K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-07-2013, 15:04   #1
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Vedr tilbagebetaling af kontanthjælp - aktivering

Hej, jeg har lige modtaget et afslag på kontanthjælp, grundet at jeg har modtaget en pose penge på sygedagpenge, pga medhold i BAN.

De siger, at jeg ikke kan modtage kontanthjælp de næste 6.5 måned.
Jeg havde forventet det. Men nu er situationen sådan.

Kommunen siger at jeg réelt set har 38.000 at leve for, men da jeg har afviklet privat gæld inden ansøgning om kontanthjælp, henviser kommunen til principafgørelse 61-11

http://www.ast.dk/afgoerelser/princi...il/061-11.aspx

De siger at jeg har penge, men de penge har jeg jo ikke, når jeg har afviklet gæld.

Nu er situationen sådan, at jeg ikke har noget forsørgelsesgrundlag overhovedet de næste 6.5 måned.

Jeg deltager i arbejdsprøvning som slutter i midten af Oktober.
Burde jeg så ikke kunne ansøge om kontanthjælp med tilbagebetaling og så henvise til paragraf 93 i aktiv socialpolitik, at kommunen ikke kan aktivere mig og samtidig kræve at jeg deltager i aktivering, uden noget forsørgelsesgrundlag?


§ 93. Kommunen kan træffe beslutning om tilbagebetaling, når der ydes hjælp,
1) fordi modtageren har udvist uforsvarlig økonomi,
2) fordi modtageren ikke har givet nødvendige oplysninger til andre offentlige myndigheder, private m.fl., der har betydning for modtagelse af anden offentlig forsørgelsesydelse eller tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats m.v.,
3) fordi modtageren eller ægtefællen er indblandet i en kollektiv arbejdsstrid, eller
4) når der på det tidspunkt, da der søges hjælp på grund af økonomisk trang, foreligger forhold, der viser, at den pågældende i løbet af kortere tid vil være i stand til at tilbagebetale hjælpen.
Stk. 2. Kommunen skal senest ved udbetaling af hjælpen oplyse modtageren om, at hjælpen skal betales tilbage og med hvilken begrundelse.
Stk. 3. Kommunen kan ikke træffe beslutning om tilbagebetaling efter stk. 1 af den hjælp, som en person modtager under tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og engangsbeløb efter § 25 a.

Jeg er ikke blevet oplyst om at jeg kan ansøge om kontanthjælp mod tilbagebetaling, kun at jeg kan klage over deres afgørelse.
Burde kommunen ikke tilbyde mig, at ansøge om enten enkeltydelser/eller at jeg kan ansøge om kontant med tilbagebetalingspligt?


Jeg vil rigtig gerne høre hvad i andre syntes og tænker.

Sidst redigeret af Bodrum; 19-07-2013 kl. 17:15.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-07-2013, 16:16   #2
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Du kan da i al fald søge om kontanthjælp med tilbagebetalingspligt. Får du nej, kan du jo - som du er inde på - anke afslaget.
Kommunen mener jo nok, det lige her og nu er den, der har betalt din private gæld, såfremt du kompenseres yderligere. Men prøv, du kan højst få et afslag, som da absolut ikke er særlig rart.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-07-2013, 16:31   #3
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Men har du modtaget kontanthjælp i de måneder som du nu får sygedagpenge med tilbagevirkende kraft for..

For hvis du har det, dækker de samme periode, og så skal du betale kontanthjælpen for den periode tilbage.. men kan godt fremadrettet få kontanthjælp.

Hvis du har brugt pengene til at betale anden gæld, vil du så have den nye gæld af tilbagebetalingspligtig kontanthjælp at afdrage på.

Hvis du ikke har fået kontanthjælp mens klagesagen har kørt, betragtes udbetalingen som formue, og så bør de 10.000 du må have i formue trækkes fra, og resten divideres op i kontanthjælpsbeløbet og du gives karantæne til det beløb er nået.

Da du har udvist uforsvarlig økonomi ved at betale lån ud så du ikke har noget at leve for, har de ret til det.

Om de vil give dig kontanthjælp mod tilbagebetaling er en ny afgørelse.. vil de ikke, er du nødt til at se hvordan du kan klare dig igennem.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-07-2013, 16:47   #4
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Stampe:
Ved du om, man skal op på kommunen og ansøge om kontanthjælp med tilbagebetaling?

Pip:
Min sag er lidt kompleks. Men på papir ser det ud som om at jeg har modtaget sygedagpenge til dags dato.

Réelt set, har jeg anket sygedagpenge stop, modtaget kth i 11 måneder, fået medhold i ban, modtaget en pose penge, forlænget sygedagpenge 3 uger, afviklet privat gæld efter jeg modtog pengene, og tre uger når der har været sygedagpengestop igen, har jeg klaget over det igen, så har jeg ansøgt om kontanthjælp og fået afslag pga jeg har haft de penge.

Jeg fik 5500 udbetalt under kontanthjælpen (under 25 år), imens min ankesag kørte. og det er altså bare ikke nok til at dække udgifter (lejlighed + levebrød) derfor lånte jeg nogle penge, og lavede en aftale på papir om at de skulle tilbagebetales inden 01/08-13.

Formuebeløbet i mit tilfælde er 20.000, grundet at jeg er gift.

"Men har du modtaget kontanthjælp i de måneder som du nu får sygedagpenge med tilbagevirkende kraft for..
For hvis du har det, dækker de samme periode, og så skal du betale kontanthjælpen for den periode tilbage.. men kan godt fremadrettet få kontanthjælp." Det passer ikke helt,

Det er ikke helt rigtigt, idét at jeg har fået medhold fra BAN, så går kommunen ind og modregner, i mit tilfælde er de penge jeg mangler blevet suppleret op til sygedagpenge ydelse.

jeg fik 6700 før skat på kontanthjælp, får medhold. så ser modregningen sådan her ud:
16000 (sdp ydelse) - 6700 kth ydelse - difference udbetalt

Men nok om sygedagpenge med tilbagevirkende kraft. henviser til denne her lange tråd, hvor vi har diskuteret det.

http://www.k10.dk/showthread.php?t=27238

Jeg har forsøgt forgæves at google kontanthjælp tilbagebetaling og aktivering, har kun fundet ét link indtil videre.

http://www.sociale-rettigheder.dk/forum/post1041.html

Hvis i har nogle erfaringer at dele, så vil jeg rigtig gerne høre nærmere.

Sidst redigeret af Bodrum; 19-07-2013 kl. 16:59.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-07-2013, 17:04   #5
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Ok.. så har de modregnet tilbagebetalingen, og det er det overskydende beløb du så skal leve for..

Jeg ved ikke om der er andre forlængelser af sygedagpenge du hører ind under..

Men at du er gift gør det selvfølgeligt ikke mindre indviklet, da du så rammes af gensidig forsørgerpligt.. så hans indtægt regnes med i forsørgelsesgrundlaget.

Hvis I begge ville være berettiget til en sats på 6700,- brutto, betyder det at hvis han tjener mere end 13.400,- brutto kan du slet ikke få kontanthjælp.

Du behøver ikke at være aktiveret i den periode du ikke får kontanthjælp. Men arbejdsprøvning er heller ikke helt det samme som aktivering, og det skulle gerne føre til et resultat, så du kommer videre.

Hvis du ikke allerede havde været i afprøvning, kunne du risikere at de havde syltet dig der også.

Du kan prøve at søge om kontanthjælp mod tilbagebetaling, og så skal både du og din mand vedlægge alt hvad der er af bilag i forhold til indtægter og udgifter fra jer begge.
Men det er svært at få, når det er pga uforsvarlig økonomi.

Det er en svær situation du står I, for det er ikke sikkert de giver dig det, så du må rundt i gemmerne og se om der er noget du kan sælge..

Kommunen vurderer måske at I skal finde et billigere sted at bo, men det er jo ikke let, for det koster jo en bondegård at flytte..
__________________
førtidspensionist april 2013...

Sidst redigeret af Pip; 19-07-2013 kl. 17:10.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-07-2013, 17:10   #6
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Hej igen Pip,
Ja det er korrekt.

Jeg har anket med at de burde forlænge mig i forhold til fleks eller ftp. jeg blev forlænget yderligere i 3 uger pga min arbejdsskadesag, men det er på betingelse af at man er uarbejdsdygtig. det mente de ikke. så sagen skal sendes videre.

Hun er studerende, og modtager SU, så der er ikke noget at komme efter og hun arbejder ikke ved siden af. og kan heller ikke på nuværende tidspunkt.

Jeg er en mand forresten.
Kender du til ansøgning om kth med tilbagebetaling? hvordan processen foregår?
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-07-2013, 17:17   #7
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Ups ... sorry...

Er selv pige, og når man ikke kender kønnet på den man skriver til, tænker man uvilkårligt nok bare ud fra sig selv.. *S*

Når hun er på SU sats, får hun lidt mindre, så du bliver ikke ramt af at hun skal forsørge dig i det mindste.

Jeg har ikke selv prøvet at søge mod tilbagebetaling, men tænker at der er en blanket du kan få på kommunen.. eller måske endda finde online. Måske er det bare den alm. ansøgningsblanket om kontanthjælp, hvor de så kan give afslag eller vælge at gøre den tilbagebetalingspligtig.

Jeg har bare hørt at det er svært at få..

Hvis hun er på SU er der måske mulighed for at hun kan optage et SU-lån, så I kan klare Jer gennem det næste halve år.. ærgerligt at du ikke fik undersøgt det inden du betalte det andet lån ud..

Du skal nok have det skriftlige afslag på kontanthjælpen, og så anke det, og skrive at du gerne vil have den mod tilbagebetalingspligt..
__________________
førtidspensionist april 2013...

Sidst redigeret af Pip; 19-07-2013 kl. 17:22.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-07-2013, 17:23   #8
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Nu er problemet bare, at hun har tænkt sig at ansøge om dansk statsborgerskab, og det kan hun jo ikke, hvis hun optager SU lån. (lån af det offentlige)


Jeg må lige læse lidt videre på nettet, og finde ud af hvordan, helt præcist.
Tak for din hjælp.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-07-2013, 17:44   #9
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Uh.. endnu mere kompliceret..

Og hvis hun søger om forlængelse af opholdstilladelse er der sikkert også en masse krav om indtægt af en hvis størrelse samt krav til bolig osv..

I er godt nok hårdt ramt lige nu..

Held og lykke..

Du er nødt til at have en plan B, hvis du står uden indtægt i 6 mdr..
Man tror at der altid er et sikkerhedsnet, til man opdager at det er der bare ikke altid..
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-07-2013, 17:52   #10
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Haha.. jeg er godt presset.. det er fandme ikke sjovt at være syg... Jeg har været så presset, at det ikke føles som pres længere, det har udviklet sig til om at få ret.

Det pudsige er, at min kone er ved at tage uddannelsen som socialrådgiver, hun mangler seks måneder.


Den eneste plan jeg har, er at komme ud af det her forbandede system. Jeg har virkelig haft meget modstand de sidste tre år. Heldigvis er min socialrådgiver under kontanthjælpen. meget forståelig og forsøger at iværksætte afklaring så jeg kan komme videre hurtigst muligt. FORHÅBENTLIG er alt afsluttet inden seks måneder, og så kan jeg begynde at modtage ledighedsydelse, og finde et fleksjob efterfølgende.

Helt seriøst, så sidder jeg dagligt og læser bekendtgørelser og principafgørelser for at gavne min egen sag.


Jeg tager det ikke så tungt længere, jeg er kommet til et punkt, hvor jeg er begyndt at grine af situationen.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kontanthjælp tilbagebetaling med tilbagevirkende kraft? Freddy282 Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 5 09-03-2013 14:49
Tilbagebetaling af SU-lån på kontanthjælp hboegelund Dit og Dat 9 16-09-2011 18:20
sygedagpengestop kontanthjælp og tilbagebetaling østerbro Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 5 16-02-2011 14:25
Kontanthjælp - krav om tilbagebetaling - urimeligt? Tiny Alt det andet 12 03-11-2009 00:36
Kan det virkelig passe ang tilbagebetaling af kontanthjælp KatrineB Din historie 6 14-01-2008 19:12




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:07.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension