K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-01-2007, 20:15   #1
Linda Christensen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 04-01 2007
Indlæg: 1
Styrke: 0
Linda Christensen er ny på vejen
førtidspension og udbetaling

Hej
Jeg har et spørgsmål ang. invalideforsikring
om den bliver udbetalt hvis man bliver tilkendt
førtidspension og om det er hele beløbet eller
er det efter hvor stor erhvervsevne man har.
Ellers en god hjemmeside er ny her, så skal lige lære at bruge
alle funktioner.

Hilsen Linda
Linda Christensen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-01-2007, 00:59   #2
losuma - Slettet Medlem
Banned
 
Tilmeldingsdato: 05-11 2006
Indlæg: 52
Styrke: 0
losuma - Slettet Medlem er ny på vejen
RE: førtidspension og udbetaling

Regtigt godt spørgsmål.

Det afhænger af hvad der står i policen.

følgende er hvad jeg har kunnet finde om emnet:
"Invaliderente og invalidesum
Du kan sikre dig en nærmere aftalt udbetaling, hvis din erhvervsevne på grund af sygdom eller ulykke bliver nedsat til normalt en tredjedel eller derunder. I nogle tilfælde vil du dog også kunne få udbetaling, hvis din erhvervsevne nedsættes med 50 pct. Invalidesummen udbetales én gang for alle ved varigt tab af erhvervsevnen, og invaliderenten udbetales månedligt, så længe erhvervsevnen er nedsat udover karenstiden, der oftest er tre måneder. Dog længst til den dato, hvor invaliderenten ophører ifølge policen, hvilket typisk er, når du når den almindelige pensionsalder. Invaliderente eller invalidesum tegnes ofte i kombination med andre forsikringsformer."

Men det er ofte sådan at når en sygdom eller en ulykke indtræder har man x tid til at sørge for at oplyse forsikringsselgskabet om det, ellers er pengene spildt... men det står i policen eller i forsekringsselgskabets generelle bestemmelser, og som du kan læse er det en regtig god ide at se alle dine parpirer i gennem også evt forsikringer tegnet i forbindelse med div former for lån ol.

Fx Hvis min mand dør, skal jeg sørge for at det bliver med delt inden for en uge efter dødsfaldet, ved alle hans forsikringer (der er 3 stk) ellers er pengene spildt, ærgelig trist... ikke fordi jeg får så meget ud af det, men det gør vores børn så længe de er under 18, sådan har vi så valgt det skal være... En uge det er grotæsk men sådan er betingelserne altså.
Ved ulykke har han vist lidt længere tid til at få gjort forsikringen opmærksom på det... den del har jeg ikke sat mig ind i. Men det står i policen eller i det enktle forsekringsselgskabs generelle bestemmelser (dvs du kan ringe og spørge, og husk at være opmærksom på at der kan være forskellige regler alt efter firma)

Og så vil jeg lige gøre opmærksom på at du har mulighed for at klage over forsikringsselgskabet, emn det kræver naturligvis at du har sat dig ind i reglerne på område og ind i firmaets generelle bestemmelser. Se evt mere her: http://www.forsikringsoplysningen.dk/Klagemuligheder.aspx

Det er slet ikke sikkert at du kan få indvalide, det afhænger igen af hvad der står i parpirene, samt af hvordan og hvorledes med dig, lige som at det kan være at du er dækket ind så du kan få fra 2 eller flere former for forsikringer.

En ting er sikkert en forsikring kører uafhænigt af kommunen, fx ved den gamle lov om førtidspension kunne forsikringen godt vudere at man var 2/3 indvalid og kommunen kun 50% indvalid, og der ved få fra forsikringen til de 2/3 og ved kommunen kun til den sats der var til 50% indvalid. Der med gælder det også at få tilkendt førtidspension behøver ikke betyde at man har ret til noget fra forsikringsselgskabet, eller omvend, man kan godt får fra forsikringsselgskabet, mens kommunen holder fast i at man fx er fuld arbejdsdygtig.
Derfor tør jeg godt sige med 90% sikkerhed at du ikke får udbetalt fra forsikringen pr automatik. (hvis du ikke siger noget hvor fra skulle de så vide at din livssituration har ændret sig?)

Hummm burde ringe og forstyre min far, den slags ved han da han er udd asvrondør (staves?) Men det gør jeg altså ikke, han er gået i seng... men hvis du ikke får et bedre svar inden søndag spørger jeg ham lige, nu jeg aligevel skal være i hus med ham.
losuma - Slettet Medlem er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-01-2007, 11:01   #3
Hammershus
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2006
Indlæg: 98
Styrke: 19
Hammershus er ny på vejen
RE: førtidspension og udbetaling

Jeg var lige ved at gå glip af en pæn sum penge fra PFA.
Der står i min police, at jeg kan få løbende invalidepension efter 3 mdr fuld uarbejdsdygtighed.
Jeg blev fyret i forbindelse med min sygemelding og blev derfor kontaktet af PFA om, hvad der videre skulle ske med min pensionsordning, da arbejdsgiveren ikke indbetalte længere. Jeg fik den sat i bero, (jeg indbetalte ikke, men de tog penge fra depotet til dækning ved død/invaliditet) så jeg var dækket 1 år frem. Dette kunne gøres 2 gange. Hver gang havde jeg fat i PFA over telefonen og fortalte, at jeg stadig var sygemeldt og ikke vidste hvor længe, eller om jeg kom på arbejdsmarkedet igen.
Hver gang undlod de at gøre mig opmærksom på, at jeg kunne få løbende invalidepension fra dem.
Jeg troede jo, jeg hurtigt kom i job igen, eller at jeg først kunne få penge derfra, hvis kommunen havde erklæret mig fuld uarbejdsdygtig.
Da jeg så blev tilkendt førtidspension 1 januar 2007 ringede jeg til dem for at få engangssummen udbetalt. De fortalte så om den her løbende udbetaling, jeg var gået glip af, da jeg skulle have ansøgt senest 1 år efter sygeperiodens start.
Jeg skrev et brev til dem, hvor jeg gjorde dem opmærksom på deres oplysningspligt. Jeg havde jo talt med dem 2 gange for at få indbetalingen sat i bero pga sygdom, uden de havde fortalt mig noget om den løbende udbetaling.
Det resulterede i, at jeg nu får den løbende invalidepension med tilbagevirkende kraft. I løbet af de 2 år er det blevet til ca. 115.000kr brutto.
Engangssummen ( 1 års løn netto) kunne jeg have fået allerede efter 1 års uarbejdsdygtighed.
Det er rigtigt, at det er pensionskassens egne læger, der bedømmer dig. Man får det ikke automatisk, fordi kommunen måske har tilkendt pension.
Du skal være opmærksom på, at engangssummer ved varigt mén samt invaliditet (tab af erhvervsevne), kan indsættes på en kreditorbeskyttet konto i banken. Hvis du skylder nogen penge, kan de ikke kræve dem udbetalt, hvis de pludselig finder ud af, at du har dem stående. Kommunen må heller ikke modregne dem i førtidspension eller lignende. Men alt det kan du få at vide i banken.
Jeg priser mig lykkelig for, at jeg kun havde sat pensionsordningen i bero, (de har kun taget ca. 1000kr om året fra depotet til fortsat dækning). Hvis jeg i stedet var blevet hvilende medlem, var både den løbende udbetaling samt engangssummen gået tabt. Nu har jeg foreløbig fået ca. 115.000kr brutto samt 240.000kr netto. Og vil fremover, indtil jeg bliver folkepensionist, få ca. 5000kr brutto om måneden. (Fremover bliver den løbende ydelse dog til dels modregnet i førtidspensionen, men der er dog alligevel et pænt overskud.)
Pensionsordningen er samtidig gjort præmie- og bidragsfri med tilbagevirkende kraft, så opsparingen fortsætter, uden at jeg indbetaler.

Vh Helle.

Ps i min pensionsordning kan den løbende invalidepension komme til udbetaling med halvdelen, hvis du stadig har noget af erhvervsevnen i behold.
Hammershus er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
udbetaling Danmark og førtidspension MTVRV1 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 35 28-02-2013 13:33
Efterløn udbetaling på førtidspension hrolsen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 21-11-2011 21:01
Førtidspension udbetaling Sabel Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 08-01-2010 04:29
udbetaling af måndelig førtidspension MHH Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 12 01-07-2009 10:09
Udbetaling af førtidspension. Susanne2750 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 20-01-2008 15:05




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:43.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension