K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-06-2011, 16:30   #1
Bato
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-11 2010
Indlæg: 48
Blog Indlæg: 1
Styrke: 14
Bato er ny på vejen
Nu er FtP hjemme, og hvad nu?

Hejsa alle sammen,
Fedt at se, at k10.dk er oppe igen. Vi kan slet ikke undvære siden Jeg har igår d. 15.6.2011 fået at vide, efter endt møde med pensionsteamet, at jeg har fået tildelt FtP efter knap 2 års kamp, dog i første forsøg, altså efter at have søgt om det for første gang Det er også dejligt, selvom jeg mangler at få at vide nogle flere detaljer. Men måske er k10 det rigtige sted at spørge - så her kommer en række mindre eller mere relevante spørgsmål som en 'nybegynder' spørger sig selv, håber I kan/vil svare:
1. Skattekort, overgang fra Kontanthjælp til Førtidspension. Skal det ændres elle rmeddeles nogen, eller kører det automatisk?
2. Medicinkort? Hvor får man sådan et? Altså kort til billigere medicin?
3. Transportkort (samme forklaring som ovenfor)?
4. Skal man selv søge/undersøge om man har ret til tilskud til bolig/boligsikring, og har man i det hele taget ret til det, hvis ens samlever (ikke gift) er i arbejde?
5. EL/Varme nedslag evt. tilskud? Hvor skal man ansøge om det og har man mulighed for at hente noget på den konto?
6. Er der stadigvæk noget der hedder 'forsørgertilæg' når man overgår fra KH til FtP?
7. Jeg har også fået et brev fra ATP om at jeg har flere tusinde til gode/udbetaling når jeg skal pensioneres?! Men hvornår kan man får disse penge udbetalt? man har jo trods alt tjent dem? Håber ikke at jeg skal vente til jeg er 67 (dvs. 30 år endnu)?!
8. Jeg er pt. for syg til at arbejde, men er det ikke noget med at man godt må arbejde i op til 10 timer om ugen, uden at det påvirker ens FtP? Jeg vil blot være forberedt, for som sagt har det sidste spørgsmål ingen relevans for mig pt. eller i nær fremtid.

På forhånd tak,
B
Bato er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-06-2011, 17:10   #2
Gizmo
Ved at flytte ind på K10
 
Gizmos avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Indlæg: 508
Blog Indlæg: 3
Styrke: 15
Gizmo er ny på vejen
Tillykke med det.

Jeg svarer lige på dem, jeg kan:

1. Jeg gik fra forsørger-kontanthjælp til ftp, men har ikke ændret noget på skattekortet, da der ikke var/er den store forskel. Men du skal evt. selv gøre det, det sker ikke automatisk.

2. Det mener jeg ikke, der er noget, der hedder på ftp efter 2003.

3. Du kan få lavet et DSB stamkort på forskellige stationer, du skal have et billede og din pensionsmeddelelse med.

4. Boligsikring går på husstandsindtægten, så hvis du ikke får noget nu, så er det nok begrænset, hvad du kan få. Men ja, du skal selv søge om det.

5. Det tror jeg ikke, der er noget at hente på. Det har jeg i hvert fald aldrig hørt om.

6. Nej, du får satsen som ikke-enlig på ftp. Der kommer ikke noget ekstra, selvom man er forsørger.

7. Det har jeg ikke tjek på, måske andre kan hjælpe.

8. Du/I må have en vis indtægt før du bliver trukket i ftp. Når du er samlevende (eller gift), så er det jeres samlede indtægt, der tæller. Satserne kan findes på borger.dk - har dem ikke lige i hovedet.
__________________
* Førtidspensionist pr. 1/12-2010 *
Gizmo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-06-2011, 18:09   #3
PiaL
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2010
Indlæg: 394
Styrke: 14
PiaL er rigtig godt på vej
Vedr. pkt 8: Jeg iler med linket til beregning af pension: https://www.borger.dk/Selvbetjening/...spx?sbid=15021
__________________

Mange hilsener
Pia

not much is so much more than nothing
PiaL er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-06-2011, 22:28   #4
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
Pial har lagt et rigtig godt link ind til dig og der står faktisk næsten svar på alle dine spørgsmål, bato.

Generelt kan siges, at på den nye ordning af ftp ja, da er der næsten intet at søge/få udover den fastsatte pension (og pst, vær du glad for den, for ska hilse at sige at den er væsentlig større end den gamle suk)

Hmm, ang Skat mv tja, så ville jeg ikke forlade mig på at det sker automatisk, ville sikre mig at alt er ok bare lige for at være sikker på at man ikke får fx en ekstra skat til næste år ikk (dét ville jeg/vi godt nok gå i spåner over herhjemme)

meeen hvo intet vover, intet vinder så syns da helt klart at du skal nærstudere linket Borger.dk og se OM der skulle være noget du er berettiget til
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-06-2011, 22:53   #5
Mulle63
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-05 2011
Indlæg: 97
Styrke: 13
Mulle63 er ny på vejen
Tillykke med pensionen..

Nyd nu endelige du har fået fred..
Mulle63 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-06-2011, 08:23   #6
NPH
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 10-02 2011
Lokation: Sønderjylland
Alder: 71
Indlæg: 280
Styrke: 14
NPH er ny på vejen
Hej
Først tillykke med pensionen

Har før skrevet lidt om dine spørgsmål
Se link herunder
Håber det kan besvare de fleste af dine spørgsmål
http://www.k10.dk/showthread.php?p=162278#post162278

Hilsen
NPH
NPH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-06-2011, 16:31   #7
Bato
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-11 2010
Indlæg: 48
Blog Indlæg: 1
Styrke: 14
Bato er ny på vejen
I skal have tak for jeres lykønskninger og jeres svar.

Gizmo; Dog ved jeg, at man godt kan ansøge om varme/El hjælp, det skal I selv unersøge Jeg kender flere der får hjælp til det. Desuden er det ikke helt rigtigt at man får lav sats fordi man er samboende med en der arejder, for man bliver spurgt om samlivet er startet før eller efter 1999, og mit er startet i 1996 når man ikke er gift, så er man ikke forpligtet til at forsørge hinanden?!

Pia; tak for linket, men det ser lidt besværligt ud med den udregning, så jeg venter med at få et brev inden for nogle dage, idet jeg begynder at modtage pensionen fra 1. juli

Buster; Nemlig, og jeg er skam rigtig glad og jeg har fået at vide at den ikke kan blive mindre end kontanthjælpen. Men hvad er det der vægter hvor øj pension man får ved jeg faktisk ikke. Måske ved du det? Har ens sygdom noget med det at gøre? Betyder det noget at man har været ud på arbejdsmarkedet? Betyder ens uddannelse noget?

På det link jeg fik før står der tydeligt "Du kan søge om økonomisk tilskud til medicin...", så er det vist

Sidst redigeret af Webmaster; 21-06-2011 kl. 15:37. Årsag: 2 indlæg lige efter hinanden lagt sammen til et...brug venligst REDIGER funktionen..
Bato er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-06-2011, 16:36   #8
trold70
Elsker at være her på K10
 
trold70s avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-08 2009
Lokation: Odense
Indlæg: 60
Styrke: 15
trold70 er ny på vejen
Tillykke med førtidspension
trold70 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-06-2011, 16:38   #9
Gizmo
Ved at flytte ind på K10
 
Gizmos avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Indlæg: 508
Blog Indlæg: 3
Styrke: 15
Gizmo er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Bato Se meddelelser
Desuden er det ikke helt rigtigt at man får lav sats fordi man er samboende med en der arejder, for man bliver spurgt om samlivet er startet før eller efter 1999, og mit er startet i 1996 når man ikke er gift, så er man ikke forpligtet til at forsørge hinanden?!
Det er jeg ikke blevet spurgt om, og jeg har kendt min mand siden 1996!! Udregning af ftp skelner ikke mellem samlevende/gift - de skelner kun mellem enlig og ikke-enlig.
__________________
* Førtidspensionist pr. 1/12-2010 *
Gizmo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-06-2011, 17:12   #10
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Det er kun de førtidspensionister der er på den gamle ordning der kan få varmehjælp...

I skal søge boligsikring som andre, men krydse af at der er en førtidspensionist i husstanden.

Det eneste der betyder noget for pensionens størrelse efter den nye ordning, er husstandsindkomsten størrelse og om man er reelt enlig eller samboende..
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Vi er egentlig ligeglade med dit liv og hvad du kan der hjemme. Nøgne tær Alt det andet 12 09-07-2013 13:10
YES nu er pensionen hjemme orkide Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 16 01-07-2011 00:52
Arbejdsprøvning hjemme? Carmen Spørgsmål ang fleksjob 21 29-08-2010 23:43
Er den hjemme? boowam Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 11 25-02-2010 19:07
K10 i Ude og Hjemme. Hejdien Dit og Dat 1 29-08-2007 19:22




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:00.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension