K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-05-2012, 11:30   #21
Synf
Føler sig hjemme på K10
 
Synfs avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-07 2010
Lokation: Fyn
Indlæg: 46
Styrke: 14
Synf er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af thomas75 Se meddelelser
Jamen jeg kan sagtens se dilemmaet, jeg er bare godt tilfreds med det, jeg kan få. Og jeg kan godt forstå, at jeg ikke kan det samme som andre, og at når husstandsindkomsten stiger, så falder ydelsen.

Jeg har det sådan, at jeg synes, det er logisk, at der er en grænse, når det offentlige skal betale, og jeg ser det egentlig ikke som en straf. Jeg synes, det er ærgerligt, at der sidder nogle derude og føler sig mindre værd ift at finde en samlever pga deres situation, men det handler om selvværd og ikke om penge!

Nu kan jeg kun tale for mig selv, men det jeg sparede ved at få en samlever er højere end det jeg mistede. Bare det huslejen mv blev halveret, det var faktisk mange penge.

Det er bare min mening, men vi behøver jo heller ikke være enige

Vi er faktisk stadigvæk enige - jeg er også taknemmelig for dét, jeg får. Meget endda.

Jeg har arbejdet hårdt siden jeg var 16 år (med meget korte og få ledighedsperioder), jeg har altid betalt min skat og er nu 51 år. Jeg har ingen hjemmeboende børn mere - jeg er slidt op på flere måder og områder, og har ikke mulighed for at lave det om.
Jeg har i de sidste år inden min pension været i både fleksjobs og været sygemeldt. Der var ingen, der skulede til min eks-mands indkomst dengang - undtagen skattefar

Dengang kunne jeg arbejde lidt og have en god løn (2/3 fleksjobs) - eller jeg kunne håbe på, at jeg kunne komme til det igen. Mine sygepenge var også et fast beløb. Jeg var ikke afhængig af nogen, hverken personligt eller økonomisk. Der var heller ikke nogen, der skulle tænke på, hvad de nu tjente ifht mig - altså sådan overordnet set
Det er jeg nu og det skal vi nu, og vi kan ikke ændre det på nogen måde. Og Thomas - jeg klager stadig ikke på mine egne vegne. Det er simpelthen princippet i det, som jeg har set mig gal på - og forskelsbehandlingen for de, der har valgt at bo sammen med førtidspensionister. Pensionister er de eneste, der er underlagt denne lov.
Nahr - det gælder vidst også familiesammenføring (uden at have sat mig ind i det)

Jeg synes stadigvæk, at det er uretfærdigt overfor min "mand" (som er ganske almindelig lønmodtager), at han ikke har de samme rettigheder som hans arbejdskammerater til, at prøve at arbejde sig ud af gæld osv., eller prøve at have lidt ekstra - og det igen - "bare fordi" han bor sammen med mig.
Det gør mig ked af det - og det kan altså godt give mig lavt selværd nogle gange, når økomomien skranter...
For Thomas - det er jo pga. mit helbred, mit liv og dér, hvor jeg er havnet.

Jeg fortryder ikke noget af det, jeg har gjort eller arbejdet med, selvom det sled mig op. Jeg fortryder heller ikke, at jeg flyttede sammen med min "mand" - for vi har det rigtigt dejligt, og vi elsker hinanden højt.
Vi prøver at gøre os selvforsynende, spare og er derudover storforbrugere af de gratis glæder, så vidt det er muligt. Og tit og ofte er de jo de bedste
Nu vil jeg ud og nyde nogle af dem.

Kan du have en dejlig pinsemandag

Og til dig, stribe: Ja, jeg er FP efter 2003 - fra sidste år faktisk - og er først ved at finde ud af reglerne...
Og du har ganske ret. Det er måden! Jeg ved såmænd godt, at jeg ikke har ret mange rettigheder tilbage mere, og at min mening temmelig sikkert ikke bliver hørt ved "de rigtige".
Men rettigheder har de da stadigvæk lidt på arbejdsmarkedet - så derfor prøvede jeg at vende den om, så den mærkelige lov bliver set fra lønmodtagerens side. For det er skisme da uretfærdigt også (og især) overfor dem, som jeg har skrevet ovenfor.

Også en rigtig dejlig pinsemandag til dig

Kh Synf

Sidst redigeret af Synf; 28-05-2012 kl. 11:44. Årsag: Anden formulering
Synf er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-05-2012, 11:43   #22
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
SYNF....

ja jeg gar det på samme måde..har knoklet v.bønderne hele mit liv,bidraget til samfundet som alle andre og så sker en ulykke og bum så har man ikke chancen for at ka tjene mere..
jeg er så dog heldig - jeg fik erstatning og får også mdr.udbetaling..så jeg ved godt jeg ikke må klage og det gør jeg heller ikke..som dig og det fornemmer jeg ihvertfald - ja så er vi nød til at se det positive i det og generelt har vi det jo godt i dk--og det ved jeg godt..

jeg er bare irriteret over at det skal komme an på - i det her tilfælde vores mænd...vi ska arbejde mere el.vores mænd,men mange blir så straffet v.ekstra arbejde og spekulerer i ikkeat sku betale mere og trods det blir tingene ikke ændret..
de siger det er for dyrt at få det ændret, ja men bliver vi skilt - blir det jo endnu dyrere..det glemmer de og alle dem der ikke vil flytte sammen pga åndsvage regel..

jeg synes stadig den er unfair uanset chancen for den blir ændret er lille - desværre... jeg påskønner som sagt også vores system i dk hverdag,men ka bare ikke få ind i hovedet at vi skal straffes..

ps synf...er du i tvivl om i får det rigtige udbetalt ,så få en proffesionel til at hjælpe jer..ikke mindst hvis indtægten ændrer sig hvert år.

en glad gift
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-05-2012, 11:59   #23
Synf
Føler sig hjemme på K10
 
Synfs avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-07 2010
Lokation: Fyn
Indlæg: 46
Styrke: 14
Synf er ny på vejen
Tak for hjælpen, stribe men jeg tror ikke, at det kan laves om for vores vedkommende. Og ja, vi må se det positive i det - alternativerne er der ikke meget ved
Men vi er ganske enige om uretfærdigheden i det - uanset hvad og hvordan.

Jeg har siddet og roddet lidt rundt på nettet, og selvfølgelig faldt jeg over den gamle ægteskabslov fra den 18. marts 1925. I § 2 står der;

”Det påhviler mand og hustru gennem pengeydelse, gennem virksomhed i hjemmet eller på anden måde, at bidrage, hver efter sin evne, til at skaffe familien det underhold, som efter ægtefællernes livsvilkår må anses for passende. Til underholdet henregnes, hvad der udkræves til husholdningen og børnenes opdragelse såvel som til fyldestgørelse af hver ægtefælles særlige behov.”

På den tid, hvor den blev indført, var der vidst ikke mange, der levede på polsk ligesom i dag

Men jeg faldt også over denne her i Grundloven:

Kapitel 08 - Borgernes rettigheder

§ 75 stk. 2. "Et par, der lever sammen uden at være gift, har ikke pligt til at forsørge hinanden. Børn har ikke pligt til at forsørge deres forældre. Og forældre har ikke pligt til at forsørge børn over 18 år. Den offentlige hjælp er fastsat i sociallovgivningen".

Ja - jeg fatter ikke en brik, men jeg har så heller ikke nået at kigge på socialloven endnu. Jeg har ikke lige overskud til mere..
Men stribe - selvom I er gift, så kender jeg stadig ikke til andre områder, hvor de modregner ægtefolk (hvoraf den ene eller begge er på en form for offentlig ydelse) på den måde - altså lige med undtagelse af kontanthjælpsmodtagere...
Og de kan måske stadig være heldige, at finde noget af det arbejde, der mange gange ikke er der..

Kh Synf

Sidst redigeret af Synf; 28-05-2012 kl. 12:11.
Synf er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-05-2012, 14:02   #24
Chas
Hvor skulle jeg ellers være
 
Chass avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-12 2010
Lokation: egedal
Alder: 44
Indlæg: 197
Styrke: 14
Chas er ny på vejen
Er helt enig i at det er princippet der er noget galt med.

Går selv g venter på den endelige konklusion fra sagsbehandler, men alle ting tyder på det bliver en indstilling til pension

Om vi bliver nødt til at gå fra hus og hjem (og det bliver selvfølgelig med tab) må tiden vise. Aner ikke hvad min "indkomst" bliver endnu.
Chas er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-05-2012, 14:44   #25
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
CHAS...

det ka du nogenlunde regne ud..hvad du evt.ville ku få ved pension..hvis du er gift -el.sammemlevende og ca.ved hvad den anden part tjener ka du lave et ca.regnestykke ..

og det må du også kunne gøre hvis du er enlig...

men vi skal også huske at vi på mange måder har det alt for godt i dk...selvom vi synes nogen ting er uretfærdige og burde laves om-
hilsen stribe førtidspensionist 2010
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-05-2012, 21:47   #26
Chas
Hvor skulle jeg ellers være
 
Chass avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-12 2010
Lokation: egedal
Alder: 44
Indlæg: 197
Styrke: 14
Chas er ny på vejen
Jeg ved godt man kan lave en beregning på borger.dk, men mit hovede kan ikke lige kapere alle de tal lige for øjeblikket ;-)

Om vi har det for godt??? Vi er heldige at vi bor i et veldfærdssamfund, ja. Men m vi har FOR godt - næppe..ved godt at man sammenligner med andre lande, men det giver jeg altså ikke ret meget for. Jeg er lidt ligeglad med hvordan de har det i NOrge eller Sverige ( sorry hvis det gør mig til egoist..). Jeg vil bare gerne anses som værende et ligeværdigt individ i VORES samfund og det bliver et problem, når man falder for en - for mig- diskriminerende og nedværdigende regel.
Chas er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-05-2012, 09:17   #27
einstein
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 18-01 2012
Indlæg: 175
Styrke: 13
einstein er ny på vejen
gensidig forsørgelselspligt

staten forsørger førtidspensionisterne da de ikke selv kan klare opgaven

førtidspensionisterne betaler skat for at forsørge staten


Er jeg den eneste der har opdaget det selvmodsigende i dette cirkus
det giver da ingen mening at staten forsørger FTP'erne SAMTIDIG med at FTP'erne skal forsørge staten igennem skatter!

så vidt jeg ved kan man ikke plukke håret af en skaldet (undtagen i DK).
einstein er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-05-2012, 17:34   #28
Zastrow
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2006
Lokation: Københavns
Alder: 76
Indlæg: 394
Styrke: 18
Zastrow er ny på vejen
forhåbentlig sker der snart noget på den front.

Læser lige, at der i regeringens skatteudspil tages hensyn til om folk bor sammen - eller faktisk er gift, når børnechecken skal beregnes.
Dem der bare bor sammen - beregnes kun moderens indtægt til dette.

Det samme burde jo så gøre sig gældende for alle os andre.

PS - nogle nævnte jo så også lige, at det nok ville udløse et hav af skilsmisser, så det blev dyrt i dyneløfteri.
Zastrow er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-05-2012, 17:44   #29
stribe
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 02-03 2012
Indlæg: 2.248
Styrke: 15
stribe er rigtig godt på vej
ja jeg er mopset..meget..vi blir ramt på det hele..topskat - også idag..ejer 3 boliger.pensionen..børnechecken ,afgifter...
ja jeg ka blive ved..jeg har pt ikke mange søde ord tilovers for DE SÅKALDTE POLITIKKER..
DET ka de sg. ikke være bekendt..

stribe førtidspensionist
stribe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-05-2012, 23:20   #30
Mai-Britt
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
Mai-Britts avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2007
Lokation: glostrup
Alder: 58
Indlæg: 434
Blog Indlæg: 1
Styrke: 18
Mai-Britt er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af stribe Se meddelelser
jeg får 116oo kr brutto og min mand tjener mange penge...men mere ka man ikke bliive trukket ..det er grænsen...
synf.. de´r er en anden tråd for kort tid siden hvor vi diskuterede beløb og hvor meget vi blev trukket..

er du som mig ftp efter 2oo3 er det mindste du ka få brutto...er det fair - NEJ NEJ OG ATTER NEJ...

nu ved jeg godt nogen tænker - ja når min mand tjener så meget lider vi ingen nød og det gør vi heller ikke..det er MÅDEN..

MEN DET ER SLEMMERE for dem før 2oo3..vi får trods alt mere..
så ka det være en trøst ka i ku trækkes dertil..

men jeg synes det er en latterlig lov


hilsen stribe førtidspensionist
Hej stibe det er altså ikke rigtigt at man ikke kan blive trukket mere ; jeg får 4048 kr før skat, som er det absolut mindste man kan få, og jeg er som dig på fp efter 2003.

Mai-Britt
Mai-Britt er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Gensidig forsørgelsespligt! Lotus Politik og Samfund 73 10-12-2013 17:58
Artikel på EB om Gensidig forsørgelsespligt Ragdoll Politik og Samfund 9 14-05-2012 11:58
Gensidig forsørgelsespligt! FrkSilverfox Politik og Samfund 29 23-12-2011 11:09
gensidig forsørgelsespligt når begge på FP? sane Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 04-03-2011 09:45
Gensidig forsørgelsespligt Hammershus Politik og Samfund 35 09-12-2009 11:22




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:32.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension