K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-02-2011, 15:22   #11
extra
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2010
Indlæg: 782
Styrke: 14
extra er ny på vejen
det er rgtigt nok der er kommet andre boller på suppen fra nytår og i hjørring siger de bla
Citat:
Tidligere havde vi 80 procent i traditionel, kommunal aktivering og 20 procent virksomhedsrettet aktivering. Nu skal 80 procent være virksomhedsrettet,
og jeg kan kun være enig heller ud i en virksomhed end rende på ****e total til grin kursus også kaldet kaffe klubber.men en ting bekymre mig lidt og det er de vil til at bruge Delvise raskmeldinger.så sygemeldte kommer også ti lat mærke det.om det er godt eller ondt skal jeg ikke kunne sige.men det sætter jo ens tanker igang.men det er jo tvunget til det for eller koster de jo komunerne penge hvis de forsætter deres gamle kursuser
extra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-02-2011, 20:08   #12
Chin
Hvor skulle jeg ellers være
 
Chins avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-09 2007
Indlæg: 199
Styrke: 17
Chin er ny på vejen
nu er jeg selv lige blevet ledig...har dog intet hørt fra jobcentret endnu. Er det rigtigt at vi selv skal søge job/praktikpladser? Hvad med jobkonsulenet/sagsbehandler? de laver kun papirarbejde nu eller hvad?
Chin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-02-2011, 22:58   #13
Wilhelmine
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2011
Lokation: København
Indlæg: 18
Styrke: 14
Wilhelmine er ny på vejen
Men jeg er stadig ikke sikker på reglerne- må man kun sendes ud 4 uger om året i praktik? Hvor står det?
Jeg er ved at afslutte arbejdsprøvnings forløb for anden gang, efter et år på ledighedsydelse- denne gang på 6 uger.
Jeg kan lige klare 12,5 t. hvis jeg på skift lader være med at gå til træning, dropper varm mad og indkøb de fleste dage - og aflyser aftaler med andre mennesker. Jeg tør ikke andet, for jeg er bange for hvad der kan ske, hvis de lovforslag der er til behandling vedtages. Så vidt jeg kan forstå vil kommunen fremover miste refusion til dem, der ikke kan klare en arbprøvning på12,5 t om ugen. Hvad vil konsekvenserne blive af det? Kontanthjælp?
Jeg ville meget gerne vide, hvad jeg kan forvente mig fremover, af nye tiltag, krav og om der er risiko for at miste ledighedsydelsen efter to år! Det er meget udmarvende med så stor utryghed! Men der er vel ingen der ved noget med sikkerhed før disse forslag er færdigbehandlede ? Et folketingsvalg kan jo også få stor betydning?
Min jobkonsulent i det private firma, kommunens jobkonsulent og Lafs er uenige i forhold til, om man kan miste ledighedsydelsen i København hvis ikke man kan klare 12,5 t. I Lafs siger de at det er sket 3-4 gange, men jobkonsulenterne siger at det ikke sker, hvis man samarbejder - og at der ikke er nogen nedre grænse for fleksjob (altså bortset fra at ingen vil ansætte en person, der ikke kan arbejde mindst 12,5 t!)! Er der nogen her der ved noget, eller ved hvor man kan finde ud af det?
Wilhelmine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2011, 03:22   #14
Ghost
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 12-02 2011
Lokation: hedensted
Indlæg: 4
Styrke: 0
Ghost er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af jjsonn Se meddelelser
har du gået længe? eller har du aldrig været i job? syntes et år er vildt håber ikke der er nye §§
Har været ledig i 14 dage, efter at være ansat 2,5 år.
Ghost er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2011, 07:18   #15
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
lyder mærkeligt

med hvilken begrundelse, skla du være i praktik i et år?

er der en §§ i dine papir der siger god for det?
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2011, 12:57   #16
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af isteen Se meddelelser
Der er kommet nye boller på suppen fra nytår. Væk er de private aktører, og de nye regler går mest up på at få ledige fleksjobbere ud i virksomhedspraktik. Jeg er i kommunalt aktiveringsforløb, der mest går ud på at dele sedler ud med praktikpladser folk skal søge. Jeg har kun været der to uger, så hvor stor succes der er med det, vides ikke endnu. I Randers kommune er målet, at man i løbet af tre uger, skal være i ulønnet praktik hos det private erhverv

Nu har jeg igen igen igen siddet og nærstuderet aktiv beskæftigelses loven og jeg kan alså ikke se at der er kommet noget nyt til på det her område, jeg har hørt det mange gange , men mest fra folk der har hørt det fra folk som har det fra en sagsbehandler ...

Er det noget du kan henvis til ? jeg vil gerne se sort på hvidt hvad det er ?

Citat:
Oprindeligt indsendt af Ghost Se meddelelser
På det papir som jeg skal skrive under på, står der jeg skal være der et år, hvis jeg selvfølgelig ikke finder job eller praktik inden, syntes jeg lyder lidt vildt??
Og hvad står der ellers på papiret , jeg formoder at der er en § de henviser til ... er det sådan at jeg kan få dig til at skrive det ind her, det eneste jeg kan se i loven som det kunne være er den her

§ 22. Jobcenteret kan give tilbud om følgende:

1) Vejledning og opkvalificering, jf. kapitel 10,

2) virksomhedspraktik, jf. kapitel 11, og

3) ansættelse med løntilskud, jf. kapitel 12.

Stk. 2. Tilbud kan gives i henhold til en jobplan, jf. kapitel 9.

Stk. 3. Tilbud skal så vidt muligt være rettet mod beskæftigelse inden for områder, hvor der er behov for arbejdskraft, og gives ud fra den enkeltes ønsker og forudsætninger, med henblik på at personen hurtigst muligt opnår varig beskæftigelse og hel eller delvis selvforsørgelse. Tilbud kan gives hver for sig eller i kombination.

Stk. 4. For personer, der er omfattet af § 2, nr. 1-3, kan tilbud uanset stk. 3 fastsættes af jobcenteret under hensyn til konkrete behov på arbejdsmarkedet.

Stk. 5. For de i § 2, nr. 1-3, nævnte målgrupper kan tilbud efter kapitel 10 og 11 gives med henblik på, at den enkelte opnår samfundsmæssig forståelse.

Stk. 6. For personer omfattet af § 2, nr. 5, kan tilbud efter kapitel 10-12 også gives med henblik på fastholdelse af tilknytning til arbejdsmarkedet.


Men der skal jeg lige gøre opmærksom på at flekser på ledighedsydelse ER en §2 stk 7

Citat:
Oprindeligt indsendt af c.l.e.o. Se meddelelser
Det er rigtigt at det kan have øknomiske konsekvenser,hvis man siger nej til gratis praktiker-tror det svære at den der "med hend blik på fast ansettelse" er en standart sætning i praktik papirne
også her er det vigtigt at huske på at man altså har mulighed for at klage og at en praktik med henblik på fastansættelse også er til at komme ud af hvis og så frem man ikke kan klare den,... og det kan man jo så ikke hvis og så frem man ikke kan se job for enden ...

man skal IKKE finde sig i at der står med henblik på fastansættelse hvis ikke det er snak med arbejdsgiver en af de første dage og hvis i finder ud af at der ikke er nogen ansættelse for enden så send en klage over praktikken ...

Og igen husk loven

Særligt om varighed

§ 44. Et tilbud om virksomhedspraktik kan have en varighed, der udgør op til

1) 4 uger for personer, der er omfattet af § 2, nr. 1,

2) 4 uger for personer, der er omfattet af § 2, nr. 2,

3) 13 uger for personer, der er omfattet af § 2, nr. 2, hvis personen ikke har erhvervserfaring, har langvarig ledighed eller i øvrigt har vanskeligt ved at opnå beskæftigelse med løntilskud, og

4) 13 uger for personer, der er omfattet af § 2, nr. 3-5 og 7.

Stk. 2. For personer, der er omfattet af stk. 1, nr. 3 og 4, kan perioden efter en konkret vurdering forlænges op til 26 uger. Hvis personen herefter ud fra en konkret individuel vurdering har særligt behov for en længere periode, kan perioden forlænges yderligere.



Citat:
Oprindeligt indsendt af Wilhelmine Se meddelelser
Men jeg er stadig ikke sikker på reglerne- må man kun sendes ud 4 uger om året i praktik? Hvor står det?

Nej det er ikke sådan, prøv at læse det jeg har sat ind oven

Jeg er ved at afslutte arbejdsprøvnings forløb for anden gang, efter et år på ledighedsydelse- denne gang på 6 uger.


Der skal være et formål med en arbejdsprøvning hvad står der i de papir du får når du starter , hvis du gider må du meget gerne sætte det ordret ind du kan også sende det til mig via PB eller vedhæfte det i et dokument , jeg kunne rigtig godt tænke mig at se hvad de skriver og hvilke §er de bruger


Jeg kan lige klare 12,5 t. hvis jeg på skift lader være med at gå til træning, dropper varm mad og indkøb de fleste dage - og aflyser aftaler med andre mennesker.

Jeg tør ikke andet, for jeg er bange for hvad der kan ske, hvis de lovforslag der er til behandling vedtages.

Altså du skal ikke tilrettelægge dit liv efter en lov der kommer, ingen ved hvordan den kommer til at se ud , regeringen kan lide at tale om den og alt det de vil, men nu er det altså sådan at det er et forlig og de kan ikke bestemme det selv, de skal have s og sf og rv med på vognen for at overhovdet komme frem til noget ...

Og netop det at du er i arbejdsprøvning nu burde tale til din fordel det kan ikke være meningen at du ikke kan noget efter du har været afsted, så det du bør gøre nu er at betragte det som en revurdering, det vil sige du skal tage en snak med din læge om hvordan du har det, du skal skrive dagbog og se om du kan få sat timeantallet ned til en acceptabelt niveau så du kan have et liv resten af dagen også ..


Så vidt jeg kan forstå vil kommunen fremover miste refusion til dem, der ikke kan klare en arbprøvning på12,5 t om ugen.

Den har jeg så heller ikke hørt, hvis ikke du kommer i job efter 12 ud af 18 mdr så skal du revurderes for at finde ud af om det skal være fleks eller pension, (det burde så være det du er i nu ) og kommer du stadig ikke i job så mister kommunen ganske rigtigt deres refusion, men det har ikke noget at gøre med dig , de sidste tre år jeg var flekser fik kommunen ikke nogen refusion, men det gør bare at jeg er deres hele udgift ikke at de kan tage min ledighedsydelse

Hvad vil konsekvenserne blive af det?
Kontanthjælp?

Ingen ting for dig, det er kommunens hovedpine det er ikke for at straffe dig det er en straf til kommunen


Jeg ville meget gerne vide, hvad jeg kan forvente mig fremover, af nye tiltag, krav og om der er risiko for at miste ledighedsydelsen efter to år!

Jeg ved ikke hvor du har den ide fra ? jeg prøver at følge med alt det jeg kan og for alt hvad jeg ved så er der intet fremme om at man kun kan få ledighedsydelse i 2 år hvor fik du den ide fra ? er du sikker på at du ikke roder det sammen med dagpenge ? men igen det har ikke noget med dig at gøre.

Hvad der sker når der kommer nye regler og love kan jeg jo ikke sige noget om , men alt hvad jeg har kunne få fat i indtil nu tyder på at det de vil lave om er at de vil gøre det svære at få fleks (så det rammer heller ikke dig ) og dem der kommer i job vil få løn for de timer de er der og så suppleret op til en eller anden overførelses indkomst , men det er så også noget der kommer fra regeringen og ikke noget vi ved er godtaget af resten af forligskredsen


Det er meget udmarvende med så stor utryghed! Men der er vel ingen der ved noget med sikkerhed før disse forslag er færdigbehandlede ?

Ingen kan love dig noget det er jo klart, men tror du skal lade være med at tænke så meget over det og så vente og se hvad der sker, og så ellers være glad for at du allerede er flekser for det er sjældent at det bliver med tilbagevirkende kraft , så prøv at se om ikke du kan få lagt noget uro bag dig og så arbejd på din situation nu og her

Et folketingsvalg kan jo også få stor betydning?

Igen gælder det at det ligger i en forligskreds og derfor ikke er noget der er bestemt af regeringen, hvis regeringen vil bestemme solo så er de nød til at opsige forliget og det giver så et valg

Min jobkonsulent i det private firma, kommunens jobkonsulent og Lafs er uenige i forhold til, om man kan miste ledighedsydelsen i København hvis ikke man kan klare 12,5 t.

Akja med Lafs i sit hjørne som flekser så behøver man bestemt ikke nogen fjender ...

Hvem i LAFS har oplyst dig om dette ? har du det på skrift ? kunne du finde på at sende det til mig ?

Du mister ikke din ledighedsydelse hvis du ikke kan arbejde i 12,5 timer jeg kunne ikke længere arbejde 12,5 timer (her i kommunen er det så 15) og derfor kom jeg på pension i stedet for at fortsætte som flekser... hvis du siger nej til fleksjob eller opkvalificering så kan du miste din ydelse men det er også noget nær det eneste og det gælder at hvis kommunen sender dig på noget kursus og siger det kan opkvalificere dig så skal de begrunde hvordan det kan opkvalificere dig der skal være lov vedlagt og du skal have en ankevejlending (og sorry kan ikke snuppe LAFS men jeg håber ved gud at der er noget du har misforstået i det svar de har givet dig )


I Lafs siger de at det er sket 3-4 gange, men jobkonsulenterne siger at det ikke sker, hvis man samarbejder - og at der ikke er nogen nedre grænse for fleksjob (altså bortset fra at ingen vil ansætte en person, der ikke kan arbejde mindst 12,5 t!)! Er der nogen her der ved noget, eller ved hvor man kan finde ud af det?
Og din jobkonsulent har ganske ret
Jeg tror at du ville have rigtig god gavn af at læse den her http://www.clh.dk/?id=1474

Håber at det er lykkedes at berolige dig bare lidt og hvis du har andet så skal jeg gerne prøve at finde ud af det for dig , men så er jeg nød til at bede dig om at lave afsnit i dit indlæg ellers kan jeg ikke læse det (og sammen med mig mange flere )
  Besvar med citat
Gammel 16-02-2011, 18:03   #17
Ghost
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 12-02 2011
Lokation: hedensted
Indlæg: 4
Styrke: 0
Ghost er ny på vejen
Citat:
Og hvad står der ellers på papiret , jeg formoder at der er en § de henviser til ... er det sådan at jeg kan få dig til at skrive det ind her, det eneste jeg kan se i loven som det kunne være er den her
Det er den her § der står på papiret. § 32 stk. 1 nr. 2 særlige tilrettelagt projekter og uddannelsesforløb
Ghost er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2011, 21:08   #18
Atlanten
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2009
Lokation: Midtjylland
Alder: 54
Indlæg: 7
Styrke: 0
Atlanten er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ghost Se meddelelser
På det papir som jeg skal skrive under på, står der jeg skal være der et år, hvis jeg selvfølgelig ikke finder job eller praktik inden, syntes jeg lyder lidt vildt??
Hej Ghost!

I Herning kommune har vi fået at vide, at vi skal være i aktivering indtil vi er i job!
Hvis du er i praktik som ikke fører til fastansættelse, returnerer du bare til aktiveringskurset....

Hilsen Atlanten.
Atlanten er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2011, 01:03   #19
Wilhelmine
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2011
Lokation: København
Indlæg: 18
Styrke: 14
Wilhelmine er ny på vejen
Hej Hejdien!

Mange mange tak for dit svar, som jeg vil læse omhyggeligt og svare mere detaljeret på, en af dagene!

Jeg har ringet to gange til Lafs og fået den samme besked og advarsler om hvad der er i vente mht lovgivning, men har det ikke på skrift. Det er et af lovforslagene, at ledighedsydelsen skal begrænses til to år.

Min jobkonsulent i kommunen siger, at selv med en arbejdsevne på 5t. kan man ikke få en pension!

Min arbejdsevne er varig nedsat og lav, pga kroniske sygdomme. Der er ikke yderligere behandlingsmuligheder. Arbejdsevnen kan ikke forbedres gennem praktikker eller andet og er også for lav til at nogen vil ansætte mig. Derfor er det helt meningsløst at aktivere mig yderligere - men jeg kan vel ikke slippe, hvis kommunen kan spare penge?

Argumentet for arbejdsprøvning nr 2 var, at alle i København skal revurderes efter et år på ledighedsydelse. Min neurolog frarådede det i en statusattest - men det ændrede ikke noget. Jeg skal nok finde hvad jeg har på skrift fra kommunen, og sende det!

Det er en stor lettelse at læse hvad du skriver - hvor er det godt at vide at der er nogen der vil hjælpe- bare jeg havde skrevet noget før!! Jeg er meget alene om det her, og bliver meget hurtigt træt - desværre.
Wilhelmine er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:36.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension