K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Ressourceforløb

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Ressourceforløb Her kan man lægge alt der har med ressourceforløb at gøre dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-05-2016, 13:17   #1
Nunca
Ny på K10
 
Tilmeldingsdato: 30-05 2013
Lokation: Nordjylland
Indlæg: 23
Styrke: 11
Nunca er ny på vejen
Question Ressourceforløb og køb af hus?

Jeg har ikke kunne blive helt klog på dette, og da hende fra kommunen jeg skal hav fat i - ikke er til at træffe pt. tænkte jeg der sikkert er nogle kloge folk her inde som kan hjælpe.

Står i den situation at jeg er igang med at købe hus sammen med min kæreste, og derfor skal have fundet ud af hvordan og hvorledes - om det pludselig kan give nogle uønsket problemer. Flytter også til anden kommune, men der har jeg kunne søge mig frem til jeg ikke mister min ret til denne ydelse da den flytter med mig til den nye kommune. Så det har jeg styr på.

Men hvordan og hvorledes med huskøb?
Links osv. modtages med kyshånd. (paragraffer osv.)
Nunca er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-05-2016, 13:38   #2
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Det lyder ikke som det rigtige tidspunkt at købe hus, når du ikke kender din økonomiske fremtid.

Jeg mener ikke der i forhold til jobcenter er nogen der kan modsætte sig at I køber hus. Men hvis du ender på kontanthjælp indenfor kort tid, kan de sige at du først skal bruge den værdi du har i huset. At du har handlet uansvarligt ved at sætte din formue i hus. Formoder I har de 5% (eller er det 10%?) af købssummen, man skal have for at optage kreditforeningslån til huskøb.

mvh Akvamarin
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-05-2016, 15:14   #3
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Akvamarin Se meddelelser
Det lyder ikke som det rigtige tidspunkt at købe hus, når du ikke kender din økonomiske fremtid.

Jeg mener ikke der i forhold til jobcenter er nogen der kan modsætte sig at I køber hus. Men hvis du ender på kontanthjælp indenfor kort tid, kan de sige at du først skal bruge den værdi du har i huset. At du har handlet uansvarligt ved at sætte din formue i hus. Formoder I har de 5% (eller er det 10%?) af købssummen, man skal have for at optage kreditforeningslån til huskøb.

mvh Akvamarin
Ift hus og formue:
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=152993

Så det har kun betydning hvis der er friværdi i huset, OG banken godkender at man gør brug af denne, at huset har formue.

Og uansvarlig økonomi, det er jo hvis man har en chance for at vide, at man burde have levet af pengene
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-05-2016, 18:13   #4
Tine2
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 11-05 2016
Indlæg: 1
Styrke: 0
Tine2 er ny på vejen
At købe hus på ressourceforløbsydelse er en meget dårlig ide.
Selv hvis I har til udbetalingen og lånet bevilges, er det ikke så meget selve afdragene, men vedligeholdelse, ejendomsværdiskatter, ejendomsskatter, forsikring, nødvendige nyanskaffelser og uundgåelige håndværkerregninger, der koster.

Der kommer ingen vicevært, skulle taget blive utæt, toilettet udskiftes, kloakken drille og en radiator eller et armatur stå af. For slet ikke at tale om haveanlæg.

Jeg har nu mit ca. 6. hus og ved, hvad jeg skriver om. Det kan en ydelse på kontanthjælpsniveau ikke klare.
Hvis din kæreste ikke tjener gode penge og vil investere dem i vedligeholdelse, mister huset i løbet af ganske få år sin værdi og kan kun sælges med tab, hvorefter I står tilbage med måske livslang gæld.

Ved godt, jeg nu agerer lyseslukker, men sådan ser virkelighedens verden ud.

Fortsættelse:

For ikke helt at tage pippet fra dig mht. huskøb, er det en god ide at regne på, om du kan klare en løbende opsparing på månedlig min. 2.000 kr. samtidig med evt. huskøb. Der må ikke hæves på den de første 12 måneder. Der skal altid stå min. 20.000 kr. til nødvendige udgifter til huset.

Og så lige en lyseslukker til, undskyld: Du vil købe sammen med din kæreste, altså er I ikke gift. Jeg formoder, at I begge skal stå på skødet med lige ejerandele. Så vidt jeg ved, kræver det advokatbistand, men her kan jeg tage fejl, da jeg altid har ejet mine huse alene.
Måske nogen her i forum ved noget mere konkret.
Tine2 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-05-2016, 19:45   #5
rinse
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2011
Indlæg: 41
Styrke: 14
rinse er ny på vejen
Jeg er i ressourceforløb på 4. år, og vi købte nyt hus for et år siden, helt uden problemer
rinse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-05-2016, 21:57   #6
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af rinse Se meddelelser
Jeg er i ressourceforløb på 4. år, og vi købte nyt hus for et år siden, helt uden problemer
Hvad så den dag du ikke er i ressourceforløb længere?
Man aner jo ikke hvilken ydelse man havner på bagefter.
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-05-2016, 07:35   #7
rinse
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2011
Indlæg: 41
Styrke: 14
rinse er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af KageØre Se meddelelser
Hvad så den dag du ikke er i ressourceforløb længere?
Man aner jo ikke hvilken ydelse man havner på bagefter.
Det er rigtigt, men på ressourceforløbsydelse på kontanthjælpssats, er der vist grænser for hvor meget mindre man kan få i ydelse.
rinse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-05-2016, 09:49   #8
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af rinse Se meddelelser
Det er rigtigt, men på ressourceforløbsydelse på kontanthjælpssats, er der vist grænser for hvor meget mindre man kan få i ydelse.
Nej, men man kan havne på kontanthjælp og der er det bestemt ikke skide smart at være boligejer.
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-05-2016, 11:06   #9
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
På ressourceforløb bliver man hverken ramt af kontanthjælpsloft eller formuegrænse.

Men ryger man på kontanthjælp, så kommer formuegrænsen snigende, og hus, bil mm kommer straks under lup. Værre roderi.

Personligt ville jeg bare købe huset, da jeg er ret optimistisk anlagt, men ved ikke om det er en særlig god ide
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-05-2016, 11:46   #10
rinse
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-03 2011
Indlæg: 41
Styrke: 14
rinse er ny på vejen
Det kommer vel også an på hvor langt man er i sin sag. Jeg er i ressourceforløb på 4. år, og er i virksomhedspraktik, og har været det i 2 år. Jeg skal for rehabiliteringsteamet igen engang til efteråret og ligger til enten ftp eller microfleksjob.
rinse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 03:20.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension