K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-10-2018, 15:51   #1
Stina1
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-09 2017
Indlæg: 63
Styrke: 7
Stina1 er ny på vejen
Gensidig forsørgerpligt

Jeg har tidligere set I har skrevet om at der er forskel på at være samboende og gift i bistandsloven og at der ikke er gensidig forsørgerpligt ved samboende længere

Jeg kan ikke finde den nye lov hvor det står at det er fjernet.
Kan nogen hjælpe mig?

Er det nogen som ved hvor mange dage man kan spendere med sin kæreste for at det regnes som samboende når man ikke bor sammen
Stina1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-10-2018, 17:52   #2
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Bistandsloven blev afskaffet i 1998. Det hedder nu aktivloven / Lov om aktiv socialpolitik

Alle paragraffer i aktivloven vedr gensidig forsørgerpligt, er vedr ægtepar. Man afskaffede nemlig gensidig forsørgerpligt for samlevende igen
Der står ikke som sådan at det er fjernet. Paragrafferne med samlevende er bare pillet ud af loven igen

Aktivloven
"§ 2. Enhver mand og kvinde har i forhold til det offentlige ansvar for at forsørge sig selv, sin ægtefælle og sine børn under 18 år.

Stk. 2. Ansvaret for at forsørge en ægtefælle ophører ved separation eller skilsmisse. "

http://www.socialjura.dk/content-sto...ktivlov/#c1102

Det skal siges at det selvfølgelig gælder de ydelser der står i aktivloven.
Så hvilken ydelse der er tale om, er ret relevant
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-10-2018, 08:29   #3
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Stina1 Se meddelelser
Er det nogen som ved hvor mange dage man kan spendere med sin kæreste for at det regnes som samboende når man ikke bor sammen
Det handler ikke kun om hvor mange dage man er sammen. Det handler mere om, om man har de fordele, som man sædvanligvis har når man er samlevende.
F.eks. om man bidrager til husholdningen, hvad enten det er økonomisk eller praktisk.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-10-2018, 19:10   #4
Stina1
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-09 2017
Indlæg: 63
Styrke: 7
Stina1 er ny på vejen
Tak Misty,Jeg troede at loven var lavet om igen, igen

Vovse,Det er nemelig det jeg har læst og har man ikke fordel af en person man er sammen med 3-4 dage /ugen, spiser med(selvom man deles) og bliver kørt i bil med og hvor går grænsen?

Jeg synes hurtigt man kan blive paranoid og angst for at nogen kan finde på at melde en, selvom der ikke er nogen grund og jeg ingen større problemer har med naboer, men specielt når man ikke har det supergodt.
Stina1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2018, 08:56   #5
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Stina1 Se meddelelser
Vovse,Det er nemelig det jeg har læst og har man ikke fordel af en person man er sammen med 3-4 dage /ugen, spiser med(selvom man deles) og bliver kørt i bil med og hvor går grænsen?
Rigtig godt spørgsmål.

Så vidt jeg ved kommer det an på en individuel vurdering.


Citat:
Oprindeligt indsendt af Stina1 Se meddelelser
Jeg synes hurtigt man kan blive paranoid og angst for at nogen kan finde på at melde en, selvom der ikke er nogen grund og jeg ingen større problemer har med naboer, men specielt når man ikke har det supergodt.
Jeg kalder det "paranoia kommunis".

Ja, stikkere kan findes allevegne, og derfor er det super vigtigt, at man tænker sig godt om.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-10-2018, 09:13   #6
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
https://ast.dk/filer/social/enlig-el...adstilskud.pdf
Her er der en masse om enlig/samlevende

MEN hvis man modtager kontanthjælp er enlig/samlevende delen kun relevant ift hvis man modtager børne-unge ydelser
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-10-2018, 15:23   #7
Stina1
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-09 2017
Indlæg: 63
Styrke: 7
Stina1 er ny på vejen
Det lyser meget stressende,men de skal jo sende en skriftlig meddelelse eller spørgsmål om boligforhold inden de trækker i kontanthjælpen
Stina1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-10-2018, 15:35   #8
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Men de må jo ikke trække i kontanthjælp bare fordi man er samlevende.
En kontanthjælpsmodtager kan kun blive modregnet pga egne eller ægtefælles indtægt. Ikke samlevers.

Hvis man er forsørger under 30 år, kan der dog være forskel på satsen, alt efter om man er enlig eller ej.
Her følger det samme regler som børnetilskud. Så hvis man får børnetilskud som enlig forsørger, er man også enlig ift kh sats. Det samme med kh loftet.

Som kh modtager er kh loftet tilgengæld betinget af om man er enlig eller ej. Men tror at man her som udgangspunkt går efter bopælsadresse i første omgang.
Lad os så sige at man har en kæreste der sover hos en hele ugen, spiser der hver dag osv, så vil kommunen måske skulle overveje, om kærestens adresse er det rigtige sted.

Cpr loven
"§ 6. Kommunalbestyrelsen skal i CPR registrere enhver på dennes bopæl i kommunen, hvis vedkommende efter kapitel 4-6 skal være registreret her i landet. Ved bopæl forstås det sted (bolig), hvor en person regelmæssigt sover, når denne ikke er midlertidigt fraværende på grund af ferie, forretningsrejse, sygdom eller lignende, og hvor denne har sine ejendele. "

Men kh loftet påvirker kun boligstøtte og §34
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-10-2018, 22:16   #9
Stina1
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-09 2017
Indlæg: 63
Styrke: 7
Stina1 er ny på vejen
Tak, nu e jeg lidt mere rolig...
Stina1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:31.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension