K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-08-2015, 20:40   #11
ladybird
Hjemmevant på K10
 
ladybirds avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-11 2010
Lokation: fyn
Indlæg: 253
Styrke: 14
ladybird er ny på vejen
Godt det faldt på plads :-)
__________________

En noget forvirret mariehøne som stadig prøver at finde mening med kommunens forvaltning af lovgivningen.
ladybird er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-08-2015, 21:14   #12
Eln
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2014
Indlæg: 151
Styrke: 10
Eln er ny på vejen
Hej,

Er du ind for social og sundhedsarbejder?

Hvis Ja så forstår jeg ikke helt at du få ikke sygedagpenge udbetalt som efter regler om 37 timer.

Aften arbejder på f.eks. 28 timer om uge er beregnet som fuldtid.

Jeg har arbejdet som aftenvagt i mange år men så fik jeg sygedagpenge for fultidsarbejder.
Har du ikke fagforening?
Hvad står der på din tidlligere ansættelser kontrakt?
Jeg synes det er ikke så godt du ikke betale længere a kassen. Tror mig du er i gang med en rigtig tungt og svært " krig".
Hilsen eln
Eln er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-08-2015, 20:00   #13
liseg
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-07 2015
Indlæg: 40
Styrke: 9
liseg er ny på vejen
Sygedagpenge/Fuldtidsforsikret i A-kasse

Hej.
Der var sket det uheldige, at sygedagpengekontoret ikke, siger de, havde fået oplyst fra A-kassen, at jeg er fuldtidsforsikret.

Jeg fik lov at annullere opsigelsen og A-kassen meddelte så skriftligt, at jeg er fuldtidsforsikret fra jeg blev syg, så nu har jeg fået for 37 t med tilbagevirkende kraft, så VIGTIGT at bevare sit medlemskab og selv sikre sig, at sygedagpengekontoret er informeret.

Jeg har søgt støtte til husleje - §34 - men fået afslag pga max sygedagpenge, men hvis man ikke får max på sygedagpenge, er der en mulighed for tilskud i §34.

Jeg blev oplyst om, at hvis jeg skal i jobafklaringsforløb på ydelse svarende til kontanthjælp, vil jeg kunne få 2.300 ca ekstra gennem §34, så VIGTIGT at søge på den.

Det hele er vildt opslidende, venter i øjeblikket på svar om forlængelse af sygedagpenge ud over de 22 uger. Min sagsbehandler ville kontakte mig inden 1-8, men har endnu intet hørt.

Ja, en opslidende kamp for sine rettigheder, rettigheder som er en jungle af love, der alle sætter begrænsninger for et værdigt liv efter 62 år på arbejdsmarkedet

Prøver at begrænse bitterheden, men af og til en anelse svært...men ja, mange har det sværere end jeg, så al min medfølelse med dem...jeg må bare se at klare den...og helst forblive lidt glad trods alt
liseg er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-08-2015, 15:57   #14
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
efter 62 år på arbejdsmarkedet

Vil det sige, du er folkepensionist?
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-08-2015, 17:47   #15
liseg
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-07 2015
Indlæg: 40
Styrke: 9
liseg er ny på vejen
Vil det sige, du er folkepensionist?

Bliver først folkepensionist, når jeg fylder 65 så "ung" lidt endnu, selv om jeg efterhånden mere føler mig som en på 98, både sygdom og et ikke særligt i mødekommen offentligt system, er hårde odds at være oppe imod.

I dag kontaktede jeg kommunen, fordi jeg ønskede et skriftligt afslag + deres beregning på min § 34 ansøgning. Jeg mener, jeg bør få ca.1.300.

Damen jeg talte med afslog først, sagde det kunne ikke lade sig gøre, da det er et IT program der beregner. Jeg holdt på min ret til skriftligt afslag, hun blev vred i stemmen begyndte at forklare § 34 reglerne, bla at det kun var kontanthjælpsmodtager, der var berettiget.
Jeg modsagde og hun befalede mig om, at jeg ikke skulle prøve på at belære hende om regler, hun var eksperten...ja, go dav dame siger jeg, svarede, at det jo var nødvendigt, da hun åbenbart ikke havde styr på tingene...damen svarede " færdig med dig, jeg sender det til dig" og så smak hun røret på...

Åheeee my God, hvad er man dog oppe imod, siger jeg bare, det er næsten både til at af og af
liseg er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-08-2015, 17:58   #16
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
liseg
Nu kender jeg ikke lige til dine "tal", men kan være at du får mindre end du har regnet ud, pga denne:
"Den beregnede støtte efter § 5 kan sammen med ansøgerens øvrige nettoindtægter, herunder uddannelseshjælp eller kontanthjælp efter lovens §§ 23, 24 og 25, ikke overstige 90 pct. af ansøgerens hidtidige nettoindtægter. Ved de hidtidige nettoindtægter forstås indtægten i den seneste kalendermåned før den ændring, der førte til behov for hjælp, indtrådte. Hvis dette beløb ikke i det enkelte tilfælde er et rimeligt udtryk for ansøgerens indtjeningsevne, anvendes i stedet den gennemsnitlige indtægt i de seneste tre kalendermåneder. I det omfang, den beregnede støtte efter § 5 overstiger grænsen efter 1. pkt., nedsættes støtten efter lovens § 34 i overensstemmelse hermed. "
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-08-2015, 20:01   #17
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Hvor er jeg glad for at læse at du nu får sygedagpenge for fuld tid og med tilbagevirkende kraft. Gudskelov din a-kasse kunne hjælpe dig.

Mht telefonsamtaler har jeg selv installeret en app på min telefon som optager alle samtaler. Så gemmer jeg dem som er vigtige at huske, da min hukommelse ikke er så god. Har heldigvis ikke være udsat for sådanne samtaler som dig, men i sådan en situation kan det måske også være godt at gemme samtaler til hvis det bliver så grelt at man skal kunne bevise at man altså har talt med vedkommende. Den app jeg bruger hedder Automatic Call.

vh Akvamarin
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-08-2015, 21:33   #18
liseg
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-07 2015
Indlæg: 40
Styrke: 9
liseg er ny på vejen
Misty Miss

Jeg har været inde på SIND hjemmeside, hvor der er link til det program, der beregner støtte efter §34. Det er fra 2011, men man kan rette til. Mht egen nettoindtægt, så overstiger sygedagpenge + støtte ikke det beløb, hvis det er sådan det skal forstås.
Udtalelsen fra kommunen om at det kun er kontanthjælpsmodtagere der kan få hjælp efter §34, mener jeg at have ret i, er forkert.

Håber ikke, det viser sig at være min hjerne, der er stået helt af...synes jeg snart bliver i tvivl om min forståelsen af alt, hvad jeg læser i love og § oplever mange modsigende svar på mine spørgsmål hos kommunen og på nettet og roder rundt i det, men nu må vi se kommunens beregning og så tar jeg den derfra

Akvamarin

Ja godt det gik i orden med sygedagpengene hvis jeg ikke var kommet på K10 ville fejlen ikke være blevet rettet, så til dig og andre herinde

Vil få de App. på mobilen, kan slet ikke huske den "søde" dames navn nu, så hører sikkert ingenting. Hvis jeg ikke modtager skriftligt afslag, måjeg på den igen og så med optageren slået til
liseg er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-08-2015, 21:52   #19
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
liseg
Fra vejledningen til §34:
"En generel forudsætning for at kunne få særlig støtte efter § 34 er, at betingelserne i § 11 er opfyldte. Dvs., at man er berettiget til at modtage hjælp til forsørgelse efter § 25. Det er ikke en forudsætning, at der rent faktisk ydes hjælp til forsørgelse efter § 25. Fx vil dagpengemodtagere, der på grund dagpengenes størrelse ikke har behov for hjælp til forsørgelse efter § 25, kunne være berettigede til at få særlig støtte efter § 34. "

Så du har helt ret
Nummer 103 her: http://www.socialjura.dk/content-sto...3-1998/#c11691

Grunden til at jeg nævnte det med 90%, var hvis grunden til deres svar var fordi du ikke var gået ned i indtægt. Men så længe du er gået ned i indtægt, og opfylder §11 (og de andre regler), bør du kunne få den.

Betingelserne i §11 der snakkes om, er disse:
"Stk. 2. Det er en betingelse for at få hjælpen,

1) at ansøgeren har været ude for ændringer i sine forhold, f.eks. i form af sygdom, arbejdsløshed eller samlivsophør,

2) at ændringerne bevirker, at ansøgeren ikke har mulighed for at skaffe det nødvendige til sin egen eller familiens forsørgelse, og

3) at behovet ikke kan dækkes gennem andre ydelser."

Nu ved jeg ikke om du har det, men tror man får afslag hvis man har formue der overstiger det man må have på kontanthjælp.

MEN hvis de giver afslag udelukkende fordi du ikke er på kontanthjælp, så skal du uden tvivl klage og anke afgørelsen
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-08-2015, 06:56   #20
liseg
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-07 2015
Indlæg: 40
Styrke: 9
liseg er ny på vejen
Misty Miss

Tak for svar og link, giver ro i mit hoved.

Jeg opfylder betingelserne i 1+2+3 og har ingen formue.
Jeg er gået ca. 4.500 kr ned netto pr. mdr., så ja, lidt af en udfordring at få det til at hænge sammen.

Bliver lidt ramt af, at jeg ikke har sikret mig selv godt nok, har aldrig fejlet noget alvorligt tidligere og har levet livet her og nu...har nok også haft en forventning om, at skulle det gå helt galt mht sygdom, så var hjælpen fra det offentlige en del bedre, end den viser sig at være.

Jeg må bare klø på og prøve at klare mig igennem, er trods alt lykkelig for alle mine rejser og trekking ture i bla Nepal, i dag vil jeg ikke kunne overleve en brøkdel af det, jeg har været igennem der, så fede minder er også guld værd

Nu afventer jeg skriftlig svar fra kommunen, og så vil jeg selvfølgelig klage, hvis de ikke er nået frem til et andet resultat i mellemtiden.
liseg er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:52.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension