K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Din historie

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Din historie Her kan du skrive din historie om det at være fleksjobber (feks hvordan det er at søge fleksjob erfaring med kommune osv)

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-03-2006, 15:46   #1
OSS
Gæst
 
Indlæg: n/a
Danmark/Sverige.

Sygdom./ integration. Danmark – Sverige.

1 september det herrens år 2003 flytter vi et Dansk – Thai ægtepar til Landskrona i Sverige.
Vi arbejder begge stadig i Danmark og alt er fryd og gammen, alting er stille og roligt.

Men slutningen af 2003 bliver jeg opmærksom på et problem med min kone som jo arbejder
i Danmark, reglerne for hende er ikke så ligetil, hun taler rimelig Dansk og går til dansk på
Frederiksberg daghøjskole.

Så for ikke, at overtræde reglen ( arbejdstilladelse ) bliver hun nødt til, at stoppe sit arbejde i
Danmark og få flyttet A-kassen til Sverige, så hun nu modtager penge fra A-kassen i Sverige
og går til undervisning i det Svenske sprog.

Men så ramler det stille og rolige, jeg får en blodprop i hjernen, med efterfølgende operation
og sygemelding (langtids) og da vi bor i Sverige skal jeg have mine sygedagpenge fra Skovbo
kommune i Danmark.

Alt i forbindelse med førtidspension mulig arbejdsprøvning har jeg selv skullet finde frem til
(ingen hjælp råd og vejledning fra kommunen)
alt der er kommet er, at sygedagpengene ophører pr. 31 januar 2006.

Så kommer mit spørgsmål, hvor kan vi finde et sted vi kan bo og leve med min sygdom og min
kones statsborgerskab? ( Thailand ).

Vi kan ikke få familiesammenføring i Danmark (forsørgelses krav) o.s.v.

Vi kan ikke blive boende i Sverige, da jeg aldrig har været på arbejdsmarkedet i Sverige, så der
er jeg uden en form for indtægt til forsørgelse, og det kan overhovedet ikke lade sig gøre, at blive
klar til 31 januar, så hvorfor kan jeg ikke få forlænget sygedagpengeperioden som andre Danske
statsborgere, der er blevet syge og søger førtidspension? ( kommunen siger fordi jeg bor i Sverige )

Der findes nordiske og Eu regler, men de gælder ikke for syge og særligt ikke for blandede
ægteskaber.

Jeg har nu i snart 1 år forsøgt, at finde nogle kompetente i enten Danmark eller
Sverige som kunne råde og vejlede om love og regler. ( forgæves )

Integration og velfærdsstat fungerer sikkert, hvis man kan finde den, men det
skal nok være udenfor Norden.
__________________________________________________ ____________________________________
Lidt forandring, efter klage blev mine sygedagpenge forlænget, men usikkerheden gør ikke tilværelsen nemmere, for endten er det førtidspension ellers konen til Thailand og jeg til Danmark på kontanthjælp.
  Besvar med citat
Gammel 25-03-2006, 18:10   #2
Winther
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-10 2005
Indlæg: 56
Styrke: 19
Winther er ny på vejen
RE: Danmark/Sverige.

Har du prøvet på denne hjemmeside,- http://www.aegteskabudengraenser.dk/
Måske sidder der nogen der, som ved lidt mere om familiesammenføring.
Winther er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-03-2006, 22:01   #3
OSS
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Danmark/Sverige.

Problemet er at jeg ikke vil skifte statsborgerskab til svensk, for at bo i danmark, og det er eneste mulighed for så træder EU reglerne ind.

Jeg har da overvejet, at skifte statsborgerskab, men så skal det ikke være for at bo i Danmark.

  Besvar med citat
Gammel 25-03-2006, 23:21   #4
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Danmark/Sverige.

Hej OSS
og velkommen til K10

Kan godt se at du er havnet i noget af en klemme. (utroligt at man skal have det sådan i ens fødeland).

Men jeg melder pas på den problematik, det er vist en af de mere svære nødder at knække

Men har du prøvet at stille dit spørgsmål over hos SR-bistand, de har jo både jurister og sagsbehandler så mon ikke at de kan give et råd ?

Adressen er www.sr-bistand.dk

Jeg håber at du finder en løsning, og hvem ved kan da være at PiaB har en ide
  Besvar med citat
Gammel 26-03-2006, 01:12   #5
bantam
Banned
 
Tilmeldingsdato: 04-12 2005
Indlæg: 92
Styrke: 0
bantam er ny på vejen
RE: Danmark/Sverige.

Jeg personligt ved ikke rigtigt hvad jeg skal mene om din situation.

Hvad med at prøve her på Danmarks radio P1 Ret og Pligt

Susanne Lyngsø er uddannet socialrådgiver og har arbejdet i stat, amt, kommune og fagforening. Gennem sine 18 år i faget har hun været beskæftiget indenfor de fleste sociale områder, hun har undervist og været konsulent for socialrådgivere og forvaltninger.

Jeg hører programmet hver uge, da det jo er nemt nu hvor man selv kan bestemme hvornår man vil lytte til programmet på nettet, og der kommer Susanne virkelig godt rundt om mange problemer, og vil sikkert også kunne rådgive dig.

Prøv at læse på: www.dr.dk/P1/retogpligt

Der kan du også skrive til programmet.



bantam er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-03-2006, 03:19   #6
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
RE: Danmark/Sverige.

Hej OSS
Jeg ved heller ikke rigtig hvad jeg skal sige til din situation....andet end at det er noget lort...

Jeg kunne forstille mig at det er en situation som din/jeres....der skal ud i medierne...så man kan få skabt noget opmærksomhed om den...
Det er som regel det eneste tidspunkt at myndighederne kan få fingeren ud....og få gjort noget seriøst...

Man kunne prøve at skrive hele vejen rundt....til forskellige tv programmer som feks.

Dagens Danmark - Kontant - Lorry - Dr (som bantam forslog)osv...

Man kunne også prøve en rundsendning til samtlige folketings medlemmer...

En ide kunne også være at skrive din/jeres historie i alle de debatter man kan falde over.....

Jeg ved at dette vil være en masse arbejde og det ikke vil være nemt...specielt ikke når man er syg samtidig...men måske det kunne hjælpe...

Jeg håber at det komme til at gå godt for jer...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-03-2006, 17:03   #7
OSS
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Danmark/Sverige.

Tak for opbakningen, men jeg har ikke energi til en kamp, så jeg venter på afgørelsen, sælger hvad jeg har og flytter til Thailand.
  Besvar med citat
Gammel 12-07-2006, 16:49   #8
OSS
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Danmark/Sverige.

Vi forsøgte alt men ingen kan hjælpe, så vi har realiseret alt
og er flyttet til Thailand. Her er selvfølgelig pragtfuld, men hvor er jeg bitter på Danmark som jeg har været så stolt af. Så må vi se hvor længe det holder uden penge fra Danmark.
  Besvar med citat
Gammel 18-07-2006, 23:07   #9
Borroe
Hvor skulle jeg ellers være
 
Borroes avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2006
Lokation: Slagelse
Alder: 42
Indlæg: 174
Styrke: 19
Borroe er ny på vejen
RE: Danmark/Sverige.

Håber det bedste for jer

Kæmpe Knuser og sommer hilsner
Borroe
Borroe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2006, 03:15   #10
OSS
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Danmark/Sverige.

Politiken skriver om vores sag søndag d. 27 august.
  Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
sverige redy Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 29-05-2013 15:47
Sverige og arbejdsskade i Dk aloecare Spørgsmål ang fleksjob 13 07-05-2011 08:52
Bor i Sverige og er sygemeldt i Danmark. Hjælp! anetteb Spørgsmål ang fleksjob 30 26-03-2011 01:02
grænsegænger sverige danmark love - lovforslag Nessa12 Alt det andet 0 28-07-2010 11:23
Handicapskilte til Danmark, men bor i sverige. Camille Hjælpemidler til handicappede 5 11-07-2010 23:59




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:27.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension