K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-08-2014, 03:36   #1
mukke
Lever på K10
 
mukkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Lokation: Kbh.
Indlæg: 1.351
Styrke: 17
mukke er ny på vejen
Tænder eller ej.

Det her holder mig vågen!
Jeg har altid passet godt på mine tænder, men mine er meget slidte af bideri, og plomber skal skiftes nu og da.
For 2 år siden, da jeg havde lidt penge, sagde jeg til tandlægen,"Nu". Nej, det ville hun ikke. Det kunne vente. Jeg forklarede hende, at jeg kun havde penge nu, - men nej.
HVORFOR? spurgte jeg hende. Det kunne hun ikke rigtigt svare på.

Nu skal der imidlertid skiftes 3-4 plomber og en bidskinne. Det bliver ca 8000 kr, så jeg søgte kommunen i marts. Før sommerferien ringede tandlægen og fortalte, at hun var blevet bedt om en redegørelse kommunens tandlæge, og vi talte om, hvad hun skulle skrive. De tager sig sikkert fuldt den tilladte svartid.
Jeg venter endnu, - og bæver.

Er der nogen derude, som har været på Tandlægehøjskolen? Det er ikke gratis længere, ved jeg, men dog billigere. Jeg har et skævt bid og drømmer om den tandretning, jeg af en eller anden grund altid har fået nej til.

Er der nogle andre, der har været ude for det med en tandlæge?
Det faldt mig ikke ind at opsøge en anden tandlæge. Spørg mig ikke hvorfor.
mukke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-08-2014, 11:01   #2
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af mukke Se meddelelser
Det her holder mig vågen!
Jeg har altid passet godt på mine tænder, men mine er meget slidte af bideri, og plomber skal skiftes nu og da.
For 2 år siden, da jeg havde lidt penge, sagde jeg til tandlægen,"Nu". Nej, det ville hun ikke. Det kunne vente. Jeg forklarede hende, at jeg kun havde penge nu, - men nej.
HVORFOR? spurgte jeg hende. Det kunne hun ikke rigtigt svare på.
Hvad var det du ville have gjort "Nu"?

Citat:
Oprindeligt indsendt af mukke Se meddelelser
Nu skal der imidlertid skiftes 3-4 plomber og en bidskinne. Det bliver ca 8000 kr, så jeg søgte kommunen i marts. Før sommerferien ringede tandlægen og fortalte, at hun var blevet bedt om en redegørelse kommunens tandlæge, og vi talte om, hvad hun skulle skrive. De tager sig sikkert fuldt den tilladte svartid.
Jeg venter endnu, - og bæver.

Er der nogen derude, som har været på Tandlægehøjskolen? Det er ikke gratis længere, ved jeg, men dog billigere. Jeg har et skævt bid og drømmer om den tandretning, jeg af en eller anden grund altid har fået nej til.
Jeg var på tandlægehøjskolen i Kbh, sidste efterår.

Jeg havde knækket en fortand, en kindtand i overmunden skulle rodbehandles, en kindtand i undermunden skulle have lavet en rod-amputation hos en specialtandlæge.

I alt ca. 13.000 kr.

Jeg har tidligere overvejet tandlægehøjskolen, men det er jo noget med, at man skal være indstillet på, at komme flere gange og der kan være noget ventetid.
Det harmonerede ikke så godt med, at være alene med 2 mindre børn.

Nu er børnene blevet større og er ikke længere så afhængige af moar, så nu skulle det prøves af.

Jeg ankom, trak et nummer og satte mig med mit strikketøj, forberedt på laaang ventetid.
Jeg tror jeg ventede i knap en time før det var min tur.
Mens jeg sad og ventede oplevede jeg bl.a., at to mandlige tandlægestuderende kom ud (så vidt jeg kunne se skulle de ovenpå og holde pause), den ene fik øje på en udenlandsk kvinde, som han tilsyneladende havde behandlet tidligere, han gik hen til hende og snakkede om hvad hun kom for.
Derpå sagde han et eller andet til sin medstuderende og bad så kvinden om, at gå med ind så de kunne se på det.
Han virkede utrolig rar og sympatisk.

Nå, men det blev min tur, jeg kom ind til en ung kvinde, vi snakkede kort om hvorfor jeg kom, hun kiggede og hendes lærer kom og så med.
Jeg skulle så ned i en anden afdeling og have taget røntgenbilleder, og så komme tilbage igen.

Konklusionen var desværre, at det var for svær en opgave for dem, at lave en krone til min fortand og de lavede slet ikke rodbehandlinger på de bageste kindtænder, det er simpelthen for svært for eleverne at komme til.

Men det var absolut en positiv oplevelse, søde og rare mennesker hele vejen rundt.

Citat:
Oprindeligt indsendt af mukke Se meddelelser
Er der nogle andre, der har været ude for det med en tandlæge?
Det faldt mig ikke ind at opsøge en anden tandlæge. Spørg mig ikke hvorfor.
Nu ved jeg jo ikke hvad det var du ville have din tandlæge til, at gøre, men hvis det var fordi du ville have tænderne trukket ud, så er forklaringen sandsynligvis, at tandlæge generelt helst vil undgå, at trække tænder ud, som kan reddes.
Det er min erfaring fra min egen tandlæge.

Jeg har altid haft meget bøvl med mine tænder, en stor del af dem er rodbehandlet og jeg har mange porcelænskroner, og nu har jeg et par gange oplevet, at en rod under en krone er knækket, og så er der jo ikke så meget at gøre.

Da jeg fik afslag på tandlægehøjskolen ville jeg have fjernet den knækkede fortand og have en delprotese. Og så skulle det være slut med dyre kroner fremover.
Jeg henvendte mig hos en tandprotetiker, som nærmest opførte sig som en sælger, de skulle have ca. 17.000 kr. for at lave en delprotese med en enkelt tand.

Så gik jeg til en klinisk tandtekniker, hun kunne lave en delprotese med en enkelt tand for ca. 9.000 kr. Men hun mente så absolut, at jeg skulle få sat en krone på den fortand.

Så resultatet blev, at jeg fik en krone på fortanden.

Jeg lånte pengene af min mor, men søgte om enkeltydelse til udgiften. For nylig har ankestyrelsen sendt den retur til min kommune, med besked om, at den skal genvurderes.

Siden da er den ene rod, under tanden som fik en rodamputation, knækket, så tanden måtte ud.
Kronen på fortanden har aldrig villet sidde ordentlig fast, så den er kun til pynt.
En hjørnetand er trukket ud, et par andre tænder (lige bag fortænderne) er knækket, så de kun kan reddes med en krone.

Men nu er min tandlæge endelig nået så langt, at han godt kan forstå, at jeg ikke vil ofre flere kroner, så jeg har været hos tandteknikeren og fået lagt en plan, nu skal jeg have delprotese til både undermund og overmund.

Begge dele kan laves for ca. 17.000 kr. Altså samme pris, som tandprotetikeren skulle have for, at lave den ene, med bare en enkelt tand.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-08-2014, 11:06   #3
mukke
Lever på K10
 
mukkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Lokation: Kbh.
Indlæg: 1.351
Styrke: 17
mukke er ny på vejen
Jeg ville såmænd bare have de plomber repareret, imens jeg havde penge til det. Af uransagelige grunde ville hun partout vente.
Nu har jeg problemet, som jeg forudså det dengang.
mukke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-08-2014, 11:18   #4
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af mukke Se meddelelser
Jeg ville såmænd bare have de plomber repareret, imens jeg havde penge til det. Af uransagelige grunde ville hun partout vente.
Nu har jeg problemet, som jeg forudså det dengang.
Jeg synes du skal spørge din tandlæge om hendes grund til, at det skulle vente.

Den eneste forklaring jeg kan få øje på må være, at hver gang en fyldning skal skiftes slibes der lidt mere af tanden, så ved, at skubbe udskiftningen af fyldningerne et par år har tandlægen måske gjort, så du i sidste ende kan have de to tænder et par år længere.

Håber du forstår hvad jeg mener.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-08-2014, 11:54   #5
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Ja surt ikke at have gemt pengene, men sådan går det jo som regel. Penge kan altid få ben at gå på. Håber du får en god løsning på problemet.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-08-2014, 12:31   #6
superhoax
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-06 2008
Lokation: København
Indlæg: 472
Styrke: 16
superhoax er ny på vejen
@Mugge, har ikke prøvet det selv, men har ellers kun Ros til overs for tandlægehøjskolen hvis du kan komme derhen. Du skal dække materialerne men altså ingen løn og det er væsentligt billigere.

Behandlingen bliver kun foretaget af mennesker der er kapable til det og under supervision af de dygtigste og samtidig gør du samfundet en tjeneste..

Eneste minus er at behandlingen foretages over flere gange, hvis den kan laves over flere gange, hvor det ved en udlært gebissnedker går hurtigere
superhoax er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-08-2014, 14:52   #7
AAA
Afhængigheds tegn af K10
 
AAAs avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-07 2011
Lokation: Djursland
Alder: 50
Indlæg: 384
Styrke: 13
AAA er ny på vejen
Hej
jeg hører til tandlæge skolen i århus.. og har fået lavet en krone og rod behandling på allerbagerste tand i overmunden og fået krone på andre kind tænder.
fået lavet huller og skiftet plastik både foran og bagi munden..
det eneste jeg har betalt for er rodbehandling og kroner. 200 kr pr kanal til rod behandling og ca 2300 kroner for en krone af guld
alt plastik bedøvelse og andet har jeg aldrig betalt for.
jeg spurgte faktisk i århus hvorfor københavn ikke laver det samme tand arbejde som dem i århus.. de vidste det godt, men de sagde i københavn er der meget mere teori.
__________________
AAA er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-08-2014, 12:55   #8
mukke
Lever på K10
 
mukkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 30-09 2008
Lokation: Kbh.
Indlæg: 1.351
Styrke: 17
mukke er ny på vejen
Jeg spurgte hende, hvorfor hun nægtede at gøre det simple før selve tanden knækkede (det er gamle, knækkede plomber). Hun kender mine omstændigheder. Så slog hun med hovedet og sagde, "Jamen, det gjorde jeg altså ikke!" Hun havde simpelthen ingen grund. Det svier til mig nu.
mukke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-08-2014, 15:19   #9
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Alt andet lige er det forhåbentlig tandlægen, der er fagmanden og ikke overbehandler. Som nævnt kunne du jo i teorien gemme pengene, når du vidste, der ville komme reparationer på sigt.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-08-2014, 22:58   #10
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af stampe Se meddelelser
Alt andet lige er det forhåbentlig tandlægen, der er fagmanden og ikke overbehandler.
Det kan man ikke være helt sikker på.

Jeg har et rigtig fint forhold til min tandlæge.
Hans far var min tandlæge i ca. 33 år, et rigtig rart menneske, og nu har sønnen så været min tandlæge i 2-3 år.
Jeg har en laaang historie med mange tand-problemer og har ad den vej fået et vist indblik i hvad div. behandlinger går ud på o.l.

Nu er jeg nået dertil, at jeg skal have lavet delprotese til både under- og overmund.
I den forbindelse snakkede min tandlæge og jeg om hvad der skulle gøres ved mine tænder, en del af hans plan var, at skifte en stor fyldning i en kindtand.
Jeg spurgte ham så hvorfor den fyldning skulle skiftes, for der er ingen problemer med den pt.

Her må jeg hellere forklare, at det er den bageste kindtand, og altså kun synlig for tandlægen, for et par år siden knak et hjørne af, som blev repareret, og knækkede af igen hvorpå vi blev enige om, at slibe det hjørne af, da det tilsyneladende sad i vejen når jeg tyggede.
Siden har der ikke været problemer med tanden.

Tandlægen måtte jo så indrømme, at det nok mest handlede om hans faglige stolthed, som ikke kunne ha', at tanden ikke har facon som en tand.

Jeg argumenterede for, at lade tanden være, fordi, at hver gang man skifter en fyldning slibes der lidt mere af tanden og den bliver mere skrøbelig.

Vi grinede lidt af det, og blev enige om, at han må sluge sin faglige stolthed indtil der evt. sker noget andet med tanden.

Igen handler det om, at bruge sin sunde fornuft.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:09.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension