K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Lukket emne
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-12-2013, 19:18   #31
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af LINGLING Se meddelelser
Mener ikke jeg har en løs kontakt til sundhedssystemtet. Har haft den samme psykiater gennem rigtig mange år og er siden hen blevet henvist til en anden hvor jeg skulle være grp. 2 for at deltage i vedkommendes behandling. Flakker altså ikke rundt. Men ok.
Nej, det er ikke sikkert du flakker rundt, men der kommer bare meget let til at hænge alt for meget i luften og mellem linjerne, når det foregår på den måde.
Og jeg fornemmer ikke lige det er det du har mest brug for.

Hvis du vil have stabilitet i forhold til det jobcenter og sdp. mm, forudsætter det at de korrekte data er til at finde frem, og at der er en praktiserende læge der samler dem og tør skrive diverse der efterspørges.
Nøgne tær er ikke logget ind  
Gammel 28-12-2013, 09:39   #32
LINGLING
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2012
Indlæg: 126
Styrke: 12
LINGLING er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nøgne tær Se meddelelser
Nej, det er ikke sikkert du flakker rundt, men der kommer bare meget let til at hænge alt for meget i luften og mellem linjerne, når det foregår på den måde.
Og jeg fornemmer ikke lige det er det du har mest brug for.

Hvis du vil have stabilitet i forhold til det jobcenter og sdp. mm, forudsætter det at de korrekte data er til at finde frem, og at der er en praktiserende læge der samler dem og tør skrive diverse der efterspørges.
Nu kan jeg huske, at du har svaret på en anden tråd hvor jeg skriver, at den psykiater jeg har gået hos ikke svarerede jobcenteret, udfylder attester ( trods rykkere) og heller ikke besvarer en anmodning om aktindsigt ( trods rykkere)

Kan godt drage den logiske kobling at de korrekte data, skal findes frem Lidt svært for en evt. praktiserende læge at komme videre, hvis vedkommende overhovedet vil tage over. Som sagt er ved at være lidt træt, men det må vel gå til Patientombuddet efterhånden. Har bare ikke overskud til både det her OG en bindegal tidligere behandler.
LINGLING er ikke logget ind  
Gammel 28-12-2013, 12:25   #33
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af LINGLING Se meddelelser
Kan godt drage den logiske kobling at de korrekte data, skal findes frem Lidt svært for en evt. praktiserende læge at komme videre, hvis vedkommende overhovedet vil tage over.

Som sagt er ved at være lidt træt, men det må vel gå til Patientombuddet efterhånden. Har bare ikke overskud til både det her OG en bindegal tidligere behandler.
Ja, det er svært for lægen at komme videre, for hvem betaler hvis vedkommende skal bruge tid på at indhente diverse materiale... det er nok en af årsagerne til at lægen ikke vil tage over.

Problemet handler i mine øjne om en læge der ikke får betaling for alt "udenomsarbejdet" fordi du er "selvbetaler" det er næppe noget der hører hjemme under patientombudet.

Men sagen omkring betaling kan jo løses ganske let, ved at du "melder dig tilbage" i systemet.
Så har du en læge der er forpligtiget overfor dig, og som tager sig betalt for det udenom dig.

Din tidligere behandler, ja der må du via de rette kanaler kræve at få udleveret materialet du efterspørger, selvom vedkommende ikke har overenskomst har du dog de samme rettigheder.
I virkeligheden er det jobcenterets opgave at rekvirere dette materiale hvis det har relevans for din sag.
Nøgne tær er ikke logget ind  
Gammel 28-12-2013, 14:55   #34
LINGLING
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2012
Indlæg: 126
Styrke: 12
LINGLING er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nøgne tær Se meddelelser
Ja, det er svært for lægen at komme videre, for hvem betaler hvis vedkommende skal bruge tid på at indhente diverse materiale... det er nok en af årsagerne til at lægen ikke vil tage over.

Problemet handler i mine øjne om en læge der ikke får betaling for alt "udenomsarbejdet" fordi du er "selvbetaler" det er næppe noget der hører hjemme under patientombudet.

Men sagen omkring betaling kan jo løses ganske let, ved at du "melder dig tilbage" i systemet.
Så har du en læge der er forpligtiget overfor dig, og som tager sig betalt for det udenom dig.

Din tidligere behandler, ja der må du via de rette kanaler kræve at få udleveret materialet du efterspørger, selvom vedkommende ikke har overenskomst har du dog de samme rettigheder.
I virkeligheden er det jobcenterets opgave at rekvirere dette materiale hvis det har relevans for din sag.
Nu var det ikke lige min praktiserende læge jeg mente, da jeg skrev Patientombuddet og kan ikke se at det er Jobcenterets opgave at indhente en kopi af min journal fra en tidligere behandler, hvis jeg selv ønsker aktindsigt

Selvfølgelig for lægen betaling for "udenomsarbejde" hvor dumme tror du de er?

Og hvad betyder det " at melde sig tilbage i systemet" ? ( Retorisk) Suk
LINGLING er ikke logget ind  
Gammel 28-12-2013, 16:13   #35
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af LINGLING Se meddelelser
Selvfølgelig for lægen betaling for "udenomsarbejde" hvor dumme tror du de er?
Og det er jo lige nøjagtig det, der er det centrale.

Hvis lægen sender dig en regning for "udenomsarbejdet", får lægen betaling når du er gr.2.
Der er ikke så mange andre end dig til at betale gildet, når du har meldt dig ud af gr.1

Hvis der ikke betales for "udenomsarbejdet" og alt det "løse", ja så udføres det ganske enkelt ikke, og det er lægen i sin ganske gode ret til at lade være med.

Og helt for min egen regning, så gad jeg ikke som praktiserende læge at "pingle" rundt med patienter hvor jeg ikke kunne udføre mit arbejde optimalt fordi de stod i gruppe 2. og der altid ville være noget der faldt tilbage på hvem der nu skulle betale.
Nøgne tær er ikke logget ind  
Gammel 28-12-2013, 22:36   #36
LINGLING
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2012
Indlæg: 126
Styrke: 12
LINGLING er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nøgne tær Se meddelelser
Og det er jo lige nøjagtig det, der er det centrale.

Hvis lægen sender dig en regning for "udenomsarbejdet", får lægen betaling når du er gr.2.
Der er ikke så mange andre end dig til at betale gildet, når du har meldt dig ud af gr.1

Hvis der ikke betales for "udenomsarbejdet" og alt det "løse", ja så udføres det ganske enkelt ikke, og det er lægen i sin ganske gode ret til at lade være med.

Og helt for min egen regning, så gad jeg ikke som praktiserende læge at "pingle" rundt med patienter hvor jeg ikke kunne udføre mit arbejde optimalt fordi de stod i gruppe 2. og der altid ville være noget der faldt tilbage på hvem der nu skulle betale.
Tror de fleste læger " orker" at udskrive en regning til en patient istedet for at sende den et andet sted hen.
Deres penge kommer ikke automatisk flyvende ved grp. 1 patienter.

Sidst redigeret af LINGLING; 28-12-2013 kl. 22:39.
LINGLING er ikke logget ind  
Gammel 29-12-2013, 11:30   #37
Fleks10
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-07 2012
Indlæg: 216
Styrke: 12
Fleks10 er ny på vejen
Jeg tror nu "nøgne tær" er inde på noget af det rigtige.

LINGLING, du har ret i at lægen også skal lave indberetning af gr. I patienterne for at få honorering herfor, men der har han en garanti for at få betaling for sit arbejde, det er jo regionen der betaler.
Selvom lægen skriver en faktura for udført "udenomsarbejde" m.v. har han jo ingen garanti for at få betaling fra den enkelte patient i gr. II.
I denne situation kan han jo heller ikke kræve forudbetaling, for han ved jo nok ikke fra start hvor meget tid det kommer til at tage at skulle indhente nødvendige oplysninger m.v.

Så jeg tror netop det handler om penge.
Fleks10 er ikke logget ind  
Gammel 29-12-2013, 11:48   #38
LINGLING
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2012
Indlæg: 126
Styrke: 12
LINGLING er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Fleks10 Se meddelelser
Jeg tror nu "nøgne tær" er inde på noget af det rigtige.

LINGLING, du har ret i at lægen også skal lave indberetning af gr. I patienterne for at få honorering herfor, men der har han en garanti for at få betaling for sit arbejde, det er jo regionen der betaler.
Selvom lægen skriver en faktura for udført "udenomsarbejde" m.v. har han jo ingen garanti for at få betaling fra den enkelte patient i gr. II.
I denne situation kan han jo heller ikke kræve forudbetaling, for han ved jo nok ikke fra start hvor meget tid det kommer til at tage at skulle indhente nødvendige oplysninger m.v.

Så jeg tror netop det handler om penge.
Er lidt overrasket over at I mener, at læger kan afvise syge mennesker fordi de " ikke gider" eller er bange for, ikke at få betaling. Som grp. 2 betaler man som ved tandlægen. Dvs. hos sekretæren eller får tilsendt en regning. Hvad forstår I mon ved " udenomsarbejde". Det drejer sig om indhentelse af en epikrise (r), som patienten selv kan bede om at få sendt til den praktiserende læge, hvis den praktiserende læger ikke gider.
Nu er der jo også noget der hedder en e-journal, medicinoversigt på sundhed.dk hvor ens medicinske oplysninger og lægelige oplysninger/konsultationer står. Det gør de også selvom man er grp. 2 Det burde ikke være såååå svært..lægen ved jo heller ikke hvor lang tid det tager før han kan lave en indberetning på en grp. 1 til regionen.

Sidst redigeret af LINGLING; 29-12-2013 kl. 11:54.
LINGLING er ikke logget ind  
Gammel 29-12-2013, 13:37   #39
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Godt du har styr på det. Find en læge, der vil behandle dig og give dig en udtalelse, som han kan stå inde for. Det er jo alt andet lige det, vi har bygget vores samfund op på, at det er uddannede læger, der står for diagnostiseringen og at patienter kan sige nej-tak, hvis de ikke vil systemet. Godt nytår. Reglerne med gruppe 1 og gruppe 2 er et for patienter frivilligt valg, som normalt ikke betyder uensartet lægebehandling. Føler man det, må man jo selv løse det.
stampe er ikke logget ind  
Gammel 29-12-2013, 13:58   #40
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Som gr.2 patient er det vigtigt at være opmærksom på en række ting.
Var man ikke opmærksom da man valgte at skifte til gr.2, har man heldigvis muligheden for at "returnere" til gr.1 efter et år.

Hos den praktiserende læge foregår der mere end man lige tror der gør, når man sidder foran lægen.

Skal man have taget blodprøver så betales pr X der er sat på rekvissisionen, der er nogen der koster 7kr, andre 350kr, og så koster stikket, samt forsendelse.
Når der kommer svar på prøverne skal lægen bruge tid på at se dem igennem og arkivere og give patienten besked om resultatet.
Sådan en omgang løber snildt op i 750-1000kr, hvilket man ikke nøjagtigt ved på forhånd.
Skulle man så sammen med lægen sidde og "plukke" i hvilke blodprøver man ønskede, udfra et økonomisk perspektiv, kunne det dels tage lang tid, og dels blive nogle halve løsninger i forhold til korrekte udredninger.

Et andet eksempel er at man har været til speciallæge eller hospital... der kommer en epikrise til egen læge, for at overholde loven skal lægen læse materialet igennem for at se om der er noget vedkommende skal gøre, inden det blot arkiveres.
Hvem betaler for det... som patient kunne jeg forestille mig at man fandt det besynderligt at få tilsendt et girokort for noget man ikke vidste kom til lægen, men som lægen skulle tage stilling til.

Det er bar 2 eksempler på "skjulte konsultationer", hvor man ligepludselig kan stå med en regning der måske ikke rigtig er taget med i overvejelserne om skift til gr.2
Nøgne tær er ikke logget ind  
Lukket emne


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:13.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension