K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-09-2016, 14:17   #71
lille hjælper
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-09 2016
Indlæg: 58
Styrke: 8
lille hjælper er ny på vejen
Hej Moreo

Jamen det bliver helt sikkert spændende, hvad der sker i de sager. Det dog forskellige sygdomme og sager, men alligevel værd at følge med i.

Jamen det er også midt indtryk, at psykiatrien er helt på min fætters side, og nok generelt deres patienters side. Jeg erfarer dog ikke helt det samme som du skriver, at psykiatere kan behandle/kurere de fleste lidelser. Det er der for mange eks. på det modsatte, som jeg ser det, også det jeg har læst om f.eks. min fætters sindslidelse.
.

Hej Vase

Jeg ser det lidt ligesom dig, og har tænkt de samme tanker... Jeg har måske også følt det, ud fra psykiaterens udtalelser osv.... Indenfor psykiatrien burde man også lave specialer i mere udbredt grad.
Men som personale har sagt til min fætter,det er meget individuel, hvordan patienter har det, mærker og håndterer symptomer m.m.

Nu har jeg skrevet lidt mere med lægen, som virkede små irriteret... Jeg skal da også nødig forstyrre hans hverdag, med mine spørgsmål. Men han vil ikke umiddelbart skrive en LÆ165... Så skulle min fætter til konsultation i en periode ved ham, og det går nok ikke... Synes det trækker lidt tænder ud, og tager tid det hele..... Svært at være syg i Danmark

Min fætters sagsbehandler eller kontaktperson ved psykiatrien har heller ikke svaret på mine mails... hmmm... Op af bakke
lille hjælper er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-09-2016, 14:30   #72
vasen
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2014
Indlæg: 1.105
Blog Indlæg: 1
Styrke: 11
vasen er ny på vejen
Smile

Citat:
Oprindeligt indsendt af lille hjælper Se meddelelser
Hej Vase

Jeg ser det lidt ligesom dig, og har tænkt de samme tanker... Jeg har måske også følt det, ud fra psykiaterens udtalelser osv.... Indenfor psykiatrien burde man også lave specialer i mere udbredt grad.
Men som personale har sagt til min fætter,det er meget individuel, hvordan patienter har det, mærker og håndterer symptomer m.m.

Nu har jeg skrevet lidt mere med lægen, som virkede små irriteret... Jeg skal da også nødig forstyrre hans hverdag, med mine spørgsmål. Men han vil ikke umiddelbart skrive en LÆ165... Så skulle min fætter til konsultation i en periode ved ham, og det går nok ikke... Synes det trækker lidt tænder ud, og tager tid det hele..... Svært at være syg i Danmark
Ja, det er meget, meget svært i DK. aftenshowet f.eks er jo et feel good program, og det er Danmarks måde at håndtere alting på.
Sundheds programmer, hvor det er så nemt lige at cykle 1o km om dagen. Lave sund mad m.v.Det programmerne ikke fortæller er, at for folk der er psykisk nede kan det ikke bare lige sådan lade sig gøre.
Sundhedsprogrammer hvor tv. læge og journalist kommer til de fremmeste forskere for, at få kontrolleret deres gener, Blodsukker m.v.
Men for helvede, sådan foregår det jo ikke i virkeligheden i det danske system.
Nå, ikke mere om det, men bare: De raske bliver manipuleret med, for de har jo set i tv, hvor nemt det hele er. Og, så er jo vores egen skyld hvis vi har det dårligt. ta, dig dog sammen moster!!!er budskabet.
LÆ 165. det er nok fordi din fætters læge akkurat som min og sikkert manges andre ikke modtager et fastsat beløb, hvis han fra jobcentret ikke er blevet anmodet om det.
I følge aftale ml. lægeforening og kommuner skal lægen gøre det, når myndigheden anmoder om det, men ikke hvis man som patient selv gør det.
Alt handler jo i dag tilsyneladende om de røde bundlinjer.

Sidst redigeret af vasen; 28-09-2016 kl. 14:34.
vasen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-09-2016, 15:25   #73
lille hjælper
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-09 2016
Indlæg: 58
Styrke: 8
lille hjælper er ny på vejen
Hej Vase

Jeg kan heller ikke undgå at tænke på alt fra store tanker, til de helt små detaljer, om samfundet, og den ensretning vi er udsat for i tankegang. Vi bliver manipuleret af alle medier, 0g mediepersonligheder hver dag.

Jeg har det godt nok med at der skal stå hvil i fred på mit gravsted. Tror jeg sammen med min fætter får svært ved at finde fred i det her liv, selvom det lyder helt vildt pessimistisk.

Den praktiserende læges ord, var så ikke helt i hegnet i mine ører, men han rakte ikke ligefrem hånden frem. Han kunne vel sagtens have vurderet min fætter i løbet af 3-5 konsultationer? Meeen.... flere forløb og vurderinger, er nok dårligt for min fætter...
lille hjælper er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-09-2016, 23:28   #74
Moreo
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2016
Indlæg: 120
Styrke: 9
Moreo er ny på vejen
Til Vasen

Ja, jeg mener at lille hjælpers fætter bør tildeles en pension, da han tilsyneladende, ud fra det der oplyses, lider af en psykisk lidelse i svær grad. Han har været syg hele sit liv, og har sikkert været indlagt på et psykiatrisk hospital flere gange pga. psykotisk tilstand og hvad ved jeg. Dette ville jo understøtte, at hans sydom tilsyneladende ikke bedres selv efter mange års behandling.

Men selv skizofreni kan helbredes, det er der i hvert fald mange eksempler på. Det var bare det jeg ville gøre opmærksom på, hvorfor denne sygdom ikke giver pension allerede som 18-årig, som den vist har gjort tidligere.

Men der er jo altid et men, nemlig om kommunen er af samme opfattelse. Det kan ingen vide før lille hjælper kan meddele det herinde omkring nytårstid, hvis ellers ansøgningen bliver sendt af sted nu.
Moreo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-09-2016, 23:57   #75
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Forandring fryder.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Moreo Se meddelelser
Men selv skizofreni kan helbredes, det er der i hvert fald mange eksempler på. Det var bare det jeg ville gøre opmærksom på, hvorfor denne sygdom ikke giver pension allerede som 18-årig, som den vist har gjort tidligere.
Ja, og den førende Danske forsker begynder faktisk alle forelæsninger med ordene:
"Skizofreni er ikke hvad det har været"
Dermed menes at skizofreni nu om dage rent faktisk kan kureres, enda ganske hurtigt... efter et par år er 50% af førstegangspsykoserne helbredt og psykosen kommer ikke igen.
og efter endnu et par år, er kun 3% fortsat afhængige af medicin.

De forbedrede forhold skyldes en helt anden type indsats som hjælper patienten på vej og hvor systemet ikke bare kaster håndklædet i ringen.

Med den viden kunne man mistænke at kommunerne bare tror man skal lade patienterne gå, eks. i passive forløb, til tilstanden forsvinder af sig selv.
NEJ, det der er logisk at gøre er at sætte patienten i et intensivt ressourceforløb, der svarer til tilbudet til skizofrene i behandlingspsykiatrien...
Der er stort potentiale for en bedring, og dermed er kommunerne, ud fra hvad der er bevist videnskabeligt, i deres gode ret til at vente med en pension, til det viser sig om interventioner hjælper.
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-09-2016, 05:03   #76
vasen
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2014
Indlæg: 1.105
Blog Indlæg: 1
Styrke: 11
vasen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Moreo Se meddelelser
Til Vasen

Ja, jeg mener at lille hjælpers fætter bør tildeles en pension, da han tilsyneladende, ud fra det der oplyses, lider af en psykisk lidelse i svær grad. Han har været syg hele sit liv, og har sikkert været indlagt på et psykiatrisk hospital flere gange pga. psykotisk tilstand og hvad ved jeg. Dette ville jo understøtte, at hans sydom tilsyneladende ikke bedres selv efter mange års behandling.

Men selv skizofreni kan helbredes, det er der i hvert fald mange eksempler på. Det var bare det jeg ville gøre opmærksom på, hvorfor denne sygdom ikke giver pension allerede som 18-årig, som den vist har gjort tidligere.

Men der er jo altid et men, nemlig om kommunen er af samme opfattelse. Det kan ingen vide før lille hjælper kan meddele det herinde omkring nytårstid, hvis ellers ansøgningen bliver sendt af sted nu.
Ja, jeg mener også fætter skal tildeles pension.
Men du skriver, at skizofreni kan helbredes og der er mange eksempler på det.
Jeg ved godt at f.eks recovery modellen har "helbredt skizofreni i nogle tilfælde. dels er der flere former for skizofreni og sammen med kataton skizofreni er paranoid s. En af det tungeste indenfor det spektrum.
Ofte har personer fået diagnosen skizofreni, hvor de faktisk havde en skizoid personlighed. Nogle får først ændret diagnosen efter adskillige år, da der er glidende overgange, og der stadig ikke findes værktøjer til at nøjagtiggøre skizofreni og lign, symptomer. Mange patienter har fået et hav af diagnoser, fordi det ikke kan måles i en blodprøve og eller scanning.
det er stadig nemmere at se om et brud på¨en knogle er et benbrud eller et brud på rygsøjlen. Og desværre bevirker den manglende dokumentation til ugunst for patienten.
Det mener jeg er fordi, myndighederne vurderer ud fra det mindst alvorlige, for man kan jo aldrig vide, og på den måde kommer mange i klemme.
vasen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-09-2016, 13:03   #77
lille hjælper
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-09 2016
Indlæg: 58
Styrke: 8
lille hjælper er ny på vejen
Hej Moreo og Vase

Jamen det er helt rigtigt at førtidspension ikke bliver tildelt paranoide skizofrene patienter efter kort sagsbehandling, eller som en selvfølge længere. Der er eks. på god behandling ( ved ikke om det kaldes helbredelse), men der er bestemt også eks. på det modsatte, hvor tilstanden er kronisk, og det ikke er så lige til.
Men jeg har læst flere artikler, og googlet mange gange, hvor der er statistiker osv, for bedring m.m, og der er konstateret mange gange, at langt fra alle kan opnå markant bedring/ helbredelse.
Der findes bosteder der har muligheder for gode rutiner med daglige "gøremål", bedre kontakt til sundhedsfaglig og faglig personale, og medicinering, hvor der ofte konstateres at der ikke skal meget til at vælte læsset alligevel. Personalet bliver udsat for vold, og der efterhånden mange artikler med voldsomme sager på sådanne steder.
De patienter kæmper nok en daglig kamp,..og kunne personalet helbrede dem, var det nok sket inden en ekstrem handling opstår?
Der har været mange udsendelser med psykisk syge, der også giver et mere nuanceret indtryk af psykisk syge, ikke mindst den med -Anders lund Madsen.
Som vase skriver, der er mange faktorer der spiller ind, i forhold til diagnose, behandling, osv. Så kan behandling af personer der er ustabile, og ikke passer ind i systemet være en kæmpe udfordring.
Så jeg føler som vase skriver heller ikke at man kan indhegne psykisk syge, og konstaterede de fleste kan blive "helbredt"!

Min fætter har fået tilbudt medicin, samtaler og støtte, men det er ikke direkte nytænkende behandling. Speciallægen har skrevet at tilstanden er kronisk, og hvis min fætter skal i et ugentlig projekt 2 timer, bliver det med konstant støtte,og stor mulighed for tilbagefald . Samtidig har han skrevet at der ikke findes bedre behandling -p.T, og han er behandlet så godt som muligt?

Men jeg forstår også lidt i det du skriver Moreo, at du konstaterer lidt hvordan systemet hænger sammen, og hvordan kommunen ser tingene....Kommunen kunne sagtens skrive, at det ikke er til at vide om min fætter er klar til arbejdsmarkedet om 10 år,--- det ville ikke overraske.
Men jeg er helt klar over at det ikke er så lige til, og der er en del kassetækning indblandet i personsager (uden at skrive at det gælder alle sager). Men igen, sagsbehandlingstider skal jo helst foregå indenfor en hvis tidsramme, og ikke over 10 eller 20 år... Selvom der er rystende eks. på det i det virkelige liv.
lille hjælper er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-09-2016, 14:07   #78
lille hjælper
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-09 2016
Indlæg: 58
Styrke: 8
lille hjælper er ny på vejen
Hej Kageøre

Psykiatrien, praktiserende læger, og speciallægen der har vurderet min fætter, har ikke hørt om de nye metoder eller statistikker fra forskerne desværre. Der ville ikke være noget bedre end en mere "almindelig" hverdag, med mere overskud, balance, , stabilitet og uden psykoser, og virkelighedsfjern opfattelse.

Men trods svingninger i stabilitet, humør, og psykoser, er min fætters tilstand kronisk, og der er efter hvad lægerne siger ikke udsigt til de store forbedringer?
Der er heller ikke lavet store tiltag i andre retninger, i forhold til behandlinger, eller medicinering?

Så på trods af hvad forskerne siger, eller konstaterer, er behandlings systemet slet ikke med i Danmark, ud fra min erfaring. At kommunerne så lige på det punkt vælger at følge med tiden, lytte til nye behandlingsmetoder og se tiden an, er jo så fantastisk.
lille hjælper er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-09-2016, 14:24   #79
KageØre
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-12 2015
Indlæg: 1.322
Styrke: 10
KageØre er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af lille hjælper Se meddelelser
Hej Kageøre

Psykiatrien, praktiserende læger, og speciallægen der har vurderet min fætter, har ikke hørt om de nye metoder eller statistikker fra forskerne desværre. Der ville ikke være noget bedre end en mere "almindelig" hverdag, med mere overskud, balance, , stabilitet og uden psykoser, og virkelighedsfjern opfattelse.

Men trods svingninger i stabilitet, humør, og psykoser, er min fætters tilstand kronisk, og der er efter hvad lægerne siger ikke udsigt til de store forbedringer?
Der er heller ikke lavet store tiltag i andre retninger, i forhold til behandlinger, eller medicinering?

Så på trods af hvad forskerne siger, eller konstaterer, er behandlings systemet slet ikke med i Danmark, ud fra min erfaring. At kommunerne så lige på det punkt vælger at følge med tiden, lytte til nye behandlingsmetoder og se tiden an, er jo så fantastisk.
Desværre er det ofte lettere for behandlerne at give op på patientens vegne, fremfor at sætte det store apparat, som helbredelse af skizofreni er, igang.
Ærgerligt for patienterne når behandlerne har så gammeldags en opfattelse af tilstanden.

Jeg ved ikke hvor i landet I bor, men behandlings metoderne er udbredt i behandlings psykiatrien i alle regioner.
KageØre er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-09-2016, 14:49   #80
lille hjælper
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-09 2016
Indlæg: 58
Styrke: 8
lille hjælper er ny på vejen
Fra netpsyk.godt nok fra 2000
Behandlingsresultaterne for skizofreni er varierende, ca. 20% kommer aldrig i behandling. Blandt behandlede patienter får ca. 20% et gunstigt resultat, der bevirker, at de kan leve som alle andre. 60% har episodisk forløb med gode perioder afbrudt af tilbagefald, mens 20% bliver kronisk sindssyge. Skizofreni medfører således ofte invaliditet.
Diagnosen er baseret på det kliniske billede i henhold til diagnosesystemet ICD-10, det er endnu ikke muligt at stille diagnosen udfra en blodprøve, mr-skanning, ct-skanning, spec-skanning eller røntgenoptagelser.
Fra psykiatrifonden (håber den er opdateret)
Skizofreni

Skizofreni påvirker tanker, sanser og følelser og er en alvorlig psykisk sygdom, som typisk bryder ud, mens man er ung. Men skizofreni kan behandles, og hver femte kommer sig. Alle sygdomsforløb er forskellige - det vigtigste er at få tidlig hjælp.

Behandling af skizofreni

Med intensiv og kombineret behandling, kan man bremse sygdommens udvikling og invalidering hos de fleste. 1 ud af 5 med skizofreni kommer sig.

Der er sket betydelige fremskridt i behandlingen af skizofreni i de seneste år. De vigtigste behandlingsprincipper er:

Tidlig diagnose og behandling (intervention)
Nye medikamenter (med relativt få bivirkninger)
Psykologisk intervention
Socialpsykiatrisk støtte og aktivering
Psyko-edukation (oplysning)

Sandsynligheden for bedring eller helbredelse er størst, hvis behandlingen bliver startet tidligt i forløbet. Tilbagefald er ikke ualmindelige, særligt hvis man stopper med den anviste behandling. Manglende evne til at erkende, at man er syg, kan desværre forsinke eller hindre nødvendig behandling. Så er der risiko for at sygdommen bliver kronisk.

Jeg kan se at min fætters nuværende psykiatri følger en del af det beskrevne i behandlingen. Men på grund af manglende erkendelse fra alle parter, er behandlingen forsinket i stor stil .
Men af alle,... håber jeg IKKE det er kronisk!
Men jeg mener bare min fætter skal have ro fra systemet, og det det allerbedste. Sagen har kørt længe nu, og der er en del diagnoser, konstateringer,... også kan de hive paragraffer og regler frem som de vil, og nye planer eller folk der skal belyse og bevise.

Hej igen kageøre

Vi bor i Vestjylland. Kan du nævne noget ombehandlingen, navn, og hvor de praktiserer det?
Det virker oprigtigt som om sundhedspersonalet i psykiatrien behandler og vurderer efter bedste evne? Ingen har nævnt noget om andre metoder??

I psykiatrien må de da om nogen være opdateret? Det samme må speciallægen?
Jeg synes heller ikke de 3 procent der er konstateret (ikke helbredt), og dermed 97 procent helbredt,.. i forskerens rapport,stemmer overens med den virkelighed jeg kender.

Min fætter har trods alt været tilknyttet tre psykiatriske afd., og en del læger.
lille hjælper er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:18.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension