K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension fra før 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension fra før 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension fra før 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 21-07-2016, 09:05   #21
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Løvinden Se meddelelser
§ 44 a. Kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse om, at retten til pension tilkendt efter § 14, stk. 1-3, gøres hvilende for pensionister under 60 år, hvis indtægten ved personligt arbejde forventes vedvarende at overstige det dobbelte af grundbeløbet, jf. dog § 15, stk. 3, og for pensionister, som anmoder herom.

Stk. 2. Afgørelser efter stk. 1 har virkning, indtil pensionsudbetalingen genoptages, jf. stk. 4, eller indtil personen når folkepensionsalderen.

Stk. 3. Pensionen udbetales indtil udgangen af den måned, hvori kommunalbestyrelsen har truffet afgørelse om at gøre retten til pensionen hvilende.

Stk. 4. Pensionsudbetalingen genoptages efter anmodning fra borgeren, jf. dog stk. 1, og tidligst med virkning fra den 1. i måneden efter anmodningen.

Sådan ser paragraf 44a ud. Under styk 4 er der så jf. stk 1. Hvordan skal det mon tolkes?
Når der står sådan: "jf. dog stk. 1", så går du op og kigger på stk. 1.

Og jeg tænker, at det er denne man skal være obs på: "hvis indtægten ved personligt arbejde forventes vedvarende at overstige det dobbelte af grundbeløbet ".

D.v.s. (som jeg læser det) at pensionsudbetalingen genoptages efter anmodning fra borgeren, medmindre borgeren har en indtægt ved personligt arbejde, som forventes vedvarende at overstige det dobbelte af grundbeløbet.

Vent lige og se, om andre læser det anderledes end mig.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-07-2016, 09:23   #22
Løvinden
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 29-06 2009
Indlæg: 135
Styrke: 15
Løvinden er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Når der står sådan: "jf. dog stk. 1", så går du op og kigger på stk. 1.

Og jeg tænker, at det er denne man skal være obs på: "hvis indtægten ved personligt arbejde forventes vedvarende at overstige det dobbelte af grundbeløbet ".

D.v.s. (som jeg læser det) at pensionsudbetalingen genoptages efter anmodning fra borgeren, medmindre borgeren har en indtægt ved personligt arbejde, som forventes vedvarende at overstige det dobbelte af grundbeløbet.

Vent lige og se, om andre læser det anderledes end mig.
Ja nemlig. Men det sagsbehandleren slog på i tlf var mit HELBRED, der skulle tjekkes for at se, om det var blevet forværret siden jeg lod pensionen gå på pause. Og der står ikke noget om revudering af helbred sådan som jeg læser det?

Jeg er jo på understøttelse nu, hvilket jo er en meget uholdbar situation på den lange bane. Det ville jo være absurd, hvis jeg endte på bistandshjælp, når jeg frivilligt satte min pension på hvile med lovning på, at den kunne genoptages, hvis jeg ikke magtede at forsørge mig selv.

Jf. stk 1 så har jeg jo heller ikke arbejde nu.

Lad os se hvad sagsbehandleren svarer, inden jeg går i panik. Under den nye ordning findes paragraf 44a slet ikke, på min aftale står der henvisning til paragraf 44a, så der skulle ikke være tvivl om, hvilket ordning jeg er på.

Her den nye ordning paragraf 44, hvis nogen er nysgerrige.

§ 44. Kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse om frakendelse af førtidspension, hvis der er sket en væsentlig forbedring af arbejdsevnen, som medfører, at pensionisten vedvarende kan være selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde. I den forbindelse træffer kommunalbestyrelsen afgørelse om, hvorvidt pensionen skal bevares i indtil 3 måneder efter det tidspunkt, fra hvilket frakendelse efter 1. pkt. kan ske.

Stk. 2. Pensionisten kan selv rejse sag om frakendelse af pension.

Stk. 3. Efter det fyldte 60. år kan pension uden pensionistens samtykke ikke frakendes.

Sidst redigeret af Løvinden; 21-07-2016 kl. 09:29.
Løvinden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-07-2016, 10:30   #23
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Løvinden Se meddelelser
Ja nemlig. Men det sagsbehandleren slog på i tlf var mit HELBRED, der skulle tjekkes for at se, om det var blevet forværret siden jeg lod pensionen gå på pause. Og der står ikke noget om revudering af helbred sådan som jeg læser det?

Jeg er jo på understøttelse nu, hvilket jo er en meget uholdbar situation på den lange bane. Det ville jo være absurd, hvis jeg endte på bistandshjælp, når jeg frivilligt satte min pension på hvile med lovning på, at den kunne genoptages, hvis jeg ikke magtede at forsørge mig selv.

Jf. stk 1 så har jeg jo heller ikke arbejde nu.

Lad os se hvad sagsbehandleren svarer, inden jeg går i panik. Under den nye ordning findes paragraf 44a slet ikke, på min aftale står der henvisning til paragraf 44a, så der skulle ikke være tvivl om, hvilket ordning jeg er på.

Her den nye ordning paragraf 44, hvis nogen er nysgerrige.

§ 44. Kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse om frakendelse af førtidspension, hvis der er sket en væsentlig forbedring af arbejdsevnen, som medfører, at pensionisten vedvarende kan være selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde. I den forbindelse træffer kommunalbestyrelsen afgørelse om, hvorvidt pensionen skal bevares i indtil 3 måneder efter det tidspunkt, fra hvilket frakendelse efter 1. pkt. kan ske.

Stk. 2. Pensionisten kan selv rejse sag om frakendelse af pension.

Stk. 3. Efter det fyldte 60. år kan pension uden pensionistens samtykke ikke frakendes.
Det kan være din sagsbehandler ikke har styr på at du har pension fra før 2003 og at hun derfor skal følge de love der var gældende på det tidspunkt.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-07-2016, 14:07   #24
Strandpigen
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 25-05 2014
Indlæg: 351
Styrke: 10
Strandpigen er ny på vejen
Kære Løvinde

Du har ret til at få genoptaget din pension bare ved at anmode om det.
Send evt. sagsbehandleren dette link:
http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...beskaeftigelse
__________________
Pensionista✍🏼
Strandpigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-07-2016, 15:48   #25
Løvinden
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 29-06 2009
Indlæg: 135
Styrke: 15
Løvinden er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Strandpigen Se meddelelser
Kære Løvinde

Du har ret til at få genoptaget din pension bare ved at anmode om det.
Send evt. sagsbehandleren dette link:
http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...beskaeftigelse
Tak! Jeg håber, at det er sådan. Jeg kender godt linket. Jeg synes ikke der findes så mange eksempler, når jeg googler. Måske er der bare ikke så mange, der sætter deres pension på pause?

Jeg har ikke fået svar fra sagsbehandleren på den mail, som jeg sendte i går. Men hun har sikkert rigeligt at se til her i ferietiden. Det her stresser mig altså yderligere, selvom jeg prøver at berolige mig selv. Jeg har ringet til mit lægehus og de bad mig ringe direkte til lægen i morgen tidlig for at få en hurtigere tid.
Løvinden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-07-2016, 17:31   #26
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Hvorfor er det lige at sagsbehandleren overhovedet er involveret.
Det er pensions-kontoret som skal på banen og lave en simpel teknisk manøvre og ikke andet !
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-07-2016, 18:28   #27
Strandpigen
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 25-05 2014
Indlæg: 351
Styrke: 10
Strandpigen er ny på vejen
Fandt også lige dette:

http://star.dk/da/Ydelser-og-ferie/P...l-ordning.aspx

Det står meget klart. Kommunen kan ikke frakende dig pensionen.
__________________
Pensionista✍🏼
Strandpigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-07-2016, 20:42   #28
Løvinden
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 29-06 2009
Indlæg: 135
Styrke: 15
Løvinden er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Strandpigen Se meddelelser
Fandt også lige dette:

http://star.dk/da/Ydelser-og-ferie/P...l-ordning.aspx

Det står meget klart. Kommunen kan ikke frakende dig pensionen.
Tak. Ja det står da ret tydeligt der. Set i det lys så burde en ny helbredsvudering jo være ganske overflødig. Jeg må se hvad der sker i den kommende tid.
Løvinden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-07-2016, 22:19   #29
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Løvinden Se meddelelser
Jeg har ikke fået svar fra sagsbehandleren på den mail, som jeg sendte i går. Men hun har sikkert rigeligt at se til her i ferietiden. Det her stresser mig altså yderligere, selvom jeg prøver at berolige mig selv. Jeg har ringet til mit lægehus og de bad mig ringe direkte til lægen i morgen tidlig for at få en hurtigere tid.
For en del år siden fik jeg oplyst på min kommune, at de havde en svarfrist på 14 dage.

Men jeg synes, at du allerede nu skal sende en klage til jobcenterchefen, og klage over sb's vildledning.


Jeg fik en mistanke om, at Løvinden ikke så denne:

Citat:
Oprindeligt indsendt af KageØre Se meddelelser
Hvorfor er det lige at sagsbehandleren overhovedet er involveret.
Det er pensions-kontoret som skal på banen og lave en simpel teknisk manøvre og ikke andet !
Det giver faktisk god mening.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-07-2016, 23:36   #30
Løvinden
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 29-06 2009
Indlæg: 135
Styrke: 15
Løvinden er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
For en del år siden fik jeg oplyst på min kommune, at de havde en svarfrist på 14 dage.

Men jeg synes, at du allerede nu skal sende en klage til jobcenterchefen, og klage over sb's vildledning.


Jeg fik en mistanke om, at Løvinden ikke så denne:



Det giver faktisk god mening.
Tak. Ja den havde jeg overset. Det er en fra pensionskontoret, jeg har talt med, og mit brev er sendt til borgerservice med hendes navn på. Jeg ser lige om der sker noget en af de nærmeste dage. Jeg har jo spurgt ind til, om vi har talt forbi hinanden mht ny eller gammel ordning. Jeg er oftest kommet længst med ordentlig kommunikation, men det er helt klart at jeg vil kæmpe for at få den igen, hvis det viser sig at være kompliceret.

Citat:
Oprindeligt indsendt af KageØre Se meddelelser
Hvorfor er det lige at sagsbehandleren overhovedet er involveret.
Det er pensions-kontoret som skal på banen og lave en simpel teknisk manøvre og ikke andet !
Det er også en fra pensionskontoret, jeg har talt med. Jeg ser lige tiden an nogle dage.

Jeg skriver lige igen, jeg har det af H til. Jeg fik tid ved læge senere i dag. Det er en ny læge der ikke kender mig. Hun havde modtaget kæmpe erklæring fra kommunen, der skulle udfyldes om mig. Det ville tage mindst en time sagde hun og kunne først blive om et par uger pga ferie.

Jeg har med min baggrund og sygehistorie brug for rigtig meget tryghed. Denne her usikkerhed om det sikkerhedsnet, som jeg hele tiden har troet pensionen var, det har slået mig helt ud. Det er jo absurd, hvis jeg skal helt ned og ligge for at få min pension igen.

Jeg er med på, at det efter loven burde være enkelt for mig at genoptage pensionen, men virkeligheden er så anderledes lige nu. Hvad gør jeg helt konkret? Der er foreslået herinde, at jeg kan hente hjælp fra min A-kasse eller klage til jobcenterchefen. Udover den hjælp I giver mig herinde - tusinde tak for det - så tror jeg altså, at jeg har brug for en der støtter mig i det lovmæssige omkring det her. overfor kommunen. Fordi jeg er ude af mig selv lige nu og ikke kan bevare roen i det. Lægen kendte ikke som sådan noget til hvilende pensioner. Det er jo heller ikke hendes bord, hun skal jo udtale sig om mit helbred.

Jeg er helt klart kandidat til en sygemelding, men jeg har meddelt jobcentret at jeg holder ferie i uge 31, 32 og 33 altså om en uge. Jeg tror det vil give mere ro end en sygemelding, for ved sygemelding bliver der også ret hurtigt kaldt ind til en samtale. Det ved jeg fra veninde som er sygemeldt pga stress. Er det ik korrekt? Jeg har aftale med en jobkonsulent d. 31/8, så der er nogle uger derhen til.

Det nytter vel ikke at kontakte hende på pensionskontoret igen? Jeg har skrevet til hende at det her gør mig meget utryg men ej fået svar.
Løvinden er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:59.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension