K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-07-2013, 18:06   #1
simsons
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 20-04 2013
Indlæg: 147
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
simsons er ny på vejen
Principafgørelse - hvem kan hjælpe.?

Er der nogen her på K10 som kan hjælpe vedr. principafgørelse(r) som passer på min sag/situation:

Oprids:

Jeg har igennem en længere årrække fået iværksat flere revalideringer/uddannelser via kommunen, for at blive omplaceret på arbejdsmarkedet. Med forværring af sygdom som følge.

Jeg søger og får afslag på pension i 2010 – 7 måneder senere stadfæster BAN denne afgørelse med begrundelse; "Vi ligger særligt vægt på at din arbejdsevne ikke er tilstrækkelig belyst ved arbejdspr eller andre afklarende foranstaltinger".

Jeg anmoder om arbejdspr. efter afslag på pension fra kommunen i 2010. Det bliver afvist. Anmoder igen om arbejdspr/afklarende foranstaltninger, efter BANs stadfæster kommunens afgørelse 7 måneder senere. Det bliver igen afvist. Jeg fortsætter på sygdp pga verserende sag i ASK. Sagen i ASK kører over et år mere - imens er jeg på standby i kommunen.

Efter min sag i ASK afsluttes overgår jeg til konthj. Jeg klager over sygdp.stoppet (2012) (Idet jeg ikke er blevet afklaret på sygedp).

Min sygedagp.sag bliver et år senere (2013) hjemsendt af BAN, med begrundelse at sagen lider af alvorlige sagsbehandlingsmangler/Retssikkerhedsloven § 7a skal inddrages.

Efter et halvt års yderligere sagsbehandling i kommunen, har sygedp nu fastholdt afgørelsen om sygedpstop. De har ikke lavet ændringer i sagsbehandlingen. Forholder sig fortsat ikke til speciallægelig udredelse. Skriver at inddragelse af egen læge skønnes ikke relevant. Under forlængelsesreglerne gentages det samme som tidligere.

BAN har i deres afgørelse henvist til en principafgørelse om hjemsendelse. Nu har min sag så prøvet at være hjemsendt. Og jeg søger nu principafgørelse omhandlende en endelig afgørelse.

Mine spørgsmål:

1) Kan BAN/Ankestyrelsen træffe afgørelse udfra det som er sket fremadrettet.? :

I mellemtiden mens klagen over sygedagpengestop har kørt, har jeg på konthj fået fleksjobbevilling vægtet på en speciallægelig udredelse. En udredelse som allerede forelå i 2010 under sygdpsagen. Men på tidspunktet anerkendte kommunen/sygedp ikke speciallægens udredelse. Der ligges også vægt på, at jeg har været igennem flere aktivering- og revalideringsforløb herunder omplacering på arbejdsmarkedet, med sygdom som følge.

Jeg tænker jeg skal stilles som var afgørelsen sket korrekt fra start.

2) Er der nogen principafgørelse som siger at afgørelsen (fleksjobbevillingen) skulle havde været sket i forlængelsen af sygdp.?

Sidst redigeret af simsons; 13-07-2013 kl. 21:54.
simsons er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-07-2013, 09:47   #2
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Du kan/bør klage over dette forhold til Ankestyrelsen., altså forlængelse, indtil fleksbevilling.

Vedlæg gerne dokumentation på, at du har forsøgt dig afklaret, men at kommunen har giver afslag.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-07-2013, 11:30   #3
simsons
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 20-04 2013
Indlæg: 147
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
simsons er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
Du kan/bør klage over dette forhold til Ankestyrelsen., altså forlængelse, indtil fleksbevilling.

Vedlæg gerne dokumentation på, at du har forsøgt dig afklaret, men at kommunen har giver afslag.

VH Popiae
Hej Popiae

Er det om sygedagpenge forlængelse op til fleksjobbevillingen, du mener jeg skal påpege at skulle have.?

Det tænkte jeg også først, men det er jo fleksjobbevillingen jeg ønsker at få trukket tilbage, sådan at de kunne havde kommet frem til den afgørelse noget før.

Da jeg fik stoppet mine sygedagpenge for 15 måneder siden påpegede jeg i min klage, at jeg havde stået mere et år på standby uden afklarende foranstaltninger, imens ASK behandlede min sag. Kommunen afventede resultatet fra ASK, for at se hvad der var at hente deri for dem.

Jeg erfarede så udfra rådgivning fra DUKH, at for at blive forlænget på en arbejdsskadesag, skal man også være uarbejdsdygtig. Det har kommunen så også skrevet at de betragtede at jeg var - uarbejdsdygtig på tidspunktet af sygedagpengestoppet. Men alligevel så de ikke grund til at afklare mig.

Med andre ord så er jeg oppe imod en mur af ligegyldighed - trækken på skulderen. Jeg fornemmer kommunen kalkulerer med at nu kan sagen få lov at ligge hos Ankestyrelsen et års tid mere.. og så tager de den derfra.

Hvor mange gange kan den samme sag blive hjemsendt.. er der nogen erfaringer med det her på k10.?

Sidst redigeret af simsons; 14-07-2013 kl. 11:44.
simsons er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-07-2013, 08:44   #4
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Ja, jeg mener at du måske burde have forlænget sygedagpengene, og derefter overgået direkte til fleks.

Men der er behov for at kikke nærmere på dine afgørelser, lægedokumenter mv.

Hvad siger din fagforening? de burde hjælpe dig?

Det lyder som om der er flere fejl i din sag, også vedr din uarbejdsdygtighed eller ej!

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-07-2013, 11:10   #5
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Det samme som popiae siger.
Man ser ofte, at kommunen stopper borgerens sygedagpenge, på trods af at der er foretaget vurderinger omkring at ens arbejdsevne er varigt nedsat.
Og det går jeg udfra, at din er.

Samtidig skriver du, at du er uarbejdsdygtig.
Man kan kun ty til kommunens metoder. det er selvfølgelig oplagt at du fortsat skal klage, for at kunne gå fra sygedagpengeydelse til ledighedsydelse med henblik på fleks eller ftp.

Kommunen er de værste bøller at kæmpe imod.
Det er blot endnu en spareøvelse for sygedagpenge enheden.

Sidst redigeret af Bodrum; 15-07-2013 kl. 11:15.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-07-2013, 11:31   #6
simsons
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 20-04 2013
Indlæg: 147
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
simsons er ny på vejen
Jeg går ikke efter en forlængelse. Jeg mener jeg skulle havde været afklaret i forhold til fleksjob, imens arbejdsskadessagen kørte på sygedp. Idet for at været forlænget på sygedagpenge på en arbejsskadessag, kræver det at man samtidig er fuld uarbejdsdygtig - vil gerne læse hvis nogen kan bekræfte mig i dette...?

Altså hvis man er uarbejdsdygtig skal kommunen lave afklarende foranstaltninger og ikke bare afvente hvad udfaldet er af arbejdsskadessagen. Det er hvad min kommune har gjort. Den fejl er påklaget i første anke til BAN. Så har den været hjemsendt og der står igen, som første gang, at kommunen/sygdp forholder sig til, at ASK ikke har givet mig for tab af erhvervsevne - hvilke kommunen betragter som, at ASK vurderer jeg så ikke har nedsat arbejdsevne.

Det står så i kontrast til at jeg i forlængelse af sygdpstoppet får bevilliget fleksjob på konthj. (Fleksjob med en arbejdtid på under ti timer - havde jeg været afklaret før 2013 havde det jo heddet pension. Både speciallægelig udredning som lå i mine akter 1 1/2 år før sygdpstop og en arbejdsprøvning på konthj, sagde at min sygdom er af sådan et omfang, at jeg bliver mere syg af at arbejde - har kronisk-stationær fysisk lidelse).

Det går jo egentligt den anden vej at Arbejdsskadestyrelsen afventer at kommunen klarelægger arbejdsevnen. Ikk..?

Jeg er ikke i fagforening.
simsons er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-07-2013, 18:47   #7
simsons
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 20-04 2013
Indlæg: 147
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
simsons er ny på vejen
Hvilke muligheder er der i sygedagpenge lovgivningen for at iværksætte afklarende foranstaltninger, imens en arbejdsskadessag kører.?

Har nogen her på k10 været i virksomhedspraktik/arbejdsprøvning med henblik på at klarlægge arbejdsevnen, mens de havde en arbejdsskadessag kørende..?
simsons er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-07-2013, 20:17   #8
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Det er så typisk at kommunen godt kan afklare én i forhold til ens nedsatte erhvervsevne når man er smidt ud af sdp.

Under sygedagpenge må kommunen dog ikke afklare dig medmindre du er stationær hvad enten du har en sag i Ask eller ej.

Har du selv søgt i princip afg. for en sag ala din?

Er selv lige inde og kigge, finder så også bl.a flg. p. afg. http://www.ast.dk/afgoerelser/principafgoerelser/ hvor man ikke kan forvente forlængelse af sdp. selvom sagen ved Ask er anker til Ast. Ved ikke om du har anket din sag ved Ask videre, for det er jo også værd for dig at tage med.!?

Ja linket henviser jo så ikke til den p. afg. men så har det da i al fald været oppe af vende.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.

Sidst redigeret af Enteneller; 16-07-2013 kl. 20:47.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-07-2013, 20:54   #9
simsons
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 20-04 2013
Indlæg: 147
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
simsons er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Enteneller Se meddelelser
Det er så typisk at kommunen godt kan afklare én i forhold til ens nedsatte erhvervsevne når man er smidt ud af sdp.

Under sygedagpenge må kommunen dog ikke afklare dig medmindre du er stationær hvad enten du har en sag i Ask eller ej.

Har du selv søgt i princip afg. for en sag ala din?
Min sygdom var stationær under ventetiden mens ASK behandlede min sag. Jeg har kikket under principafg. Der står i en afgørelse, at man skal stoppe sygedagpenge, hvis det vurderes at man er berettiget til fleksjob - men kommunen har jo ikke foretaget vurderinger/afklaring. Lod bare arbejdsskadesagen køre og stoppede mig så. Derfor ville jeg høre om andre har været afklaret imens ASK behandlede deres sag.?
simsons er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-07-2013, 08:49   #10
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Har ASK færdigbehandlet din arbejdsskadesag, evt hvornår?

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvem kan hjælpe mig? fabrix Spørgsmål ang fleksjob 85 23-10-2014 19:21
Hvem kan hjælpe mig?? picasso Alt det andet 7 10-09-2011 22:53
hvem skal hjælpe mig med flexjob mcla Spørgsmål ang fleksjob 2 15-10-2010 11:54
Hvem kan hjælpe med at tyde diagnose? Cat 72 Alt det andet 18 26-09-2008 12:15
hvem kan hjælpe mig med et svar...læs... anetta Dit og Dat 4 22-09-2008 11:48




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:10.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension