K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-05-2018, 15:09   #11
kingo77
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 07-11 2011
Indlæg: 17
Styrke: 13
kingo77 er ny på vejen
tak for hjælpen

kan se jeg er i denne på min kontrakt


Fællesoverenskomst mellem 3F og DI for lagerarbejdere

er/var lagerarbejder på timeløn

kingo77


prøver af ringe til 3f i imorgen

kingo77

Sidst redigeret af kingo77; 10-05-2018 kl. 15:13.
kingo77 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-05-2018, 16:15   #12
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Skide godt, 3F kan med sikkerhed svare dig på om ikke du har ret til løn under sygdom og løn i opsigelsesperioden ifølge overenskomsten, hvilket er første skridt.
Hvis det er en 3F overenskomst er jeg sikker på at der er begge dele.

Du bør høre dem om de vil hjælpe dig mod at du melder dig ind i forbundet, men ellers skal du gå til ledelsen af firmaet hvis din chef er usamarbejdsvillig.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-05-2018, 17:09   #13
kingo77
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 07-11 2011
Indlæg: 17
Styrke: 13
kingo77 er ny på vejen
yes ..

vil ha min opsigelse og løn

de skal ikke tro jeg bare glemmer det


tak for hjælpen ..


skriver hvad de siger når jeg har ringet


kingo77
kingo77 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-05-2018, 16:30   #14
kingo77
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 07-11 2011
Indlæg: 17
Styrke: 13
kingo77 er ny på vejen
fik 1 måned mere på sygedagpenge ind til vidre..

men glemte helt af spørge dem om man kunne sige sit job uden der skete noget.

får man karentæne på sygedagpenge? vis man siger op?
kingo77 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-05-2018, 17:32   #15
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Hvorfor vil du sige dit job op?

Har du opgivet at få løn under sygdom og i opsigelsesperioden?

For hvis du selv siger dit job op, så mister du en del af de rettigheder du ellers ville have haft.

Umiddelbart mener jeg ikke at du får karantæne på sygedagpenge da sygedagpenge er kommunen og dagpenge er a-kassen.
Dog kommer det an på hvilken regel de bruger til at give dig sygedagpenge.

https://www.borger.dk/arbejde-dagpen...r-loenmodtager
Citat:
Hvornår kan jeg få sygedagpenge?

Du kan få sygedagpenge, hvis du er ude af stand til at arbejde på grund af sygdom, eller fordi du er kommet til skade. Det kræver som udgangspunkt, at du bor i Danmark og betaler skat af din indtægt i Danmark. Men der kan være undtagelser, hvis du fx bor i et andet EU-land eller flytter inden for EU eller til et land, som Danmark har indgået en særskilt aftale med.

Derudover skal du opfylde et af følgende beskæftigelseskrav:
-Du er i beskæftigelse og har været beskæftiget i mindst 240 timer inden for de seneste seks afsluttede kalendermåneder forud for første sygefraværsdag. I mindst fem af disse måneder har du været beskæftiget i mindst 40 timer i hver måned.
-Hvis ikke du var blevet syg, ville du have haft ret til arbejdsløshedsdagpenge eller midlertidig arbejdsmarkedsydelse.
-Du har inden for den seneste måned afsluttet en erhvervsmæssig uddannelse, der varede mindst 18 måneder.
-Du er elev i lønnet praktik i en uddannelse, der er reguleret i henhold til lov.
-Du er ansat i fleksjob.
Ud fra det du tidligere har skrevet om at have været ansat i 6 år i samme stilling så hører du nok under den regel med at have været beskæftiget i mindst 240 timer inden for de seneste 6 kalendermåneder, men hvis du hører under reglen om at du ville have ret til arbejdsløshedsdagpenge hvis du ikke var blevet syg så vil du jo heller ikke være berettiget til sygedagpenge hvis du får karantæne i a-kassen.
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-05-2018, 17:52   #16
kingo77
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 07-11 2011
Indlæg: 17
Styrke: 13
kingo77 er ny på vejen
ok. det er bare fordi jeg er træt af det hele ..min plan var opsige mit job.
og så melde mig rask efter et stykke tid..og så få akasse så man kan overleve .har ikke råd til kontanthjælps sats..
kingo77 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-05-2018, 18:02   #17
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af kingo77 Se meddelelser
ok. det er bare fordi jeg er træt af det hele ..min plan var opsige mit job.
og så melde mig rask efter et stykke tid..og så få akasse så man kan overleve .har ikke råd til kontanthjælps sats..
Men hvis du er syg, så kan du ikke få dagpenge, da man på dagpenge skal stå til rådighed 37 timer om ugen.
Og lad os så sige at du prøver på det, måske endda kommer i et andet arbejde. Er du så ikke lige vidt?
Altså så bliver du måske nødt til at sygemelde dig fra det nye job også.

Og worst case, hvis du slet ikke kan få dagpenge fordi a-kassen ikke mener du er rask nok, så er alternativet rigtig kontanthjælp.
På ressourceforløbsydelse i jobafklaringsforløb er der ikke 225-timers reglen, kontanthjælpsloft, formuegrænse, og gensidig forsørgerpligt for ægtepar. Det er der på kontanthjælp.
Så ressourceforløbsydelse i jobafklaringsforløb er klart bedre end kontanthjælp
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-05-2018, 18:56   #18
kingo77
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 07-11 2011
Indlæg: 17
Styrke: 13
kingo77 er ny på vejen
ved godt man ikke må være syg på dagpenge.

det var nu også bare en ide .

men hade nok været nemmer vis man aldrig var født.

kingo77
kingo77 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-05-2018, 19:04   #19
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af kingo77 Se meddelelser
ved godt man ikke må være syg på dagpenge.

det var nu også bare en ide .

men hade nok været nemmer vis man aldrig var født.

kingo77
Det er en idé jeg vil fraråde i hvert fald.

Husk at du har folk her på k10 til at hjælpe dig igennem det her. Du står ikke alene
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-05-2018, 19:45   #20
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Jeg vil give MistyMiss ret i at du virkelig skal tænke dig godt om inden du gør noget i den stil.
1. Du skal sikre dig at du overhovedet kan få dagpenge.
2. Du skal være forbandet sikker på at du kan blive rask og finde et nyt job inden for de to år dagpengeperioden varer.
3. Du skal være sikker på at du kan arbejde længe nok til at optjene en ny sygedagpengeperiode inden du eventuelt bliver syg igen.
og så er det jo egentligt socialt bedrageri at hæve dagpenge hvis man ikke er rask.

Problemet er at hvis der ingen chancer er for at du bliver rask inden for de næste to år og hverken får optjent en ny sygedagpengeperiode eller en ny dagpengeperiode så sker der det om 2 år at dagpengene udløber og så er du formodentligt endnu dårligere stillet i det kommunale system fordi du jo raskmeldte dig og fordi du nu skal udredes på kontanthjælp i stedet for på ressourceforløbsydelse.

For øvrigt ødelægger du også din egen chance for at få genvurderet sagen.
Nogle kommuner presser den syge til selv at raskmelde sig, ved at bilde dem et eller andet ind for så kan kommunen jo ikke gøres ansvarlig for det når borgeren selv raskmelder sig.
Hvis/når de virkelig beslutter sig for at du ikke lever op til nogen af de 7 forlængelsesmuligheder, så skal de først sende dig en parthøring, når du svarer på den, så skal de beslutte om de vil ombestemme sig, hvis de stadig fastholder så skal de sende dig en afgørelse og du har 28 dage at svare på, kommunen skal igen vurdere deres beslutning og hvis de stadig fastholder skal klagen sendes til Ankestyrelsen og den smule klagemulighed går du glip af hvis du selv raskmelder dig.

Fik du ringet til 3F?
Hvad sagde de?
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:21.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension