K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-02-2010, 10:44   #1
Susanne2412
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2008
Alder: 56
Indlæg: 655
Blog Indlæg: 6
Styrke: 16
Susanne2412 er ny på vejen
Særligt sensitive mennesker (HSP)

Jeg har i sidste uge fået en kæmpe åbenbaring omkring mig selv, og jeg er overbevist om at der er mange andre end mig der har det sådan men bare aldrig har været klar over at der er en ganske naturlig forklaring på det...
Jeg læste en artikel i magasinet Q og bagefter måtte jeg altså lige Google det og så åbnede der sig lige en totalt ny verden for mig, jeg er "bare" meget højt sensitiv og ikke unormal, hvor er det dejligt at finde ud af når man hel sit liv har fået stoppet hovedet med at man er doven, genert, uintelligent og lign.
Jeg kan ikke her forklarer hvad det er men prøv at Google det og nogle af Jer vil blive overrasket, der findes en test hvor man skal have 12 ud af 21/23 spørgsmål sande for at man nok er særlig sensitiv, og jeg fik 21 .....
Der står så bare rigtig mange steder at det sagtes kan lade sig gøre at have et helt normalt arbejdsliv, men der må jeg så sige at det kan det ikke for mit vedkommende, og jeg har fleks på 2-3 timer om dagen... godt nok ikke lige med den "diagnose", for der var ingen der kunne forklarer hvad der er galt med mig men de kunne godt se at jeg ikke kunne klarer et normalt job...
Birgitte Refshauge har beskrevet det ganske godt i sin blok på nettet, samt en bog skrevet af Susanne Møberg.
Hilsen Susanne
Susanne2412 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-02-2010, 11:34   #2
bmdc
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-12 2007
Indlæg: 533
Styrke: 17
bmdc er ny på vejen
Hej Susanne.
Jeg har faktisk lige købt en bog af Susanne Møberg

Titel: Mal dig glad (se evt. www.moeberg.dk)
En bog på den ene side med maleteknik og den anden en guide til personlig udvikling.
Bogen er let fattelig, det er forddel når det er en som jeg der skal læse den

Jeg kan anbefale den.
bmdc
bmdc er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-02-2010, 14:55   #3
ville
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2009
Lokation: norddjurs
Alder: 52
Indlæg: 119
Styrke: 16
ville er ny på vejen
Hej Susanne.

Jeg fik samme åbenbaring efter at have læst artiklen i Q - jeg scorede 18 ud af de 23 spørgsmål. Jeg venter på, at biblioteket får Elaine Arons bog hjem til mig, så jeg kan læse mere.

Jeg har kontaktet Ilse Sand, den psykoterapeut der udtalte sig i samme artikel. Hun holder kurser for særligt sensitive, så jeg vil melde mig til det næste kursus (28.2.10 i Randers)

Jeg har fået afslag på flexjob 2 gange, har OCD, social angst og depressive symptomer og havde håbet på at HSP kunne hjælpe mig til flex MEN.... det er ikke en anerkendt diagnose, så kommunen vil ikke hjælpe mig i et forløb hos terapeuten og de vil ikke bruge en evt. vurdering fra hende !
Det giver ellers meget stor mening og alle brikkerne i mit liv er nu til at forstå efter jeg har læst om HSP.

Det er vildt befriende, at finde ud af, at man ikke (kun) er tosset - at der er andre, der har det ligesådan, at jeg ikke er doven, ugidelig osv.

Ville
ville er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-02-2010, 20:42   #4
bmdc
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-12 2007
Indlæg: 533
Styrke: 17
bmdc er ny på vejen
Ja, vi bruger alle de livliner der måske kan gøre at vi får en bedre hverdag

Vi er jo ikke tosset, da vi bruger megen energi, trods vores sygdom, på at få det bedre. Vi bruger mere energi end som de der går på arbejde.
Sidst men ikke mindst, mange penge på dette men bare det at vi føler at der kan gavne, så må vi se om vi kan bruge dette til nogen.

Det lyder spændende, så du må fortælle om forløbet

bmdc
bmdc er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2010, 10:25   #5
Susanne2412
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2008
Alder: 56
Indlæg: 655
Blog Indlæg: 6
Styrke: 16
Susanne2412 er ny på vejen
Hej, se jeg vidst at jeg ikke ville være den eneste og tænk at finde nogle man har noget til fælles med og som ved hvordan det er....
Her har jeg gået hele mit liv (42 år) og haft en følelse af at være dybt underlig, og altid blevet kritiseret af mine forældre for ikke at gide noget og for ikke at høre efter og ikke være god i skolen.... samt en masse andre ting som får en ned med nakken hele tiden.
Nu har jeg fundet mig selv, og er nu så spændt på den videre færd, da jeg er sygemeldt fra et job som pædagogmedhjælper i en SFO, hvor jeg åbenbart på længere sigt ikke kan sammen med personalegruppen, og derfor udviklede stress og har haft det utroligt dårligt.
Jeg skal ikke tilbage til arbejdet så det bliver da spændende den dag jeg skal have kontakt til jobcentret igen for jeg kan altså ikke tage et hvilket som helst job, det kan jeg jo se nu jeg har læst om det her fænomen....
HSP er IKKE en diagnose men en betegnelse for at vi er mere fintfølende....

Til Ville, jeg fatter altså ikke at en som dig ikke kan få tilkendt fleks, det synes jeg tit man læser herinde at det nogle steder i landet er som at slå i en dyne og tale til dør, at få lov til at få fleks.
P.S. hvis I bruger Facebook så prøv at søg på, særligt sensitive mennesker-HSP, så er der nemlig en gruppe for os
Hilsen Susanne

Sidst redigeret af Susanne2412; 05-02-2010 kl. 10:29.
Susanne2412 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-02-2010, 12:08   #6
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Jeg vil blot lige fortælle, at der på Helsemessen i Falconer Centret denne weekend (5.-7. februar) også er foredrag om højsensitive mennesker.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
høj sensitive mennesker ville Dit og Dat 13 10-10-2010 20:12
Sensitive mennesker Simmer Et godt link! 10 27-04-2010 01:02
Særligt børnetilskud kaktus Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 18 08-04-2010 10:29
HSP - særligt sensitive og bistandssystemet Tessa Alt det andet 1 01-03-2010 18:10
særligt børnetilskud mollerolsen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 27-08-2007 22:25




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:14.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension