K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-07-2015, 10:22   #11
Salsa
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-06 2015
Indlæg: 218
Styrke: 9
Salsa er ny på vejen
Man skal også vide at der er stor forskel på at rejse til udlandet og så at rejse indenfor EU
Salsa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2015, 10:25   #12
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Salsa
Den forskel er vel kun hvis man er på sygedagpenge, og ikke andre ydelser?

Fandt lige noget fra en principafgørelse: "Der var ikke ret til sygedagpenge under ferie. En sygemeldt dansk statsborger, der tog på ferie i et andet EU-land, var ikke berettiget til sygedagpenge, mens hun var på ferie, uanset om ferien blev afholdt i ind- eller udland. Under ferien var borgeren ikke omfattet af reglerne om midlertidigt ophold efter EU-reglerne. Borgeren var derfor ikke omfattet af § 3, stk. 3, i sygedagpengeloven."

Den principafgørelse omhandler denne paragraf i sygedagpengeloven:
"§ 3. Retten til sygedagpenge er betinget af, at personen har lovligt ophold her i landet, jf. dog stk. 2.

Stk. 2. Sygedagpenge kan udbetales under ophold i udlandet, når

1) en person i tilknytning til en sygeperiode er på rekreationsophold med fast lægetilsyn og opholdet inden afrejsen er anbefalet af en læge af helbredsmæssige grunde,

2) en person er under sygebehandling og Sundhedsstyrelsen eller en sygehusmyndighed har givet tilladelse til behandlingen,

3) en person må udsætte hjemrejse fra et ferieophold el.lign. af helbredsmæssige grunde og dette er dokumenteret ved en lægeerklæring eller

4) en person er udsendt af en arbejdsgiver med hjemsted her i landet til beskæftigelse i højst 1 år i udlandet og personen har indkomst, der kan beskattes i Danmark.

Stk. 3. Personer, der efter EF-forordning nr. 1408/71 om anvendelse af de sociale sikringsordninger på arbejdstagere, selvstændige erhvervsdrivende og deres familiemedlemmer, der flytter inden for Fællesskabet (herefter betegnet EF-forordning nr. 1408/71) [Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) nr. 883/04 af 29/4 2004 om koordinering af de sociale sikringsordninger finder anvendelse fra 1/5 2010 og gælder umiddelbart fra den dag. Forordningen erstatter den gældende forordning (EØF) nr. 1408/71 af 14/6 1971 om anvendelse af de sociale sikringsordninger på arbejdstagere, selvstændige erhvervsdrivende og deres familiemedlemmer, der flytter inden for Fællesskabet], er omfattet af dansk lovgivning om social sikring, har ret til sygedagpenge, selv om de ikke har ophold her i landet, uanset om betingelserne i stk. 2 er opfyldt. "

Og link til principafgørelsen:
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=154898
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2015, 10:40   #13
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Akvamarin
Hvilken ydelse er det på?
Det må nemlig være noget særligt for den ydelse.
Hvis man er på en af ydelserne fra aktivloven (ressourceforløbsydelse, revalidering, kontanthjælp osv) må man ikke forlade danmark, medmindre man har ret til ferie (eller ikke får nogen penge de dage)
På sygedagpenge.

Lov om sygedagpenge skriver om det i § 3 stk 3. Men det er godt nok kringlet skrevet.

Vejledningen om sygedagpenge skriver om det i 3.2.5 Personer omfattet af EF forordning nr. 1408/71

LFS skriver om det på siden https://www.lfs.dk/3517

Sidst redigeret af Akvamarin; 09-07-2015 kl. 10:43.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2015, 10:41   #14
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Akvamarin
Fandt også lige noget om det efterfølgende.
Tror det er nemmere at komme under stk 2 end stk 3
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2015, 10:45   #15
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Akvamarin
Fandt også lige noget om det efterfølgende.
Tror det er nemmere at komme under stk 2 end stk 3
Det var stk 3 min sagsbehandler henviste til.

Som principafgørelsen du linker til viser må det under ingen omstændigheder hedde ferie. Det er OPHOLD I ANDET EU land man skal ansøge om. For eksempel fordi man skal til sin kærestes forældres guldbryllup i Spanien. Min sagsbehandler bad ikke om en begrundelse for hvorfor jeg havde behov for at opholde mig i et andet EU land et par uger, men jeg kan forestille mig at mere emsige sagsbehandlere vil have en begrundelse.

Vil lige tilføje at jeg faktisk aldrig tog afsted. Så jeg ved ikke hvordan det er i praksis. Men jeg fik lov af sagsbehandleren.

Sidst redigeret af Akvamarin; 09-07-2015 kl. 10:52.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2015, 14:15   #16
Abdul
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2014
Indlæg: 383
Styrke: 11
Abdul er ny på vejen
Som jeg kan se "rekreationsophold i udlandet" er måske den eneste sikke måde at tage på ferie uden at miste sygedagpenge.
Skal man kontakte først til læge eller sagsbehandler hvis man skal have rekreationsferie?
Abdul er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2015, 14:19   #17
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
Jeg var på ren sygedagpenge 4.5 år da jeg fik lov at rejse.

Ved ikke om det har noget at sige .

jeg kendte slet ikke k10 dengang ( desværre ) eller facebook ..så spurgte sagsbehandleren lov .

Tror altid jeg ville spørge sagsbehandleren først hvordan han/ hun ser på det og så gå videre den vej

Stribe FTP
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2015, 14:33   #18
Abdul
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2014
Indlæg: 383
Styrke: 11
Abdul er ny på vejen
Jeg sygemeldte i september 2014 da jeg var på dagpenge. Jeg blev kun engang indkaldt til opfølgning samtale i okt. Jeg har aldrig set min sagsbehandler men der blev indhentet lægeattest. Jeg fik i april 2015 om at min sygedagpenge er forlænget med 69 uger. Jeg har ikke set min sagsbehandler, skrev et par mails men fik aldrig nogen svar. Hvis I har svært at tro på, kan jeg bevise. Jeg kan ikke kontakte sagsbehandler. Men læge kan jeg kontakte.
Abdul er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2015, 17:28   #19
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Abdul Se meddelelser
Som jeg kan se "rekreationsophold i udlandet" er måske den eneste sikke måde at tage på ferie uden at miste sygedagpenge.
Skal man kontakte først til læge eller sagsbehandler hvis man skal have rekreationsferie?
Du skal til lægen som det første, da det jo er lægen der skal sige du trænger til rekreation. Denne besked videregiver du så til sagsbehandleren, som så skal frede dig i perioden.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-07-2015, 17:41   #20
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Abdul Se meddelelser
Jeg sygemeldte i september 2014 da jeg var på dagpenge. Jeg blev kun engang indkaldt til opfølgning samtale i okt. Jeg har aldrig set min sagsbehandler men der blev indhentet lægeattest. Jeg fik i april 2015 om at min sygedagpenge er forlænget med 69 uger. Jeg har ikke set min sagsbehandler, skrev et par mails men fik aldrig nogen svar. Hvis I har svært at tro på, kan jeg bevise. Jeg kan ikke kontakte sagsbehandler. Men læge kan jeg kontakte.
Det er din sagsbehandler der skal godkende rekreationsophold og som ved hvilke blanketter der skal udfyldes i forbindelse med rekreation. Så vidt jeg ved er den eneste type rekreationsophold, de godkender dem på Montebello i Spanien. Har andre hørt om at nogen der er kommet på rekreation andre steder i udlandet?

Når dine sygedagpenge er forlænget med 69 uger må det være efter Sygedagpengelovens § 27.1.2
"det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 69 uger"

Dvs dine sygedagpenge er forlænget med henblik på virksomhedspraktik. Du skal gøre hvad du kan for at få iværksat en virksomhedspraktik, så du får din arbejdsevne afklaret, mens du er på sygedagpenge. Det kan jo være du skal i flere praktikker. Selv var jeg i 3 og der går altså meget tid med at få etableret en virksomhedspraktik. Så 69 uger er ikke så meget tid som man tror.

Hvis jeg var dig ville jeg presse på for at få virksomhedspraktik etableret i løbet af efteråret. Hvis der går for lang tid siger jobcenteret, at der ikke er tid til en virksomhedspraktik, og så stopper de sygedagpengene, før de 69 uger er gået. Hvis du er kvik til at få den første etableret, kan det være du kan nå to på de 69 uger. Du skal regne med at du skal gennem flere. Som sagt var jeg selv gennem tre, før de indstillede mig til fleksjob.

Når du er på en forlængelse af sygedagpenge med henblik på virksomhedspraktik er din sygdom stationær, så jeg tror desværre, du kan skyde en hvid pil efter at komme på rekreation. Men søg endelig. Om ikke andet kan det da være det kan skabe hul igennem til din sagsbehandler.

Sidst redigeret af Akvamarin; 09-07-2015 kl. 17:43.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:12.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension