K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 06-08-2018, 06:47   #1
JacobT
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2016
Indlæg: 50
Styrke: 8
JacobT er ny på vejen
Frasige sig arv, når man er på kontanthjælp

Er der nogen der kender lidt til arveregler, og at det skulle være socialt bedrageri at frasige sig arv (arveafkald), mens man er på kontanthjælp? Efter hvad en anden bruger skriver, så skulle det være tilfældet for vedkommendes veninde, uden at det dog fremgår hvad der videre skete (om kommunen fik omstødt arveafkaldet eller veninden fik kthj med tilbagebetalingspligt osv).

Jeg er på udkig efter de(n) lov(e) og §§ som skulle omhandle arv vs. overførselsindkomst.

Sidst redigeret af JacobT; 06-08-2018 kl. 06:50.
JacobT er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-08-2018, 08:34   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Træd varsomt JacobT og stol kun på dig selv.

Du skal have skriftlig juridisk dokumentation på, hvad der er bedst for dig/vedkommende.

Her er et svar fra en advokat, som viser retningen:

Arv på kontanthjælp
http://www.advokatkromann.dk/brevkas...kontanthjaelp/


Kreditorbeskyttet konto: Beskyt din erstatning mod udlæg
http://www.budgethuset.dk/kreditorbeskyttet-konto/

Men hver sag kræver nøjagtige svar, som juridisk garanterer din/vedkommendes interesser.

Held og lykke med sagen og håber du vender tilbage, med hvad du gør og kan.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 06-08-2018, 09:59   #3
JacobT
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2016
Indlæg: 50
Styrke: 8
JacobT er ny på vejen
"træd varsomt..." - ja, jeg forsøger at få fuldstændig tjek på bollerne, så jeg ikke kommer i klemme. Jeg vender tilbage, når jeg engang har fundet ud af noget mere.
JacobT er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-08-2018, 11:20   #4
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Jeg tænker at de måske ville kunne bruge denne som argument:
Aktivloven
"§ 93. Kommunen kan træffe beslutning om tilbagebetaling, når der ydes hjælp,

1) fordi modtageren har udvist uforsvarlig økonomi, "

At frasige sig penge man kunne have forsørget sig selv med, tænker jeg måske godt kan ses som uforsvarlig økonomi.

Lad os sige at du havde 20.000 kr stående i formue, og kort før du kommer på kh, giver du 10.000 kr af dem væk i "gave". Det ville være uforsvarlig økonomi.

Her har du ikke arven/pengene stående, men kunne forestille mig at det kan være samme princip.

Denne er måske relevant:
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=153023
En lidt anden situation, men personen har i princippet givet afkald på nogen af pengene, og det er her vurderet uforsvarlig økonomi

Sidst redigeret af MistyMiss; 06-08-2018 kl. 11:22.
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-08-2018, 10:30   #5
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af JacobT Se meddelelser
Er der nogen der kender lidt til arveregler, og at det skulle være socialt bedrageri at frasige sig arv (arveafkald), mens man er på kontanthjælp? Efter hvad en anden bruger skriver, så skulle det være tilfældet for vedkommendes veninde, uden at det dog fremgår hvad der videre skete (om kommunen fik omstødt arveafkaldet eller veninden fik kthj med tilbagebetalingspligt osv).

Jeg er på udkig efter de(n) lov(e) og §§ som skulle omhandle arv vs. overførselsindkomst.
Kunne det være en idé, at få din pårørende (som du forventer at arve) til at lave et testamente, så du arver så lidt som muligt?

Så kan kommunen ikke komme efter dig p.g.a. uansvarlig økonomi ell.l.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:31.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension