K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 23-08-2016, 19:06   #1
Bsm
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-08 2016
Indlæg: 6
Styrke: 0
Bsm er ny på vejen
Smile Førtidspension og udlandet

Hejsa.
Jeg skitser lige kort op hvad min henvendelse og situation går ud på.
Jeg er førtidspensionist med offentlig pension plus en pensionsordning gennem min pensionskasse. Jeg har været førtidspensionist i snart 10 år.
Jeg skal skilles fra nytår 2017 af og i den forbindelse ændre mange økonomiske ting sig for mig. Jeg har residens ( opholdstilladelse ) I Tyrkiet hvor jeg på grund af min sygdom opholder mig meget. Jeg ved godt at man kan få sin pension med til udlandet men mit spørgsmål er flg. :
Jeg flytter ikke adresse eller ændre mit danske statsborgerskab - jeg har som skrevet residens - kan jeg så få min offentlige pension ned til Tyrkiet så jeg betaler skat af den I Tyrkiet og skal jeg betale skat af den I Tyrkiet? Og hvordan gør man dette hvis det kan lade sig gøre?
Kan man få flyttet sin pension fra pensionskasse med? Og på samme betingelser?
Kan man få pengene indbetalt på sin danske konto men som beskattet I Tyrkiet? Eller skal udbetalingen gå direkte ind på min konto i Tyrkiet?
Håber at der er nogle som kan give et svar og som holder overfor skat og myndigheder alle steder.
Mvh
BSM
Bsm er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2016, 20:20   #2
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
det land der udbetaler pensonen skal du også betale skat ved
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2016, 20:34   #3
Bsm
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-08 2016
Indlæg: 6
Styrke: 0
Bsm er ny på vejen
Så man kan ikke flytte pensionen med uden at betale skatten i Danmark ? Hvorfor er der så så mange der eksempelvis flytte deres pension med til Spanien hvis ikke man har en fordel med det?
Bsm er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2016, 22:14   #4
Moreo
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2016
Indlæg: 120
Styrke: 9
Moreo er ny på vejen
Hvad betyder ordet residens for dig? Jeg mener det er de kongeliges slotte, ejendomme m.v.

Hvis du mener resident betyder det, at du har fast bopæl i Tyrkiet og er
fuld skattepligtig i landet.

Om du får udbetalt din pension på en tyrkisk eller dansk konto er i den
forbindelse underordnet, da Danmark har beskatningsretten til offentlige
pensioner, livrenter m.v. Dette gælder i stort set alle lande, der findes
dog nok stadig et par lande, hvor DK ikke har fået ændret det endnu.

Hvor har du har fra at mange flytter til Spanien m.v. med deres
pensioner? Det passer nemlig ikke, da antallet af danske pensionister med
fast bopæl i dette land falder næsten hvert år. Grunden hertil skal findes
i, at Danmark i 2009 opsagde dobbeltbeskatningsaftalen med Spanien og i
øvrigt også med Frankrig. Mig bekendt bor en del i syden om vinteren, men
beholder deres danske adresser.

Du kan også altid ringe til skat på telefon 72 22 18 18, hvor at høre om netop
din situation.
Moreo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-08-2016, 23:24   #5
Bsm
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-08 2016
Indlæg: 6
Styrke: 0
Bsm er ny på vejen
Jeg har familie der bosatte sig i Spanien i tidernes morgen og har en veninde som flyttede dertil i marts måned. Så lidt ved jeg om det og ved udmærket at det var førhen at skattefordelen var der. Mht resident ( jeg er vant til at skrive det på engelsk ) så er det ikke med fast bopæl i landet - man skal som loven siger lige pt i Tyrkiet ikke opholde sig mere end 120 dage udenfor Tyrkiet men det ændre sig næsten fra dag til dag i øjeblikket - det er opholdstilladelse som jeg tidligere skrev og Tyrkiet har ikke sambeskatning med Danmark som EU og EØS lande har. Men jeg vil under alle omstændigheder selvfølgelig kontakte skattevæsenet først da de jo er experterne på det område.
Bsm er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-08-2016, 08:51   #6
handy
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2007
Indlæg: 264
Blog Indlæg: 3
Styrke: 18
handy er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af jjsonn Se meddelelser
det land der udbetaler pensonen skal du også betale skat ved
ikke rigtigt Danmark har en sambeskatning aftale med Tyrkiet så du bliver beskattet der.....og i Tyrkiet betaler man ikke skat at offentlige pensioner så har du kun den og ikke for noget fra din pensions kasse eller lig med så 0 skat og for du andet slipper du med halv skat....tror ikke du kan få den udbetalt i Danmark
__________________

Sidst redigeret af handy; 24-08-2016 kl. 08:54.
handy er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-08-2016, 21:17   #7
Moreo
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2016
Indlæg: 120
Styrke: 9
Moreo er ny på vejen
BSM, det du nævner om residence må være noget du har søgt om for overhovedet at kunne opholde dig i landet mere end 120 dage.

Vedr. skattemæssigt er grænsen jo på 183 dage.

Tyrkiet er faktisk et af de få lande, hvor DK ikke har den fulde beskatningsret, såvidt det fremgår af dobbeltbeskatningsaftalen mellem Tyrkiet og Danmark.

Der står, at hvis du kun modtager en sociale pension, så skal DK ikke trække noget skat overhovedet, og er åbenbart ikke skattepligtig i Tyrkiet.

Modtager man derimod både en social- og en privat pension, som du, så skal der beregnes skat af begge pensioner, men skal reduceres med 50%.

Hertil kommer, at du mister pensionstillæget på vel omkring knapt 5000 kr., ligesom du skal tegne sundhedsforsikringer, da den danske sygesikring af gode grunde ikke dækker dernede.

Så hvis du kun har en mindre privat pension udenover FP, så vil umiddelbart mene, at der ikke er noget at spare ved en flytning, men du kan jo have andre motiver til at flytte.

God fornøjelse med overvejelserne!
Moreo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-08-2016, 09:36   #8
Bsm
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-08 2016
Indlæg: 6
Styrke: 0
Bsm er ny på vejen
Hej More.
Du lyder til at være rimelig meget inde i det juridiske omkring residence. Jeg skal søge om residence når jeg fra januar af vil flytte Tyrkiet og bo der mere end jeg opholder mig i Danmark ( på grund af mit helbred). Jeg ved godt at mit gule sygesikringskort ikke dur i Tyrkiet og jeg har også arrangeret forsikring ( det skal man når man søger om residence ). Sådan som jeg læser dit indlæg - så vil jeg blive beskattet med en reduktion på 50 % på begge mine pensioner. Det vil med andre ord sige at en fraskilt får eksempelvis 18000 i førtidspension ( her kan personfradrag så ikke bruges ) så hvis man eksempelvis betaler 39 % i skat nu - så bliver det omkring 20 % skat på begge pensioner???? Og så er man beskattet i Danmark men kan flytte pengene via eksempelvis netbank til Tyrkiet som man har brug for? Man beholder sin sociale sikkerhed i Danmark og må godt have adresse i Danmark?
PS. Jeg ved ikke hvad lille pension er for.dig ved siden af men min er på et pænt beløb hver med da jeg betalte som bioanalytiker til PKA .
Bsm er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-08-2016, 12:51   #9
Bsm
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 23-08 2016
Indlæg: 6
Styrke: 0
Bsm er ny på vejen
Hej igen Moreo.
Jeg skal lige høre hvad det er for et tillæg de skriver om på Ca 5000 kr?
Jeg får almindelige førtidspension efter år 2003 .
Så er det ikke bare at gå ind og se hvad en fraskilt får i førtidspension? Det kan godt være at jeg spørge om åndsvage ting lige nu men jeg har aldrig sat mig ind i det med min pension da det var noget som min kommende ex mand havde styr på.

Og lige en ting til for at slå det fast med syvtommersøm for mig - når du skriver 50 % nedsætte af min skat - er det så i Danmark eller Tyrkiet at de skal betales?
Bsm er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-08-2016, 14:27   #10
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
Som jeg forstår det med Tyrkiet er selve førtidspensionen skattefri. Dvs 0 skat .

Men de ekstra pensioner du har - private. Der betaler man fuld skat .

Det de mener med tillæg - ved ikke med Tyrkiet. Pga div aftaler lande indbyrdes - må andre fortælle .

Men jeg bor ude i et EU land og der får man omtrent det samme som hjemme.

Men efter 1 januar 2013 lavede de en ny lov for alle der ikke allerede boede i et EU land , at man trak ca 70,000 kr år af ens alm ftp. Gælder ikke EU landene

Og så er der bestemte lande dk har nogle aftaler med .om det gør du kan slippe for at Miste de ca 70,000 kr år. Ved jeg ikke.

Men det ved andre sikkert.

Residens - opholdstilladelse . I daglig tale

Held og lykke med projektet
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 03:34.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension