K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-02-2017, 22:04   #1
Khnewbie
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 28-02 2017
Indlæg: 3
Styrke: 0
Khnewbie er ny på vejen
Uddannelseshjælp - hvad med min bil?

Hej,

Jeg står i den situation, at jeg nok bliver nødt til at søge om uddanneleshjælp i nogle måneder. Jeg bor sammen med min kæreste og sammen har vi en bil. Min mor har lagt penge ud til betaling af bilen og vi betaler derfor hende et beløb hver måned. Hvis vi sælger vores bil skal pengene derfor gå til hende. Dog overstiger gælden bilens værdi og vi vil have en restgæld som også skal betales tilbage.
Mit spørgsmål går på om det kan lade sig gøre at få uddannelseshjælp uden at skille sig af med bilen?
Bilen har en værdi på cirka 25.000-30.000kr.

Tak på forhånd.
Khnewbie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-02-2017, 23:35   #2
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Under alle omstændigheder er det nok en god ide at lave et stykke papir hvor gælden til din mor står anført, med afdragsbetingelser. Samt at hele gælden skal indfries ved salg af bilen.

Står bilen i hendes eller dit navn ?

Som par må I have en formue på 20.000

Så gå ned og få en autoforhandler til at skrive hvad han vil byde for bilen. Bare fortæl ham det som det er. Med det stykke papir og gældsbeviset til din mor, kan I bevise hvilken reel værdi der er i bilen.

Og det er næppe over det beløb I gerne må have så. En forhandler sætter ofte bilen lavere end man tror, der skal jo også være plads til at de kan tjene på et salg, men det er til Jeres fordel her.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2017, 11:27   #3
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Det er MEGET vigtigt at i får lavet noget dokumentation på, at der er den gæld i bilen. Hvis der ikke er dokumentation på det, vil kommunen se selve bilens værdi som formue.
Hvis der derimod ER gæld i bilen (dvs man kan dokumentere det), så vil bilens formue være de penge man får i hånden ved salg (dvs når gælden er trukket fra).

Hvis du ikke kan dokumentere gælden i bilen, overstiger den jo din formuegrænse på 10.000 kr.
MEN §14 (den om formue) lyder blandt andet således:
"§ 14. Kommunen kan ikke yde hjælp, hvis ansøgeren og ægtefællen har formue, som kan dække det økonomiske behov. Kommunen ser dog bort fra beløb på op til 10.000 kr., for ægtefæller 20.000 kr.

Stk. 2. Der ses desuden bort fra den del af en formue, der er nødvendig for at kunne bevare eller opnå en nødvendig boligstandard, eller som bør bevares af hensyn til ansøgerens og familiens erhvervs- eller uddannelsesmuligheder. "

Så hvis kommunen ikke godkender dokumentationen på gælden, skal du/I prøve at argumentere for, at de skal se bort fra bilens formue efter stk 2.
Dvs hvis din kæreste er afhængig af bilen for at komme på arbejde, hvis i ikke har mulighed for at tage offentlig transport hvor i bor, hvis en af jer har nogen helbredsmæssige ting der gør den nødvendig eller lignende.

(k10 gik ned for mig, da jeg ville skrive dette svar i går. Så her kommer det )


Pip:
Formuereglen er 10.000 for ansøger.
Hvis man er gift, er det 20.000 til sammen for ægtepar.
At de er samlevende/kærester gør ikke at de hører under de 20.000
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-03-2017, 21:49   #4
Khnewbie
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 28-02 2017
Indlæg: 3
Styrke: 0
Khnewbie er ny på vejen
Så det vil sige, at hvis jeg kan få lavet noget dokumentation på, at der er gæld i bilen, så er der en mulighed for, at at jeg kan få uddannelseshjælp UDEN at sælge den?
Kan dokumentationen være et stykke papir, hvorpå vi skriver om den aftale vi har lavet og hvad der skal ske med pengene hvis bilen bliver solgt og så en underskrift fra begge parter. Er det nok?
Khnewbie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-03-2017, 22:09   #5
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Det tænker jeg at det er..
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2017, 00:00   #6
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Ja til begge dele
Hvis kommunen ikke mener at det er dokumentation nok, synes jeg du skal spørge hvad i så skal gøre, for at dokumentere det
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2017, 07:30   #7
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
tænker ang penge fra din mor, at hvis papiret ikke er fra en advokat er det ikke meget værd,
men måske hvis i vedlægger et udskrift fra hendes hævning af de penge hun har brugt
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2017, 09:08   #8
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
En kontrakt er en kontrakt, så hvis kommunen anfægter rigtigheden, må de jo politianmelde for bedrageri. De kan ikke blot sige at de underkender den.

https://www.legaldesk.dk/artikler/hv...ridisk-gyldige

Kommunen kan måske anfægte at der ikke er tinglyst pant i bilen, så der reelt er tale om et lån der ikke behøver at indfries selvom bilen bliver solgt.

Men måske er det nok at skrive i gældsbrevet at gælden forfalder til øjeblikkelig betaling, i tilfælde af salg af bilen. På den måde er der i hvert fald tale om forfalden gæld, og så kan kommunen måske ikke skille det ad.

Den nemme version havde været at bilen stod i din mors navn, og en af Jer blot stod som bruger. Så ville I stadig kunne stå for forsikring og vægtafgift i det daglige, men kommunen kunne ikke kræve noget, da den ikke har værdi for Jer, hvis du ikke står som ejer.

Er det kun dig der er skrevet på som bilejer (registreringsattesten) ?
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-03-2017, 10:56   #9
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Pip:
Var også mest for at sige, at så måtte kommunen selv forklare hvordan man skulle dokumentere det
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-03-2017, 21:36   #10
Khnewbie
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 28-02 2017
Indlæg: 3
Styrke: 0
Khnewbie er ny på vejen
Ja. Bilen står kun i mit navn.
Min mor er handicapbillist og får tilskud fra staten til sin egen bil så jeg ved ikke, om det kan lade sig gøre, at skrive den i hendes navn.

Jeg vil få lavet noget dokumentation på gælden og så håber jeg på at det er nok! Tusind tak for hjælpen
Khnewbie er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:59.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension