K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-03-2012, 19:14   #1
Henrik D.
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 27-03 2012
Lokation: Høje-Taastrup
Alder: 44
Indlæg: 4
Styrke: 0
Henrik D. er ny på vejen
Tør jeg bede om indstilling til flexjob.

Det er svært, at fortælle en lang historie, uden at den bliver enormt kedelig. Men, for at starte fra en ende af, er jeg sygemeldt med middel til svær stress, på pt. femte måned, og der er ikke de store tegn på, at tilstanden bliver bedre.

For at komme med lidt baggrund, kan jeg nævne at jeg har følgende diagnoser;

Otosclerose - Som betyder, at jeg bruger mange kræfter på at tale i telefon, da jeg nemt hører forkert. Eller endnu værer, tror at jeg hører rigtgt, men har hørt forkert.

Totalt høretab på det andet øre, Tinitus, Skoliose (skæv ryg), slidgigt i lænderyggen samt en degenereret discus ogs selvf. stressen. Samt et par andre småting,

Den primære årsag, mener de to psykiatere som har behandlet mig/behandler, skyldes min nedsatte hørelse. De anbefaler begge en udredning af, hvilken type arbejde, som jeg kan bestride, uden at falde tilbage i stresstilstanden.
Jeg har de sidste ca. 10 år, siden jeg blev udlært mekaniker, haft diverse jobs, men før eller siden, har hørelsen eller ryggen kostet mig jobbet. De fleste af arbejdspladserne, har haft et mere eller mindre dårligt psygisk arbejdsmiljø.

Det, som bekymre mig mest er, at jeg har en ekstremt lav stresstærskel, og når denne bliver overskredet, bliver jeg voldsomt vred, for sekunder efter at tænke på at tage livet af mig selv. Det har været så voldsomt, at jeg har set billeder af hovedpine piller og lign. i flere minutter efter vreden har lagt sig.
Jeg er bare ikke meget for, at fortælle sagsbehandleren dette, da jeg og kæresten har en lille dreng, og venter endnu en til August. Hvis de tager ham, eller sætter mig under opsyn, ramler hele verden først sammen.

Henrik
Henrik D. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-03-2012, 19:20   #2
Fie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 07-10 2009
Lokation: Herning kommune
Indlæg: 113
Styrke: 15
Fie er ny på vejen
Hej

hvis jeg var dig vil jeg snakke med din læge og din sagbehandler, fortælle dem begge som det er ( din læge ved sikkert det hele ) har selv skoliose og er bevilliget flexjob ( er dog ledig) du skal være ærlig over for din sagbehandler... Hvor får du penge fra nu? dagpenge eller kontant hjælp..

Tror IKKE du skal være bange for de tager din søn, du har jo din kæreste til at hjælpe dig..de tager jo ikke børn fra deres forældre fordi de har dårlig ryg og stress..
Fie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-03-2012, 21:09   #3
soc
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 09-03 2012
Lokation: Favrskov kommune
Indlæg: 6
Styrke: 0
soc er ny på vejen
Selvfølgelig tør du søge om fleksjob, det er da din ret, om du kan få det er en anden sag. Der skal du forvente jobprøvning ect. bl.a også en funktionsevne undersøgelse.
Det er bedst at fortælle det som det er, hvordan du har det og hvad der stresser dig, således at I sammen kan finde den form for hjælp, der er bedst i din situation.
Kommunen fjerner ikke børn medmindre der ikke er andre muligheder, det er der i dit tilfælde. Der kunne måske være hjælp at hente i forhold til noget aflastning eller eller anden støtte.
soc er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-03-2012, 07:04   #4
Henrik D.
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 27-03 2012
Lokation: Høje-Taastrup
Alder: 44
Indlæg: 4
Styrke: 0
Henrik D. er ny på vejen
Tak for svarene.

Jeg er på sygedagpenge, og lægens sidste vurdering lød på op til tre måneder yderligere. Hvilket bringer mig op ¨på otte måneder, så et eller andet skal der ske....En arbejdsprøvning burde være en formalitet, jeg kan ikke skjule rygsmerterne alligevel, og høreprøver har jeg været til hele livet.

Jeg fik for nogen år siden, beviglet en special stol, da jeg ellers ikke kan sidde særligt længe, (det tror jeg du kender alt til Fie) og blev i den forbindelse, sendt til en af kommunens samarbejdspartnere, som skulle kunne hjælpe mig videre, da jeg jo ikke kunne arbejde som mekaniker eller andre fysisk krævende fag. Jeg har udtagelser fra Center for Rygkirugi i København, samt en personlig udtagelse fra overlægen på Rigshospitalets Ortopædkirugiske afdeling, som truer med operation i længden. Hørelsen, har jeg ikke meget på, da jeg altid har prøvet at lade som om, at alting er i skønneste orden. Noget, som psykiateren har "banket" ind i hovedet på mig, at jeg ikke kan blive ved med.

Det ville være SÅ dejligt, ikke at skulle glide af og nedtone hørelsen ovefor en potentiel arbejdsgiver.

Det er dejligt at hører, at i ikke mener det kan skade mig, man hører jo så mange historier.
Henrik D. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-03-2012, 08:43   #5
GitteThor
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 28-03 2012
Lokation: Fyn.
Alder: 47
Indlæg: 14
Styrke: 13
GitteThor er ny på vejen
Hej Henrik.

Det kan aldrig skade at søge. Du har ret til at bede om at få undersøgt dine muligheder for fleksjob. Men du skal være klar på, at det er en lang proces sådan som reglerne er strammet op idag.

Men jeg vil på ingen måde tage modet fra dig!

Med hensyn til otosclerosen: Nu kender jeg jo ikke hele din sag, men der er jo muligheder for operation. Er dette forsøgt eller har du sagt nej tak? Så er der høreapparater, hjælpemidler i form af forstærkere både til lokalet du er i og til telefoner. Er det noget du er blevet tilbudt? Bed eventuelt høreklinikken om et møde med en hørepædagog, hvis du ikke har fået tilbud om hjælpemidler.
Det kan lette din hverdag meget, også privat, at få de nødvendige hjælpemidler. En hørenedsættelse er ekstremt udtrættende, som ethvert andet handicap.

Stresstilstanden kan meget vel hænge sammen med din hørenedsættelse og med tinnitussen, der skyldes otosclerosen. Har du fået tilbud om at afprøve en 'masker'? Den kan hjælpe nogen med at dæmpe tinnitussen og dermed give ro i kroppen og hovedet.

Med hensyn til ryglidelsen: Her bliver det især nødvendigt at foretage forskellige arbejdsprøvninger. Men det skal selvfølgelig være realistisk og med fokus på dine styrker. Da man ved, du har dårlig ryg, skal du selvfølgelig ikke afklares i jobfunktioner hvor du bruger din ryg.

Du skriver, at du er nervøs for at være ærlig om hvor lidt pres du tåler. Du er bange for at kommunen skal tage jeres barn fra jer. Det vil ikke ske. Måske vil man tilbyde jer støtte og aflastning, hvis man vurderer at I har ret til det. Men vær ærlig Henrik - i sidste ende vil det være det bedste for dig. Det fører ikke noget godt med for dig og din familie, hvis du tilbageholder at du knækker under pres. For du vil højst sandsynligt opleve et enormt pres fra nu af og fremadrettet til din sag er afgjort. Så vær åben og ærlig - og tag imod den støtte og hjælp du kan få (også fra kommunen).

Alt det bedste
Gitte Thor
__________________
Mange venlige hilsner
Gitte Thor
Privat socialrådgiver
www.gittethor.blogspot.com
Det vigtigste for mig er, at gøre en forskel der hvor det virkelig gælder.
GitteThor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-03-2012, 11:27   #6
Henrik D.
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 27-03 2012
Lokation: Høje-Taastrup
Alder: 44
Indlæg: 4
Styrke: 0
Henrik D. er ny på vejen
Hej Gitte

Tak for dit meget uddybende svar.

Jeg har haft høreapperat siden jeg var dreng, men det afhjælper desværer ikke hele problemet. Apperatet er af relativt ny dato, og stod mig i ikke mindre end 15.000kr med tilskud. Jeg er aldrig blevet tilbudt operation, jeg tror at lægerne vurdere risikoen for at være for høj, går det galt er jeg totalt døv, uden nogen mulighed for at få hørelsen igen. Der er ingen tvivl om, at hørelsen er den primærer årsag til stressen, den har jo trods alt været et problem de sidste 20-25år, i en eller anden udstrækning.

Min sidste arbejdsplads forsøgte med et headset, som skulle være velegnet til folk, som hører dårligt, for at være ærlig, var det spild af penge! Jeg kunne stadig ikke hører om folk sage f.eks F eller S, Ni eller Ti o.s.v - Men også navne eller telefonnumre går det galt med.
En masker er afgjordt noget, som jeg vil vende med sagsbehandleren, det må være dejligt, at kunne få helt stilhed i hovedet.

Det gør mig ikke noget, at det vil tage lang tid, at få en afklaring. Mine muligheder for at få, og ikke mindst fastholde et almindeligt arbejde er utrolig små, selv med en realistisk indgangsvinkel. Jeg har betalt prisen for, at glide af på mit handicap, og slå det hen som ingenting. Den pris vil jeg ikke betale igen, så hellere kæmpe en ulige kamp, også for min families skyld.
Henrik D. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-03-2012, 12:01   #7
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Hej Henrik

Det er dit jobcenter som kan gå ind og hjælpe dig med at finde den bedste løsning i forbindelse med dit hørehandicap på en arbejdsplads.

Har selv fået høretekniske hjælpemidler på min arbejdsplads. Det skal arbejdsgiver ikke betale, det gør jobcentret selv. Der er også mulighed for skrivetolk..... Samt personlig assistance.... Så der der muligheder, det bør jobcentret gå ind og kunne hjælpe dig videre på arbejdsmarkedet.

Har du afprøvet revalidering? Hvis nej, er det nok noget, jeg vil forestille mig, de skal tilbyde først, før et fleksjob kan komme på tale - for alle muligheder skal afprøves før et fleksjob kan tilbydes. Ved revalidering kan man f.eks. omskoles til et andet fag, eller afprøve forskellige ting for at finde ud af, hvordan de kan få dig tilbage til arbejdsmarkedet.

Men du kan nok bedst selv vurdere, hvor meget jobcentret har på din sag.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-03-2012, 14:09   #8
GitteThor
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 28-03 2012
Lokation: Fyn.
Alder: 47
Indlæg: 14
Styrke: 13
GitteThor er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Henrik D. Se meddelelser
Hej Gitte

Tak for dit meget uddybende svar.

Jeg har haft høreapperat siden jeg var dreng, men det afhjælper desværer ikke hele problemet. Apperatet er af relativt ny dato, og stod mig i ikke mindre end 15.000kr med tilskud. Jeg er aldrig blevet tilbudt operation, jeg tror at lægerne vurdere risikoen for at være for høj, går det galt er jeg totalt døv, uden nogen mulighed for at få hørelsen igen. Der er ingen tvivl om, at hørelsen er den primærer årsag til stressen, den har jo trods alt været et problem de sidste 20-25år, i en eller anden udstrækning.

Min sidste arbejdsplads forsøgte med et headset, som skulle være velegnet til folk, som hører dårligt, for at være ærlig, var det spild af penge! Jeg kunne stadig ikke hører om folk sage f.eks F eller S, Ni eller Ti o.s.v - Men også navne eller telefonnumre går det galt med.
En masker er afgjordt noget, som jeg vil vende med sagsbehandleren, det må være dejligt, at kunne få helt stilhed i hovedet.

Det gør mig ikke noget, at det vil tage lang tid, at få en afklaring. Mine muligheder for at få, og ikke mindst fastholde et almindeligt arbejde er utrolig små, selv med en realistisk indgangsvinkel. Jeg har betalt prisen for, at glide af på mit handicap, og slå det hen som ingenting. Den pris vil jeg ikke betale igen, så hellere kæmpe en ulige kamp, også for min families skyld.


Hej Henrik
Med hensyn til operation, så ved jeg at der er en minimal risiko for at miste hørelsen ved den operation. Derfor tilbydes den først i det øjeblik, at de er sikre på, at ikke vil tabe noget hvis hørelsen forsvinder helt (det vil sige, at din hørelse i forvejen er ekstremt nedsat). Men det er en vurdering fra person til person og du har også indflydelse.

Med hensyn til hjælpemidler sidder der konsulenter i Jobcentrene som specifikt bevilliger hjælpemidler til fastholdelse - også af hørehandicappede. Derudover har høreklinikkerne i Danmark forpligtelse til at tilbyde dig råd, vejledning samt indstille dig til de nødvendige tekniske hjælpemidler DU har behov for. Er du erhvervsaktiv går du foran alle andre i køen

En masker skal du snakke med høreklinikken om. Det er deres hørepædagoger der har dem liggende. Du skal henvende dig til din lokale høreklinik hurtigst muligt - ikke en privat, men dem på sygehuset (Odense, Århus, Esbjerg, Rigshospitalet osv. alt efter hvor i landet du befinder dig).

Det bliver nok en kamp ja. Men ulige behøver den ikke blive. Hold på din ret og vær åben omkring det du magter og evner undervejs. Vær åben og samarbejdsvillig, men sig fra på den pæne måde. Min erfaring er at man når langt med den tilgang.

Alt det bedste
Gitte Thor
__________________
Mange venlige hilsner
Gitte Thor
Privat socialrådgiver
www.gittethor.blogspot.com
Det vigtigste for mig er, at gøre en forskel der hvor det virkelig gælder.
GitteThor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-03-2012, 15:00   #9
Fie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 07-10 2009
Lokation: Herning kommune
Indlæg: 113
Styrke: 15
Fie er ny på vejen
Hej Henrik
Ja fik også en stol i forbindelse med min sidste praktik, hvilket ikke hjalp så jeg måtte stoppe i praktikken. men ja som de andre skriver du skal være ærlig over for din sagsbehandler, hun er til for at hjælpe dig i din situation.. det kan tage lang tid at få det bevilliget men hold modet oppe..brug k10 ( gjorde jeg meget da jeg ventede på bevillingen ) men vil nu mene dine chancer er gode for flexjob... Held og lykke Fie
Fie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-03-2012, 06:23   #10
Henrik D.
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 27-03 2012
Lokation: Høje-Taastrup
Alder: 44
Indlæg: 4
Styrke: 0
Henrik D. er ny på vejen
Det er en helt utrolig støtte man for herinde, jeg føler mig meget mere selvsikker over, at skulle bede om indstillingen

Sagsbehandleren for hele historien, så håber jeg bare, at hun har sat god tid af, for det kommer til at tage lang tid. Fra Folkseskolen til i dag....

Gitte - Jeg ved ikke præcis hvor stort mit høretab er, men jeg er ihvertfald døv på det ene øre. Jeg vil tage dem kopi af min journal, som jeg fik fra hospitalet med til ørelægen, han må kunne læse audiometri eller hvad det nu hedder.
Henrik D. er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Nu må jeg også bede om hjælp. Bella67 Spørgsmål ang fleksjob 66 03-10-2011 14:46
Fleksjob-bevis, bør jeg bede om det? Mama Spørgsmål ang fleksjob 4 01-07-2011 10:21
Må jeg bede om kammertonen tak! Håber Alt det andet 13 25-03-2011 20:59




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:03.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension