K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Principielle afgørelser fra Ankestyrelsen > Nyt om loven

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyt om loven Her kan du skrive hvis du falder over noget relevant , det kan være sm-afgørelser som kan være nyttige eller andet som vedr fleks og førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-01-2008, 02:07   #1
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Ny vejledning om sygedagpenge i høring

Jeg kan kraftigt anbefale at læse denne vejledning om sygedagpenge, hvor man kan læse om, hvor nemt det er for kommunerne at standse sygedagpengene, og hvor mange krav kommunerne kan stille om hvad som helst.

Loven gælder for ALLE sygemeldte - også sygemeldte fleksere.

Det nye er OGSÅ, at andre aktører kan lave opfølgning i sygedagpengesager osv.

Der står en masse nyttigt om behandling og om økonomi i den forbindelse, hvor kommunen kan standse sygedagpenge, hvis man IKKE følger behandlingen, også selvom man ikke kan få økonomisk støtte hertil, fordi kommunen skønner, man selv kan betale.

Hvad denne behandling består i, fremgår IKKE. Det lader også til, at kommunens lægekonsulent kan foreslå behandling, som SKAL følges, hvis man ikke vil miste sine sygedagpenge.

Jeg vil da lige gentage, at det er vigtigt at læse igennem, og det er meget omfattende... men gør det!!!

Vejledningen findes på nedenstående link, hvor man skal aktivere linket,
hvor der står "Dokumenter - Vejledning om sygedagpenge (pdf - åbner i nyt vindue)

God "fornøjelse".

http://borger.dk/forside/lovgivning/...gid=1442000079
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-01-2008, 15:47   #2
Lenep
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-09 2007
Lokation: Ballerup
Alder: 43
Indlæg: 55
Styrke: 17
Lenep er ny på vejen
Hej Zuza.

Nu har jeg læst det meste i den lange vejledning.

Der er godt nok meget man skal holde styr på.

Men det var sådan en beskrivelse jeg skulle have haft med hensyn til kategorisering af mig selv og mig sag. Her står det mere uddybbende, hvad de 3 kategorier handler om.

MVH

Lene
Lenep er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-01-2008, 05:04   #3
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Ret og Pligt den 7. januar 2008 omtaler en sag om standsning af sygedagpenge ved manglende behandling med "lykkepiller".

Klik evt. på "seneste Ret og Pligt", hvis det ikke er lagt på endnu.

http://www.dr.dk/P1/retogpligt/20050902132728.htm

Den omtalte hjemmeside beskriver følgende:

Citat:
SSRI og SNRI populært kaldet lykkepiller
Selvom SSRI og SNRI er stærk psykiatrisk medicin og har en lang liste af potentielle meget alvorlige bivirkninger, bliver de i stadig større grad udskrevet til ikke psykiatriske lidelser såsom stress, generthed, bulimi, angst, menstruationsgener, ryge stop, lavt selvværd, for tidlig sædafgang, mild depression og for at "forebygge".

Pillerne er i sommeren 2006 blevet godkendt til børn ned til 8 år. I mange tilfælde udskrives pillerne meget hurtigt, altså uden at have stillet en seriøs diagnose og lægen når sjældent at informere om bivirkningerne. Ifølge nye undersøgelser har ca. 60% gavn af pillerne, men er det hensigtsmæssigt i længden ?

Skader de hjernen ?

Hvad gør man for at hjælpe de 40% der ikke har gavn af pillerne ?

- Se artiklerne, filmne og undersøgelser på denne side.

Vigtigt - Tal altid med lægen først !
Det kan være farligt at holde op med at tage medicinen. Det er især farligt at stoppe behandlingen for hurtigt.


Mange læger er ikke orienteret om dette emne, da bogen som lægen slår op i når der tales bivirkninger, mange gange ikke er opdateret ! Henvis da til denne side. www.lykkepiller.info
http://www.lykkepiller.info/
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield

Sidst redigeret af zuza; 08-01-2008 kl. 05:22. Årsag: indsat link
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-03-2008, 15:25   #4
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Dansk Psykologforening skriver i sin leder om, at borgere kan få standset sygedagpengene, hvis de ikke går i terapi, og at borgeren selv skal betale for denne terapi.

Psykologforeningen skriver også noget, om terapi virker, hvis man er tvunget af kommunen... osv.

Prøv at læse, hvad foreningen skriver:

http://infolink2003.elbo.dk/PsyNyt/D.../doc/15227.pdf
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-03-2008, 16:10   #5
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Der er da smart hold fest de kan spare mange penge og lukke for mange kasser prøv bare at tænke over den her .....


Citat:
så længe den sygemeldte mod lægens opfordring
afviser at lade sig indlægge på sygehus
eller modtage nødvendig lægebehandling eller
mod lægens eller kommunens opfordring
afviser at deltage i hensigtsmæssig optræning
for at genvinde arbejdsevnen.” Og teksten
fortsætter: ”Bestemmelsen omfatter også situationer,
hvor den ordinerede behandling
ikke er lægebehandling i snæver forstand, fx
behandling ved fysioterapeut.
Jeg ved at min læge meget gerne så at jeg fik fysioterapi min 3 gange om ugen, men det er der jo lige som ikke finaser til på en ledighedsydelse som ene forsørger ....

Vi havde så snakket om at hun skulle anbefale det sådan at jeg kunne søge en § 100 eller andet sådan at jeg kunne få den fysioterapi som kunne gøre min dagligdag lidt mere tålelig...

men jeg vil da lige tage det her med til hende næste gang jeg skal derop for det er da nok noget vi skal tænke over to gange , i det øjeblik hun anbefaler det og jeg evt får afslag så vil kommunen kunne tvinge mig til at tage det for egen regning .... (jeg får ikke sygedagpenge men ledighedsydelse under sygdom) men ingen ved jo rigtigt hvordan reglerne er på det område ...

Det er dybt godnat det der foregår i velfærdsdanmark

Jeg kender rigtig mange der bliver anbefalet kognitiv terapi og dem vil jeg da lige sende det her til ....

Man kan altså ikke lade være med at tænke på hvordan fremtiden kommer til at se ud for vores børn , jeg har en søn på kun 18 der har anbefaling om at gå til kognitiv terapi , pga ptsd. Men fra første øjeblik psykologerne foreslog det lagde de vægt på at han selv skulle ønske det da det ellers ikke ville have den store effekt ...

Han fik beskeden stor fare for en senere pstd allerede da han var 16 år , (pga overfald og dødstrusler) men han ville ikke til terapi og syntes ikke selv at han havde de store problemer....

Dengang fik vi at vide at det bedste ville være hvis han startede med det samme fordi han ikke kunne forvente noget hjælp når han blev over 18 år ...

allerede nu har han måtte fravælge to uddannelse ønsker pga faren for Ptsd muligheden, nu håber jeg at børnene er søde ved ham når han er færdig uddanede som idræts pædagog , ellers kan han da komme ilde ud senere hen i livet


Jeg syntes at det er utroligt at man ikke kan se at velfærdssamfundet ikke eksistere mere , med mindre man selv sidder i fælden....

tænk på alle dem der render rundt med godt helbred og tror at der er hjælp at hente hvis de kommer til skade en dag..

Hvis det er på tide med en kendings melodi til K10 må det da bestemt være John Mogensen med DER ER NOGET GALT I DANMARK..
http://www.youtube.com/watch?v=cg-kt...eature=related

og mon det der er galt i danmark har noget med ham her at gøre
  Besvar med citat
Gammel 09-03-2008, 18:14   #6
Louise
Hvor skulle jeg ellers være
 
Louises avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2007
Lokation: København
Alder: 48
Indlæg: 127
Styrke: 17
Louise er ny på vejen
Ja, der er squ noget galt i Danmark!
Hvis man bliver syg i længere tid eller kronisk, ja så mister man ikke alene styringen over sin krop, og hvad man godt kunne tænke sig at gøre i dagligdagen, et eller andet sted mister vi vores identitet, og en ny bliver ikke bygget over night. Kommunerne sørger også for at vi mister vores økonomiske grundlag, for at kunne leve anstændigt. Tilsidst mister vi også vores værdihed.
Min læge sagde engang til mig at han mente at sygdagpengeloven strider mod vores grundlov om at bestemme selv.
Louise
Louise er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-04-2008, 01:26   #7
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Kommune kan IKKE forlange, at sygemeldte skal betale psykologbehandling

Citat:
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 1. februar 2008 stillet følgende spørgsmål nr. 62 (AMU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Eigil Andersen (SF).





Spørgsmål nr. 62:

”Ministeren bedes oplyse, hvorvidt en kommune, i det tilfælde hvor det kommunale jobcenter vurderer, at det er en både nødvendig og tilstrækkelig forudsætning for, at en borger kan genoprette en tilstrækkelig arbejdsevne til at kunne være på arbejdsmarkedet, at borgeren gennemgår en behandling i form af f.eks. psykologbehandling, kan (1) beslutte at betale for behandlingen i stil med betaling for andre former for afklarings- og aktiveringstiltag, (2) pålægge borgeren brugerbetaling for denne behandling?”


Endeligt svar:

Jeg forstår spørgsmålet således, at der er tale om en person, der er sygemeldt og som modtager enten sygedagpenge eller kontanthjælp, og at spørgsmålet er, om der kan ydes støtte til psykologbehandling efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.



Jeg kan oplyse, at en person, der modtager sygedagpenge, efter gældende regler vil kunne modtage tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvis personen, jf. kapitel 6 i lov om aktiv socialpolitik, skal have et tilbud som led i afklaring af arbejdsevnen, dvs. som led i forrevalidering.

En person, der modtager kontanthjælp, vil under sygdom fortsat modtage kontanthjælp og vil kunne modtage tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

Der er ifølge spørgsmålet ikke tale om afklaring af arbejdsevnen, men alene om behandling i form af psykologhjælp. Der er efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats ikke hjemmel til at iværksætte tilbud, hvis indhold består af egentlige sundhedsopgaver eller sygebehandling, fx behandlings- og undersøgelsesforløb. Tilskud til sådanne behandlinger må vurderes og ydes efter enten reglerne om udgifter til sundhedsydelser eller reglerne om udgifter til sygebehandling m.v. efter § 82 i lov om aktiv socialpolitik.



I forbindelse med tilbud om vejlednings- og afklaringsforløb og særligt tilrettelagte projekter m.v., der har et erhvervsmodnende og erhvervsforberedende sigte, vil der som en del af tilbudet kunne indgå elementer, som har behandlingslignende karakter (herunder psykologsamtaler), såfremt det har en direkte relation til bestræbelserne for at få deltageren hurtigst muligt tilbage på arbejdsmarkedet og såfremt det vurderes, at det er absolut nødvendigt for at kunne nå dette mål om hurtigt tilbagevenden til arbejdsmarkedet. Der vil således ikke efter loven kunne ydes decideret behandling i forhold til problemer, som en person generelt har.


Der vil derfor heller ikke være hjemmel til at pålægge brugerbetaling for psykologbehandling,

Jeg kan oplyse, at der i projektet om afbureaukratisering inden for Beskæftigelsesministeriets område i Deloittes rapport om forenkling af sygeopfølgning i jobcentrene er peget på, at kommunerne oplever det som en barriere i sygeopfølgningen, at der ikke efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats er hjemmel til at give tilbud om psykologbehandling. Spørgsmålet vil blive taget op under arbejdet i det igangværende ministerudvalg om nedbringelse af sygefraværet.


Venlig hilsen


Claus Hjort Frederiksen
http://www.ft.dk/samling/20072/almde...222/542043.HTM
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Lovforslagene er sendt i høring Bobbi Fremtiden for fleksjob og førtidspension 13 21-10-2011 17:09
Nyt fra Ankestyrelse: Sygedagpenge vejledning SKABER KAOS! buster Politik og Samfund 0 12-04-2011 13:13
Sygedagpengelov i høring zuza Nyt om loven 19 21-03-2009 17:11
Pensionsansøgning §17 - høring Lotte A. Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 18 17-04-2008 13:42
I høring - om vederlagsfri fysioterapi zuza Politik og Samfund 1 17-03-2008 19:16




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:18.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension