K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 30-05-2012, 09:03   #1
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
advarsel antidepressiv medicin-læs

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/201...0529160943.htm

Citalopram kan have kostet flere hundrede danskere livet
30. maj 2012 04.22 Opdat.: 30. maj 2012 07.30

Antallet af personer, der får hjertestop på åben gade, på arbejde eller i hjemmet er betydeligt større blandt brugere af Lundbecks Cipramil og andre lægemidler med det antidepressive stof citalopram - end blandt brugere af andre antidepressiver. Det konkluderer en ny undersøgelse gennemført af hjertelæger fra Gentofte Hospital, skriver videnskab.dk.

Forskerne er nået frem til deres resultater ved at lave statistiske analyser af data, der optræder i Det Danske Lægemiddelregister og Det Danske Hjertestopregister.

- Der er en klar overrisiko for hjertestop blandt brugere af citalopram. Vi mener, det er et faresignal set i lyset af, at citalopram er et hyppigt udskrevet lægemiddel i Danmark. Men om man ligefrem skal stoppe behandlingen i nogle tilfælde, skal vurderes i samråd med psykiatere, siger ph.d.-studerende Peter Weeke fra Kardiologisk Overafdeling P på Gentofte Hospital til videnskab.dk.



- Ud af disse 1.500 citalopram-brugere vurderer vi, at ca. 200 personer sandsynligvis er døde på
baggrund af deres indtag af dette lægemiddel, siger Peter Weeke.

Studiet siger i sig selv ikke noget om, hvorfor citalopram kan give hjertestop.



Lægemiddelstyrelsen: EU skal på banen
Lægemiddelstyrelsen er blevet gjort bekendt med de nye resultater, fortæller Doris Irene Stenver, der er overlæge i afdelingen for forbrugersikkerhed i Lægemiddelstyrelsen.



Hun fortæller, at Lægemiddelstyrelsen for nylig har tilføjet oplysninger om øget risiko for hjerterytme-forstyrrelser til produktresumeet for citalopram samt Lundbecks nyere antidepressionsmiddel escitalopram (Cipralex).

- Den nye undersøgelse gør det relevant og nødvendigt at se på, om vi kan gøre yderligere for at forebygge risici ved brug af antidepressiv medicin i relation til hjertelidelser. Dette skal i så fald ske i europæisk regi, siger hun.

Hun understreger dog, at ingen patienter, der er i behandling med lægemidlet må holde op med at tage den på baggrund af denne undersøgelse uden først at have talt med deres læge om det.

Kender du nogen, der har oplevet problemer i forbindelse med brug af medicin, som indeholder citalopram, så kontakt dr.dk på [email protected]

Sidst redigeret af østerbro; 30-05-2012 kl. 09:08. Årsag: klippet i tekst
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-05-2012, 09:34   #2
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Allerede i 2001 var der en del af danske læger som har advaret mod Cipramil dog kun for at pludseligt alle advarsler har fordampet i det blå.
I 2010/2011 har jeg selv henvist på K10 til flere links på nettet, som handler netop om farligheden af stoffet citalopram i Cipramil.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-05-2012, 10:12   #3
Multe
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2009
Lokation: Århus
Indlæg: 1.634
Styrke: 16
Multe er ny på vejen
Tak for ny aktuel info... -og så er hjertestop jo kun én af rigtig mange bivirkninger fra disse "lokkepiller"


.
__________________
Hva' man har, det har man... -resten ka' de vise som respekt!
Multe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-05-2012, 10:29   #4
Thomas1981
Mit andet hjem K10
 
Thomas1981s avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-12 2011
Lokation: Horsens
Alder: 43
Indlæg: 671
Styrke: 13
Thomas1981 er ny på vejen
Det er skræmmende læsning. Jeg har aldrig brudt mig om antidepressiv medicin, og det her er kun yderligere vand på min mølle, om aldrig at lade mig presse ud i en depression igen (har været igennem flere, der blev forværret for hver gang, alle mens jeg forsøgte mig med arbejdsmarkedet). Bare snak om en yderligere arbejdsprøvning fra pensionsteamet, udløste et angstanfald. Der er ikke noget jeg frygter mere end en ny depression.

Jeg fik Cipralex sidste gang, og vågnede af og til op med hallucinationer om natten, fik dårlige nerver, svedte meget, og fik skader på tænderne som følge af mundtørhed.
Thomas1981 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-05-2012, 13:43   #5
amaranth
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 08-10 2011
Lokation: Fyens bøhland
Indlæg: 450
Styrke: 13
amaranth er ny på vejen
Jeg har haft god nytte af Cipralex og har aldrig haft nogle illusioner om at midlet var uden risici. Jeg ville være død for egen hånd uden medicinsk behandling, og så havde risikoen jo været ligegyldig, for jeg var så dårlig at samtaleterapi var virkningsløs.

Når det er sagt - jeg er på vej til en udtrapning og tager dem ikke igen nu jeg ved det her!
amaranth er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-05-2012, 15:31   #6
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Jeg er også en af dem der har taget Cipramil igennem flere år (blandt andre mærker også), men som nu er ude af mit pillehelvede og har været ''clean'' i flere år efterhånden.

Jeg er lige som Thomas, rædselsslagende ved tanken om en ny depression og/eller en psykose der måske gør, at jeg må ryge på pillevognen igen.

Dog vil jeg ALTID fravælge hele Citalopram gruppen!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-05-2012, 23:23   #7
amaranth
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 08-10 2011
Lokation: Fyens bøhland
Indlæg: 450
Styrke: 13
amaranth er ny på vejen
Ninja, hvorfor vil du fravælge Citalopram? På grund af de nye advarsler, eller har du andre dårlige erfaringer?
amaranth er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-05-2012, 00:35   #8
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Depression sent i livet øger risikoen for blodproper både i hjernen og i hjartet.
http://www.dagensmedicin.dk/videnska...-for-blodprop/
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-05-2012, 00:42   #9
TrætPige
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2010
Indlæg: 17
Styrke: 14
TrætPige er ny på vejen
Tak for info. Tror I ikke, vi kan få erstatning? Har været på Cirpalex.
TrætPige er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-05-2012, 10:51   #10
wind
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2009
Lokation: Kbh omegn
Indlæg: 122
Styrke: 15
wind er ny på vejen
Bla LAP er med i kampagnen : Mod dødsfald i Psykiatrien...

Mange folk er over og fejldoserede- jeg ved at der på mange

Bosteder er tilknyttet Psykiatere som udskriver store mængder

medicin uden særlig supervision og kontrol........

Håber at LAP, DR og andre gør noget ved det....
__________________
Husk : Handling gir forvandling !
wind er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Afklaring - Antidepressiv medicin 5dia Alt det andet 8 17-09-2012 11:42
Antidepressiv mod smerter Mcavforfanden Alt det andet 35 25-03-2011 22:16
Omlægning af tilskud til antidepressiv medicin? isteen Alt det andet 0 28-01-2011 18:20
Advarsel!!!! Ragdoll Det er da strengt ! 21 17-04-2009 12:00




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:13.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension