K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-05-2017, 09:30   #31
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
så fik jeg svar fra Center for frivilligt socialt arbejde.

Svaret er ........at der ikke er noget klart svar på spørgsmålet, om hvordan vi der er tilkendt fp efter 1.1.2013, skal forholde os til at kaste os ud i frivilligt arbejde, kontra risikere at at kommunen tolker en enkelt times frivilligt arbejde, som en markant forbedring af arbejdsevnen, og derpå visitere en til fleksjob.

medarbejderen der har besvaret min henv. henviser til at det er kommunen og kommunens sagsbehandler der har retten til at vurdere om der er sket en markant forbedring af arbejdsevnen, hvis man arbejder frivilligt 1 time om ugen, og man har fået tilkendt fp efter 1.1.2013.......................så svaret blæser i vinden..

jeg tænker dog at jeg vil gå i kødet på en politker vedr. spørgsmålet, men er usikker på om det er beskæftigelsesministeren eller socialministeren man skal spørge, er der nogen der ved det?

vh sortepigen
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-05-2017, 12:27   #32
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Er du smart så skriver du til dem begge...så må de indbyrdes finde ud af hvad der hører ind under deres område.
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-05-2017, 13:54   #33
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
Tak Web, det er da lige det jeg gør, og så vender jeg tilbage med hvad de svarer, her i tråden, når jeg får svar................om flere måneder, som der plejer at gå hvis man skrive til nogen derinde på Borgen .
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-05-2017, 18:23   #34
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Ja og går det hurtigt...så er det et fuldstændig ligegyldig eller svævende svar....desværre...men det er er forsøg værd...da det er en vigtig ting at vide for dem som har fået pension efter 2013...om hvorvidt de kan tillade sig at bruge lidt af deres tid...eller om det er bedst at lade helt være...

Mange vil jo også gerne kunne gøre dette da det helt sikkert giver lidt mere socialt samvær...og det kommer jo samfundet til gode i sidste ende..
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-08-2017, 18:59   #35
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Nye regler Januar 2018. Frivilligt arbejde.

http://bm.dk/da/Aktuelt/Pressemeddel...20Danmark.aspx

Regeringen vil i starten af næste Folketingssamling fremsætte et lovforslag, der udmønter aftalen med henblik på, at de nye regler kan træde i kraft 1. januar 2018.

Hovedelementer i aftalen

Dagpengemodtagere kan udføre frivilligt, ulønnet arbejde i en frivillig organisation 10 timer om ugen uden fradrag i ydelsen, mens efterlønsmodtagere kan udføre frivilligt arbejdet 15 timer om ugen uden fradrag i ydelsen. Timekravet er efter gældende regler 4 timer.

Modtagere af fleksydelse, som er en efterlønslignende ordning for personer i fleksjobordningen, kan udføre frivilligt, ulønnet arbejde uden begrænsning. Det samme gælder for modtagere af ledighedsydelse (ydelse til ledige i fleksjobordningen). Efter gældende regler er timekravet 4 timer for begge grupper.

Ny definition af frivillig organisation, forening eller lignende, så den flugter med definitionen på det sociale område. Med den nye definition fjernes blandt andet kravet om, at overskuddet skal gå til almennyttige formål. Det har tidligere bevirket, at fx idrætsforeninger ikke altid har været omfattet af definitionen.

Forskellen mellem ”aktiviteter” og ”frivilligt, ulønnet arbejde” fastholdes, så frivillige aktiviteter fortsat kan udføres uden fradrag i ydelsen. Det betyder, at fradragsreglerne fortsat kun gælder, hvis arbejdsopgaverne har karakter af arbejde, der kan udbydes som lønarbejde.

For frivilligt, ulønnet arbejde skal der fortsat sondres mellem, om opgaverne betegnes som primær drift og vedligeholdelse eller som øvrige opgaver. Det skal dog være muligt at udføre mindre opgaver med karakter af primær drift og vedligeholdelse uden fradrag i ydelsen. Det skal ske i de tilfælde, hvor der er tale om mindre frivillige foreninger, hvor det ikke er sædvanligt at ansætte lønnet arbejdskraft til den form for arbejde i foreningen, og hvor arbejdet ikke tidligere har været udført af lønnet arbejdskraft.

De nye regler evalueres efter to år.

phhmw

Min personlige mening:


Jøsses, vores politikere beskæftiger sig med, lovgiver om, hvor meget det enkelte frie mennesker skal tillades at arbejde frivilligt.

Vores 179 leder skulle tænke større tanker og begynde at agerer, som leder af et demokratisk land, med et SKAT der politisk er kørt i sænk pga politisk --isme og ideologi.

Vi er blevet en krigsførende nation. Grønland smelter. Bierne dør. Mærsk sælge vores undergrund til mulitinationale selskaber. Syge, handicappede, arbejdsløse lider under et usædvanligt bizart socialt system. Undergrunde forurenes. Vandboringer lukkes. Embedsmænd foreslår politikerne direkte ulovlige sagsbehandlinger. Ankestyrelsen taber store dele af deres ulovlige afgørelse osv.osv....................... men nu tillader vores store leder at følge tidens trend med at vi alle skal være frivillige. Jøsses hvor er det trist, at vælgerne tilsyneladende er enig i den førte politik.

Hilsen Peter
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-08-2017, 19:58   #36
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
Ja og vi mangler stadig at de , BM, og regering tør tage stilling til os der er førtidspensionister, efter de nye regler . pr. 1.1. 2013,.

jeg mangler stadig, efter flere måneders venten, svar på min henvendelse til Troels lund Povlsen vedr. hvad os der er førtidspensionister efter 1.1 2013, skal rette os efter mht. frivilligt arbejde, da der jo som bekendt bevilges fleksjob med massive skånebehov, ned til 1 time om ugen. her er der, formoder jeg en hårfin grænse mellem hvornår noget kan kategoriseres som fleksjob, og hvornår noget kun er frivilligt arbejde.

skulle jeg få et brugbart svar på dette spørgsmål skal jeg poste det her.

forvirrede hilsner sortepigen
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-09-2017, 12:14   #37
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
I dag kom der svar fra Troels Lund Poulsen, jeg synes I skal læse det, det er interessant. Han skriver bla. at
"førtidspensionisten ikke kan frakendes sin pension, fordi vdk. udnytter sin beskedne restarbejdsevne til lønnet eller frivilligt arbejde"

Kære
Tak for din mail til børne- og socialminister Mai Mercado og mig. Vi har aftalt, at jeg svarer dig, fordi førtidspension hører under mit ansvarsområde. Jeg kender godt det eksempel, du nævner, om en kommune, der med Ankestyrelsens accept har godkendt borgere til fleksjob ned til 40 minutter om ugen. Men her var begrundel-sen netop, at kommunen og Ankestyrelsen vurderede, at der var mulighed for, at borgernes arbejdsevne kunne udvikles.
Førtidspensionister må efter reglerne godt arbejde i et vist omfang, samtidig med at de modtager førtidspension. Pensionen bliver dog sat ned, hvis førtidspensionisten eller hans eller hendes ægtefælle eller samlever har arbejdsindtægter af en vis stør-relse. Man kan kun få tilbudt fleksjob på få timer om ugen, hvis kommunen vurde-rer, at ens arbejdsevne kan udvikles. Hvis man varigt kun kan arbejde få timer om ugen, er man berettiget til førtidspension. En førtidspension kan derfor ikke fra-kendes, hvis pensionisten udnytter sin beskedne restarbejdsevne til at arbejde. Og det gælder, uanset om arbejdet er frivilligt eller lønnet. Jeg lægger stor vægt på, at førtidspensionister støttes mest muligt i deres ønsker om at deltage på arbejdsmar-kedet i det omfang, deres begrænsede arbejdsevne tillader det. Og at det er vigtigt, at førtidspensionister ikke af ubegrundet frygt for at miste retten til deres førtids-pension undlader at forsøge sig på arbejdsmarkedet.
Når det gælder sager om førtidspension, har en række kommuner givet udtryk for, at der er behov for at præcisere reglerne. Og samtidig ser vi store forskelle mellem kommunernes praksis. Derfor er der i mine øjne behov for, at vi præciserer regler-ne. Nu rykker vi en central del af evalueringen af reformen af førtidspension og fleksjob frem. Herefter beslutter vi sammen med partierne bag reformen, hvilke ændringer der er behov for. Men jeg er ikke i tvivl om, at reglerne skal præciseres.
Jeg vedlægger en redegørelse om baggrunden for reformen, hvad vi har lært af den og om evalueringen, som jeg forventer klar i starten af 2018. Du kan finde alle bi-lagene til redegørelsen på Folketingets hjemmeside, http://www.ft.dk/samling/20161/almde.../337/index.htm. Jeg håber, at du kan bruge mit svar.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen

Troels Lund Poulsen vedhæfter også den nyeste redegørelse om ressourceforløb, det er en vedhæftet fil, på 19 sider. jeg ville gerne poste den her men mine tekniske evner rækker ikke så langt, så jeg ved ikke hvordan jeg skal sætte den ind her på siden. så hvis der sidder et teknisk geni blandt jer, hvad der helt sikkert gør, så¨enten skriv til mig på en pb hvad jeg skal gøre, eller alternativt kan jeg sende den vedhæftede fil til en af jer, som så kan finde ud af at poste den herinde.

vh sortepigen

Sidst redigeret af sortepigen; 27-09-2017 kl. 12:19.
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-09-2017, 12:30   #38
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Hvorfor ikke bare linke til den redegørelse om ressourceforløb http://www.ft.dk/samling/20161/almde...37/1787444.pdf

Hvis førtidspensionister ikke skal frygte at de mister deres pension ved lidt arbejde ved siden af pensionen....så er der kun en måde det kan ske på...

Det er at de laver en lignende garanti som den de pensionister der har fået pension før 2003 har...at de ikke kan få frakendt deres pension..
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-09-2017, 12:44   #39
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
Tak for hjælpen web

ja når man læser svaret fra Troels Lund Poulsen, så skærer han jo alle førtidspensionister over en kam, dvs. alle dem der har fået pension før 2003 samt os der har fået efter 2003, og specielt os der har fået efter 1.1 2013.

jeg tænker om svaret at det rent ud sagt, kniber gevaldigt for kommunerne at handle efter de regler han beskriver, fordi, reglerne ikke er udspecificeret nok.

så helt sikre kan vi nok ikke være hvis vi forsøger at kaste os ud i frivilligt arbejde,
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-09-2017, 15:50   #40
Strandpigen
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 25-05 2014
Indlæg: 351
Styrke: 10
Strandpigen er ny på vejen
Jeg læste ministerens svar sådan, at man godt må benytte en beskeden rest af arbejdsevne til lønnet eller frivilligt job. Uden at skulle frygte for sin pension. Hvis den rettighed/mulighed kun var forbeholdt pensionister efter gammel ordning, ville han have nævnt det. Det, at han ikke differentierer, gør at det gælder alle. Hvis det kun gjaldt en bestemt gruppe af pensionister, ville det have været nævnt. Denne læsning understøttes af, at han netop i sit svar henviser til redegørelsen om evaluering af 2013-ordningen.

Men der er klart tale om uklarhed, når det kan fortolkes så forskelligt ;-)
__________________
Pensionista✍🏼
Strandpigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:55.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension