K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-08-2016, 10:42   #1
Stenager
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 26-08 2016
Indlæg: 3
Styrke: 0
Stenager er ny på vejen
Fleksydelse og Efterløn

Hej Alle

Det kan måske være interessant for andre at tænke over hvorvidt man kan betale både til fleksydelse og efterløn.

Min kone har betalt både fleksydelse og efterlønbidrag i mange år. Vi er nu ved at få efterlønsbidraget tilbagebetalt enten kontant eller ved overførelse til hendes pensionsselskab, som en "almindelig" opsparign til en alderspension.

Hvis andre er i samme sitution skal i kontakte A-kassen og gerne også Udbetaling Danmark, samt jeres pernsionsselskab.

Observer at det fradrag i skat i har fået fra betaling af efterløn og fleksydelse i princippet ikke er tilladt, da man kun kan få fradrag fra et af disse bidrag. Hvorledes lovgivningen og forvaltningen rent faktisk "tillader" at dette kan ske er yderst uklart og forunderligt.

Så vidt jeg forstår kan en fleksjobber ikke få udbytte af efterlønsbidraget kun fleksydelsesbidraget, hvorfor det ikke giver mening at betale til efterlønnen og hvor flekydelse er i princippet er en anden form for efterløn.

Beklager hvis alt dette er beskrevet andetsteds og vil være rigtigt værdsat hvis andre har erfaringer at øse af.

MVH
Stenager er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-08-2016, 11:16   #2
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Jeg forstår ikke hvordan en dobbelt indbetaling kan finde sted, for dem der opretter indbetaling til fleksydelse skal jo have en opgørelse fra a-kassen om vedkommende har indbetalt længe nok til efterløn for at kunne indgå i ordningen.
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-08-2016, 18:40   #3
Stenager
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 26-08 2016
Indlæg: 3
Styrke: 0
Stenager er ny på vejen
Hej KageØre

Præcist. En tilbagemelding fra en A-kasse som vi p.t. forsøger at forstå problematikken, hvilket de nu har, er citeret nedenfor, hvor jeg fjernede beløb og navn:

"Der er indbetalt X kr. til og med d. 31. maj 2016 i efterlønsbidrag. Det dækker perioden 7. marts 2000 til 31. maj 2016. Altså, som jeg også skrev tidligere, dækker denne periode ikke kun 3 år:

”XXX får hele efterlønsbidraget tilbagebetalt (inkl. en oversigt) […]”

Det er såkedes vigtigt for alle der måtte være i samme sitution at tjekke om der er betalt både efterløn og fleksydelse, hvor ordningen forstår jeg starter i 1998. Det er også vigtigt at forstå at tilbagebetaling kun skal søges for den periode man samtidig betaler fleksydelse. Hvorledes man skal forholde sig til Skat da der er opnået fradrag for begge betalinger er et emne jeg tænker forfølge snarest.

MVH
Stenager er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-08-2016, 19:08   #4
vasen
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2014
Indlæg: 1.105
Blog Indlæg: 1
Styrke: 11
vasen er ny på vejen
efterlønsbidrag og fleksydelsesbidrag

Citat:
Oprindeligt indsendt af Stenager Se meddelelser
Hej KageØre

Præcist. En tilbagemelding fra en A-kasse som vi p.t. forsøger at forstå problematikken, hvilket de nu har, er citeret nedenfor, hvor jeg fjernede beløb og navn:

"Der er indbetalt X kr. til og med d. 31. maj 2016 i efterlønsbidrag. Det dækker perioden 7. marts 2000 til 31. maj 2016. Altså, som jeg også skrev tidligere, dækker denne periode ikke kun 3 år:

”XXX får hele efterlønsbidraget tilbagebetalt (inkl. en oversigt) […]”

Det er såkedes vigtigt for alle der måtte være i samme sitution at tjekke om der er betalt både efterløn og fleksydelse, hvor ordningen forstår jeg starter i 1998. Det er også vigtigt at forstå at tilbagebetaling kun skal søges for den periode man samtidig betaler fleksydelse. Hvorledes man skal forholde sig til Skat da der er opnået fradrag for begge betalinger er et emne jeg tænker forfølge snarest.

MVH
Dobbelt betalingen kan være opstået ved, at A kassen ikke har sørget for at udmelde personen af ordningen eller ved at personen ikke selv har udmeldt sig.
Da jeg i sin tid overgik fra efterlønsbidrag til fleksydelsesbidrag skulle jeg aflevere dokumetation for efterlønsbidraget, for at blive godkendt til Fleks ydelsesordningen.
Det er vel sådan det foregår.
Jeg har så efterflg. fået oplyst i udbetaling Danmark, at bidraget jeg har indbetalt til fleksydelse kan blive udbetalt,når jeg bliver folkepensionist.
Om det også gælder, hvis man i mellemtiden er blevet førtidspensionist ved jeg ikke, men det tror jeg.
Samtidig fortalte Udbetaling Danmark at det samme sker med efterlønsbidraget ved pensionsalderen. Men man skal selv rette henvendelse til den A-kasse det drejer sig om.
Jobcentret oplyste, at jeg kunne få beløbet nu fra fleksydelsen, men det passer ikke. Jeg har ikke undersøgt det med A-kassen.

Sidst redigeret af vasen; 26-08-2016 kl. 19:10. Årsag: rettelser
vasen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-08-2016, 21:34   #5
dinosaur
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2013
Lokation: Hjemmefra ude på landet
Indlæg: 638
Styrke: 12
dinosaur er ny på vejen
Har din kone så også været medlem af a- kassen indtil nu?

Jeg skal højst sandsynligt have mit efterlønsbidrag og efterlønsbidrag tilbage om 2 år. Må jeg spørge hvor meget det drejer sig om, evt. I privat besked.

Mvh. Susanne
dinosaur er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:17.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension