K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-08-2009, 11:52   #1
Robin
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 19-08 2009
Lokation: Østjylland
Indlæg: 3
Styrke: 0
Robin er ny på vejen
Udnytte restarbejdsevne ved at oprette ApS??


Havde jeg da bare kendt til K10, siden jeg blev førtidspensionist i 2001, efter at have kæmpet for at blive på arbejdsmarkedet i 11 år, pga. en trafikulykke og brækket ryg!!!
Super at her er et forum for sådan nogen som os.
Jeg har nu søgt i K10, for at finde svar på følgende, og uden resultat.
Kort fortalt var jeg selvstændig vognmand og udlejer inden jeg blev førtidspensionist, og jeg har ikke kunnet finde lønmodtager job, på max 12 timer om ugen så jeg kunne udnytte min restarbejdsevne, og få økonomien til at nå sammen.
Det har resulteret i stor gæld, her 8 år efter, selv om jeg privat lever på en sten.
Jeg kan ikke sælge min ejendom, da der nu er mere privat gæld end et salg dækker, grundet at jeg betaler skat af lejeindtægt og at jeg må købe mig til hjælp for at passe den.
En rådgiver anbefalede, at jeg startede et ApS med ejendomsværdi af jord, (der heller ikke kan sælges)som indskud. Pointen skulle være, at jeg så kunne trække udgifterne og arbejdet forbundet med ejendommen fra 100%. Også mit eget arbejde, som er meget variabel grundet fysiske gener.

Nu er mit spørgsmål, må jeg som førtidspensionist efter de gamle regler, påtage mig at udnytte min restarbejdevne i et Aps, jeg selv har startet??

Jeg er vandt til at lave regnskab. Men da jeg ikke har midler til at betale Aps´s for udført arbejde på min ejendom, så må den skylde ApSét.
Og da ApSét, så derfor ikke har midler til at betale mig en løn for udført arbejde, Ja, så får jeg jo ikke løn for mit arbejde, men ApS, skal betale moms og skat af udestående gæld. Vil det så påvirke min pension??
Altså når jeg ikke får indtægt for udført arbejde, medmindre der kommer indtægter til Aps´s udefra ved at jeg også påtager ejendomservice for andre. Ja så tjener jeg jo ikke de 50.000 kr. som er max. inden det påvirker pensionen. Men værdien oparbejdes i Apsét, der har tilgodehavender overfor min udlejeningsejendom og Aps. skylder mig for udført arbejde. Er det okay, eller vil det betyde at jeg skal betale noget af min pension tilbage pga. tilgodehavendet??
Jeg vil helst at Apsét bliver rentabelt ved at finde et par timers arbejde på regning med ejendomservice hos andre, og at jeg som minimum kan få udbetalt op til 50.000,-kr af tilgodehavendet for udført arbejde for Apsét. Men hvis tilgodehavendet også bliver lagt oveni min årsindtægt, ja, så har jeg ikke noget at leve for.
Målet er at komme ud af førtidspensionen og få et normalt arbejdsliv igen.
Jeg har forsøgt at komme i lønarbejde ved et flexjob eller bare de 12 timer jeg kan og må, men kommunen siger de ikke SKAL hjælpe mig med at finde et flexjob, eller bare et deltidsjob, kun at loven siger de KAN gøre det. Og en praktik jeg var i 18 timer om ugen(gratis arbejdskraft), blev der ikke fulgt op på og trods adskillige ansøgninger(over 100) inden for 1 år, ja så er der ingen der kan bruge mig. Så jeg må jo skaffe mig et job ved at ansætte mig selv og fortsætte med at være selvstændig, selv om jeg ikke rigtig kan klare det fysisk. For jeg er stavnsbundet til min udlejningsejendom, som er ved at kvæle mig økonomisk.
Er der mon nogen i dettte forum, der kender en god revisor, der kan rågive en mig som der både er førtidspensionist og selvstændig til at overleve som sådan??

Sidst redigeret af Robin; 19-08-2009 kl. 12:43. Årsag: slåfejl
Robin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-08-2009, 12:21   #2
Tutti
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tuttis avatar
 
Tilmeldingsdato: 09-12 2008
Indlæg: 137
Styrke: 16
Tutti er ny på vejen
Hejsa.

Ideen er som sådan fin, men om den kan få indflydelse på din pension kan blive svært at finde ud af.

Det smarteste du kan gøre er nok at tage kontakt til en advokat, der har speciale i selskabsret. Når du så har fundet ud af konsekvenserne ved at drive dette selskab økonomisk, her tænker jeg på evt. fradrag m.v. om der skulle komme en løbende indtægt i form af fradrag m.v. så kan du se med det beløb og få undersøgt, hvorvidt denne løsning vil have indflydelse på din pension.

Det bliver nødvendigt at have de nøjagtige tal for din ejendom m.v. for at kunne beregne konsekvenserne og om det vil kunne betale sig.

Mit råd er i første omgang, at du ringer til en advokat med speciale i selskabsret, og fortæller meget kort at du er ved at overveje at stifte et ApS pga. dine økonomiske situation. En sådan kort telefonsamtale er som regel gratis. Hvis advokaten så mener at det kunne være værd at kigge nærmere på for dig, skal du bede ham om at give et prisoverslag for hvad det vil koste dig at advokaten laver udregninger og undersøger sagen og de konsekvenser dette vil have for dig. Ligesådan kan du også få en anden pris, såfremt undersøgelserne leder frem til, at det kan betale sig for dig, således at ApSét skal stiftes.

Held og lykke.
Tutti er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-08-2009, 13:01   #3
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Pyha... det er nogle svære spørgsmål.

Men du kan evt. spørge www.sr-bistand.dk

Du kan også se, om ældresagen kan hjælpe dig. De hjælper også førtidspensionister. www.ældresagen.dk

Evt. www.dukh.dk

Men måske andre kommer på banen her, der kan svare dig.

Jeg tvivler på, at beløbet på 50.000 er gældende for den gamle pensionsordning, men det afhænger nok af, om du får den højeste pension eller ej.

Du kan klage over, at din kommune IKKE vil hjælpe dig med at finde et fleksjob.

Hvis du har afgørelsen på skrift, så kan du klage inden 4 uger, for loven er faktisk sådan, at kommunen skal hjælpe borgere med at udnytte restarbejdsevnen... og især for pensionister før 2003.



__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-08-2009, 01:51   #4
hr.luko
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2009
Indlæg: 204
Styrke: 15
hr.luko er ny på vejen
En ting jeg kan sige helt sikkert, er at hvis du opretter et ApS og selv bliver ansat i ApS'et, så er du lønmodtager ligesom alle andre ville være det. Et ApS er det man kalder en juridisk person og i lovens forstand er det ApS'et der hæfter overfor Skat osv.

Derimod er jeg mere i tvivl i den situation hvor du arbejder for ApS'et og ikke får udbetalt løn, fordi der ikke er penge til det i ApS'et. Jeg kunne godt forestille mig at det ville tælle som alm. løn, men er som sagt ikke sikker.

Hvis du skal ud og finde dig en revisor, så vil jeg som udgangspunkt anbefale at du tager et af de store firmaer (Deloitte, PriceWaterhouseCoopers, Martinsen, KPMG, BDO og hvad de nu ellers hedder), da jeg har set alt for mange af de små revisorer lave dårligt arbejde. De store koster nok en smule mere, til gengæld vil jeg også sige at du får mere for pengene.
Dermed ikke sagt at der ikke findes gode små revisionsfirmaer, det gør der helt sikkert, men jeg kan ikke anbefale nogen i Østjylland da jeg ikke kender dem.
__________________
"Den der ikke håber på at vinde, har allerede tabt" Jose Joaquin Olmedo

Sidst redigeret af hr.luko; 20-08-2009 kl. 01:54.
hr.luko er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-08-2009, 20:58   #5
Robin
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 19-08 2009
Lokation: Østjylland
Indlæg: 3
Styrke: 0
Robin er ny på vejen
Tak for svaret.
Det er dejligt at du gider give respons.
En advokat med viden i selskabsret, kan vist godt hjæpe med afklaring af selve Aps, men nok ikke hvordan det indvirker på min pension.
Sagsbehandler ved kommunen ved intet om førtidspensionister og deres rettigheder og pligter som selvstændige. De erkender at de er blanke.
Et ved de dog og det er at tillæg skal betales tilbage, hvis jeg på papiret tjener penge selv om jeg ikke har fået noget udbetalt, altså hvis der er nogen der skylder mig nogen penge og jeg ikke får dem, når jeg så kan bevise at de er tabt får jeg ikke de tillæg til pensionen jeg oprindelig skulle have haft, ej heller boligydelse.
Så det er svært at være førtidspensionist og selvstændg for at udnytte min restarbejdsevne.
Det kan jeg ikke overleve på, så jeg må på en eller anden måde have oparbejdet et As, hvor jeg an ansætte mig selv i de timer jeg kan klare at arbejde, og så få en fast løn fra den. Jeg tror det kan gøre både mig og min økonomi mere stabil.
MVH Robin
Robin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-08-2009, 21:07   #6
Robin
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 19-08 2009
Lokation: Østjylland
Indlæg: 3
Styrke: 0
Robin er ny på vejen
Tak for svaret.
Jeg vil prøve de lnk har sendt mig, men Kommunen tør jeg ikke pille ved, er BANGE for at havne i et ingenmandsland, hvor ingen tager ansvar.
Har prøvet det. Afslaget på hjælp til at komme i fleksjob fra førtidspension blev givet mundtligt, og da jeg spurgte om jeg kunne få det på skrift, blev der sagt, at de kunne jo også bare tage førtidspensionen fra mig, da min praktikprøve havde vist at jeg kunne klare at arbejde 18 timer om ugen. Men at jeg var bedre tjent med selv at prøve at finde et arbejde/fleksjob, for ellers stod jeg uden indkomst. Ifølge min sagsbehandler er der ingen hjælp at hente når man vil ud af at være førtidspensionist og over på fleksjob, så er man ikke eksisterende i systemet. De havde ikke haft en sag som min før.
KH Robin
Robin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-08-2009, 09:36   #7
Løvinden
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 29-06 2009
Indlæg: 135
Styrke: 15
Løvinden er ny på vejen
Efter den nye lov som blev lavet sidste år, så kan kommunen ikke fratage folk pensioner der er givet efter den gamle ordning - altså før 2003 - hvis man begynder at arbejde.
Pensionen kan hvile, men den kan genoptages hvis arbejdet ophører eller man finder ud af, at man ikke kan magte det alligevel. Jeg har selv lige været på pensionskontoret og snakket med dem, da jeg ønsker at få flere arbejdstimer, end de 12 jeg allerede har om ugen.
Du vil forsat kunne få invaliditets beløbet udbetalt, selvom pensionen hviler.
http://www.ism.dk/Temaer/sociale-omr...der/Start.aspx
Løvinden er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
oprette et nødtestamente Fruen49 Dit og Dat 37 21-11-2011 22:56
Kan ikke oprette en ny tråd i forum Flex Hjælp til Forum Brug 8 09-09-2011 20:18
Lægelig vurdering af restarbejdsevne. Pingu Alt det andet 15 30-04-2011 02:17
Svært for skadelidte at udnytte deres resterende arbejdsevne Stella Politik og Samfund 0 04-04-2008 11:54




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:57.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension