpen for det antal dage, som feriegodtgørelsen eller ferietillægget er bestemt til at dække. Optjent ferie med feriegodtgørelse skal afholdes før ferie efter § 13, stk. 11."

"Indtægter skal fratrækkes i uddannelses- eller kontanthjælpen.

Indtægter skal som hovedregel trækkes fra krone for krone i den måned, hvor indtægterne kommer til udbetaling.

Feriegodtgørelse er en indtægt, som skal fratrækkes i uddannelses- eller kontanthjælpen.

Som en undtagelse til hovedreglen skal feriegodtgørelse trækkes fra, når ferien holdes, med det antal dage, som feriegodtgørelsen er bestemt til at dække.

Hvis borger ikke har aftalt feriens placering med kommunen, kan borger ikke anses for at holde ferie, da borger i så fald ikke er fritaget for sin rådighedspligt i det antal dage, som feriegodtgørelsen er bestemt til at dække. I dette tilfælde skal feriegodtgørelsen i overensstemmelse med hovedreglen trækkes fra krone for krone i den måned, hvor feriegodtgørelsen kommer til udbetaling.

Når feriegodtgørelse skal fradrages krone for krone, skal fradraget ske med det faktiske beløb, der kommer til udbetaling. "
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=175006
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-04-2017, 11:31   #20
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej MistyMiss

Jeg skriver ovenstående på baggrund af flg.:

1. Kio får ved partshøring/fremmøde i kommunen d. 19.04.17 flg. oplysning:

Citat:
Medarbejderen taler her om noget der hedder "bagatelgrænse" i
sådanne sager.
Men hun ved, eller vil ikke informere om, hvor det står skrevet i loven.
Min fremhævning.

2. Jeg bemærker i lovteksten: "som hovedregel", da der næppe vil stå "hoved" foran regel, hvis der ikke var andre.

Hvorfor jeg stadig ikke finder det endelig afklaret, omkr. hvorvidt der findes en bagatelgrænse for feriepengeudbetaling i en str.orden af 153 kr.

Man bør dog samtidig bemærke, at du Kio, i journalnotatet a.d. 19.04.17 er citeret for flg.:
Citat:
"K anmoder om, at disse penge modregnes- beder om dokumentation for udregning"
"

Det vil jo reelt sige, at du, Kio anerkender afgørelsen, hvis citat i journalen er korrekt.

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake

Sidst redigeret af gunvor; 29-04-2017 kl. 11:32. Årsag: ovenstående rettet
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:38.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension