K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-01-2016, 10:56   #41
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
og skulle de kloge hoveder i rehab.team, mod forventning finde på det "geniale" tiltag de i min sag fandt på, nemlig fleksjob med etablering af hjemmearbejdsplads, så skriv endelig, for så fortæller jeg gerne hvordan den blev skudt i sænk i min klagesag.

pøj pøj
sortepigen
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-01-2016, 11:26   #42
mshp
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2011
Lokation: guldborgsund
Alder: 44
Indlæg: 38
Styrke: 13
mshp er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser
Nu har jeg ikke nærlæst hele tråden og det du har skrevet..

Set i forhold til at opfylde kravene til en førtidspension ja så ser det rigtig fint ud det lægekonsulenten har skrevet...men men..

Jeg har svært ved at bedømme hvor du er henne i hele forløbet...da hvis man skal udredes til førtidspension ja så må kommunen ikke bruge lægekonsulenter....

De skal derimod udelukkende bruge klinisk funktion...når man skal udredes til fleksjob eller førtidspension...

Jeg mener som @sortepigen at du skal passe på med at sætte næsen op efter at det hele går glat igennem...

For de er yderst kreative når de skal bedømme og vurdere...

Samtidig har man med den nye lov indført at alle skal igennem et ressourceforløb inden tildeling af førtidspension (ved ikke om du har været igennem et sådan)

De har i loven lavet en skillelinje...for folk over 40 år og folk under 40 år...hvor dem som er under 40 år...ja dem ønsker man simpelthen ikke at give en pension...

Det gør dog ikke at man ikke kan få en førtidspension når man er under 40 år....det kan man godt....men de er mindre villige til at tildele pension til dem under 40..

Du skal passe på med at sige nej til et ressourceforløb....da du risikere at havne i "ingenmandsland" hvor du ikke kan blive afklaret i forhold til pension eller fleksjob..

Men skulle de komme med at du først skal igennem et ressourceforløb....ja så bør du klart klage over det...specielt hvis du har den udtalelse fra lægekonsulenten på skrift...og ud fra hvad denne skriver..

Nu ved jeg ikke hvilken ydelse du er på...men ud fra dit lange forløb ja så er det sikkert kontanthjælp...

Har du på noget tidspunkt tænkt på selv at søge en førtidspension?

Alle har ret til at bede kommunen om at undersøge om man er berettiget til en førtidspension...

Man skal søge den efter §17 stk 2 på det foreliggende grundlag i lov om social pension



For at man skal have en chance for at en sådan ansøgning vil gå igennem ja så kræver det at man kan se ud fra dokumentationen i din sag at det er fuldt ud dokumenteret at du ikke har nogen arbejdsevne og at der ikke er nogen behandlingsmuligheder...

Om du selv skal søge en førtidspension...ja det er svært at råde dig om...det er jer selv der skal tage stilling til det...

Men hvis du ikke kan få din sag for rehabiliteringsteamet på anden måde...ja så er det måske et forsøg værd...forudsat at din sag er fuldt ud dokumenteret på nuværende tidspunkt..

Jeg er meget langt i forløbet.
Jobkonsulent har lige bedt lægen om at lave LÆ265 til rehabiliteringsteamet så jeg skal lige have bestilt en tid hos lægen.
Den forberedende del er lavet. Jeg skal lige have den i partshøring og rette eller godkende den. Derefter bliver der bestilt tid i teamet, når jeg har godkendt og hun har modtaget den fra min læge.

Alle mine lægepapirer, siger det samme. Nemlig det lægekonsulenten skriver.
Han vurdere så udfra alle mine lægepapirer, at erhversevnen er fuldstændig ophævet.
De skriver alle.
Ingen erhversevne, ikke flere behandlingsmuligheder, tilstand vurderet stationær og kronisk. Arbejdsprøvning er kontraindiceret.
Lægekonsulenten, sundhedskoordinator fra rehabiliteringsteamet og jobcenter siger at sagen er fuldt ud belyst. Der mangler ikke noget.

Jeg har endda en psykolog rapport og psykiatrisk speciellægeerklæring i min sag, selvom alle mine problemer er af fysisk art, men de blev lavet i sommers, netop for at lukke alle huller, så ikke sagen blev sendt retur, fordi den ikke var belyst godt nok.

Jeg har lægekonsulentens konklusion på skrift og det ligger også i de bilag til teamet.

Jeg har være sygemeldt på kontanthjælp i 15 1/2 år nu og har stort set været fritaget for aktivering og arbejdsprøvning i alle de år, fordi de alle har vurderet mig for syg til det. De sidste 4 år har jobcenter ikke bedt om sygemelding fra lægen, men har selv forlænget det hver gang.

Jeg var kort i aktivering i 2007 som måtte afbrydes pga forværring i mit helbred.
Prøvede igen i 2010 som også blev afbrudt, denne gang med alvorlig forværring. Der skete uoprettelig skade på min krop af det. Jeg endte i kørestol osv.

Så jeg har lidt svært ved at se de kan tilbyde mig et ressoureforløb istedet for en pension, selvom jeg kun er 36 år. Men måske jeg er for naiv.

Der står jo "

Reformen betyder, at personer under 40 år ikke længere kan få tilkendt førtidspension, medmindre det er åbenbart formålsløst at forsøge at udvikle deres arbejdsevne."

Dette er i mit tilfælde udelukket, da lægerne har skrevet, at ingen tiltag vil øge min erhversevne eller funktionsevne. Samtidig er det vurderet at min erhversevne er fuldstændig ophævet.
Man kan vel ikke udvikle noget som ikke er eksisterende.
De kan vel heller ikke give mig et ressouceseforløb med ro, da jeg stort set har haft ro de sidste 15 år.
Det gav ikke en erhvervsevne.

Jeg ved ikke om jeg har ret. Det er bare lige hvad min private social rådgiver siger.
Og hun vurdere at min sag er så oplagt til pension. Det kan ikke gå andre veje, siger hun. Hun har fået ret i alle sine sager, så jeg håber da det samme sker i min sag.
Hun arbejder for metal og sidder med disse sager hver dag. Hun har mere end 25 års erfaring, indenfor området.
Jeg håber selvfølgelig på en pension, men jeg tror ikke på noget før jeg har det på skrift. Heller ikke selvom hun siger sådan.
Jeg er blevet skuffer for mange gange.

Tak for alle jeres gode råd. I er guld værd.

mshp

Citat:
Oprindeligt indsendt af sortepigen Se meddelelser
og skulle de kloge hoveder i rehab.team, mod forventning finde på det "geniale" tiltag de i min sag fandt på, nemlig fleksjob med etablering af hjemmearbejdsplads, så skriv endelig, for så fortæller jeg gerne hvordan den blev skudt i sænk i min klagesag.

pøj pøj
sortepigen
Det skal jeg nok

Endnu engang tak for alle dine gode råd.

mshp

Citat:
Oprindeligt indsendt af Strandpigen Se meddelelser
Jeg tænker, at den eneste konklusion på ovenstående er pension.

.....Det tænkte jeg dog også, da jeg selv læste noget lignende i min egen sag. Alligevel valgte rehabiliteringsteamet, at jeg ikke skulle indstilles til pension. Jeg lavede en partshøring, som pillede indstillingen fra hinanden med henvisning til lægeudtalelserne og søgte derefter selv om pension på det foreliggende grundlag, pgf 17. Og bad om foretræde for pensionsnævnet. Pensionsnævnet bad rehabiliteringsteamet revurdere sagen, og jeg er nu indstillet til pension (får svar om en uge).

Du skal derfor ikke give op, hvis det ikke går, som du håber, men kæmpe videre sammen med din bisidder.

Held og lykke ❤️

At du blev indstillet til pension.
Det gør mig så glad når jeg hører om folk, der ryger igennem nøglehullet.
Tro mig, jeg giver ikke op. Jeg bliver ved med at kæmpe for min ret.

Tak for dit råd

mshp

Citat:
Oprindeligt indsendt af mshp Se meddelelser
Jeg er meget langt i forløbet.
Jobkonsulent har lige bedt lægen om at lave LÆ265 til rehabiliteringsteamet så jeg skal lige have bestilt en tid hos lægen.
Den forberedende del er lavet. Jeg skal lige have den i partshøring og rette eller godkende den. Derefter bliver der bestilt tid i teamet, når jeg har godkendt og hun har modtaget den fra min læge.

Alle mine lægepapirer, siger det samme. Nemlig det lægekonsulenten skriver.
Han vurdere så udfra alle mine lægepapirer, at erhversevnen er fuldstændig ophævet.
De skriver alle.
Ingen erhversevne, ikke flere behandlingsmuligheder, tilstand vurderet stationær og kronisk. Arbejdsprøvning er kontraindiceret.
Lægekonsulenten, sundhedskoordinator fra rehabiliteringsteamet og jobcenter siger at sagen er fuldt ud belyst. Der mangler ikke noget.

Jeg har endda en psykolog rapport og psykiatrisk speciellægeerklæring i min sag, selvom alle mine problemer er af fysisk art, men de blev lavet i sommers, netop for at lukke alle huller, så ikke sagen blev sendt retur, fordi den ikke var belyst godt nok.

Jeg har lægekonsulentens konklusion på skrift og det ligger også i de bilag til teamet.

Jeg har være sygemeldt på kontanthjælp i 15 1/2 år nu og har stort set været fritaget for aktivering og arbejdsprøvning i alle de år, fordi de alle har vurderet mig for syg til det. De sidste 4 år har jobcenter ikke bedt om sygemelding fra lægen, men har selv forlænget det hver gang.

Jeg var kort i aktivering i 2007 som måtte afbrydes pga forværring i mit helbred.
Prøvede igen i 2010 som også blev afbrudt, denne gang med alvorlig forværring. Der skete uoprettelig skade på min krop af det. Jeg endte i kørestol osv.

Så jeg har lidt svært ved at se de kan tilbyde mig et ressoureforløb istedet for en pension, selvom jeg kun er 36 år. Men måske jeg er for naiv.

Der står jo "

Reformen betyder, at personer under 40 år ikke længere kan få tilkendt førtidspension, medmindre det er åbenbart formålsløst at forsøge at udvikle deres arbejdsevne."

Dette er i mit tilfælde udelukket, da lægerne har skrevet, at ingen tiltag vil øge min erhversevne eller funktionsevne. Samtidig er det vurderet at min erhversevne er fuldstændig ophævet.
Man kan vel ikke udvikle noget som ikke er eksisterende.
De kan vel heller ikke give mig et ressouceseforløb med ro, da jeg stort set har haft ro de sidste 15 år.
Det gav ikke en erhvervsevne.

Jeg ved ikke om jeg har ret. Det er bare lige hvad min private social rådgiver siger.
Og hun vurdere at min sag er så oplagt til pension. Det kan ikke gå andre veje, siger hun. Hun har fået ret i alle sine sager, så jeg håber da det samme sker i min sag.
Hun arbejder for metal og sidder med disse sager hver dag. Hun har mere end 25 års erfaring, indenfor området.
Jeg håber selvfølgelig på en pension, men jeg tror ikke på noget før jeg har det på skrift. Heller ikke selvom hun siger sådan.
Jeg er blevet skuffer for mange gange.

Tak for alle jeres gode råd. I er guld værd.

mshp




"Det er en betingelse for tilkendelse af førtidspension, at arbejdsevnen er dokumenteret i praksis via en arbejdsprøvning. Denne form for dokumentation kan kun udelukkes i situation, hvor det er formålsløst at gennemføre en arbejdsprøvning, idet det er helt åbenbart, at arbejdsevnen ikke kan forbedres væsentligt og bringe borgeren til selvforsørgelse"



I min sag har de vurderet at jeg ikke behøver dokumentation i form af en arbejdsprøvning og dette må være på baggrund af den her.
Både at en arbejdsprøvning frarådes, er kontraindiceret og at de har vurderet at det er helt åbenbart at arbejdsevnen ikke kan forbedres væsentligt og bringe borgeren til selvforsørgelse.

Sidst redigeret af Webmaster; 19-01-2016 kl. 19:21. Årsag: 4 indlæg lige efter hinanden lagt sammen til et
mshp er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-01-2016, 01:55   #43
mshp
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2011
Lokation: guldborgsund
Alder: 44
Indlæg: 38
Styrke: 13
mshp er ny på vejen
Så fik jeg endelig tid hos lægen til at få lavet LÆ265.
Jeg skal til hende på Tirsdag d 2/2 og fordi min private socialrådgiver kunne mærke at jeg var bange for, hvad lægen vil skrive i den, har hun tilbudt mig at tage med og det sagde jeg selvfølgelig pænt, ja tak til.

Jeg fik også samlet alle lægepapirer og fik min mand til at aflevere dem til sekretæren, efter aftale med denne.
Hun lovede at ville give det til min læge, så hun kunne nå at læse det igennem, inden vi kommer på Tirsdag.

Jeg vender tilbage, når der er nyt.

�� Knus mshp
mshp er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-02-2016, 19:43   #44
mshp
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2011
Lokation: guldborgsund
Alder: 44
Indlæg: 38
Styrke: 13
mshp er ny på vejen
Så har jeg været hos lægen og få lavet oplæg til LÆ265. Hun skriver den rent indenfor et par dage.

Jeg var jo mega nervøs, men lægen havde læst de papirer jeg havde afleveret og virkede til at være helt enig med de andre læger, samt min private socialrådgiver og mig.

Jeg sagde at jeg ikke selv kunne se mig på arbejdsmarkedet og at jeg ville have fred. Hendes kommentar var, jeg tror også at fred er det du har brug for, da det er en kæmpe stress faktor, at være i kommunens regi og det gør kun dine smerter værre.

Hun ville ikke undersøge mig. De har bedt mig lave en grundig undersøgelse af dig men, jeg ved det vil give dig voldsomme smerter efterfølgende og det må ikke ske.
Så derfor skriver jeg min vurdering udfra hvad jeg ved.
Så hvordan føles det når jeg trykker dig på armen her. Jeg sagde det gør ondt pga min fibromyalgi. Ja lige præcis og dine arme er dem der har det bedst af hele dit bevægeapparat, slutter hun med at sige.

Da vi gik derfra, sagde min private socialrådgiver at jeg ikke skal frygte noget fra lægens side, for hun virkede til godt at kunne se hvor slemt jeg har det, at jeg ingen erhvervsevne har og at en pension, er det der er bedst for mig.

Så nu vil jeg vente spændt på at modtage en kopi af den fra hende og håber inderligt min private socialrådgiver har ret.

Jeg vender tilbage, når jeg har modtaget kopi fra lægen.

Knus mshp

Sidst redigeret af mshp; 02-02-2016 kl. 19:59.
mshp er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-02-2016, 13:30   #45
Gana
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2015
Indlæg: 408
Styrke: 10
Gana er ny på vejen
Lyder til at være en god privat socialrådgiver du har der er det en du betaler selv?
Gana er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-02-2016, 01:18   #46
mshp
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2011
Lokation: guldborgsund
Alder: 44
Indlæg: 38
Styrke: 13
mshp er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Gana Se meddelelser
Lyder til at være en god privat socialrådgiver du har der er det en du betaler selv?
Hun er rigtig dygtig og jobcenter og kommune har virkelig respekt for hende, for de ved hun er knald dygtig. Ellers var hun nok heller ikke ansat i metal for at varetage disse sager og det ved de godt hun er.

Ja jeg betaler selv for hende.
Hun arbejder i min mands fagforening og varetager netop disse sager for medlemmer gratis.
samlever/ægtefæller betaler intet opstartsgebyr og kun 300 kr om mdr for alt inkl.
Folk udefra betaler et opstartsgebyr som jeg mener ligger på 1500-1800kr og så de 300kr om mdr.

Hun er min partsrepræsentant og kører med til alt, jobcenter, læger, psykiater og hvad jeg ellers vil have hende med til og hun har al kontakt med jobcenter.
Alt dette er med i de 300kr. Der kommer ingen efterregninger.

Jeg satte hende på min sag i Juli mdr 15 og jeg var ikke kommet nogen vegne på de 15 år, jeg havde været sygemeldt på daværende tidspunkt, men efter hun er kommet på sagen, er der sket ting og sager.

Endda så meget at min sag nu er klar til rehabiliteringsteamet.
Jeg venter bare på at få den forberedende del til godkendelse fra min jobkonsulent , når hun har skrevet den færdig.

Derefter bestiller hun tid i teamet.
Vi går efter en pension og min private socialrådgiver siger, det kun kan gå den vej.
Jeg håber hun får ret.


mshp

Sidst redigeret af mshp; 04-02-2016 kl. 01:20.
mshp er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-02-2016, 12:42   #47
Gana
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2015
Indlæg: 408
Styrke: 10
Gana er ny på vejen
Det lyder rigtig godt - dejligt du har fået en proff på din side - krydser fingre for dig
Gana er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2016, 10:12   #48
mshp
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2011
Lokation: guldborgsund
Alder: 44
Indlæg: 38
Styrke: 13
mshp er ny på vejen
Læ265

Har nu været hos min egen læge og fået lavet Læ265 til rehabiliteringsteamet og jeg er så glad for at min læge virkelig har set at jeg er syg og er enig i at jeg burde få en førtidspension så jeg kan få ro. Dette på trods af at hun kun har været min læge i 4 mdr.

Hun skriver blandt andet

"Skånebehovene vil være så omfattende, både i form af skånehensyn i forhold til bevægeapparatet, i forhold til hukommelses og koncentrationsbesvær, i forhold til træthed og udtrætning, i forhold til smerter, i forhold til astma og i forhold til hævelse af underben (lymfødem).
Umiddelbart er der skånehensyn på alle niveauer.

Det forekommer realistisk at patienten ikke kommer tilbage til arbejdsmarkedet.
Der skulle være så mange skånehensyn at det ikke vil kunne lade sig gøre, især ses total udtrætning efter max 15 minutters koncentration."



Jeg ved godt at jeg ikke skal sætte næsen op efter en førtidspension men man har lov at håbe, da alle mine papirer nu peger i den retning.
Nu må jeg bare vente på at min jobkonsulent får skrevet den forberedende del færdig så jeg kan gennemlæse den og godkende den, sammen med min private socialrådgiver.
Så bagefter vente på at få en dato hvor jeg skal til rehabiliteringsteamet.
Puha det kommer tæt på nu.
Tør ikke håbe på at 15 1/2 års kamp måske snart er slut. Men jeg håber virkelig.

mshp
mshp er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2016, 10:27   #49
Strandpigen
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 25-05 2014
Indlæg: 351
Styrke: 10
Strandpigen er ny på vejen
Hvor er det dejligt, at du er blevet set og hørt! Det er så vigtig, at man bliver anerkendt. Og ift pension er det nødvendigt med en god prakt. læge. Krydser fingre og håber at du bor i en fornuftig kommune, som ikke spilder skattekroner på at trække sager unødvendigt ud.
Held og lykke ❤️
Strandpigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-02-2016, 18:25   #50
mshp
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2011
Lokation: guldborgsund
Alder: 44
Indlæg: 38
Styrke: 13
mshp er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Strandpigen Se meddelelser
Hvor er det dejligt, at du er blevet set og hørt! Det er så vigtig, at man bliver anerkendt. Og ift pension er det nødvendigt med en god prakt. læge. Krydser fingre og håber at du bor i en fornuftig kommune, som ikke spilder skattekroner på at trække sager unødvendigt ud.
Held og lykke ❤️
Tak for det. Ja det er så dejligt.
Hun er helt fantastisk min nye læge.
Men bor desværre i Guldborgsund kommune som også er kendt for at trække sager meget langt ud osv. Har kæmpet i 15 1/2 år, så er ved at være godt træt og brugt. Så synes de har trukket min sag rigeligt langt ud.
Det behøver ikke tage så mange år, men ved jo godt, at jeg kun er en af mange som har kæmpet så længe.

mshp
mshp er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:07.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension