K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-12-2013, 14:41   #1
FrontierDK
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 19-12 2013
Indlæg: 4
Styrke: 0
FrontierDK er ny på vejen
Oversættelse

Hejsa

Jeg er IT tekniker og kender en del fagudtryk...men disse udtryk er altså langt væk fra min normale verden. Jeg har lige fået dette tilsendt er blevet MR-scannet og blev i 2009 CT-scannet)

Lumbalisation af den første sakrale hvirvel som kaldes S1.
Affladet lumbal lordose uden skoliose. Lettere impressioner ved øvre og nedre dækplade i L2-L5. Modic 2 forandringer i niveau L4/L5 og L5/S1 med nedsat vandsignal i niveau L4/L5 Modic 1 forandringer i niveau L5/S1. Højdereduktion af discus L4/L5 og L5/S1 med netsat vandsignal i niveau L4/L5 og ødematøse forandringer i discus L5/S1.

Th12/L1: Let facetledsartrose på højre side. Frie pladsforhold i spinalkanal og begge neuroforamina.
L1/L2: Frie pladsforhold i neuroforamina og spinalkanal.
L2/L3: Let facetledsartrose. Ingen spinalkanalstenose eller rodkanalstenose.
L3/L4: Facetledsartrose bilateralt, mest på højre side. Let discusprotrusion. Ingen relevant spinalkanalstenose eller rodkanalstenose.
L4/L5: Facetledsartrose. Ingen spinalkanalstenose eller rodkanalstenose. Let discusprotrusion.
L5/S1: Let faceledsartrose. Frie forhold i neuroforamina og spinalkanal.

</MRD/>
Modic forandringer i niveau L4/L5 og L5/S1. Ingen spinalkanalstenose eller rodkanalstenose. Ingen påvist prolaps.


Jeg er godt med på at hvis min krop havde været en bil havde den nok ikke gået gennem syn...men ovenstående gør mig ikke så meget klogere

Sidst redigeret af FrontierDK; 19-12-2013 kl. 15:01.
FrontierDK er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-12-2013, 16:07   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Velkommen til...

Kære FrontierDK

Velkommen i klubben.

Men du skal oprette din egen tråd, fordi ellers bliver der rod i regnskabet.

Videre bedømmer jeg ud fra din beskrivelse at du er på vej ind i problemer, derfor er det vigtigt at du har din egen tråd, hvor der dukker mange spørgsmål op om netop din situation.

Hvor i landet bor du?

Vejer du normalt?

Begynderråd:
http://www.k10.dk/showthread.php?t=28387

Ryghistorier.
http://www.k10.dk/showthread.php?t=21830

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 19-12-2013 kl. 16:10.
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-12-2013, 16:58   #3
FrontierDK
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 19-12 2013
Indlæg: 4
Styrke: 0
FrontierDK er ny på vejen
Kan nogen oversætte?

Hejsa

Jeg er IT tekniker og kender en del fagudtryk...men disse udtryk er altså langt væk fra min normale verden. Jeg har lige fået dette tilsendt er blevet MR-scannet og blev i 2009 CT-scannet)

Lumbalisation af den første sakrale hvirvel som kaldes S1.
Affladet lumbal lordose uden skoliose. Lettere impressioner ved øvre og nedre dækplade i L2-L5. Modic 2 forandringer i niveau L4/L5 og L5/S1 med nedsat vandsignal i niveau L4/L5 Modic 1 forandringer i niveau L5/S1. Højdereduktion af discus L4/L5 og L5/S1 med netsat vandsignal i niveau L4/L5 og ødematøse forandringer i discus L5/S1.

Th12/L1: Let facetledsartrose på højre side. Frie pladsforhold i spinalkanal og begge neuroforamina.
L1/L2: Frie pladsforhold i neuroforamina og spinalkanal.
L2/L3: Let facetledsartrose. Ingen spinalkanalstenose eller rodkanalstenose.
L3/L4: Facetledsartrose bilateralt, mest på højre side. Let discusprotrusion. Ingen relevant spinalkanalstenose eller rodkanalstenose.
L4/L5: Facetledsartrose. Ingen spinalkanalstenose eller rodkanalstenose. Let discusprotrusion.
L5/S1: Let faceledsartrose. Frie forhold i neuroforamina og spinalkanal.

</MRD/>
Modic forandringer i niveau L4/L5 og L5/S1. Ingen spinalkanalstenose eller rodkanalstenose. Ingen påvist prolaps.


Jeg er godt med på at hvis min krop havde været en bil havde den nok ikke gået gennem syn...men ovenstående gør mig ikke så meget klogere.

Citat:
Oprindeligt indsendt af phhmw
Hvor i landet bor du?

Vejer du normalt?
Jeg bor på Bornholm (jeg er vestjyde i eksil). Jeg må jo nok indrømme at der er lidt mere af mig end der burde være. Jeg er 187cm høj og vejer 112Kg.
FrontierDK er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-12-2013, 09:41   #4
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Mit råd til dig...

Kære FrontierDK

... er at du skal gå til din læge og bede om en for dig 100% forståelig forklaring.

Jeg har forsøgt at danne mig et billede om din MR-beskrivelse og hvad lægen beskriver. Men min viden er ikke stor nok og et forsøg på at oversætte vil forvirre billedet, hvis jeg som ikke-læge forsøger.

Derfor skal du i nærmeste tid dygtiggøre dig, spørge, undersøge og ikke tro men viden hvad du har af skader og .....????

Jeg oplever at du ganske rigtigt ikke vil gå igennem et syn, muligvis vil du få klippet pladerne.

Ryggens led, som skal kunne til i morgen, hvor du vil blive hørt i det.
http://www.hhp.de/files/2010/12/wirb...le2.jpg?1dd789

Gen- og vedligeholdstræning
http://www.k10.dk/showthread.php?t=15813

Men helt sikkert er det, at du er på vej ind i problemer.

Det kan du gøre noget ved!

Fordi, at hvis ikke du begynder at sætte dig ind i din rygproblemer og fortsætter med de fejl vi andre har gjort, kommer du ind i et "rum" hvor der ikke er behageligt at være. Værre end du tror.

Modicforandringer er en slags betændelsestilstand i selve knoglen og ses som hvide pletter på dine billeder. Der forskes meget i det.

http://gigtforeningen.dk/forskning/a...ede+rygsmerter

Fra nu af skal du vide, hvad, hvordan og hvorfor din ryg er konstrueret som den er og du skal vide præcis hvilke ændringer der er på vej.

Hvad er din situation ellers, for der foretages jo ikke MR-scanning uden årsag.

Er du i job, sygemeldt, store smerter etc prøv at forklare lidt nærmere.

Din vægt er ikke befordrende for din fremtid. Punktum.

Din vægt kan senere være skyld i store problemer hvis du ender ud med en social sag.

Men bliv her på din tråd fremover fordi der dukker mange spørgsmål op i fremtiden, hvis du er påbegyndt syge-perioder.

Bedste hilsner
Peter

PS her ser du lidt af de fejl jeg gjorde i min ungdom og har kostet mig enorme ærgelser, tidsspilde og smerter.
http://www.youtube.com/watch?v=_T-eQJnZRRk

Sidst redigeret af phhmw; 20-12-2013 kl. 10:18.
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-12-2013, 10:01   #5
foxx450
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-02 2013
Lokation: Helsingør
Indlæg: 32
Blog Indlæg: 3
Styrke: 12
foxx450 er ny på vejen
Kære Frontier

Jeg vil råde dig til at kontakte din læge mhp forklaring af din MR- Scanning beskrivelse.
Du skal være meget opmærksom på de kommende symptomer.
Måske du skal overveje at få din MR- Scanning på en CD og evt. få en anden røntgen at beskrive Scanningen. I dag videre sende man MR- Scanning til de andre lande for at blive beskrevet. ( for at spar penge)
V H
foxx450 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-12-2013, 10:16   #6
FrontierDK
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 19-12 2013
Indlæg: 4
Styrke: 0
FrontierDK er ny på vejen
Mange tak for de mange tip :-)

Jeg er faktisk i fuldtids-arbejde (37 timer). Indtil videre har jeg faktisk været heldig med både læge, kommune og arbejdet - sikkert modsat mange af jer andre. Jeg får den medicin (khetogan+klorzoxazon) som skal til for at få en normalt hverdag sammen, jeg passer mit fuldtids-arbejde hvor jeg ikke får besked på at lave tunge løft og endelig har jeg fået en paragraf-et-eller-andet fra kommunen som gør at min arbejdsgiver får selv første sygedag betalt. Alt ialt en sunshine-historie som måke er undtagelsen der bekræfter alt?

Mine eneste eksterne problemer har været sygehuset hvor jeg i løbet af én uge havde 7 forskellige læger, ingen snakkede sammen og jeg blev pumpet fuld af tonsvis af oxynorm etc. som ikke virkede for fem flade ører. Og fordi den nye læge hver dag ikke snakkede sammen med den fra forrige dag, så var svaret til "oxynorm virker ikke på mig" fra lægen at "jeg tror lige vi skal prøve oxynorm, dolol etc. Først da vi kom til en tysk kvindelig læge som foreslog oxycontin, khetogan og klorzoxazon var der pludselig hul igennem og jeg kunne sove den første nat i en hel måned - nice! Jeg oplever ingen bivirkninger fra khetogan+klorzoxazon, bortset fra lidt trykken i ørene hvis jeg tager mere end én khetogan. Omvendt forstår jeg ikke hvorfor nogle anvender dette som et rusmiddel - jeg oplever intet af den slags. Det bedste fra sygehuset var en gut som tog sig af genoptræning og han lærte mig om McKenzie og efter en grim/dårlig opstart dér kunne jeg efter en måned gå nogenlunde normalt igen (før da ville dronning Ingrid have haft ondt af mig)

Jeg har smerter 24/7, men hvor mærkeligt det end kan lyde, kan man vænne sig til det meste. I mit liv som servicetekniker er mit job mange gange at slukke "ildebrande", altså at få en produktion til at kunne køre igen med "hvad vi nu har". Jeg kan ikke hoppe, løbe eller danse - men så lader jeg bare være med det. Mht. vægten forsøger jeg at spise nogenlunde fornuftigt. Smerte-intensiteten går op og ned og p.t. er jeg lidt nede i en dal og jeg får lidt flere "smerte-lyn" i kroppen end ellers men jeg prøver at være forsigtig og undgår som sagt tunge løft, stiger, trapper og lange ture (går ikke længere på jagt). Mine "smertelyn" oplever jeg i musklerne som et solidt 220v stød, blot "skarpere" end et 220v stød der jo kun mærkes i musklerne. 24/7-smerten er for det meste muskel-smerter og nakke-smerter.

Jeg skal til samtale med en gigt-gut fra hospitalet i januar og snakke om scanningen...bliver spændende at høre hvad han har at sige. Mht. at sætte mig ind i hvordan ryggen fungerer er det kapitel vidst overstået. Dog fatter jeg stadig ikke en fis af det meste af teksten fra scanningen. ..

Citat:
Oprindeligt indsendt af foxx450 Se meddelelser
Du skal være meget opmærksom på de kommende symptomer.
Det lyder knapt så betryggende - hvilke kan det være?
Citat:
Oprindeligt indsendt af foxx450 Se meddelelser
Måske du skal overveje at få din MR- Scanning på en CD og evt. få en anden røntgen at beskrive Scanningen. I dag videre sende man MR- Scanning til de andre lande for at blive beskrevet. ( for at spar penge)
V H
Den har jeg allerede fået, jeg har PFA Helbredssikring, og jeg bad om en kopi til dem. Den har dog ikke givet mig andet end fri kiropraktor indtil videre...
FrontierDK er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-12-2013, 10:55   #7
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Du nævner..

Kære FrontierDK

... at nu er der hul igennem efter at du begyndte på khetogan og klorzoxazon og dermed kan du sove.

Naturligvis da det er muskel afslappende, men det kan du ikke fortsætte med.

Ketogan, mærker du ikke "suset" fordi en del af de tidligere stoffer der var i Ketogan er fjernet, der gav "suset".

Efter mine 34 års erfaring løser hverken lidt McKenzie øvelser i ny og næ, ej heller ikke kiropraktor. McKenzie er efternavnet på en ældre fysioterapeut fra New Zealand fra 1950-60 der fremkom med, dengang, nye fornuftige øvelser.

Men meget er sket siden og en udvikling er sket.

Du er på en §56 aftale, som ikke må forties, ved jobskift. En god ordning som er det første skridt ind i den sociale verden. 3 parter, dig, arbejdsgiveren og kommunen har vedkendt sig et bemærkelsesværdigt sygefravær, som accepteres. En god ordning. Man skal mindst have 10 sygedage/året for at få bevilget en §56.

Skadelige øvelser.
http://ofeldt.dk/index.php?id=49

Hvad modtager du af optræning pt?

Bedste hilsner

Peter ;)
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-12-2013, 11:24   #8
FrontierDK
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 19-12 2013
Indlæg: 4
Styrke: 0
FrontierDK er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af phhmw Se meddelelser
.. at nu er der hul igennem efter at du begyndte på khetogan og klorzoxazon og dermed kan du sove. Naturligvis da det er muskel afslappende, men det kan du ikke fortsætte med.
Sålænge jeg kan få hverdagen til at hænge sammen har jeg ingen problemer i at tage det. Det eneste der generer mig er omkostningerne til medicin...

Citat:
Oprindeligt indsendt af phhmw Se meddelelser
Skadelige øvelser.
http://ofeldt.dk/index.php?id=49

Takker for tippet - specielt den med at løfte benene højt er kendt. Min læge brugte den for at teste hvor højt jeg kunne løfte benene mens jeg lå på en briks og dét kostede lige 3 sygedage...

Hvad modtager du af optræning pt?
Udover McKenzie? Intet. Den samme læge foreslog gå-ture efter 2-3 kilometer
kan jeg hverken gå eller stå...så dét er taget af kalenderen. McKenzie-øvelserne er dem der gør at jeg ikke går rundt med en dronning Ingrid-rulle-vogn, så dem har jeg nu været ganske glad for. Kender ikke til andre...

Mvh,
Klaus
FrontierDK er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-12-2013, 11:37   #9
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Pas på, gamle...

Kære FrontierDK

fordi du har valgt at fortsætte : "Sålænge jeg kan få hverdagen til at hænge sammen har jeg ingen problemer i at tage det. Det eneste der generer mig er omkostningerne til medicin..."

Du kan ikke fortsætte med at tage Ketogan, udelukkende for at få overskud til at udfører dit job.

Om kort tid, muligvis efter forår og sommer hvor du kommer ind i en god periode, fortsætter du med at have problemer. Så skal du have større mængder af Ketogan for at holde den samme smertedækning.

Jeg ved hvad jeg taler om , da jeg selv er på nedtrapning 3 - 4 om året og er en §4 patient. Ketogan løser ikke dit problem i al fremtid.

At du ikke træner din ryg korrekt og jævnligt, 2- 3 X ugen, er ikke fornuftigt.

Men vend tilbage når du har modtaget den korrekte beskrivelse af MR-scannings beskrivelsen.

Er du alene eller samboende med en anden der er i arbejde?

Er du over eller under 40 år?

Held og lykke.

Bedste hilsner

Peter

Det er vigtigt for mig at tilkendegive at jeg ikke anbefaler dig at gå imod hverken læger eller andre sundhedspersoner`s råd, men jeg råder dig til at få viden om din egen situation og handle derefter, gerne tidligt i dit rygproblem.

Sidst redigeret af phhmw; 20-12-2013 kl. 13:26.
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-12-2013, 12:56   #10
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Det bedste fra sygehuset var en gut som tog sig af genoptræning og han lærte mig om McKenzie og efter en grim/dårlig opstart dér kunne jeg efter en måned gå nogenlunde normalt igen (før da ville dronning Ingrid have haft ondt af mig)
Det er også det bedste system der nogensinde er udviklet til behandling af skader mm i hele ryggen.

Jeg er selv genoptrænet efter det system, jeg har skader efter et piskesmæld, som lægerne ynder at sige det, men jeg ønsker ikke at blive puttet i den "diagnose bås".
At jeg er genoptrænet og vedligeholder efter "McKenzie" gør at jeg kun har en mengrad på 10%
(altså det er det som der er udbetalt erstatning i forhold til)
Inden behandlingen var mit men vurderet til omkring 20-25%, så der var altså ikke bare tale om et let tilfælde.

Jeg gik til behandling hver anden dag i et år (betalt af forsikringen), og det var så jeg nærmest måtte støtte mig til husmurene når jeg gik der fra, pga. svimmelhed, men det var det helt rigtige og jeg ville ønske at alle med tilsvarende skader turde prøve... desværre tror mange dog at en midlertidig forværing er = skadelig, hvilket jo ikke er sandt.

Og angående de kongelige, hvor du nævner Dronning Ingrid... så har ham "McKenzie" jo fået en stor udnævnelse af Dronning Elisabet, fordi han har udviklet så vigtigt et træningsprogram, der har haft banebrydende effekt på mange tusinder af mennesker med problemer i ryggen.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:15.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension