K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-09-2011, 01:25   #1
Dysis
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 05-08 2011
Lokation: assens
Alder: 36
Indlæg: 61
Styrke: 13
Dysis er ny på vejen
Førtidspension og Fibromyalgi

Hej!

Er det nogen derude der har fået førtidspension pga fibromyalgi? (og diskus protrusion, meget migræne, ofte betente skulderledd og sosial angst..)


Og hvad findes det af hjelpemidler man kan søge til en der knapt nok kan lave noget i hjemmet uden at ligge nede i mange timer efter? Det tager mig 5-6 timer og mange smertestillende kun for at køre en lille tur på butikken og handle.. Det er vel ikke rigtig sted at spørge det sidste her, men håber på svar uanset..
Dysis er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-09-2011, 09:42   #2
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Dysis Se meddelelser
Hej!

Er det nogen derude der har fået førtidspension pga fibromyalgi? (og diskus protrusion, meget migræne, ofte betente skulderledd og sosial angst..)


Og hvad findes det af hjelpemidler man kan søge til en der knapt nok kan lave noget i hjemmet uden at ligge nede i mange timer efter? Det tager mig 5-6 timer og mange smertestillende kun for at køre en lille tur på butikken og handle.. Det er vel ikke rigtig sted at spørge det sidste her, men håber på svar uanset..
Der findes et utal af hjælpemidler, og der findes sikkert også hjælpemidler du aldrig har hørt om.

Var jeg dig, så ringede jeg til kommunens hjælpemiddelafdeling og beder om at få en ergoterapeut hjem der kan hjælpe med dit specifikke behov. Jeg kunne forestille mig, med dine skulderproblemer, at f.eks specielle køkkenredskaber kan lette dig i det daglige, samt at en ergoterapeut kan en masse "småtricks" der også kan aflaste dine skuldre. Angående dine transportproblemer, så vil ergoteraupeuten også se på det, måske en rollator/elektrisk kørestol/trehjulet knallert o.a kan afhjælpe en tur i butikken eller der skal noget andet og mere til, som ergoterapeuten enten kan oplyse dig om eller iværksætte.

Ring for en tid til et hjemmebesøg, de ergoterapeuter kan meget og hjælper gerne med udveje til en nemmere dagligdag.

Foruden at behovet for hjælpemidler m.m, kan sende et vægtigt og vigtigt "signal" om din samlede tilstand/funktionsevne. I min sag, og set i bakspejlet, var det afgørende at jeg både fik hjælpemidler OG en §100. Jobcentret fik på den baggrund, meget svært ved at fastholde at min arbejdsevne, ikke fejlede det mindste.

Selv om funktionsevne ikke er det samme som arbejdsevne, så fortæller en dårlig funktionsevne og behovet for hjælpemidler/§100 en hel del alligevel.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-09-2011, 01:14   #3
Dysis
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 05-08 2011
Lokation: assens
Alder: 36
Indlæg: 61
Styrke: 13
Dysis er ny på vejen
Tusind tak for at du tar dig tid til mine spm

Jeg har jo ikke engang oppvaskemaskin til køkkenet, mine skuldre og ryg bliver bestemt ikke bedre av at jeg står så meget og tager opvask.. Så jeg håber virkelig det findes noget der kan hjelpe mig. Så håber jeg jo også det er mulig at få støtte til en spesiell seng, så jeg måske kan sove om natten (jeg har jo ikke lige 20.000 til en seng, uden at spare i nogle år).

Ang rollator etc så bor jeg så langt ude på landet at jeg er nødt til at køre bil i 10 min til butikken, og jeg får ikke nok i sygedagpenge til at kunne leje noget andet sted nærmere butik. (usle 4700..) Så jeg er desverre afhengig av bil til jeg en gang får flyttet.

Hjelpemiddelafdelingen, finder man den hos borgerservice? Og hvad er §100? Jeg er altså HELT ny i alt det her, da min læge i Norge sagte mine smerter var pjat og jeg var nært at blive kaldt hypokonder.. Jeg var nødt til å krangle i lang tid for at få en MR af min skulder, så jeg gav op at skulle få nogen diagnose..


Jeg er os lige overført til Assens fra Middelfart (har megadårlig erfaring med Middelfart..), er de flinke der nede? Så man slipper en stor kamp for å få hvad man har ret til?
Dysis er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-09-2011, 10:56   #4
Indiansummer
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2009
Indlæg: 637
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Indiansummer er ny på vejen
Thumbs down

Hej. Jeg har fået førtidspension pga fibromyalgi. Det er endnu ikke lykkes for mig af få § 100, søgt om det siden 2008.

Jeg kan ikke få ergo terapeuter til at komme ud og vurdere mit behov, da den SB som har min ansøgning om § 100, har givet dem mine papirer og ud fra disse har de vurderet at jeg ikke har behov for et hjemmebesøg??????

Jeg får hj hjælp hver 14 dag, man har fra trukket 1 time og et kvarter fra min tid fordi min kommune skal spare.

Jeg er blevet af min egen læge henvist til varm vands bassin træning, dette kan jeg ikke blive visiteret til igennem kommunen, de har ikke varm vands bassin, og så længe jeg selv kan tage til træning, så kan jeg få ingenting.

Jeg betaler selv for denne træning.

Grunden til afslag på §100 er denne gang, at jeg selv kan klare lettere rengøring, personlig pleje og handle ind ( vel og mærket kun på min scotter). Ingenting om hvad jeg ikke kan, har selv sendt op til flere sider til Det Sociale Nævn om min kamp for at få kommunen til at ændre alle deres skrive fejl, for i følge dem får jeg næsten ingen hjælp fra mit netværk.

Selvfølgelig har min sagsbehandler været inde og skele til de sidste nye principafgørelser for merudgifter, og her får man afslag hvis man kan lige netop disse tre ting

Min sag har været sendt tilbage til kommunen 2 gange for at rette op, denne gang er den så endnu engang i Det Sociale Nævn, og jeg må tilstå at jeg ikke tror på at jeg får ret.

Jeg lider af en sygdom som er kronisk, den har indgribende karakter i min daglig dag, men da jeg kan lettere rengøring ( støve af), og jeg stadigvæk kan vaske mig selv ( om end dette tager timer, med hvil) og selv kan handle ind på min scooter ( når jeg kan), ja så høre jeg ikke ind under personkredsen.

Jeg har udgifter over 500 kr om mdr til min funktionsevnenedsættelse.

Enten er jeg uheldig at bo et forkert sted, eller også er der alt for stor forskel i hvilken sagsbehandler man har? eller hvor man bor, siden der kan være så stor forskel på denne ydelse, og hvem som kan få den.

Jeg har kun min førtidspension, ingen løbende udbetalinger fra andre steder, jeg er alene og bor i en lejlighed i st med høj husleje , som jeg dog modtager boligydelse til.

Og jeg tror ikke jeg er et enestående tilfælde, det er blevet magt påliggende for kommunerne at spare penge på alt, også på denne § 100.

Det handler ikke om menneskers behov eller om de har brug for dette, men kun om at spare penge. Indiansummer
Indiansummer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-09-2011, 23:50   #5
LimoGert
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 16-04 2011
Lokation: Hørsholm
Alder: 68
Indlæg: 108
Blog Indlæg: 1
Styrke: 14
LimoGert er ny på vejen
Til Indiansummer

Det er i sagens natur svært at kommenterer din ansøgning ud fra dine give info.

Men jeg kan jeg da skrive, at en ansøgning til Servicelovens § 100 skal bearbejdes udfra funktionsevnemetodeskemaet, din helbredsmæssige situation skal belyses af egen læge og eventuelt speciallæge og ad den vej kan der så først tages stilling til din ansøgning!

Din sagsbehandler må ikke lægge principafgørelse til grund for et afslag eller, at du ikke er omfattet af personkredsen mv., da der skal ske en individuel sagsbehandling i hver enkelt ansøgning til Servicelovens § 100.

Det er vist ikke tilfældet her og så er din sag fejlbehandlet, hvilket er helt normalt for sagsbehandlere, der ikke behersker lovens tekst, lovbekendtgørelse, vejledninger og afgørelser mv.

Men det er nu engang det faglige niveau vi borgere oplever i disse sagsforløb!

Jeg har et par gode ideer som virker men det bliver venligst under Private meddelelser...

Mvh. Gert

Sidst redigeret af LimoGert; 17-09-2011 kl. 00:02.
LimoGert er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-09-2011, 07:53   #6
Ingrid
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 04-03 2006
Indlæg: 565
Styrke: 20
Ingrid er ved at flytte ind på K10Ingrid er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Dysis Se meddelelser
Tusind tak for at du tar dig tid til mine spm

Jeg har jo ikke engang oppvaskemaskin til køkkenet, mine skuldre og ryg bliver bestemt ikke bedre av at jeg står så meget og tager opvask.. Så jeg håber virkelig det findes noget der kan hjelpe mig. Så håber jeg jo også det er mulig at få støtte til en spesiell seng, så jeg måske kan sove om natten (jeg har jo ikke lige 20.000 til en seng, uden at spare i nogle år).

Ang rollator etc så bor jeg så langt ude på landet at jeg er nødt til at køre bil i 10 min til butikken, og jeg får ikke nok i sygedagpenge til at kunne leje noget andet sted nærmere butik. (usle 4700..) Så jeg er desverre afhengig av bil til jeg en gang får flyttet.

Hjelpemiddelafdelingen, finder man den hos borgerservice? Og hvad er §100? Jeg er altså HELT ny i alt det her, da min læge i Norge sagte mine smerter var pjat og jeg var nært at blive kaldt hypokonder.. Jeg var nødt til å krangle i lang tid for at få en MR af min skulder, så jeg gav op at skulle få nogen diagnose..


Jeg er os lige overført til Assens fra Middelfart (har megadårlig erfaring med Middelfart..), er de flinke der nede? Så man slipper en stor kamp for å få hvad man har ret til?
Ja, din kommunes borgerservice kan nok henvise dig til den rette afdeling for hjælpemidler og ergoterapeuter, så det vil være fint nok at ringe til borgerservice. Dèr kan du også spørge vedr. §100.

§100 er merudgiftsydelser. Har du udgifter p.g.a dine sygdomme/handicaps for mere end 500 kr. pr. md. er det måske muligt at få hjælp til disse via §100. Du kan, som et eksempel, have brug for nogen til at rydde sne om vinteren eller du er måske alt for dårlig, i perioder, til selv at køre bil/slæbe varer m.m, måske har du store udgifter til medicin eller anden behandling - i det hele taget enhver udgift du har, relateret til dine sygdomme/handicap og som du ikke ville have haft, var du ikke ramt, kan der søges om via §100.

Kommunen har ved en §100 ansøgning pligt til at undersøge andre lovgivninger for hjælp til dig, først når andre muligheder for hjælp er undersøgt, så kan en §100 måske blive/være relevant, i lige præcis din sag.

Så, føler man, at man har behov for hjælp - så kan det være en idè at søge begge ting.
Ingrid er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Fibromyalgi. Migger Alt det andet 2 24-07-2012 22:34
Ny med Fibromyalgi frupastorinde Alt det andet 9 23-03-2011 11:53
Fibromyalgi - Førtidspension Gitte63 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 17 11-11-2010 17:09
Fibromyalgi zuza Et godt link! 8 03-06-2008 21:51




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:35.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension