K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-07-2009, 09:31   #11
velcro
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 19-05 2008
Indlæg: 331
Styrke: 16
velcro er ny på vejen
Hej Sonia.
Jeg lyder som om du har fået en sagsbehandler hos markmann som fulgt ud forstår hvor dårligt du har det. Jeg tror den interne arbejdsprøvning i virkeligheden er lavet for at dokumentere at du reelt ingen arbejdskraft har tilbage.
Som du ved er det kommunen og ikke Markmann der træffer afgørelse om flex/fp. Ofte vil de have en arbejdsprøvning, før de tilkender fp.
Så jeg tror Markmann er i gang med at give dem den arbejdsprøvning, der viser at du ikke magter at arbejde.

Der kom en rapport fra ankestyrelsen på et tidspunkt, der ikke alene mente at der var fejl i for mange sager, og at der ikke var arbejdsprøvet nok. Men hvis en arbejdsprøvning var fyldt med for store hulle i form af sygefravær, så var den ikke at regne som gyldig.

Så mit råd er som de andres at du snakker med din læge og sagsbehandler i Markmann. Så må i sammen finde ud af om du skal prøve at gennemføre den interne arbejdsprøvning så godt du kan, så der forligger en arbejdsprøvning eller du skal sygemeldes.

Velcro.
velcro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-07-2009, 12:50   #12
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
både min sagsbehandler og Markmann har lavet en ressourceprofil. Så jeg har to, men den fra sagsbehandleren er oplysningerne lavet ud fra Markmann.
hvis Markmann ikke må lave en ressourceprofil og beskrive min arbejdesevne, hvem skulle så.
Alle kommunerne har jo private til opgaven efterhånden. Hvis jeg skulle ud i en ny blev det jo igen markmann som skulle stå for opgaven. Det kan jeg ikke ændre på.
Det passer så ikke helt , for i følge loven er det din sagsbehandler og dig der skal lave den i samarbejde, og det kan du lave om på men er du tilfreds med at få den lavet af Markmann så kan du lade det blive ved det , og det samme kan Sonia (det lyder jo som om de er seriøse ) men det som web prøver at gøre opmærksom på er at det er ulovligt og i skal vide det hvis i feks skal anke et afslag for så kan det være med til at få jeres sag til at gå om hvis og så frem at i klager over at det ikke er jeres sagsbehandler ikke har udarbejdet den i henhold til lov og sm afgørelse

http://www.ast.dk/afgoerelser/princi.../P-036-04.aspx


Citat:
Afgørelse:
Ankestyrelsen ophævede den trufne afgørelse og hjemviste sagen til kommunen med henblik på udarbejdelse af en ressourceprofil i samarbejde mellem sagsbehandleren i kommunen og lønmodtageren.

Ankestyrelsen henviste til, at afgørelse om førtidspension efter pensionslovens § 19 og § 6 i bekendtgørelsen om social pension træffes på grundlag af en ressourceprofil.

Efter arbejdsevnebekendtgørelsen (§ 1, nr. 2, § 6, § 7 og § 8) skal ressourceprofilen udarbejdes af sagsbehandleren i kommunen i samarbejde med borgeren i en fremadrettet proces med henblik på at afdække og udvikle evner hos borgeren, som kan udnyttes til selvforsørgelse.

Da dette ikke var sket, led ressourceprofilen af sådanne mangler, at den ikke kunne bruges som grundlag for en gyldig afgørelse om førtidspension.
Jeg er selv i arbejds prøvning eksternt pt mhp at finde ud af om jeg skal have ftp , og det er mig og min sagsbehandler der har lavet den i samarbejde og det kunne vi fint , det som reva skal undersøge er min arbejdsevne og ikke hvad man kan for at forbedre den og det er jo det som ressourceprofilen går ud på , reva skal blot skrive hvad der er forsøgt og hvordan det endte og om der kan gøres noget i forhold til selve job situation for at få det til at gå bedre og fremme min gang på arbejdsmarkedet(at de så meget gerne vil se min ressourceprofil er noget helt andet og noget jeg stadig tænker over om de skal ) men selve ressourceprofil udarbejdelsen har de intet med at gøre og den er ulovlig hvis og så frem det er dem der udarbejder den ....

Så jo du kan gøre noget du kan holde på din ret men det er op til dig selv om du vil ... men noget kan man gøre
  Besvar med citat
Gammel 26-07-2009, 13:15   #13
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
ergo kan man faktisk sige det er hele er ulovligt og ubrugligt hvis jeg får afslag på FP og skal anke. Eller har jeg misforstået et eller andet
kender en som er prøvning for flexjob, samme metode med Markmann og dem som laver ressourceprofilen. Så det tror jeg gælder hele kommunen.
Men kommunen kan jo også være ligeglade. Men Markman har været seriøse hele vejen og har lavet en meget vidtgørende og fyldestgørende vurdering. Som kommunen i mit tllfælde også har skrevet udfra og vurderet det er formålsløs med yderligere tiltag.
har ikke søgt FP endnu, der er kommet nye oplysninger i min sag og håber derved at de ændre holdning til om min sygdom er varig eller ej.
jeg venter jo på om mine sygedagpenge stopper eller ej, men de nye oplysninger nåde og komme med.
har valgt ikke og søge FP før jeg ved om de stopper mine sygepenge eller ej og hvad de vurdere de nye oplysninger til. Alså om min sygedom(flere sygedomme) er varige.

Sidst redigeret af MTVRV1; 26-07-2009 kl. 13:19.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-07-2009, 15:51   #14
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Nej du har ikke misforstået noget og ja der er mange kommuner der bruger det at lade andre udarbejde ressourceprofilen da der ligger en sm afgørelse på det må man formode at de ikke ved bedre og ikke kender de love de selv operere inden for ...

Hvis du læser slutningen af den sm afgørelse jeg har sat ind så kan du også se at den slutter med at der står

Kommunens og det sociale nævns afgørelser var derfor ugyldige, og lønmodtageren var fortsat berettiget til dagpenge.

Så ja du vil kunne bruge en sm afgørelse hvis de stopper dine sygedagpenge eller tager siger nej til din pension og ja mange private aktøre kan lave dem lige så godt som nogen kommune men nu skal man jo ikke lige glemme at det er meget personlige og intime ting der også står i sådan en profil og hvem siger at de hos privat aktør har kompetencer til at behandle dem ..
  Besvar med citat
Gammel 26-07-2009, 16:19   #15
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Ok

sørgeligt vi har sådan et system, og den trædemølle man skal igennem. Når man ellers altid har kunne klare sig selv. krydser finger for mine sygedagpenge går igennem.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-07-2009, 18:46   #16
Sonia
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-03 2009
Indlæg: 84
Styrke: 16
Sonia er ny på vejen
Hej alle...

Kan da se at der er kommet noget spændende ud af dette tråd, og nogen fine vejledninger.
Jeg kan fortælle at Markmann er en prof anden aktør, og min sagsbehandler har elle de kompetencer man skal have foe at udfylde en RP. Kommunne betaler dem jo en sum penge for x- antal uger smat udarbejdelse af Rp. Hvorfor vil de spilde deres penge, hvis RP i sidste ende ville være ugyldig.
Spørgsmål er så HVORMEGET tæller Markmann´s RP???
Er den lige så gode og "gyldig" som en kommunnes sagsbehandler laver??
Det bliver jeg i tvivl om når I skriver det vedr anke/ klage sag?

Jeg må lige imorgen spørge min sagsbehandler... Jeg kan så lige fortælle at dengang jeg blev henvist til Markmann, stillede det spørgsmål... Hvorfor laver kommunen ikke min RP. Og dertil svarede min sagsbehandler fra kommunen at de ikke har tid og nogen gange har de ikke kompentencer til det, så derfor vi sendt ud til andre aktør, som er prof i det med at lave RP, og har de rette kompentencer..

Men nu bliver jeg forvirret.. Ikke nok med at det hele er stressende, så det også kompliceret...



Sonia
Sonia er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-07-2009, 19:13   #17
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Hvis man er lidt fræk, så kan man vendet det om og sige. OK, jeg får lavet en ressourceprofil som er fyldestgørende, og som føles rigtig, beskrivende, informerende og korrekt mht arbejdsevnen. Du skriver den under - muligvis ryger den også igennem din sagsbehandler der skriver den under. Og så bliver den sendt videre angående fleks eller førtidspension. Er udfaldet til egen fordel, jamen så er alt jo perfekt. Men får man afslag, så kan man anke og påpege, at det ikke er sagsbehandleren der har udarbejdet den - og dermed få en chance til!!!

Så der er ikke noget der er så skidt, at det ikke er godt for noget!!


Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-07-2009, 19:54   #18
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Hvis man er lidt fræk, så kan man vendet det om og sige. OK, jeg får lavet en ressourceprofil som er fyldestgørende, og som føles rigtig, beskrivende, informerende og korrekt mht arbejdsevnen. Du skriver den under - muligvis ryger den også igennem din sagsbehandler der skriver den under. Og så bliver den sendt videre angående fleks eller førtidspension. Er udfaldet til egen fordel, jamen så er alt jo perfekt. Men får man afslag, så kan man anke og påpege, at det ikke er sagsbehandleren der har udarbejdet den - og dermed få en chance til!!!

Så der er ikke noget der er så skidt, at det ikke er godt for noget!!


Det var lige netop hvad jeg havde tænkt mig at gøre, hvis min jobkonsulent havde fået til opgave at udarbejde min rp.
For jeg tror faktisk, at han vil kunne lave den bedre end min sagsbehandler, men den opgave har han så ikke fået.

Da jeg blev visiteret til anden aktør for at komme i praktik, skulle der sendes nogle oplysninger til ham, bl.a. mine helbredsoplysninger, og dem som kommunen havde sendt til ham, da han skulle forsøge at finde mig et flex-job, var jeg ikke tilfreds med, de var kopieret direkte fra min rp, og altså fulde af fejl.

Sagsbehandleren spurgte mig om jeg selv ville skrive det, eller om hun skulle gøre det, og p.g.a. usikkerhed valgte jeg at lade hende gøre det.
Da jeg så modtog det til godkendelse, kunne jeg se, at det endnu engang var rp der var blevet kopieret.
Jeg blev gal, men kom så i tanker om, at hun jo havde tilbudt mig at gøre det selv, så jeg satte mig en sen nattetime og skrev det, som jeg syntes at han skulle have at vide om mit helbred.

Og da jeg så kom ud til ham, spurgte han mig om jeg ville have kopi af det, som kommunen havde sendt til ham, men ved et hurtigt kig kunne jeg se, at det var lige nøjagtigt det som jeg selv havde skrevet.

Så nu når min (næste) rp skal laves, så sætter jeg mig nok også og skriver den selv.
For det går vist lidt stærkt når hun skal gøre det, og hun skal dælme ikke have lov at kopiere fra den gamle.
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-07-2009, 22:05   #19
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Min fylder cirka 7 sider og det tog cirka 30 dage før jeg kunne skrive under.
der er kommentar både fra markmann selv men også fra den virksomhed jeg var i. Netop hvordan de oplevede min arbejdsevne. Det synes jeg er en rigtig god ting, da de jo netop er helt neutrale. Desværre en meget barsk læsning, men som beskriver min arbejdsevne som jeg faktisk ikke kunne beskrive meget bedre selv. Samt hvordan de kunne se det påvirkede mig i negativ retning jo længere hen i forløbet jeg kom.

Sidst redigeret af MTVRV1; 26-07-2009 kl. 22:07.
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-07-2009, 23:21   #20
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeg skrev selv min ressourceprofil med div lægeudtalelser, gav den til sagsbehandleren som en slags 'stikordsregister' - det tog hende 3-4 uger at udarbejde ressourceprofilen, og da jeg fik den til partshøring sad den lige i skabet!!! Hun havde endda krydderet den med udtalelser til min fordel, som jeg ikke havde fået aktindsigt i, men som hun fandt vigtige. To mdr efter fik jeg tilkendt førtidspensionen. Sådan. Endelig et samarbejde der gav pote, hehehe....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
BAN hjemsender sagen. Sannepil Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 54 20-12-2011 15:12
når sagen ender ved ban sanne mor Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 59 14-04-2011 11:50
Når sagen ender ved BAN Håber Alt det andet 9 01-04-2011 15:40
Trækker sagen xlars38 Alt det andet 2 04-03-2010 17:50
Videre i sagen??? Hjælp...... Sonia Dit og Dat 4 13-05-2009 19:00




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:10.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension