K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-10-2017, 17:54   #21
Nørd
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-11 2014
Indlæg: 1.079
Styrke: 11
Nørd er ny på vejen
Kan ikke huske om det har været nævnt, men så nævner jeg det lige igen.

K10 anbefaler at man laver sine anmodninger, dvs. ansøgninger og klager skriftligt og printer ud i to eksemplarer, den ene afleveres og den anden bruges til at få en kvittering på modtagelsen.
For som Peter altid skriver du befinder dig i en retssag og derfor skal du sikre dig selv at der altid er bevis for alt.

Når jeg taler med min sagsbehandler, så optager jeg altid samtalerne, hun har en tilbøjelighed for at ville ringe, så jeg har installeret en app som optager alle samtaler der går ind og ud af min telefon og så sletter jeg jævnligt de optagede samtaler der ikke vedrører min kommunale sag.

Når jeg er til møde nede hos kommunen så optager jeg alle samtaler med en kuglepen som jeg har købt på nettet og som kan optage op til 8 timer.


Jeg var med til at skrive i en tidligere tråd hvor debattøren hjalp sin fætter med fætterens sag og kommunen var totalt ligeglade med henvendelser som dem du har foretaget og svarede ikke på spørgsmål. Men da de søgte aktindsigt, vupti dem fik de med det samme og årsagen til det er at der er lovgivning der siger at anmodninger om aktindsigt skal de reagere på inden for 7 arbejdsdage.

Du skal nok passe på med at være "bange for" kommunen og hvad de kan finde på, det jeg har erfaret her på k10 er at dem som er bange for hvad kommunen kunne finde på hvis jeg gør dit eller dat er dem som taber, dem som tager sagen i egen hånd og sikrer sagens indhold og klager over ting som går dem imod er dem som ender med at komme i mål med enten fleks eller pension.

Når nu ressourceforløbet ikke giver dig en anderledes økonomi så vil jeg tro at det er bedst at klage over afslaget, hvordan mener du at klagen kan komme til at forhindre dig i at få hjælpen i et ressourceforløb?

Kan ikke huske men har du selv forsøgt at ansøge om et ressourceforløb?
Nørd er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-10-2017, 11:22   #22
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Troldurt Se meddelelser
Min sagsbehandler har endnu ikke svaret mig, omkring referat af vores sidste møde, må vente og se hvad hun siger/skriver i næste uge.
Jeg beklager hvis jeg nu lyder lidt for kontant, men hvorfor pokker anmoder du ikke bare om aktindsigt?

Hvis du anmoder om aktindsigt får du så at sige "hele pakken".

Hvis det er fordi du er bange for sin sagsbehandler, så vil jeg gøre opmærksom på, at mange (incl. mig selv) har oplevet, at man får en helt anden respekt når man begynder at tage ansvar for sin egen sag, og første skridt er, at anmode om aktindsigt.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2017, 12:13   #23
Troldurt
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 16-10 2017
Indlæg: 15
Styrke: 7
Troldurt er ny på vejen
Hej igen

Så gik alting lige i hårdknude, min mand blev indlagt, og det hele har været og er meget svært, men han er nu hjemme igen, og vi håber på at få en lidt mere normal hverdag fra nu af, selv om der slet ikke er noget normalt i alt dette, der kommer sygeplejersker flere gange om dagen, og der er mange ting at tage stilling til.

Men jeg har endelig fået referat af mit møde med min sagsbehandler, og deri skriver hun at hun vil indhente de sidste nye sundheds data. Men det gør hun ikke, hun skriver nu til mig at hun ikke vil indhente de sidste nye sundheds data, fordi jeg er fritaget for at skulle deltage i tilbud, fordi jeg er i en meget sårbar situation på grund af min mands sygdom.

Jeg har ikke godtaget at være fritaget fra at deltage i tilbud, jeg ønsker afklaring, da jeg ikke vil finde mig i at være på kontanthjælp, når jeg er både fysisk og psykisk syg. Har jeg ikke ret til afklaring? Er der ikke nogle regler der gælder, hvis man er aktivitetsparat kontanthjælps modtager?

Min sårbar situation forsvinder ikke, det der sker nu med min mand kommer til at belaste mig resten af livet, ligesom alle de ting jeg har været igennem, de sidste mange år, belaster mig. Det er jo derfor jeg har nået en grænse, for hvad jeg kan klare, jeg kan ikke klare mere, og jeg kan ikke klare at være på kontanthjælp, det gør mig konstant nervøs og bange for fremtiden. Det hjælper ikke at vente, hvad vil der ske ved at vente, skal jeg vente på at min mand bliver mere syg? Skal jeg vente på at han er død? Hvordan skulle det kunne gøre mig minder sårbar end jeg er nu, det kommer det ikke til, jeg kommer til at have i et stort sort hul.

Jeg vil selvfølgelig søge aktindsigt.

Jeg skal nok forsøge at tage kampen op overfor min sagsbehandler, men hvad skal jeg gøre nu? Jeg ønsker at hun får en statusattest fra min læge, sådan at det bliver lagt ved min sag, at min læge vurdere, at jeg lider af psykisk overbelastning, på grund af alle de belastende ting, jeg har været igennem de sidste mange år, for så kan jeg søge om et ressourceforløb, fordi så er det en tværfaglig indsats der skal til.

Jeg skal til flere neurologiske undersøgelser i december, men jeg kan vel godt søge om ressourceforløb inden da ikke? Men jeg mangler den statusattest fra min læge, jeg har ringet til min læge for at høre om hun vil lave den til mig, hvis jeg selv betaler, det vil hun ikke, hun siger det er mellem mig og min sagsbehandler, det er kommunen der skal søge om statusattest det kan jeg ikke.

Man bliver SÅ træt af dette her forbandet system. Nå vil bare lige høre jeres mening, og se om i har et godt råd.

Hilsen Troldurt
Troldurt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2017, 13:00   #24
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Du er da godt nok i en svær situation.

Synes det er godt, din sagsbehandler har sat dig på stand-by i din nuværende situation.

Generelt kan det nok også være et spørgsmål om man kan få et retvisende billede frem på de vilkår, du har lige nu.

Lyder da som om, din sag kører videre, når situationen har bedret sig.

Håber du kan forliges med det og rigtig god bedring.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2017, 17:13   #25
Løvinden
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 29-06 2009
Indlæg: 135
Styrke: 15
Løvinden er ny på vejen
Kære Troldurt jeg synes det er oplagt at din læge henviser dig til en psykiater/psykolog sådan som du har det. Du kan få tilskud til psykolog pga den livssituation du står i med din mand og dine egne symptomer. Egenbetalingen vil derved ikke blive ret stor.

Og så synes jeg du skal prioritere nu. Din mand er meget syg og er erklæret terminal. Det vigtigste må være at I har noget tid sammen, så længe i stadigvæk har hinanden.
Så jeg tænker, at der er to vigtige ting nu: hjælp til dig og tid sammen med din mand.

Så må de andre ting komme bagefter. Du kunne skrive et brev til sagsbehandler, læge m.m. hvor du holder dig helt på egen banehalvdel og fortæller HVOR belastet du er. Enhver der læser dette vil forstå, at du simpelthen ikke skal have fyldt mere i din rygsæk nu. Jeg tror altså godt det kan være sådan, at sagsbehandleren også tænker. For hvem kan vurdere dig helt realistisk lige nu hvor du er så sindssygt presset.

Jeg har selv haft en belastningsreaktion i foråret, hvor jeg også var indlagt, i 14 dage. Det er ikke at spøge med, når kroppen og sindet siger: nu stopper du kammerat! Der er grænser for hvad et menneske kan kapere, selvom nogen kaperer mere end andre. Jeg synes styrke er, når vi også kan sige: nu kan jeg ikke mere. Jeg håber virkelig for dig, at du får den hjælp du har fortjent til at komme igennem det her, så du også på den lange bane kan få et godt liv igen. Knus.

Sidst redigeret af Løvinden; 07-11-2017 kl. 17:16.
Løvinden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2017, 20:17   #26
Troldurt
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 16-10 2017
Indlæg: 15
Styrke: 7
Troldurt er ny på vejen
Tak for jeres hjælp.
Troldurt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-11-2017, 21:23   #27
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Du kan godt insistere på at komme ud i arbejdsprøvning, og så kan du gå og arbejde gratis, være vildt træt og have ondt, og slet ikke have overskud til din mand. Du bliver sikkert sendt i afprøvning i en lokal virksomhed i 6 mdr, og det tager nok nogle måneder at finde det. Derefter går der nogle måneder med at få lavet ressourceprofilen osv, og få det sendt til vurdering. Nu er der nok gået et års tid, og så efter yderligere et halvt år, vil du med tårnhøj sandsynlighed få afslag, med begrundelsen, at du har været belastet i forhold til din mands sygdom, og at din arbejdsprøvning dermed ikke er retvisende, og at du skal ud i en ny arbejdsprøvning på endnu 6 mdr. når der er ro på/din mand er stationær. Nu er der så nok gået et par år i bedste fald, inden de begynder at gøre klar til en ny vurdering.

Du kan også vælge at droppe den første arbejdsprøvning lige nu og her, være der for familien, og så senere tage den arbejdsprøvning, når din sagsbehandler vurderer at der er styr på belastningen på hjemmefronten, og så kommer du i mål på samme tid.

Der er ikke noget sparet tidsmæssigt ved at presse på lige nu.

Med hensyn til om du istedet for kontanthjælp, kan komme i ressourceforløb blot med ro og ingen afklaring/arbejdsprøvning det første års tid, kommer an på om dine papirer allerede nu peger på at du er i risiko for at ryge helt ud af arbejdsmarkedet.

https://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp...essourceforlob
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-11-2017, 10:15   #28
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
Du kan godt insistere på at komme ud i arbejdsprøvning, og så kan du gå og arbejde gratis, være vildt træt og have ondt, og slet ikke have overskud til din mand. Du bliver sikkert sendt i afprøvning i en lokal virksomhed i 6 mdr, og det tager nok nogle måneder at finde det. Derefter går der nogle måneder med at få lavet ressourceprofilen osv, og få det sendt til vurdering. Nu er der nok gået et års tid, og så efter yderligere et halvt år, vil du med tårnhøj sandsynlighed få afslag, med begrundelsen, at du har været belastet i forhold til din mands sygdom, og at din arbejdsprøvning dermed ikke er retvisende, og at du skal ud i en ny arbejdsprøvning på endnu 6 mdr. når der er ro på/din mand er stationær. Nu er der så nok gået et par år i bedste fald, inden de begynder at gøre klar til en ny vurdering.

Du kan også vælge at droppe den første arbejdsprøvning lige nu og her, være der for familien, og så senere tage den arbejdsprøvning, når din sagsbehandler vurderer at der er styr på belastningen på hjemmefronten, og så kommer du i mål på samme tid.
Lige præcis hvad jeg tænker.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-06-2018, 18:30   #29
Troldurt
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 16-10 2017
Indlæg: 15
Styrke: 7
Troldurt er ny på vejen
Hej

Jeg ved ikke lige hvordan jeg skal komme i gang med at skrive herinde igen.

Som jeg tidligere har skrevet, så blev min mand (vi blev skilt i dec. 2016, af økonomiske årsager) syg med kræft i sep. 2017, han død desværre her i maj måned, vi havde kendt hinanden og boet sammen i 37 år. Livet går ligesom i stå, og bliver aldrig det samme igen, jeg havde stor lyst til at tage med ham over på den anden side, da det for mig ikke rigtig giver nogen mening at skulle leve vider uden ham. Nu skal i ikke sidde og blive bekymret, for jeg lovede min mand og har lovet min familie (jeg har ingen børn) at jeg bliver her så længe jeg skal, men ja jeg har allermest lyst til at være sammen med min mand, det kan jeg ikke komme uden om, men måske kommer der et tidspunkt, hvor jeg kan se nogen glæde ved livet igen, det ved jeg ikke.

Som jeg tidligere har skrevet så er jeg selv syg:

• Jeg har sværd slidgigt i min knæ og har haft det gennem mange år, har gået til G.L.A.D. træning uden at det har hjulpet mig. Har konstant smerter, kan ikke klare ret meget, ikke stå andet end kort tid, ikke gå ret langt, ikke sidde længer en 15 min af gangen, så skal jeg op og gå ellers ”låser” mine knæ.
• Har lidt af kronisk træthedssyndrom siden 2010.
• Igennem afklaringsforløb 2x2 timer pr. uge (4timer om ugen) fra 2014 til 2015
• 2016 tiltagende forværring af problemer med hukommelse og koncentration osv.
• 2017 får konstateret slidgigt i højre skulder.
• Oktober 2017 vurdere min læge at jeg lider af Psykisk overbelastning, på grund af det pres jeg har været under gennem mange år.
• April 2017 første undersøgelse hos Neurolog. August 2017 CT scanning af min hjerne. September 2017 Rygmarvsprøve (viser normale forhold). Dec. 2017 endnu en undersøgelse hos Neurolog, som at resultere i at jeg bliver henvist til PET scanning i Århus i Jan. 2018, får først svar herfra i starten af maj 2018, PET scanningen viser, at jeg har skader på min hjerne som kunne være tegn på enten Alzheimers sygdom eller Lewy Body Demens. Hvilet gør at Neurologen sender mig til endnu en scanning i Århus, en såkaldt PIB/PET scanning, som jeg endnu ikke har fået svar på.
• Men faktum er at jeg har nogle skader forandringer i min hjerne, som selvfølgelig er derfor at jeg har alle de problemer jeg har med hukommelse osv.
• Faktum er også at jeg har nogle psykiske problemer, noget jeg ikke har villet anerkende gennem en del år, men det går ikke længer.
• Derudover har jeg hos min læge fået skrevet i min journal (noget lægerne i fællesskab besluttede, at det var vigtigt kom med i journalen), kort tid efter min mand død, at jeg har fået et trauma på grund af den måde han døde på, ikke noget jeg ønsker at komme ind på her, men der skete et svigt fra hospitalet side, og lægen fortalte mig, at jeg ikke skulle regne med nogensinde at komme over dette trauma.
• D. 30.04.2018, stoppede jeg med at modtage kontanthjælp, jeg kunne/vil ikke være i dette system mere, jeg kan ikke holde til den behandling jeg har fået, jeg bor nu i en kommune i midt-vest, jeg flytter snart til en kommune østpå, her vil jeg igen på et tidspunkt forsøge, at søge at komme i et ressourceforløb, jeg klare ikke at være på kontanthjælp, den behandling man får i dette system, når man er syg, kan jeg ikke holde til. Min familie hjælper mig økonomisk indtil jeg kan komme i et ressourceforløb. Jeg ved at man kan søge om at komme i ressourceforløb, selv om man ikke får noget fra det offentlige.

Jeg er selvfølgelig godt klar over, at får jeg at vide at jeg har begyndende Alzheimers sygdom, så ser situation måske lidt anderledes ud, men så alligevel måske ikke, fordi at skulle kæmpe i mange år for at få tilkendt førtidspension, det orker jeg heller ikke, det kan jo trække ud i lang tid, og hvad skal jeg så leve af i den mellemliggende periode, jeg kan ikke blive ved at få hjælp fra min familie, og skulle på kontanthjælp igen, det ved jeg ikke hvordan jeg skal kunne klare.

Nå punkt 1, søge aktindsigt, hos min nuværende kommune, har jeg fundet dokument på hvordan jeg gør.

Punkt 2, søge aktindsigt hos min nuværende læge, nogen her der har et link til hvordan sådan et stykke papirer skal se ud?

Punkt 3, selv betale for at få en Psykiatrisk test, da det måske kan hjælpe mig til at få hjælp med mine psykiske problemer.

Peter skriver på et tidspunkt dette:

Citat:
Der skal man kende til Servicelovens § 102 som kan bevilge vederlagsfri behandling senere.
Hvad betyder dette, har jeg måske mulighed for at få hjælp til mine psykiske problemer, uden selv at skulle betale for det?

Undskyld det lange indlæg.
Troldurt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-06-2018, 21:30   #30
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
§ 102 samt "KAN" & "SKAL" bestemmelserne

Kære Troldurt

Livet er ikke for nybegyndere......

.... som, om nogen, du allerede har erfaret.

Min første tanke, efter at have læst dine fakta, var, at hvis du spurgte mig til råds ville jeg overveje at søge førtidspension iht § 17, stk. 2, på det foreliggende grundlag....... efter at du har søgt fuld aktindsigt ved alle, for at sikre sig, at der ikke mangler væsentlige oplysninger i din kommunale journal.

Men tilbage til dine nuværende spørgsmål:

Aktindsigt, her søger du ved alle, du har været i kontakt med eller behandlet af.

Læger, speciallæger, hospitaler, fysioterapien og kommunen.

http://www.k10.dk/showthread.php?t=36171&page=2

Kommunen
http://www.k10.dk/media/skema/aktindsigt.pdf

Læger hospitaler og fysioterapien (vigtigt også ved fysioterapien).

Her beder du bare om aktindsigt i dine journaler. Fysioterapien har pligt til at fører journal, med plan, resultater og som du senere kan få brug for at dokumenterer, fordi at hjælp efter Servicelovens § 102 skal man først have afprøvet de gængse behandlingstilbud.

Tænk ikke så meget over det, fordi embedsmænd er eminente til at forvirre borgerne og de færreste kommuner har budgetteret med § 102, så vær forberedt på, at kommunens repræsentanter bliver blanke i øjnene, da de ikke kender til "Den glemte § 102"

Kommunen må IKKE afvise dig med hjælp efter § 102 med begrundelsen, at det tillader kommunens serviceniveau ikke.

Kommunen SKAL reelt vurderer om du tilhører gruppen af borgere, som § 102 er vedtaget til.

Ejheller må de afvise med, at det er en "KAN"-lov og ikke en "SKAL"-lov

Servicelovens § 102
https://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp...estemmelse-pdf

"KAN" & "SKAL"-love.
https://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp...l-bestemmelser

Mit råd:

Du igangsætter aktindsigt ved alle, hurtigst muligt.

Når du har overblik, gerne med hjælp fra din familie, så afsender du en ansøgning om psykologhjælp, test etc grundet dine fremtidsudsigter med dine nuværende kendte diagnoser.

Her medsender du kopi af mine link til Servicelovens 102 samt "KAN" & "SKAL" bestemmelserne til kommunen, sammen med alle dine beskrivelser af alle dine specialscanninger samt journaler fra fysioterapien, som dokumentation på, at dette behandlingstilbud ikke har hjulpet dig videre.

Som jo er krævet for vederlagsfri behandling senere angående dine knæ.

Forventelig vil dine oplysninger hurtigt havne ved kommunens lægekonsulent, som rent lægefagligt bør vide, at du skal have hjælp.

Når man søger om kommunalt hjælp, skal man altid kende til sin afgørelsedato, hvor kommunen normalt skal komme til en afgørelse. Det er politikerne og ikke sagsbehandlerne der bestemer dette.

Her tænker jeg på psykolog, som du skal drøfte med din praktiserende læge hvilke planer du har igangsat. Den praktiserende læge er en vigtig medspiller i din sociale sag.

Fordi, din praktiserende læge er den henvisende:
https://www.sundhed.dk/sundhedsfagli...-til-psykolog/

Hvor du selv skal betale de 40% af regningen, men der er her du skal bruge Servicelovens § 102 til betaling af de sidste 40%.

Men drøft det med din praktiserende læge, hvilket er vigtigt.

Du har ingen grund til undskyldninger her på k10, imorgen er det dig der råder mig.

Lad os hører nærmere, hvad der sker i sagen. Husk, at alt imellem dig og kommunen foregår skriftligt.

Hilsen Peter

Bilag

https://www.alzheimer.dk/her-faar-du...r-en-bisidder/

Har du brug for en bisidder?

Det kan være en god idé for mennesker med en demenssygdom eller deres pårørende, at få hjælp af en bisidder til møder med offentlige myndigheder, ved besøg hos lægen og andet.

https://www.alzheimer.dk/her-faar-du...den-om-demens/

Sidst redigeret af phhmw; 11-06-2018 kl. 21:56.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:34.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension