K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension fra før 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension fra før 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension fra før 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-03-2017, 16:13   #1
EKCH
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 18-03 2017
Lokation: Frederiksberg
Indlæg: 9
Styrke: 0
EKCH er ny på vejen
Smile Førtidspensionist finder lykken og hvad så??

Hej alle her på K10

Jeg er førtidspensionist på gammel ordning.
Jeg har kigget lidt på andre spg. om hvad der ville ske med min førtidspension og tillæg, hvis man skulle være så heldig at finde lykken.

Som jeg forstår det vil man miste en del, eller næsten alt, såfremt ens evt. kommende partner skulle være i arbejde, og måske med en løn i den højere ende.

Jeg er klar over at der eksisterer en hvis forsørgerpligt, hvilket er fuldt forståeligt. Jeg læser at nogle førtidspensionister føler de nærmest "straffes" hvis de finder en de holder af, og måske ønsker at flytte sammen med.

Jeg har forsøgt at stille 3 spg, eller sætte 3 scenarier op. Dette er udelukkende for at finde ud af om der er en grænse for at man skulle være så heldig/uheldig at ende op med kr 0.

Jeg er klar over at kærlighed kan flytte mange grænser, men kan man komme ud for at skulle sige Flg.

- Jeg er utroligt glad for dig, men flytter vi sammen eller gifter vi os,så må du betale alt, og det gælder også mine tandlæge og evt medicin!! :-)

HER KOMMER DE 3 spg.

1) Hvilken betydning har det på en førtidspensionist indtægt og tilskud (mellemste førtidspension på gammel ordning), hvis han/hun flytter sammen med (er samboende) med en partner, som har en indtægt på lidt over 700.000 kr. per år? Brutto

2) Og gør det nogen forskel, hvis man gifter sig? Hvilken betydning har det så for førtidspensionistens indtægt og tilskud? Og bliver samboende


3) Hvilken betydning har det på en førtidspensionist indtægt og tilskud (mellemste førtidspension på gammel orden), hvis man gifter sig med en partner, som har en indtægt på lidt over700.000 kr. per år, Brutto men IKKE er samboende?

MVH
EKCH
EKCH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-03-2017, 16:37   #2
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Reglerne findes her: https://www.borger.dk/pension-og-eft...n-gamle-regler


Her er beløbsgrænserne for samlevende/gifte og du vil blive trukket økonomiske

Om I bor sammen eller ej hvis I er gift er ligegyldigt, I anses som gifte ifht indtægt
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-03-2017, 18:01   #3
job
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2014
Indlæg: 209
Styrke: 10
job er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af gisne Se meddelelser
Reglerne findes her: https://www.borger.dk/pension-og-eft...n-gamle-regler


Her er beløbsgrænserne for samlevende/gifte og du vil blive trukket økonomiske

Om I bor sammen eller ej hvis I er gift er ligegyldigt, I anses som gifte ifht indtægt
Tja, det er måske godt at du ikke skal leve af juridisk rådgivning ...

Prøv at læse Ankestyrelsens principafgørelse 3-14 om - reelt enlig - fælles husførelse - gifte - samlevende som har en lidt anden opfattelse.

Citat:
Resumé:

Principafgørelsen fastslår

Enlige pensionister, der gifter sig, skal som udgangspunkt have omregnet deres pension

Når en enlig pensionist gifter sig, er der en formodning for, at pensionisten ikke fortsat er berettiget til ydelser som enlig.

Når en enlig pensionist gifter sig, men ikke flytter sammen med sin ægtefælle, skal der foretages en konkret vurdering af, om der er etableret fælles husførelse. Hvis der er etableret fælles husførelse, skal pensionen omregnes efter reglerne for samlevende.

Fælles husførelse Ved vurderingen af, om parterne har fælles husførelse, skal der lægges vægt på, om parterne opnår fordele ved at have et forhold til hinanden. Det afgørende ved vurderingen er, om fordelene samlet set har et omfang, der kan sidestilles med de fordele, som gifte og samlevende personer har. Fordelene kan være økonomiske, i forbindelse med betaling af faste udgifter og udgifter til dagligt forbrug, eller ikke-økonomiske, i form af praktisk hjælp i hverdagen med opgaver såsom at hente, bringe og passe børn, at gøre indkøb, madlavning og rengøring mv. I den konkrete sag vurderede Ankestyrelsen, at oplysningerne i sagen ikke var tilstrækkelige til at sandsynliggøre, at pensionisten havde haft fælles husførelse med sin ægtefælle, siden de blev gift.

Ankestyrelsen lagde ved afgørelsen vægt på, at pensionistens ægtefælle ikke boede i Danmark, og at der alene forelå oplysninger om, at ægtefællen havde besøgt pensionisten en gang i omkring tre måneder.
job er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-03-2017, 18:24   #4
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af job Se meddelelser
Tja, det er måske godt at du ikke skal leve af juridisk rådgivning ...

Prøv at læse Ankestyrelsens principafgørelse 3-14 om - reelt enlig - fælles husførelse - gifte - samlevende som har en lidt anden opfattelse.
Jep, er ikke jurist. Men kender nogen som bor i DK men har hver sin adresse pga hans behov for fred og ro og ikke altid kan rumme andre omkring sig. Den gik ikke.
Dit eksempel gælder nogen som bor i hver sit land
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-03-2017, 18:25   #5
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
bemærk de lagede vægt på,at ægtefælden ikke boede i dk, er sikker på ekch vil bo sammen
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-03-2017, 18:41   #6
job
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2014
Indlæg: 209
Styrke: 10
job er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af gisne Se meddelelser
Jep, er ikke jurist. Men kender nogen som bor i DK men har hver sin adresse pga hans behov for fred og ro og ikke altid kan rumme andre omkring sig. Den gik ikke.
Dit eksempel gælder nogen som bor i hver sit land
Du skriver, at det er ligegyldigt om man som gift bor sammen eller ej og det er det så IKKE - længere er den ikke. Du har ret i at denne her principafgørelse omhandler ægtefælle bosiddende i udlandet men derfor kommer det stadig an på en konkret vurdering og kan ikke bare affejes med et 'sådan er det bare' fordi du tilfældigvis kender nogen i Danmark hvor det ikke kan lade sig gøre.

Der findes også en lidt ældre men vistnok stadig gældende principafgørelse P-26-97 hvor et ægtepar som boede i hver deres bolig på samme plejehjem blev betragtet som enlige.

Ankestyrelsens principafgørelse P-26-97 om pension - ophold på plejehjem - tillæg som reelt enlig
job er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-03-2017, 23:25   #7
EKCH
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 18-03 2017
Lokation: Frederiksberg
Indlæg: 9
Styrke: 0
EKCH er ny på vejen
Hej Alle

Tak for jeres svar. Her er noget at kigge på.
Generelt har jeg været på jagt efter en del svar på Spg. Jeg har haft gennem årene.

Det er derfor vigtigt for mig at nævne, at i den korte tid jeg har været her på K10 er meget blevet besvaret promte for mig når jeg tænker på de utallige opringninger til myndigheder Etc. gennem årene

Jeg håber også på at kunne hjælpe når jeg bliver lidt mere hjemmevandt her på K10.

Endnu engang tak.

Mvh.

EKCH
EKCH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-03-2017, 09:57   #8
Piko
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 09-01 2016
Indlæg: 5
Styrke: 0
Piko er ny på vejen
Jeg er førtidspensionist og gift. På et tidspunkt flyttede vi fra hinanden ( uden at blive sepereret ) og jeg blev i det år betragte t som enlig . Jeg oplyste kommunen om at vi havde bruge for en tænkepause , og ikke vidste hvad vej det ville gå
Piko er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-03-2017, 12:41   #9
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Efter hvad man hører er det ikke selve ægteskabet som bestemmer om I er samlevende og derfor mister status og tillæg som enlig, men en vurdering om I har fordele ved fælles husholdning osv. altså en vurdering som kommunen skal foretage, som sædvanligt på lidt løst grundlag.

Hvis man er gift og samlivet går i stykker og man flytter fra hinanden, den ene part kommer eksempelvis på plejehjem er det ikke ualmindeligt at man stadigt kan være gift og samtidigt blive betragtet som enlig.

Men hvis I bor hver for sig og vælger at gifte jer, uden et forudgående/samtidigt samliv, så kan I vel godt risikere at kommunen kommer frem til den konklusion at I forsøger at snyde ved at påstå at I er enlige og uden at være det, hvorfor gifter I jer ellers hvis I ikke bor sammen?
Hvis kommunen kalder til samtale er det I hvert fald vigtigt at have begrundelserne på plads.

Jeg fandt lige denne pjece som viser lidt om hvor besværligt det er at vurdere hvornår I er enlige og hvornår I ikke er.
http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&...50729734,d.bGg
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:19.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension