K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-01-2015, 19:34   #1
nielsensupp
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-09 2011
Indlæg: 45
Styrke: 13
nielsensupp er ny på vejen
Selv søge førtidspension?

Hej derude. Jeg søger et godt råd. Jeg er ved at være så langt i mit forløb at jeg overvejer selv at søge pension. Mine lægepapier skulle være i orden. Og mht. Arbejdsprøvning så bliver mit forløb stoppet sidst i denne måned. Arbejdsprøvningen har sat en masse punktummer i forhold til statusattesten. Den siger at jeg er stationær mht. Arbejdsevne. Og uden mulighed for behandling. Og dette bekræfter det forløb jeg altså stadig er en del af 2 timer om ugen. Så der er selvfølgelig lagt op til enten flex eller førtidspension. Jeg har, som mange andre, dog ikke den fornødne tillid til kommunens sagsbehandling. Så derfor er spørgsmålet om jeg selv skal søge førtidspension? Jeg er bange for at kommunen sylter min sag så papirerne bliver for gamle og at jeg så skal igennem endnu et forløb. Den statusattest er fra april sidste år så ingen tvivl om at der skal ske noget.
Men hvad synes i? Skal jeg søge den førtidspension med det samme? Eller er der måder til at skubbe lidt til sagsgangen i kommunen?
Håber i kan hjælpe
nielsensupp er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-01-2015, 21:30   #2
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
hej

Som jeg forstår det du skriver så er du i arbejdsprøvning denne måned ud og kan arbejde 2 timer om ugen.

Så skal din sag vel i rehabiliteringsteamet? mhp om du skal have førtidspension, fleks eller et ressourceforløb fordi de tror du vil kunne udvikle dine ressourcer.

Så jeg ville vente og se om ikke I skal igang med at forberede din sag til rehab teamet. Men hvis der overhovedet intet sker indenfor rimelig tid (hvilket jeg personligt vil mene er max en måned), ville jeg søge førtidspension for på den måde at få gang i min sag.

Hvilken ydelse er du på?

mvh Akvamarin
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-01-2015, 22:11   #3
Star
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 25-01 2013
Indlæg: 400
Blog Indlæg: 2
Styrke: 12
Star er ny på vejen
Mine egen erfaring siger at kommunen ikke sådan lige
Sætter folk på ressourceforløb, selv om man er berettiget til det.

Jeg har også været igennem flere arbejdsprøvninger
Med meget lav time tal, og forværing af mit helbred hver
Eneste gang jeg blev sendt afsted. Jeg havde også mine lægepapire
Og alt andet dokumentation i orden.

Det var først da jeg til et møde havde bisidder med fra fagforeningen
Og lige selv var forbi lægen inden mødet,hvor jeg kort fortalte
Om hvad kommunens egen læge havde forslået af behandlingsmuligheder
Som min egen læge ikke var enig i kunne udvikle min arbejdsevne,
Dette fik jeg et journal notat om.

Dette afleverede jeg så både til bisidderen
Og min Sb.

Det er først her at de bliver enig om at jeg skal for et rehabiliteringsteamet.

Så har du en læge der har fuldt dig tæt, vil jeg råde dig til at gøre det samme.

Der er rigtig træls at man skal være advokat for egen sag men sådan er det,
Kommunen er ikke speciælt behjælpelige på det punkt.
Star er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2015, 19:06   #4
nielsensupp
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-09 2011
Indlæg: 45
Styrke: 13
nielsensupp er ny på vejen
Tak for jeres svar. Jeg er på kontanthjælp. Ja desværre oplever jeg også at kommunens sagsbehandlere istedet for og oplyse og vejlede, sidder solidt plantet på pengekassen. Og ja jeg mener jo at skulle slæbe rundt på bevisbyrden er indvaliderende i sig selv.

Jeg har søgt aktindsigt og forberedt kommunen om at jeg agter selv og søge den pension. Det er et par dage siden. Men som ofte før, ja så svarer de ikke. Og så er det jo at alle de paranoide tanker dukker op. Jeg kan lige nævne at jeg er udredt i ved Psyk. Klinik med borderline, paranoid personlighedsstruktur, evasiv personlighedsstruktur, social angst og et par mere som jeg ikke kan huske. Desuden slidgigt i ryggen og er smertedækket med oxycontin. Og så og sidde og prøve og bevare overblikket i denne sag er sgu lidt hårdt.
nielsensupp er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2015, 20:20   #5
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Kommunen skal jo egentlig ikke svare dig på, at du siger, du vil søge pension. Det er absolut helt dit valg og du har ret til at gøre det, når du vil.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2015, 22:31   #6
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Når man søger aktindsigt eller førtidspension efter §17 stk 2...på foreliggende grundlag....ja så bør dette gøres skriftligt således at man senere kan dokumentere dette...

Husk at få en kvittering på det du aflevere....lav evt to kopier og lad dem kvittere på den ene af dem...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2015, 23:44   #7
pif
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-10 2010
Indlæg: 283
Styrke: 14
pif er ny på vejen
Hvis kommunen ikke reagerer på henvendelser, sender man en rykker, med kopi til en overordnet og en borgerrådgiver.

Det er sært som selv en kommune som København kan få fingeren ud.
pif er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-01-2015, 11:39   #8
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Hvis man orienterer sim kommune om, at man fx agter at søge fp, kan man ikke forvente et svar. Det er helt ens eget valg om man vil søge og kræver ikke kommunens accept. Gør det, der er bedst for dig.
Som web skriver - absolut tilrådeligt at gøre det skriftligt med angivelse af den paragraf, du søger efter, så der ikke opstår misforståelser.

Sidst redigeret af stampe; 09-01-2015 kl. 11:41.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2015, 18:21   #9
nielsensupp
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-09 2011
Indlæg: 45
Styrke: 13
nielsensupp er ny på vejen
Tak for jeres svar. Jeg skal op til min egen læge i morgen. Der vil jeg høre hende om hun vil lave et journalnotat i forhold til til mine rygproblemer og prognosen for denne. Det samme agter jeg at gøre med psykiatrien. Der skal jeg mødes med min kontaktperson d 15. Og så tror jeg sgu at jeg søger på det foreliggende. Men hvis i har nogle gode råd til hvordan man bedst får afleveret en ansøgning om førtidspension? Jeg mener, der er vel ikke et skema jeg kan arbejde efter eller hva? Så er det jo op til mig og få strikket noget sammen man kan være bekendt og aflevere? Synes sgu det svæver lidt og svært og se for sig. Det havde nok været bedre hvis man havde tilliden til sagsgangen og vente på at man kom for rehabiliteringsteamet. Men hvordan skulle jeg have det. Jeg har skulle kæmpe en brav kamp i min egen søgen efter relevant indhold.
Nå, men hvis i har gode råd så kom med dem. På forhånd tak.
nielsensupp er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2015, 19:45   #10
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Hvis du vil søge en førtidspension på det foreliggende grundlag....

Så behøver det ikke være noget svært eller flot udformet...

Du kan nøjes med at skrive et brev hvor i du skriver at du gerne vil søge førtidspension efter §17 stk 2 på det foreliggende grundlag ifølge lov om social pension..

Det der er vigtigt...det er at du gør det skriftligt og at du får en kvittering på at du har afleveret ansøgningen...så du kan dokumentere dette senere hvis der skulle opstå tvivl om du har søgt...

Når du har afleveret denne ansøgning...så skal kommunen i samarbejde med dig....medmindre du har fået den lavet....lave en rehabiliterings plan....som hedder den forberedende del...

Kommunen skal indhente en attest hos din læge der hedder LÆ265....

Når disse ting er i orden ja så skal du til et rehabiliteringsmøde hvor de skal lave en indstilling....enten om de mener at du ud fra de ting der ligger i din sag nu vil være berettiget til en førtidspension eller om du ikke er berettiget...

Efterfølgende skal kommunens pensionsnævn skal så afgøre om du får pensionen eller om du ikke gør...

Du vil eller skal tilbydes et møde med pensionsnævnet inden de afgøre sagen...du bestemmer selv om du vil have dette møde eller ej...

Indstiller rehabiliteringsteamet dig negativt...ja så vil det være den sidste chance du har....det møde....for at kunne fortælle dem der skal afgøre sagen hvorfor du skal have den pension...

Så er der det med tiden....

Med de nye regler....der vil de 3 måneder de har til at afgøre sagen først starte efter rehabiliterings teamet har lavet deres indstilling....

Vi har set adskillige herinde som har måtte vente i rigtig lang tid på at få lavet deres rehabiliterings plan og på at komme til det rehabmøde....

Umiddelbart er der ingen stder i loven som fortæller om hvor lang tid de må være om dette...altså at få lavet planen og komme til det rehabmøde....så de kan lave den indstilling...

Men der findes en ankestyrelses afgørelse som siger at sagen skal overgå til behandling efter reglerne om førtidspension i umiddelbar tilknytning til din ansøgning....

Det er først når sagen overgår til behandling efter reglerne om førtidspension at de 3 måneders frist starter....

Du kan se afgørelsen her https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=155632

Eftersom den står som værende gældende....ja så må man kunne bruge denne afgørelse til at få dem i gang...så man ikke skal vente i evigheder på at få afgjort sin sag..

Forbered dig på at hvis der mangler det mindste i din sag ja så vil det resultere i et afslag..
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 06:02.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension