K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Skal kommuner ikke overholde loven?

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Skal kommuner ikke overholde loven? En af vores bruger phhmw føre en sej og lang kamp for at få gjort noget ved at kommunerne ikke overholder Retssikkerhedsloven § 3 stk.2. Følg hans kamp her kom evt med spørgsmål til phhmw

 
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-09-2010, 18:32   #1
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.789
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Hvem kan svare mig på følgende spørgsmål?

Statsforvaltning Tilsynet oplyser:

http://www.statsforvaltning.dk/site.aspx?p=5796

"I helt særlige tilfælde kan vi anvende sanktioner over for kommunerne eller regionerne, men der sker meget sjældent."

Tidligere socialminister Eva Kjer Hansen skriver:

Hvis din kommune ikke fastsætter disse overordnede frister, der er krav om i loven, kan du rette henvendelse til de kommunale tilsynsmyndigheder. Tilsynet kan herefter sætte ind med forskellige sanktioner, hvis de finder, at kommunen ikke har overholdt loven.

Tidligere velfærdsminister Karen Jespersen skriver:

"Jeg er helt enig med dig i, at det er vigtigt, at borgerne i en kommune får at vide, hvilket serviceniveau de kan forvente med hensyn til sagsbehandlingstid på de forskellige sociale områder.

I denne folketingssamling fremsætter jeg et lovforslag om ændringer i retssikkerhedsloven. Blandt andet på grund af dine henvendelser indgår det i mine overvejelser at lade en ændring af lovens § 3, stk. 2 indgå i forslaget med henblik på, at det skal fremgå endnu klarere, at kommunalbestyrelserne skal fastsætte frister på de enkelte områder, og at kommunalbestyrelserne skal offentliggøre disse frister." ( L117 )


Tidligere socialminister Karen Ellemann skriver:

"Generelt mener jeg, at det er vigtigt, at kommunerne behandler sagerne hurtigst muligt, og jeg lægger i den forbindelse stor vægt på, at borgerne skal vide, hvilken sagsbehandlingstid, de kan forvente af deres kommune på de enkelte områder.

Folketinget vedtog den 14. april 2009 et lovforslag om ændring af retssikkerhedsloven, som fra den 1. april 2010 tydeliggør kommunernes pligt til at fastsætte frister for behandling for de enkelte sagsområder og til at offentliggøre disse frister.

Ændringen er således med til fremover at styrke serviceniveauet for sagsbehandlingen i kommunerne yderligere og giver den enkelte borger større indsigt i kommunernes sagsbehandlingstider."


Ombudsmanden skriver:

Jeg mener at det mest korrekte at Statsforvaltningen Hovedstaden får lejlighed til at forholde sig til:

-din klage over at Tårnby kommune endnu ikke har fastsat frister på de enkelte sagsområder, og

-dit ønske om at Statsforvaltningen iværksætter sanktioner mod kommunen for ikke at leve op til lovgivnigen på dette område.

Jeg har derfor i dag sendt en kopi af dit brev af 28.maj 2010 med bilag til Statsforvaltningen Hovedstaden som en anmodning fra dig om at forholde sig til disse to punkter"

Hvem kan svare mig om hvad der skal til for at Tilsynet i Statsforvaltningerne begynder at bruge deres sanktionsmuligheder?

Indtil nu er denne sanktionsmulighed endnu ikke brugt i sociale sager.

Hilsen

Sidst redigeret af phhmw; 17-09-2010 kl. 18:47.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
 


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
SF og S skulle skamme sig, hvis følgende phhmw Politik og Samfund 28 29-03-2013 23:18
Nogen som kan svare på mit spørgsmål. KatrineB Spørgsmål ang fleksjob 5 17-12-2010 22:20
Er der nogen der kan svare mig på...? sniffeline Alt det andet 11 10-11-2010 13:19
Hvor lang tid har kommunen til at svare på en klage? tiny2tkv Alt det andet 1 09-03-2010 01:49
Statsministeren skal svare om lægekonsulenter zuza Lægekonsulenternes Rolle 2 24-03-2009 16:25




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:28.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension