K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-06-2011, 15:11   #101
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Maja44 Se meddelelser
se så er første skridt i retning Bulgarien faktisk taget
Jeg er skrevet op til en masse små lejligheder i odense ! både studieboliger og alm lejligheder
at det er første skridt? billig husleje er lig med overskud på budget er lig med opsparing er lig med frihed i en periode
tosset? tja måske....
Jamen så må vi jo se hvornår du kommer afsted
Tjaa... at være tosset er jo noget man må leve med
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-06-2011, 15:25   #102
Odenseaneren
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-03 2008
Indlæg: 525
Styrke: 17
Odenseaneren er rigtig godt på vej
Kaster lige en bemærkning - uden at kende dine evt. fysiske begrænsinger

Har været på ferie i Bulgarien. De kender åbenbart ikke en rollator (blev godt overbegloet). Det jeg vil sige er, at Bulgarien for mig fremstår som et hyggeligt land - men absolut ikke let tilgængeligt!!! Kanstenene var ca. 20 cm. høje - fortovene nærmest ufremkommelige pga. skæve fliser, og belægning flere steder ikke egnet.

Absolut ikke for at tage modet fra dig, - nærmere en "to-do" ting der måske bør undersøges.

Pøj pøj med det
Odenseaneren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-06-2011, 19:32   #103
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Hej Odenseaner

Jeg kan bekræfte sjældenheden af rolatorer... tror aldrig jeg har set en i Bulgarien... på trods af at der faktisk er en del ældre bulgarere med gangbesvær...
I byerne synes jeg nu at mange steder godt kunne bruges til rolatorer... men er nok ret forskelligt fra sted til sted... i de 3 nærmeste større byer ved mig er der lavet gågade i centrum hvor det ikke er et problem med underlaget og kantsten...

Men ellers i landsbyerne bør man være indstillet på at være/blive motoriseret på en eller anden måde... ellers bliver det for trælst at komme nogen steder... der er bus næsten alle steder... men en bil eller 4hjulet crosser kommer man nu noget lettere omkring med...og man kan nemt finde parkering centralt i byerne...
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-06-2011, 16:03   #104
Maja44
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 09-09 2009
Indlæg: 469
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Maja44 er ny på vejen
Hey Hexi
En hel håndfuld nye underlige spørgsmål til dig
Hvad koster benzin? kan man købe en bil i bulgarien og køre i den dernede når man er dansker? kan man bygge som man vil eller skal der byggetilladelser til ligesom i DK? hvis man køber et hus/grund kan man så frit vælge om man kun vil bruge det som sommerhus eller er der "bopælspligt" som i dk? er der forskel på byzone og landzone? hmm så kan jeg ikke lige finde på mere håber du har det godt? hvornår var det at du skulle til dk næst gang? Maja
Maja44 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-06-2011, 17:24   #105
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Hej Maja

Jeg ankom til DK for en uge siden pga der var 2 børnebørn på vej... det første barnebarn er allerede ankommet... min datter fødte en dreng dagen efter jeg kørte over grænsen

Til dine spørgsmål...
benzin og diesel er et knap et par kroner billigere literen... og er vist eu's laveste pris...

Man kan købe en bil så snart man er registreret som long stayer... altså at man bor i Bulgarien og har fået sit kort som bevis...
Bilpriser er omkring tyske priser... og hvis man søger brugt bil omkring 5-10 år gamle kan man finde europas mest velholdte biler til særdeles lav pris... især BMW, Mercedes og Audi er der gode tilbud på...
Og en bulgarsk bil må du godt køre i DK når du bor i Bulgarien...
forsikring kan du få for ca 600 kr om året hvis du kan nøjes med lovpligtig ansvar og greencard for europa... årlig afgift ca 300-400 kr plus ca 240kr for vignette...
Værksteder har timepriser der ligger under hvad man forventer... jeg giver 80 kr i timen på et værksted der faktisk kan lave biler hvad man tvivler på de kan alle steder i DK hvis det ikke drejer sig om at udskifte løs af dyre reservedele... men er også forskellig efter område igen dyrest ved kysten og i Sofia...
Når jeg husker hvor dyrt det var at holde bil i DK så er det næsten intet det koster til sammenligning...

Der er ingen bopælspligt som i Danmark og ingen forskel på by og landzone
Der skal tilladelse til at bygge og der skal en arkitekt på når det er nybygning...

hvis man køber et gammelt hus til renovering er der lidt videre rammer... og hvis man kigger i landsbyerne specielt tror jeg ikke der er mange bulgarere der har søgt tilladelse til deres ... men afhænger nok af området hvor meget man kan lave uden tilladelse uden at komme galt afsted...det kan være meget forskelligt... i kystområderne er de nok mere strikse end ude på bøhlandet hvor jeg bor...
har fået at vide at hvis jeg går over grænsen i min udfoldelse af byggeri så ville det hjælpe at smøre borgmesteren med en flaske whiskey..og da den kun koster 100 kr kommer jeg nok over det

...
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-06-2011, 17:47   #106
Bella67
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2010
Lokation: Nordsjælland
Indlæg: 97
Blog Indlæg: 1
Styrke: 15
Bella67 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hexi Se meddelelser
Hej Maja

Jeg ankom til DK for en uge siden pga der var 2 børnebørn på vej... det første barnebarn er allerede ankommet... min datter fødte en dreng dagen efter jeg kørte over grænsen


...
Tillykke Bedste og velkommen "hjem" til den danske sommer

Håber du nyder opholdet og især børn og børnebørn
Bella67 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-06-2011, 18:51   #107
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Bella67 Se meddelelser
Tillykke Bedste og velkommen "hjem" til den danske sommer

Håber du nyder opholdet og især børn og børnebørn
Nyder børn og børnebørn
meeennnn den danske sommer ved jeg ikke lige om jeg nyder... kørte fra Bulgarien i 32 grader og sol fra en skyfri himmel... og efter en uge i Danmark kan jeg nu mærke der er begyndt at danne sig svømmehud mellem tæerne...

...
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-06-2011, 19:39   #108
Maja44
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 09-09 2009
Indlæg: 469
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Maja44 er ny på vejen
igen tusind tak for svar
dejligt at du gider

og så selvfølgelig tillykke bedste, er det de første børnebørn?
Maja44 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-06-2011, 19:55   #109
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Maja44 Se meddelelser
igen tusind tak for svar
dejligt at du gider

og så selvfølgelig tillykke bedste, er det de første børnebørn?
Nu er det jo ikke længere tid siden jeg flyttede end jeg godt kan huske hvordan jeg selv havde mange spørgsmål... så bare spørg løs


Det var mit barnebarn nr. to det første var for to år siden ... nummer tre er så sat til først i august... så er jeg igennem første runde for mine 3 børn har så bidraget med et hver

August betyder så at jeg skal have fornøjelsen af to måneders dansk sommervejr før jeg kører tilbage... skal have købt noget regntøj tror jeg

....
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-06-2011, 20:09   #110
Maja44
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 09-09 2009
Indlæg: 469
Blog Indlæg: 2
Styrke: 15
Maja44 er ny på vejen
ork så var du jo allerede bedste men tillykke alligevel, det er stort på en anden måde end da vi selv fik børn.

ja regntøj er vist en god ide

hvor længe varer sommeren / vinteren i Bulgarien?
og der er ikke samme lange skifte med langt forår og langt efterår som i Dk vel?

hvem passer på dit hus når du ikke er hjemme?

jeg tænker at købe en gammel "ruin" og så en campingvogn eller to og så bruge de første par år på at renovere mens vi er i campingvognene, og så er det kun i ferier osv vi er der.... lyder det helt skørt?
må man det (campingvogne) ?
og kan man så godt bare efterlade div i et par md ad gangen?
det første "ryk" ville så være et lille halvt års tid, at vi kan være der i træk... men derefter tre-fire uger ad gangen, måske mere måske mindre...

Har tidligere haft hus og renoveret det hen ad vejen selv, ind imellem haft lidt håndværkerhjælp, men for det meste lavet det hele selv, så renovering skræmmer mig ikke, jeg synes processen er dejlig, og at det er en dejlig aktiv måde at holde fri på. Og så snakker man så godt når man laver noget, og jeg har en stor familie, der gerne vil på ferie og holde fri, men som også gerne vil lave lidt

Så jeg er meget opsat på det, men også lidt i tvivl, især omkring vejret. Jeg kan godt finde vejrudsigter der er gældende nu og en uges tid frem, men en oversigt med hvordan vejret feks har været det sidste årstid i feks Burgas kan jeg ikke finde. Nogle gode ideer?
Maja44 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Dansk bil i Bulgarien alvinoganna Alt det andet 3 18-09-2011 16:03




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:49.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension