K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Ressourceforløb

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Ressourceforløb Her kan man lægge alt der har med ressourceforløb at gøre dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-08-2016, 12:48   #1
Philos
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 24-08 2016
Indlæg: 3
Styrke: 0
Philos er ny på vejen
Hvordan foregår en arbejdsprøvning?

Hej Alle.

Jeg har været på sygedagpenge de sidste 22 uger grundet depression/angst/belastningsreaktion. Mine sygedagpenge kunne ikke forlænges, så jeg overgår til et jobafklaringsforløb.

Jeg har lidt af tilbagevendende depression og angst de sidste 14 år. Har i perioder kunne passe et almindeligt arbejde, men det ender altid med, at jeg bliver overbelastet og ryger ned i et sort hul.
Jeg har meget svært ved at overskue flere ting på en gang, og jeg bliver hurtigt "brugt" og har brug for at trække mig.

Mit spørgsmål er: Kommer alle, som er i jobafklaringsforløb, i arbejdsprøvning? Hvordan foregår en sådan arbejdsprøvning, og hvordan/hvem konkluderer hvor mange timer, man kan arbejde?

På forhånd tak for hjælpen😊
Philos er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-08-2016, 23:03   #2
Kisser1
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-01 2010
Indlæg: 200
Styrke: 15
Kisser1 er ny på vejen
Jobafklaringsforløb

er opfundet for, at kommunen med god samvittighed, overfor staten, kan overføre en borger til offentlig forsørgelse.

Derfor skal de afklare, hvor lidt/meget erhvervsevne, der er til delvis/ingen selvforsørgelse så ja, der skal gennemføres jobafklaringsforløb.

Men husk, det er dig, der bestemmer hvad du kan klare, så samtidig med at du møder op hver dag, skal du stadigvæk holde fast i, at du går hjem igen hvis du er for syg til at være der.

Hvis du bare bliver væk, er de nødt til at starte forfra.

Undervejs i afklaringsforløbet bør du skrive dagbog, som du sender til jobkonsulent og sagsbehandler, så de har en chance for at følge med i hvordan du er påvirket fysisk, psykisk.

Jobafklaringsforløb bliver i mange tilfælde udført på kommunale arbejdsmarkedscentre, hvor der er lægelig, psykologisk og fysioterapeutstøtte gennem forløbet

Sidst redigeret af Kisser1; 24-08-2016 kl. 23:06. Årsag: tilføjelse
Kisser1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-08-2016, 07:41   #3
Philos
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 24-08 2016
Indlæg: 3
Styrke: 0
Philos er ny på vejen
Tak for dit svar.

Hvad sker der typisk, hvis man fx kun kan arbejde 15-20 timer/uge ved arbejdsprøvningen? Vil der så blive sat diverse ting i værk, så man kan komme til at arbejde fuldtid. For det er vel deres primære mål??
Philos er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-08-2016, 08:34   #4
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Philos Se meddelelser
Hvad sker der typisk, hvis man fx kun kan arbejde 15-20 timer/uge ved arbejdsprøvningen? Vil der så blive sat diverse ting i værk, så man kan komme til at arbejde fuldtid. For det er vel deres primære mål??
Det primære mål for alle, er at være selvforsørgende, og det mener komunerne man er ned til 18-20 timer, og de skal således ikke sætte yderliger i værk.

En afklaring til mindre end ovenstående, kan udløse eks. ressourceforløb for at få arbejdsevnen over den grænse hvor kommunen skal hjælpe.

Kan arbejdsevnen ikke komme over denne grænse kan kommunen tilbyde diverse kompenserende foranstaltninger, det kan eks være fleksjob eller i yderste konsekvens pension... men pension er idag = INGEN arbejdskraft !

Arbejdsprøvning, hvordan ?:

Min afklaring foregik gennem en privat aktør, og de fulgte helt min plan for hvordan jeg syntes det skulle gøres, og i min tilkendelse af pension lagde man flere gange vægt på hvor detalieret materialet om afklaringen var.

I praksis blev jeg henvist til "anden aktør" og fik tildelt en konsulent.
Jeg kom til en samtale hvor vi fastslog at jeg havde brug for en virksomhedspraktik.
Vi aftalte en ekstra samtale for at finde frem til det rette praktiksted... til denne samtale var der mange useriøse forslag til praktik, som jeg og min bisidder blankt afviste, og konsulenn var ved at være noget træt af os, da vi endelig efter 3 timer nåede frem til det rette sted...
Konsulenten ringede med det samme til stedet og der blev aftalt møde med virksomheden et par dage senere.

Til mødet med praktikstedet gjorde jeg klart hvad mine problemer var, incl. at jeg skulle have eget kontor og mulighed for at hvile, hvilket jeg fik.
Desuden blev det aftalt at jeg mødte 3 timer fra kl 10.00 og at hvis jeg havde det så jeg ikke kunne komme, tilbød jeg at komme om eftermiddagen i stedet (altså ikke afbud, før jeg havde prøvet en ekstra gang om eftermiddagen)
Kontoret blev indrettet så jeg havde let ved at udføre mine opgaver, og jeg var i den grad sikret optimale vilkår for mit arbejde.

Da alt var aftalt og på plads, i forhold til optimale arbejdsforhold, begyndte jeg at arbejde 3x3 timer om ugen.
Jeg FORLANGTE at konsulenten kom ofte, så vi i fællesskab (bla på baggrund af min dagbog) løbende kunne beskrive praktikken og tilrette tiden.
Konsulenten kom hver anden uge Mandag og Fredag, og i den anden uge Onsdag... hver anden geng var min kontaktperson i virksomheden med så diverse som arbejdstid kunne blive tilrettet (altså ca hver 10 dag)

Efter 6 uger var jeg afklaret og nede på 2x2 timer om ugen, men med store konsekvenser for privatliv.
Pensionsteamet lagde stor vægt på dette minutiøse arbejde og meget detalieret beskrivelse og pension blev tilkendt trods den særdeles korte praktik.
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-08-2016, 13:48   #5
Philos
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 24-08 2016
Indlæg: 3
Styrke: 0
Philos er ny på vejen
Tak for dit svar😊

Jeg håber meget, at jeg med tiden vil kunne få tilkendt fleksjob. Men skal jeg forstå det sådan, at hvis arbejdsprøvningen viser, at jeg kan arbejde fx 20 timer om ugen, så vil jeg ikke kunne få fleksjob?
Philos er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-08-2016, 16:03   #6
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Philos Se meddelelser
...skal jeg forstå det sådan, at hvis arbejdsprøvningen viser, at jeg kan arbejde fx 20 timer om ugen, så vil jeg ikke kunne få fleksjob?
Ja, hvis du kan arbejde 20 timer om ugen, med fuld ydeevne, vil du nok blive bedt om at finde et job på normale vilkår.
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-08-2016, 18:26   #7
de7smådværge
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-01 2014
Indlæg: 452
Styrke: 11
de7smådværge er ny på vejen
For at svare på dit oprindelige spørgsmål. Nej alle i et jobafklaringsforløb kommer ikke i arbejdsprøvning.Personligt har jeg gået i næsten 2 år og ventet på en almindelig praktik hvor formålet er at øge timeantallet og så en raskmeldning. Da jeg er lidt uheldgig i min sag så ender det nok med en raskmeldning uden at have været i praktik, når forløbet udløber efter 2 år. Har ikke nogle gode råd, men det kan desværre være en scenarie.

( Håber nogen kan svare på dit spørgsmål angående de 20 timer )
de7smådværge er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-08-2016, 18:48   #8
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
det kommer an på om du arbejder 100% det man siger om fleksjob er at ens arbejdes evne skal være mindst 50% nedsat, så man kan godt arbejde 37 timer med en ydelse på 30 %.

men arbejder du 100% i 20 timer er din arbejdes evne over 50%
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:50.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension