K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-02-2012, 20:19   #1
Shanmoo
På vej til at lære K10
 
Shanmoos avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-01 2012
Lokation: Blandet briter-dansker
Indlæg: 10
Styrke: 13
Shanmoo er ny på vejen
pligter når man flytter til udlandet

hej,

jeg modtager sygedagepenge men det bliver snart et år siden jeg blev sygemeldt. jobcenter er i gang med at få seneste oplysninger fra læger mhp arbejdsprøvning/fortsættelse af sygedagpenge etc. jeg skal til et møde med min sagsbehandler i næste måned.

jeg kommer selv fra udlandet og i det mit liv her går slet ikke godt, jeg kan ikke rigtig komme videre og står i en store krise uden en særlig god netværk, overvejer jeg at tage tilbage til mit hjemland.

hvad er mine pligter mht at oplyse jobcenter, hvis jeg beslutter at flytte - så snart jeg har lavet en beslutning eller på næste opfølgningsmøde? jeg ved min sygedagepenge bliver ophørt, men fra hvilken dato ? når jeg rejser eller når jeg har booket min flyvetur hjem ? eller når jeg har opsagt min lejlighed ?

Jeg frygter at de vil finde en undskyldning til at ikke udbetale min sygedagepenge i hele måned, eller at jeg får anden stress med Jobcenteret. Jeg har ikke brug for det. Jeg vil gerne tage hjem til min egen familie og får det bedre, men hvis de stopper sygedagepenge fra sidste udbetalingsdato vil det skabe store problemer for mig . Og jeg har slet ikke overskud til at kæmpe mere med Jobcenter folk.

1000 tak.
Shanmoo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2012, 08:47   #2
§ABC
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2012
Indlæg: 316
Styrke: 13
§ABC er ny på vejen
Når du ikke længere er til rådighed, så stopper dine sygedagpenge.

Det betyder... hvis jobcenteret kontakter dig, og du siger at du ikke kan komme fordi du snart flytter, så stopper dagpengene der.

Ellers stopper dagpengene fra den dag hvor du udrejser.
Du skal melde det til Folkeregisteret, hvilken dag du rejser og hvor du påtænker at bosætte dig.
§ABC er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2012, 09:56   #3
Ricky M.
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2011
Indlæg: 1.608
Styrke: 14
Ricky M. er ny på vejen
I nogle tilfælde kan du få dine sygedagpenge udbetalt samtidig med at du bor i udlandet. Du bør kontakte ydelses afdelingen i din kommune og høre om det land du flytter til, er med i det man kalder EU/EØS samarbejdet.
__________________
Ricky
Privat Socialrådgiver
www.privatraadgiver.com
Husk, jeg fortæller kun hvordan loven tit bliver tolket ude i kommunerne, udfra min erfaring som tidligere myndigheds-sagsbehandler i en stor kommune i DK
Ricky M. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2012, 10:57   #4
Pophår
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-10 2009
Lokation: Syd-Vest DK
Indlæg: 367
Styrke: 15
Pophår er ny på vejen
Hvis du er EU-borger, kan du medtage sygedagpenge ved udrejse.

http://www.ams.dk/Viden/Indsatser/Sy...spx?sc_lang=da
Pophår er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2012, 12:13   #5
§ABC
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-02 2012
Indlæg: 316
Styrke: 13
§ABC er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pophår Se meddelelser
Hvis du er EU-borger, kan du medtage sygedagpenge ved udrejse.

http://www.ams.dk/Viden/Indsatser/Sy...spx?sc_lang=da
Som jeg læser det, er der tale om at forlade danmark permanent, der kan i dette tilfælde IKKE medtages danske sygedagpenge.

Retten til sdp kan evt. være tilsted i andre EU lande, men det kræver at dette land har en tilsvarende praksis på området.
§ABC er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2012, 14:58   #6
Pophår
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-10 2009
Lokation: Syd-Vest DK
Indlæg: 367
Styrke: 15
Pophår er ny på vejen
Så tror jeg du har læst forkert.

Det følger endvidere af sygedagpengebekendtgørelsens § 48, stk. 3, at ved opfølgning af sager om sygedagpenge til personer, der bor i udlandet, gælder samme forpligtelser som for personer, der bor i Danmark, med de indskrænkninger, der følger af særlige bestemmelser om administration efter EØS-reglerne eller EF-forordning nr. 574/72 og administrative aftaler til konventioner og internationale overenskomster om social sikring.

kilde: www.ams.dk

Når der står bor, menes der ikke bare et udlandsophold.

Opfølgning vil også ske i opholdslandet:

Det fastlægges således i artikel 18, at opfølgningen som hovedregel sker i det EU-land, hvor den sygemeldte opholder sig, og der kan ikke generelt stilles krav om, at den sygemeldte kommer til Danmark i forbindelse med opfølgning, eller at den sygemeldte bliver her i landet i hele sygeperioden.



Da debatstarter er Britisk, kan det lade sig gøre. Så afsted til kommunen med dine ønsker, Shanmoo

Sidst redigeret af Pophår; 22-02-2012 kl. 15:04.
Pophår er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-02-2012, 23:21   #7
Filur
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 28-02 2012
Indlæg: 2
Styrke: 0
Filur er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pophår Se meddelelser
Hvis du er EU-borger, kan du medtage sygedagpenge ved udrejse.

http://www.ams.dk/Viden/Indsatser/Sy...spx?sc_lang=da
Hvordan skal det tolkes? Jeg har fået klar besked fra min sagsbehandler, at jeg ikke kan få sygedagpenge hvis jeg tager et ophold i UK - (Er dansk statsborger) Jeg har længe ledt efter klare paragraffer at forholde mig til men kan intet finde ud over mange personer som mener at det må man gerne. Det kan bare ikke bekræftes rent juridisk?
Filur er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2012, 00:31   #8
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Hmm den er da også svær...

Man kan vist godt hvis man skal på et rekreations ophold eller at det er anbefalet af en læge...

Men prøv selv at læse videre på borger.dk https://www.borger.dk/EMNER/DANSKERE...-maj-2010.aspx

Skal du være helt sikker...så kontakt pensionsstyrelsen og spørg dem http://www.penst.dk/da-DK/Internatio...-udlandet.aspx

De kan fortælle dig helt sikkert om du kan eller ej...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-03-2012, 01:10   #9
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Shanmoo Se meddelelser
hej,

jeg modtager sygedagepenge men det bliver snart et år siden jeg blev sygemeldt. jobcenter er i gang med at få seneste oplysninger fra læger mhp arbejdsprøvning/fortsættelse af sygedagpenge etc. jeg skal til et møde med min sagsbehandler i næste måned.

jeg kommer selv fra udlandet og i det mit liv her går slet ikke godt, jeg kan ikke rigtig komme videre og står i en store krise uden en særlig god netværk, overvejer jeg at tage tilbage til mit hjemland.

hvad er mine pligter mht at oplyse jobcenter, hvis jeg beslutter at flytte - så snart jeg har lavet en beslutning eller på næste opfølgningsmøde? jeg ved min sygedagepenge bliver ophørt, men fra hvilken dato ? når jeg rejser eller når jeg har booket min flyvetur hjem ? eller når jeg har opsagt min lejlighed ?

Jeg frygter at de vil finde en undskyldning til at ikke udbetale min sygedagepenge i hele måned, eller at jeg får anden stress med Jobcenteret. Jeg har ikke brug for det. Jeg vil gerne tage hjem til min egen familie og får det bedre, men hvis de stopper sygedagepenge fra sidste udbetalingsdato vil det skabe store problemer for mig . Og jeg har slet ikke overskud til at kæmpe mere med Jobcenter folk.

1000 tak.
Du kan godt få udbetalt dine sygedagpenge i udlandet indtil du blive raskmeld der, men det er kommunen som skal komme med en vurdering af din situation ( på skrift ) på baggrund af dine forklaringer.

http://www.statensnet.dk/pligtarkiv/...id=27&iarkiv=1

Sidst redigeret af Karo; 01-03-2012 kl. 01:25.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-03-2012, 18:03   #10
Filur
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 28-02 2012
Indlæg: 2
Styrke: 0
Filur er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Filur Se meddelelser
Hvordan skal det tolkes? Jeg har fået klar besked fra min sagsbehandler, at jeg ikke kan få sygedagpenge hvis jeg tager et ophold i UK - (Er dansk statsborger) Jeg har længe ledt efter klare paragraffer at forholde mig til men kan intet finde ud over mange personer som mener at det må man gerne. Det kan bare ikke bekræftes rent juridisk?

Har nu fået lov til at tage til UK i en uge med sygedagpenge af min sagsbehandler! Det var dog først efter, at jeg bad om en skriftlig afgørelse inkl. klagevejledning - Og med det argument, at jeg ville derover for at se på mulighederne for at bosætte mig der i fremtiden.

Flere steder på nettet kan jeg læse om mulighederne for at få sygedagpenge selv efter jeg er flyttet derover (der ses også lidt uenighed her på siden) - Mener selv at det vil være fuldstændigt uansvarligt at sætte min lid til sagsbehandlerens bedømmelse men jeg har på ingen måde kunne skabe mig et overblik ved at læse lovgivningerne omkring dette - Nogen der ved hvordan det akn/skal tolkes?
Vil jeg kunne fortsætte på sygedagpenge og evt. revalideringsydelse i UK?
Filur er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kommunens pligter ved reva-sager. mukke Alt det andet 7 03-06-2012 18:37
Pligter som flexjobber på lavt timetal? odense Spørgsmål ang fleksjob 6 25-01-2012 07:28
Nu flytter jeg L. Hagenau Alt det andet 0 16-12-2010 19:25
dine rettigheder og pligter buster Nyttigt at vide når du er visiteret til fleksjob 4 12-07-2008 13:13
rettigheder og pligter annemette jensen Spørgsmål ang fleksjob 3 04-02-2007 20:44




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 07:34.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension