K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Din historie

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Din historie Her kan du skrive din historie om det at være fleksjobber (feks hvordan det er at søge fleksjob erfaring med kommune osv)

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-12-2008, 16:54   #11
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Ja det frygtede mig, at sagsbehandler er magten og enevælden i det spørgsmål der handler om arb. prøvning, og jeg må indrømme at jeg finder det som et kæmpe retsikkerhedsbrist, rent ud sagt.

Jeg kan ikke se, at det kan være så svært, at lave en lov der TVINGER sagsbehandlerne til at lytte til EKSTERNT fagpersonale, og samtidigt kræver at lægekonsulenter blander sig helt udenom disse vurderinger.

Jeg blev noget negativ, da jeg læste min lægekonsulents udtalelse. Han skriver direkte, at alt hvad psykolog, psykiater og læge skriver "jo passer sammen med min stærke sociale fobi" osv... han giver altså alle eksterne fagfolk ret, og han dømmer samtidigt at min sag er så vel belyst som den kan blive (med henblik på førtidspension). Han går enda så langt som til at afslutte udtalelsen med, at selv om han mener arb. prøvning ikke vil skade noget, så er der ikke mange forhåbninger.

Egentligt burde den udtalelse være god nok, men at han skriver arb. prøvning ikke skader noget, når han kan læse af psykiaterens papirer, at jeg udvikler svær angst, stress og depression af at blive "stresset op", at han så skriver at der ikke sker noget ved en arb. prøvning. Det strider imod faglige eksperters udtalelser (og min egen overbevisning), og han er i øvrigt slet ikke bemyndiget til at udtale sig om hvad jeg kan og ikke kan, når han aldrig har talt med mig, eller har erfaring på området.

Når man samtidigt har en klageafgørelse på, at aktivering er medgivet helbredsskadeligt for mig, 5 timer ugentligt i bofællesskab med psykisk syge... så virker arb. prøvning altså bare endnu mere åndsforladt. De har selv erklæret medhold i dette fra jobcenterets chefafdeling, efter en borgmesterklage gik dem på klingen.

Men med dette sagt... hvordan det BURDE være, og hvordan de BURDE kunne klages over ændrer ikke på sagsbehandlers vurdering aligevel...

Jeg har brug for principsafgørelser, eller andre love og regler... sager og udskrifter der viser hvordan praksis BØR ske... ting man kan vise sagsbehandler og evt. andre i forb. med klager, samt indføring i resourceprofil somtillæg. Det er temmelig svært at finde noget konkræt, da emnet røret MEGET let alle steder... har kigget i praksisundersøgelser fra ankestyrrelsen, og det eneste brugbare jeg har fundet er to ting:

1. Man kan GODT indstilles via §18 uden arb. prøvning, når sagen er åbenbart formålsløs. Hvad dette så betyder, er der ingen videre forklaring om andet end at hvis det forværer en lidelse... hvordan man kan tolke et helt livsforløb sammenlagt som "årbenbart formålsløst" står der ikke noget om, selv om det efter min mening sagtens kan være tilfældet.

2. Arbejdsprøvning skal IKKE bruges som en definitiv størrelse, der bare SKAL bruges, med mindre den har et dissideret FORMÅL. Den skal altså ikke bruges, bare for at bruges... Den skal være relevant.

Disse to ting peger kun på een ting: at man kan dokumentere overfor en sagsbehandler, at påstår de arb. prøvning SKAL bruges i alle tilfælde, så er de fulde af løgn, og der kan henvises til ankestyrrelssens praksisundersøgelser.

Det er sådan nogle informationer vi bør have flere af på dette område... principafgørelser også, som kan belyse at andre har fået "korrekt behandling" imens man selv bliver skidt på.

Kan se at flere kommer på banen som føler at de bliver hetset med arb. prøvning der forværrer, og jeg kan kun igen anbefale at man skriver til Winnie fra tråden "Arbejdsprøvning?" og får lidt "insiderviden" via PB... det er VIGTIGT! (kan ikke sige mere, da jeg er blevet bedt om at tie stille med hendes mision... i må selv spørge hende).

Men hvis jeg finder nyt materiale om området i min søgen på "skyts", så skal jeg nok læsse det af her inde i denne tråd, så andre kan gøre brug af det, men der er nogle gode links til praksis om tilkendelse af førtidspension generlt, men også om tilkendelse til psykiske lidelser på ankestyrrelsens hjemmesider på:

www.ast.dk

http://www.ast.dk/Page_Pic/pdf/PU_ps...2007_13_45.pdf

http://www.ast.dk/Page_Pic/pdf/Pu_Fø...2007_10_59.pdf

Det er bla.a. i disse rapporter, jeg har fundet de to ovenstående punkter beskrevet i.

Ligeledes har min kæreste skrevet til både SR Bistand, Villy Søvndal, Line Barfoed og Frank Aaen om problemet og bedt om råd og forklaring, og hvad vi hører derfra skal jeg nok også smide her ind.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Trold Se meddelelser
Jeg har ingen erfaring med at undgå arb.prøvning, desværre
Hvis sagsbeh. fastholder, at du skal arbejdsprøves, vil jeg mene, at du bør klage til borgmesteren (igen).
Så vidt jeg husker, har du lægepapirer på, at du vil få det værre af, at blive sendt ud i noget, og så må det jo blive en klage over, at lægekonsulenten ændrer på lægernes bedømmelser, eller noget i den stil.
Og så vil det da nok være en god ide, at vedlægge en kopi, af det brev hvori du får medhold i, ikke at skulle aktiveres.
Ellers prøv at snakke med din læge om det, og vis ham/hende hvad sagsbeh. skriver.
Trold, der er ingen tvivl om, at der vil blive klaget så sagsbehandler ønsker mig til langbortistan... det gør hun nok allerede efte de sidste 4-5 klager i løbet af et halvt år.

Og jeg gr også direkte til arbejdsmarkedsekretariatet i kommunen, som er dem der har afgjort klagsagen om aktiveringen... de lovede mig trods alt positiv og professionel sagsbehandling fremover.

Hvad angår læge/psykolog/psykiater, har jeg planer om, på et tidspunkt at vise dem sagsbehandlers intentioner og bede dem om at komme med en meget mere håndfast og klar udmelding jeg kan bruge... men jeg vil lige vente og se hvad min egen klage over helbredsforværing fører med sig... den er sendt til både arbejdsmarkedsekretariatet, og til sagsbehandleren... direktoratet bekræftede modtagelsen dagen efter... sagsbehandler har stadig ikke gjort en skid... 5 dage tilbage, så ryger der en klage over overskredet notatpligt afsted... hun blir' træt af mig, men det S***** jeg på

Pointen med de klager er, at jeg VIL have afgørelse på forsvarligheden af arb. prøvning, inden jeg afleverer resourceprofilen... der skal føres nogle afgørelser ind i den, som FORHÅBENTLIGT for sagsbehandleren til at omstøde sin konklution, og søge via §18.

ved §17 bliver den UDEN TVIVL afvist... og da jeg ved jeg ikke kommer i arb. prøvning nogensinde pga. helbredet, så kan jeg jo køre §17 i en uendelighed... det er DET der er så fuldstændig latterligt.
--------------------------------------------------------------------------


Citat:
Oprindeligt indsendt af Maj-Britt Se meddelelser
Jess, kan du bruge denne fra Hjort:

http://www.bm.dk/sw31914.asp

"" Jeg kan berolige dig med, at ingen har planer om at tvinge depressive i arbejde.

Det er rigtigt, som du skriver, at vi mangler hænder. Men det er bestemt ikke rigtigt, at regeringen vil tvinge depressive til at arbejde. Hele formålet med aftalen er jo netop at sikre, at folk igen får det så godt, at de kan få en normal arbejdstilværelse. Det dur tvang ikke til. Vi ved, at hver femte, der har været sygemeldt i et år, aldrig kommer tilbage til et arbejde.""
Desvære fortæller denne kun om relationen til arbejdsmarkedet iflg. Hjort... den omhandler ikke arb. prøvning som sådan, så den er nok lidt svær at bruge som argument for at arb. prøvning kan være formålsløst... jeg er ret overbevist om, at stod det til Hjort, så blev arb. prøvning sikkert en fast integrering i både førtids og fleks sager...

Jeg skal ikek have spurgt HAM i hvert fald, for der er ingen grund til at give ham nogen gode ideer... han HAR vist, at han ikke forstår sygdom, for han ser jo alle syge som et "lille sår, der blot skal have et plaster på, og så ellers ud at arbejd!"
--------------------------------------------------------------------------


Citat:
Oprindeligt indsendt af Risa Se meddelelser
Razmo, jeg sidder i samme fortvivlede situation, som du gør, med næsten samme diagnoser, og du rammer virkeligt plet med dit indlæg.
I lidt over ét år, har jeg nu haft en pensionssag kørende. Min (tidligere) sagsbehandler kunne tydeligt se, at det var formålsløst at arbejdsprøve mig, så hun indstillede mig til ftp UDEN arbejdsprøvning jf §18. Mine papirer siger, som hos dig, at arbejdsprøvning vil forværre min tilstand og kommunens lægekonsulent skriver endda, at hun direkte fraråder det. Dette fremgår ydleligt af min ressourceprofil. Da sagen kom for pensionsudvalget, fik jeg afslag med begrundelsen "ikke arbejdsprøvet" og, at det derfor ikke kunne dokumenteres, at min arbejdsevne var varigt nedsat, og at jeg ikke var omfattet af den gruppe mennesker, for hvem arbejdsprøvning var "åbenbart formålsløst". Jeg ankede afslaget, men beskæftigelsesnævnet stadfæstede kommunens afgørelse med nøjagtig samme begrundelse. Hverken kommune eller beskæftigelsesankenævn har tillagt mine lægepapirer og udtalelserne om risikoen ved arbejdsprøvning nogen som helst værdi overhovedet. Nåh, jo, de skriver, at de godt kan se, at jeg ikke kan arbejdsprøves lige nu, men så må en afklaring bare vente, indtil jeg får det bedre... Nu er afslaget så anket til Ankestyrelsen, og jeg venter på brev derfra...

Ligesom dig, har jeg meget svært ved at se, hvad "godt", der skulle komme ud af en arbejdsprøvning. Jeg var til en samtale med en jobkonsulent mhp arbejdsprøvning for halvandet år siden. Han sagde direkte nej til at ville sende mig ud i noget, for han mente, jeg var for syg, og han ville ikke være med til at sende mig ud i et forprogrammeret nederlag. Jeg er stemplet "ikke behandelbar", men at man vil forsøge med behandling igen (jeg bliver dog ALDRIG så rask igen, at jeg kan blive selvforsørgende, men det kunne forbedre min livskvalitet lidt i det daglige) hvis og såfremt, der kommer ro på hele min situation. Og dérmed bliver jeg fanget i en ond cirkel, en "skyttegravskrig", hvor der ikke kan findes en løsning: Uden behandling, ingen mulighed for arbejdsprøvning, uden arbejdsprøvning, ingen mulighed for afklaring af mit fremtidige forsørgelsesgrundlag... Og, ja, hvad så? Står den så også på bistand til mig, til jeg bliver 65???

Jeg har forsøgt, at holde mig informeret omkring, hvordan reglerne er og bliver forvaltet fx gennem Ankestyrelsens afgørelser og praksisundersøgelser. Som jeg forstår det, er skruen blevet strammet gevaldigt på det senest. Det bliver igen og igen og igen henstillet til kommunerene, at de SKAL sørge for, at dokumentationsgrundlaget er i orden, når og hvis pension tilkendes. Og her er der specielt arbejdsprøvningen, der er fokus på. De ser arbejdsprøvning som den eneste rigtige parameter for at afgøre, om arbejdsevnen vitterligt ER varigt nedsat, og dermed, om pension kan komme på tale... Og her kunne vi så fortsætte med en diskusion af, hvilken arbejdsprøvning ville være relevant for "sådan nogen som os". Jeg kan se frem til værkstedsafprøvning, hvilket jeg har svært ved at se logikken i, ikke mindst fordi mine skånebehov slet ikke kan overholdes der, ej heller er arbejdsprøvningen individuelt tilrettelangt, som Ankestyrelsen så tit har indskærpet, at den skal være, og det har heller intet at gøre med hverken min uddannelse eller mine (få tilbageværende) interesser. Men lad det nu ligge...

Til slut lige en denne: Nej, såvidt jeg har forstået, kan en sagsbehandler ikke indstille én til pension jf §17. Den er en § man selv skal søge efter, og kommunen skal vejlede dig om forskellen ved at søge efter §17 og mulige konsekvenser heraf... Så dén går ikke bare sådan...
Jeg er helt enig med dig, at læser man ankestyrrelsens praksisundersøgelser, så bliver man hurtigt trist til mode, for med den bevisførelse de vil have lagt for dagen, så vil sagerne komme så meget op i tid, at vi kan side flere år inden det hele er fyldestgørende.

Jeg hæfter mig dog STADIG ved, at selv ankestyrrelsen godtager, at der er noget der hedder "formålsløs arb. prøvning"... men eneste konkrete eksempler handler om kræftramte, downsyndrom eller andre totalt grælle eksempler, som aldrig burde være ENDT i ankestyrrelsen hvis man spørger mig.

Det er netop DERFOR jeg ønsker mere viden på området, for der findes meget lidt om lige netop dette problem, i kontrast til, at problemet faktisk er temmelig stort som jeg opfatter det... det ER et kæmpe retsikkerhedsproblem når man ikke hører p borgeren og fagpersonale i netop disse sager om forværing af helbredet. Man behøver altså ikke være dødeligt syg af kræft, eller retarderet down syndromer for at ens helbred kan forværes.

Også hele emnet omkring MULIG FORVÆRING... hvad hvis det er psykiske ting, hvor der er MULIGHED for forværing, og at det ikke er en 100% skråsikker ting? ... er DET forsvarligt at arb. prøve sådanne borgere? ... hvem kan de kræve erstatning af, hvis arb. prøvning viser sig at smadre dem mere psykisk?

Nej... man er magtesløs når man står i den "blindgyde" at helbredet er i fare... intet at forholde sig til eller smide på bordet af paragrafer... alt bunder i en sagsbehandlers menneskelighed og kompetence, i et system gearet efter økonomi og presset af beaurokrati... ikke videre fedt.
--------------------------------------------------------------------------


Citat:
Oprindeligt indsendt af Hejdien Se meddelelser
Jeg kender ikke lige så meget til det arbejds prøvning (andet end jeg har deltaget)

Men jeg var her for 14 dage siden til møde igen igen med min sagsbehandler, og her var arbejds prøvning oppe og vende (tager mig snart sammen og skriver hele forløbet over i min historie)

Men det korte af det lange er jo at jeg endnu ikke har nogen faste diagnoser pga udredning men der er en del formodninger og det var så dem vi er nød til at opdatere ressourceprofil ud fra altså hvad lægerne mener det er og hvad nu hvis det er det osv...

Ved den samtale jeg havde for 14 dage siden snakkede min sagsbehandler så om at når hele den her ventetid på sundhedsvæsnet var overstået og der forelå nogen diagnoser (eller mangel på sammen ) så ville hun sende alle mine papir over til lægekonsulenten for at få ham til at vurdere dem og give en udtale om mine helbreds perspektiver og derfra skulle hun så vurdere om en arbejds prøvning var nødvendig eller om jeg kunne indstilles til pension på de papir ang helbred der var ...

Men hun fortalte med det samme at det var sjældent at papir alene kunne gøre det , og at en arbejds prøvning ville blive på vores reva da hun mente at de havde den største ekspertise til at hjælpe (fagfolk osv ) men jeg er jo så også meget heldigere stillet end flere her da jeg ikke har hverken forbier eller angst eller noget som helst andet , men kun fysiske problemer ...(og hukommelse og koncentration)

Og de ville så sørge for kørsel til stedet så jeg syntes det er fint nok...'(i sær da jeg ikke selv er sikker på at ftp er det rigtige ,men ved ikke om jeg kan gå lidt ned i tid og så forblive flekser det håber jeg )

Men når det er sagt så kender jeg til andre der har fået ftp uden arbejds prøvning hvor det var åbenlyst formålsløst men det har hver gang været pga fysiske sygdomme hvor man har kunne måle og se hvad det er der sker ...

psykiske er jo noget mere diffuse, men det er ingen undskyldning for at køre folk helt ned....

Men det var det jeg tænkte Razmo kunne det ikke være en ide at bede om et tiltag ala det helene skriver om, det må være bedre end at skulle ud og risikere en kæmpe nedtur..

Det burde være forbudt for kommunener at sende folk ud til noget der er dømt til at mislykkes , hvorfor blive ved at sende folk ud til for programmeret nederlag ...

Men jeg fatter ikke hvad kommunerne har gang i , jeg er i kontakt med en der har fået afslag på fleks pga manglende arbejds prøvninger...

Kommunen har så valgt at de i stedet for at prøve at få den fleks igang og finde en arbejds prøvning vedkommen kan klare , så vil man heller sende ham i jobtræning og det er et krav at han er der 37 timer og det er ikke med henblik på fleks job nææ det er med henblik på det ordinære arbejdsmarked gerne i rullestol (masser af papir på at han ikke kan være på det ordinære marked og masser af læge dokumentation ) samt kommunens egne private aktøre der skriver at han maks kan have et job på 3 timer om dagen ...

Sagsbehandleren kommentar til dette er , 37 timer i jobtræning eller stop på kontanthjælp (hans fleks ligger i ankenævnet ) og han er så to gange på 14 dage blevet kørt med ambulance fra virksomheden til skadestuen , og blevet ringet op af sagsbehandleren der har meddelt , nu er du hjemme og de kunne ikke finde noget , så du skal af sted på jobbet eller vi stopper kontanthjælpen ..

og der er han så nu

Der er noget galt i Danmark
Ideen om at de kommer hjem til en... ja den holder ikke i mit tilfælde, for min angst bliver ikke mindre af, at der skal fremmede ind i mit hjem... jeg vil stresse op af det, og blive deprimeret af det også... oven i det finder jeg det for hul i hovedet at lave den slags tiltag... det er simpelthen for åndsvagt at tro, at man kan få mennesker i arb. på den praksis, og bare min modstand og autoritetshad ville koge over af sådan et tiltag, og stressen ville blive komplet.

Jeg har før beskrevet mit autoritetshad... 20 år med systemet på nakken har sat sine spor... det er noget jeg aldrig har nævnt for hvarken fagfolk eller systemet, fordi jeg har ment, at det kun ville forværre min situation.

Jeg er dog ved at være nået til at fornemme, at det er så markant, at der er tale om en personlighedsforstyrrelse... altså dvs. at ethvert tiltag fra autoriteter der går mig imod, får mig dykket lige lukt ned i kulkælderen hver gang... det er en stor vælling af system-lede, svær angst, stress og depression hver gang... og det kommer de altså til at forholde sig til fremover, og bliver jeg afklaret nærmere ang. helbred og forsvarligheden af arb. prøvning, vil jeg forklare dette.

For nogen kan sådan en hjemlig ting måske give noget... men igen, det afhænger af den enkelte borger... en ting Hjort's systemer bærer præg af IKKE at være i stand til... tage hensyn til den enkelte.

Vi er alle forskellige mennesker... jeg tror at alle gerne vil tilbage eller ind på arb. markedet så vidt det er muligt... men vejen dertil kan være VIDT FORSKELLIG fra den ene borger til den anden... hvad der hjælper den ene med samme diagnoser som en anden kan være vidt forskelligt.

I mit liv handler det om een ting... førtidspension, til at få ro og fred... finde 100% kontrol over mit eget liv igen, uden tvang og pisk og "gode intentioner"... muligheden for SELV at finde vejen til arb. markedet, hvis jeg altså overhovedet kan.

men prøv at forklare det til min sagsbehandler!

Sidst redigeret af Webmaster; 13-12-2008 kl. 12:27. Årsag: 2 indlæg lige efter hinanden lagt sammen til et...man kan godt svarer flere i samme indlæg..
  Besvar med citat
Gammel 12-12-2008, 23:14   #12
Vim
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-07 2008
Indlæg: 208
Styrke: 16
Vim er ny på vejen
Hej Razmo

Prøv at læse dette link:
http://www.ftf.dk/for-medlemsorganis...ejdsproevning/

som beskriver to sager, som ftf (fagforeningen for funktionærer og tjenestemandsansatte) har kørt - og fået medhold i - om at der kan dispenseres fra kravet om arbejdsprøvning. Begge er psykiske diagnoser, den ene er PTSD, den anden manio-depressivitet.

Så der skulle da være mulighed for dig også. Desværre er der med den nye praksisundersøgelse fra Ankestyrelsen nok kommet øget opmærksomhed fra sagsbehandlernes side på kravet om dokumentation, så vi kan alligevel godt støde på at "der kræves dokumentation".

Jeg håber for dig at du kan få dispensation fra arbejdsprøvningen, for du skal jo også have et liv bagefter.
Vim er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-12-2008, 00:34   #13
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Til Razmo...

I mit tilfælde er det en rigtig god ting at sagsbehandler og psykolog fra Incita kan komme hjem til mig, nu hvor jeg ikke kan komme ud til dem, ligesom jeg heller ikke kan møde op på kommunen eller til de nødvendige opfølgningssamtaler, eller jobcentret. Jeg synes det er er et rigtig godt alternativ, at de så kommer hjem til mig - jeg bliver jo nødt til at have dialog med dem der har min sag og med dem der skal fremme min sag. Det er umuligt at ikke kommunikerer med nogen hvis man vil videre.... ved så ikke om du er 'rask nok' til selv at møde op på jobcentret/kommunen osv, men jeg er desværre ikke, men ville selvfølgelig ønske jeg var

De kommer heller ikke KUN for at få mig i arbejdsprøvning, de kommer også for at bevidne overfor min sagsbehandler i pensionsteamet, at jeg vitterligt ikke KAN arbejdsprøves - så der er mere tale om en håndsrækning end en straf, og de er UTROLIG søde, forstående og behagelige, og så er de også privataktører hvilket betyder at de udfører opgaver bestilt af kommunen (men er elles udenfor), så man behøver som ikke engang at piske en stemning op omkring autoritshad osv....de er der for DIG og for DIN sag!

Og man skal også passe på Razmo, at man ikke kommer til at fremstå som værende uvillig i samarbejdet, for det kommer man ikke ret langt med. Og hvis du feks fortæller sagsbehandleren at du udvikler angst, stress og depression på under en time (som samtalen højest varer), så tror jeg de vil stille flere spørgsmålstegn, end de vil give svar (og fred)...
Og de kan komme helt som det passer ens psyke bedst. Nogen vil have besked ugen før (og har fred med dét), andre har brug for to dage til at 'falde til ro på' hvor andre incl mig selv, helst vil vide det fra time til time (så jeg ikke får mulighed for hverken at stresse, blive angst eller tænke for meget)....
Og man må selv vælge om de skal komme sammen, eller om du helst kun vil have besøg af den ene. Lige som man også må have besidder, eller flere familiemedlemmer, børn og hvad man ellers føler sig tryg ved tilstede....
For MIG er det langt mere betryggende end at skulle udenfor min dør, op i et transportmiddel, ud på et jobcenter, sidde i en ventesal, og ind til en sagsbehandler der muligvis er i sit bidske hjørne osv...og så ellers hele vejen hjem igen, muligvis i et humør der gør det svært at se meningen med noget.

Synes bare lige jeg ville skrive, at det absolut IKKE er hul i hovedet som du skriver, men en håndsrækning når man er så syg at man tiltider kan komme til at spænde ben for sin egen sag.....ved ikke at kunne deltage i ret meget der fremmer sagen og samarbejdet.

Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-12-2008, 00:55   #14
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Til Razmo...

I mit tilfælde er det en rigtig god ting at sagsbehandler og psykolog fra Incita kan komme hjem til mig, nu hvor jeg ikke kan komme ud til dem, ligesom jeg heller ikke kan møde op på kommunen eller til de nødvendige opfølgningssamtaler, eller jobcentret. Jeg synes det er er et rigtig godt alternativ, at de så kommer hjem til mig - jeg bliver jo nødt til at have dialog med dem der har min sag og med dem der skal fremme min sag. Det er umuligt at ikke kommunikerer med nogen hvis man vil videre.... ved så ikke om du er 'rask nok' til selv at møde op på jobcentret/kommunen osv, men jeg er desværre ikke, men ville selvfølgelig ønske jeg var

De kommer heller ikke KUN for at få mig i arbejdsprøvning, de kommer også for at bevidne overfor min sagsbehandler i pensionsteamet, at jeg vitterligt ikke KAN arbejdsprøves - så der er mere tale om en håndsrækning end en straf, og de er UTROLIG søde, forstående og behagelige, og så er de også privataktører hvilket betyder at de udfører opgaver bestilt af kommunen (men er elles udenfor), så man behøver som ikke engang at piske en stemning op omkring autoritshad osv....de er der for DIG og for DIN sag!

Og man skal også passe på Razmo, at man ikke kommer til at fremstå som værende uvillig i samarbejdet, for det kommer man ikke ret langt med. Og hvis du feks fortæller sagsbehandleren at du udvikler angst, stress og depression på under en time (som samtalen højest varer), så tror jeg de vil stille flere spørgsmålstegn, end de vil give svar (og fred)...
Og de kan komme helt som det passer ens psyke bedst. Nogen vil have besked ugen før (og har fred med dét), andre har brug for to dage til at 'falde til ro på' hvor andre incl mig selv, helst vil vide det fra time til time (så jeg ikke får mulighed for hverken at stresse, blive angst eller tænke for meget)....
Og man må selv vælge om de skal komme sammen, eller om du helst kun vil have besøg af den ene. Lige som man også må have besidder, eller flere familiemedlemmer, børn og hvad man ellers føler sig tryg ved tilstede....
For MIG er det langt mere betryggende end at skulle udenfor min dør, op i et transportmiddel, ud på et jobcenter, sidde i en ventesal, og ind til en sagsbehandler der muligvis er i sit bidske hjørne osv...og så ellers hele vejen hjem igen, muligvis i et humør der gør det svært at se meningen med noget.

Synes bare lige jeg ville skrive, at det absolut IKKE er hul i hovedet som du skriver, men en håndsrækning når man er så syg at man tiltider kan komme til at spænde ben for sin egen sag.....ved ikke at kunne deltage i ret meget der fremmer sagen og samarbejdet.

Som jeg også skrev, så er der nok nogen der har god brug af det... jeg har det bare sådan, at mit hjem, og alt indenfor de fire vægge er min tryghedbase... her vil jeg have FRED! ... hvis kommunen også skal til at have deres "pote" indenfor der, så står jeg simpelthen af.

Nu kan jeg godt tage på kommunen hvis jeg absolut skal, og er meget vel forberedt på hvad der skal ske på diverse møder osv... at min sagsbehandler så skider højt og flot på at meddele mig herom, og smider overraskelser hver gang, er så en anden side af sagen... men det har jeg så også klaget over nu, og stopper det ikke, så er det slut med kommunale møder herfra.

Sådan som jeg forstod det med hjemlige besøg, var det at man skulle "gøres klar til arb. prøvning"... og det er umiddelbart dette jeg finder fuldstændig hul i hovedet, fordi jeg synes at en arbejdsprøvning man er nødt til at forberede hjemmefra må være et sikkert tegn på nederlag på forhånd.

Det er den konstante fokus på, at man partou VIL have folk ud i arbejde koste hvad det vil, ligegyldigt hvor latterligt tiltagende må virke... Jeg er selv fuldt ud klar over hvordan min vej til arbejdsmarkedet vil finde sted, hvis den nogensinde gør... det sker igennem EGEN VILJE hertil, efter lang tids fred og ro på en førtidspension... My mind is set, og der er ikke nogen der kommer til at ændre min indstilling til dette... dem der prøver får mig kun til at gå ned med stress, angst og depression... er sket adskillige gange før, og de ved det godt.

Det kan lyde hårdt, brutalt og meget stædigt, men det er MY WAY, OR THE HIGHWAY! ... så enkelt er det bare. alternativet er forværet helbred, og efter min mening kan de bare se at acceptere det og handle derefter, for jeg skal ikke ødelægges psykisk blot fordi de skal spare kroner i kommunekassen, og tilfredsstille Hjort og arbejdsgiverne.

Kalde det bare "personlighedsforstyrrelse" eller hvad du lyster, det kalder jeg det selv, men det er faktum.

Men godt at tiltaget er der, når det virker for dig... forstå mig ret ... for mig er det blot ikke en mulighed.
--------------------------------------------------------------------------
En anden ting er, at sådan et privat foretagende som Incita, garanteret er "vægtet" af deres success med at få folk i arb. prøvning hvis jeg gætter rigtigt... altså at de belønnes efter success, hvilket kan farve uvildigheden af Incita's arbejde... nøjagtigt som det er med eksterne jobvirksomheder.

Jeg er bare generelt skeptisk for alt hvad en kommune foretager sig... miljøskadet kan man vel kalde mig

Sidst redigeret af Line; 13-12-2008 kl. 02:36. Årsag: To indlæg lagt sammen til et, husk rediger knappen
  Besvar med citat
Gammel 13-12-2008, 01:20   #15
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Nej, men det er jo heller ikke aktuelt for dig, når du selv kan møde op på kommunen/jobcentret osv - det er jo kun for os som ikke har den mulighed pga sygdom. Men når man er så 'lost' som jeg er, så bliver man sgu så taknemmelig når man kan sidde hjemme i sin sofa med sin te og blive hørt, læst og forstået og bare have en rigtig god mavefornemmelse bagefter når mødet er slut
Jeg har jo slet ikke det der drive som du har, og kan da slet ikke forberede mig til en samtale på kommunen, jeg ville dø af skræk inden eller få blackout af stress og det der er værre

Og nej, de kommer ikke for at 'gøre én klar til arbejdsprøvning' de kommer med nogle foreslag og tilbud om hjælp til at en arbejdsprøvning evt kan lykkes(som jo kan være udmærket for nogen!), alt efter hvad man nu engang fejler. Jeg ville da have ønsket at jeg havde fået de tilbud den gang jeg kunne have brugt dem!! Men kan man ikke tage imod tilbudene, jamen så skriver de som bare en redegørelse til ens sagsbehandler om, at arbejdsprøvning er umulig indenfor de rammer DE kan tilbyde. Så et eller andet sted, så kan det jo kun være til min egen fordel, for så er der en ekstra instans der fortæller at det er umuligt at arbejdsprøve mig - og dem kan jeg jo ikke få for mange af
Min sagsbehandler sagde for nogle gange siden, at hun håbede på at jeg ville slippe for arbejdsprøvningen (det er den eneste gang hun har sagt noget fornuftigt), så jeg håber jo med mit lille bange hjerte, at hun 'bare' er ved at tjekke de sidste livliner, så jeg må vitterligt være med så godt jeg kan (på hjemmefronten). Så når hun siger HOP, så spørger jeg bare,,hvor højt?



Citat:
Oprindeligt indsendt af Razmo Se meddelelser
En anden ting er, at sådan et privat foretagende som Incita, garanteret er "vægtet" af deres success med at få folk i arb. prøvning hvis jeg gætter rigtigt... altså at de belønnes efter success, hvilket kan farve uvildigheden af Incita's arbejde... nøjagtigt som det er med eksterne jobvirksomheder.

Jeg er bare generelt skeptisk for alt hvad en kommune foretager sig... miljøskadet kan man vel kalde mig
Incita er det samme som Reva, og deres job er ikke at få folk i arbejdsprøvning som sådan. Reva er det sted hvor arbejdsprøvningen foregår. Det er gennem Reva man får kendskab til hvor mange timer man kan klare (eller ikke klare!), det kan også være gennem Reva man tilsidst får fleks eller førtidspension - alt efter hvad arbejdsprøvningen fortæller om klienten.
I mit tilfælde vurderer de jo så, at jeg er for syg til arbejdsprøvning, så må min sagsbehandler selv konkluderer resten. Om det er nok med Reva's udtalelser + min læges + min psykiaters + psykologens samtyggende udtalelser, eller om hun finder på mere

Sidst redigeret af Webmaster; 13-12-2008 kl. 12:29. Årsag: 2 indlæg lige efter hinanden lagt sammen til et...man kan godt svarer flere i samme indlæg..
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-12-2008, 12:00   #16
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Razmo Se meddelelser
En anden ting er, at sådan et privat foretagende som Incita, garanteret er "vægtet" af deres success med at få folk i arb. prøvning hvis jeg gætter rigtigt... altså at de belønnes efter success, hvilket kan farve uvildigheden af Incita's arbejde... nøjagtigt som det er med eksterne jobvirksomheder.
Efter at være blevet visiteret til flex, blev jeg sendt til anden aktør, og var forberedt på, hurtigt at blive sendt i en praktik, fordi at de jo bliver lønnet efter succes (måske du husker, at du advarede mig mod dem). Jeg så det så som en fordel, for jo hurtigere jeg kom ud i noget, jo hurtigere kunne jeg få mulighed for at bevise, at jeg ikke kunne klare 20-25 timer om ugen.
Men fakta er, at "min" jobkonsulent har været meget obs på, at finde et job som jeg både kunne klare, og gerne ville.
Det lykkedes så bare ikke.
Men han har aldrig på noget tidspunkt, nævnt et ord om at få mig ud i noget, som jeg vil benævne som skod-jobs.
Hele vejen igennem har jeg fået en meget fin og fair behandling.
Jeg kan så have svært ved at gennemskue, hvorfor der er så stor forskel på, hvordan externe aktører opfører sig.
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-12-2008, 15:13   #17
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Lige i mit tilfælde handler dette "hjemlige tilsyn" om en meget simpel ting: muligheden for at lade op, og være i fred for alt andet udenfor mine fire vægge.



hver gang jeg bevæger mig udenfor disse fire vægge, så er jeg i "forsvars-mode"... Jeg er obs på ALT hvad der sker omkring mig... hvordan jeg ser ud, hvordan andre kigger på mig, hvad folk gør, hvad folk laver omkring mig... for mig er det en verden uden nogen som helst mulighed for at slappe af, og lade op psykisk... det svarer til at "tilslutte batteriet" og dræne "strøm"... dette fortsætter lige til jeg er hjemme igen... ikke engang på besøg hos familie er batteriet slået fra.



Hvor meget batteriet drænes afhænger selvfølgelig af omgivelserne... hos familie og venner osv. afhænger det af personerne der er til stede. En tur i det offentlige med at skulle forholde sig socialt til andre fremmede mennesker er som at sætte en ledning direkte fra plus til minus på batteriet. Ingen modstand overhovedet (modstand = tryghed).



Man kan ikke se det på mig... man oplever det blot som udeforstående ved, at jeg bliver træt, eller pludseligt vil hjem... men er det så mærkeligt?... min batterioplader findes kun indenfor mine fire vægge derhjemme.



Hvis vi så ser på, hvad hjemlig opsøgen ville gøre ved mig, så er det faktum, at bare tanken om at skulle have folk indenfor gør, at jeg skal spekulere på hvordan jeg selv fremstår herhjemme... hvordan lejligheden ser ud... tanken om, hvad de kan finde på at kræve, når de f.eks. ser mit musik studie. Jeg har jo for en hel del penge i udstyr... hvad nu hvis de kræver det solgt!? ... tankerne om system leden... hvorfor skal de have lov til at brase her ind? ... hvorfor skal de fratage enhver kontrol over mit liv? ... jeg vil kort sagt øge strømdræningen betydeligt pga. alle de ting jeg så skal forholde mig til der kræver resourcer og energi.



Alle disse tanker er mere end rigeligt til at slutte batteriet til, selv her indenfor mine fire vægge... det er batteriet alligevel når der sker modarbejdelse fra kommunens side af hvad end de er her eller ej... i øjeblikket kan jeg kun holde mig vågen 3-4 timer ad gangen og må så sove pga. den resourceprofil konklusion. Det er en kamp uden lige, at lade op herhjemme, når tankerne samtidigt dræner batteriet.



Kan man så forestille sig hvad der vil ske, hvis jeg skal til at tænke på systemet skulle indenfor i min "opladerbase"? ... jeg kan godt, og det kommer IKKE til at ske!!! De bliver simpelthen ikke lukket ind! ... kræver de det en dag, så er sansynligheden for at jeg kammer over en dag stor efterhånden. Jeg har gentagne gange haft adrenalin øgende tankemønstre, af at tænke på at vende op og ned på hele sagsbehandlerens kontor en dag når det bliver for meget, og jeg udelukker ikke at det kan ske på et tidspunkt hvis de fortsætter. Ingen kender sig selv når man nærmer sig den yderste grænse.



Jeg ved godt at det ikke løser noget... og jeg håber og tror på min egen selvbehærskelse, men jeg ved også, at alle mennesker har en grænse. Nogen ryger helt i kulkælderen, andre går amok. Jeg ved vitterligt ikke hvad der vil ske i mit tilfælde... så længe jeg har min base, hvor jeg kan lade op, så går det nok, men den dag de tager det fra mig... så kortslutter jeg nok på den ene eller anden måde.



Folk der kender mig, og mig selv inkluderet, har svært ved at se mig kunne gå amok. Det ville være som at se Bettemus fra Garfiled tegneserierne morph'e om til et frådende monster på et splitsekund ... ikke lige en nem forestilling at gøre sig for at være ærlig...

Sidst redigeret af Razmo; 13-12-2008 kl. 15:16.
  Besvar med citat
Gammel 13-12-2008, 16:18   #18
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jo men igen Razmo, det kommer jo heller ALDRIG til at ske i dit tilfælde, når du udmærket selv kan komme ud til dem!!

Og der er jo heller ikke tvang, det er et TILBUD de kommer med, og man er i sin gode ret til at afslå tilbudet!! Så det skal du da endelig ikke tænke mere over...det er helt frivilligt og gælder KUN for syge der pga sygdom er forhindret i at gå ud.

Jeg har det nok ligesom dig når jeg går ud, men jeg kan bare ikke overskue at få det sådan, derfor bliver jeg hjemme. Og HVIS jeg endelig går ud (for at lave noget, for mig, grænseoverskridene), så bliver jeg nødt til at tage benzodiazepiner for at blive beroliget, ellers er det umuligt.

Mit hjem er også min base og der hvor jeg oplader, men samtidig er det også det eneste sted hvor jeg virkelig er 'mig selv' og er fri for stressrelateret angst, ocd osv - det kommer kun i det øjeblik jeg forsøger at forlade hjemmet...

Men det er vigtigt at vi her på K10, får fortalt til de andre læsere, at der ér et hjemme opsøgende tilbud, i tilfælde af de ikke ved det eksisterer, og det kunne være et tilbud de kunne være interesseret i....

Men jeg forstår dig som godt, og der er da helt sikkert flere der har det på samme måde - jeg har det da også lidt selv, men jeg har desværre ikke andre muligheder for dialog, så jeg må bare bide i det sure æble og få det bedste ud af det. Jeg kunne jo også have sagt at jeg ikke ville have de kom, men det ville jo ikke rigtigt gavne min sag....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-12-2008, 16:39   #19
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Jo men igen Razmo, det kommer jo heller ALDRIG til at ske i dit tilfælde, når du udmærket selv kan komme ud til dem!!

Og der er jo heller ikke tvang, det er et TILBUD de kommer med, og man er i sin gode ret til at afslå tilbudet!! Så det skal du da endelig ikke tænke mere over...det er helt frivilligt og gælder KUN for syge der pga sygdom er forhindret i at gå ud.

Jeg har det nok ligesom dig når jeg går ud, men jeg kan bare ikke overskue at få det sådan, derfor bliver jeg hjemme. Og HVIS jeg endelig går ud (for at lave noget, for mig, grænseoverskridene), så bliver jeg nødt til at tage benzodiazepiner for at blive beroliget, ellers er det umuligt.

Mit hjem er også min base og der hvor jeg oplader, men samtidig er det også det eneste sted hvor jeg virkelig er 'mig selv' og er fri for stressrelateret angst, ocd osv - det kommer kun i det øjeblik jeg forsøger at forlade hjemmet...

Men det er vigtigt at vi her på K10, får fortalt til de andre læsere, at der ér et hjemme opsøgende tilbud, i tilfælde af de ikke ved det eksisterer, og det kunne være et tilbud de kunne være interesseret i....

Men jeg forstår dig som godt, og der er da helt sikkert flere der har det på samme måde - jeg har det da også lidt selv, men jeg har desværre ikke andre muligheder for dialog, så jeg må bare bide i det sure æble og få det bedste ud af det. Jeg kunne jo også have sagt at jeg ikke ville have de kom, men det ville jo ikke rigtigt gavne min sag....
OK, jeg vidste ikke at det var et "tilbud"... det ændrer jo sagen en del, for jeg forestiller mig jo snildt, at det ville trækkes ned over hovedet på en... men hvad så når man takker nej til sådan et tilbud? ... hvad gør de så?... holder en på kontanthjælp til man bliver 65, fordi arb. prøvning ikke bliver muligt, og derved ikke vil tilkende førtidspension?

Jeg kan helt sikkert godt forstå, at der skal fortælles om muligheden for hjemlig besøg... hvis det virker som om jeg mener det er forkert, så er det en fejl, for selvfølgelig kan nogen da have fint behov for sådan et tilbud.

Jeg ville bare pointere, at det ikke er alle der har psykisk mulighed for det... selv hvis jeg som dig ikke KUNNE tage til møde på kommunen (ikke at det er let, tro endelig ikke det! ), så kommer de ikke indenfor hos mig.
  Besvar med citat
Gammel 13-12-2008, 16:47   #20
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
Razmo, jeg håber ikke du har opfattet mit indlæg (indlæg 16), som et forsøg på, at sige til dig, at dette kan være en mulighed for dig, i forbindelse med evt. hjemmebesøg.
Det var IKKE det der var meningen med mit indlæg.
Meningen med mit indlæg var, ene og alene, at gøre opmærksom på, at man KAN blive ordentligt behandlet af ekstern aktør (også kaldet "anden aktør").
Jeg tror, desværre, at det er de dårlige erfaringer der er flest af, men der findes altså også gode.
Nu kan jeg ikke lige huske, om der ER taget beslutning om, at de IKKE vil lade dig slippe uden arb.prøvning. Men hvis det er tilfældet, vil jeg umiddelbart mene, at du skal klage over det (har indtryk af, at du har øvelsen), og i den forbindelse henvise til, at de gav dig medhold i, at du ikke skulle i aktivering.
Underforstået: hvori ligger forskellen?.
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Arbejdsprøvning nuller Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 5 13-10-2013 19:06
arbejdsprøvning - så barsel - og nu tilbage til arbejdsprøvning, eller? Whattodo Fremtiden for fleksjob og førtidspension 9 19-01-2013 14:58
arbejdsprøvning træt Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 11-05-2012 22:39
Arbejdsprøvning/ikke arbejdsprøvning empowerment Dit og Dat 15 08-12-2010 16:30
DR1 tv avisen opfordrer alle i formålsløs aktivering buster Politik og Samfund 1 11-06-2009 15:21




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:57.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension